×

چگونه پیانو خود را تمیز کنیم؟

نحوه تمیز کردن پیانو آکوستیک

اولین موردی که در رابطه با تمیز کردن پیانو مطرح می‌شود، این است که هنگام استفاده از مواد شیمیایی چه باید کرد. تمیز کردن با اسپری و شوینده‌های خانگی برای تمیز کردن هر ساز دارای پولیش توصیه نمی‌شود. این بدان معناست که از هیچ نوع محلول اسیدی یا ویندکسی برای تمیز کردن پیانو خود استفاده نکنید زیرا ممکن است پس از گذر زمان فینیش ساتین یا براق پیانو شما را خراب کند.

در برخی از کمپانی‌های اروپایی مانند برند رولند، یکسری پکیج‌های مخصوص تمیز کاری پیانو در نظر گرفته شده است که شامل پاک کننده‌های ملایمی است که نه تنها اثر انگشت روی ساز بلکه چربی را نیز به خوبی پاک می‌کند. اما راه ساده تر برای تمیز کردن پیانو آکوستیک استفاده از پارچه نمناک است. حال ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که از چه نوع پارچه ای برای تمیز کاری استفاده کنید؟!

جواب این سوال استفاده از پارچه‌های میکروفایبر است. برخی در رابطه با استفاده از خمیر دندان که به طور سنتی برای تمیز کردن CD مورد استفاده قرار گرفت صحبت می‌کنند، استفاده از خمیر دندان به هیچ وجه توصیه نمی‌شود زیرا به داخل شکاف‌های پیانو نفوذ کرده و این فضاها را پر می‌کند.

تمیزکردن پیانو آکوستیک
نحوه تمیز کردن پیانو آکوستیک

تمیز کردن کلاویه های پیانو

در بازارهای اروپایی نوعی تمیزکننده مخصوص برای این منظور وجود دارد که اغلب سفید کننده کلاویه یا براق کننده کلاویه نامیده می‌شوند. کمپانی Cory این شوینده‌ها را  Key-Brite نامیده است؛ این شونده‌ها ماندگاری کلاویه‌ها را بالا برده و چربی را از سطح آن‌ها پاک می‌کنند.

حال اگر دسترسی به این نوع شوینده‌ها ندارید، استفاده از یک سطل کوچک آب گرم با چند قطره صابون و استفاده از یک پارچه نمناک و نرم برای تمیز کردن کلاویه‌ها توصیه می‌شود. یک نکته مهم در رابطه با کلاویه این است که کلاویه از جنس پلاستیک مانند کلاویه‌های عاج مصنوعی قدیمی زرد نمی‌شوند. اما باز هم قرار دادن کلاویه‌های هر نوع پیانویی روبروی نور خورشید نکته منفی به حساب می‌آید زیرا ممکن است بعد از چند سال شاهد زرد شدن کلاویه‌های پیانو خود باشید.

نحوه تمیز کردن کلاویه پیانو
تمیز کردن کلاویه های پیانو

چه نوع مراقبت‌هایی برای پیانو ضروری است؟

  • محافظت در برابر گرد و غبار یا خاک و تمیز کردن سطح کلاویه‌ها و بدنه پیانو با روش‌هایی که گفته شد.
  • فینیش: قبل از استفاده از هر نوع ماده شوینده یا پارچه ای با فروشگاهی که از آن خرید کرده‌اید تماس گرفته و اطلاعات کافی در رابطه با نحوه تمیز کردن پیانو را سوال کنید. در برخی از مدل‌های پیانو آکوستیک واکس و صیقل دهنده‌های خاصی برای این کار توصیه می‌شود. از پارچه‌های آغشته به مواد شیمیایی پرهیز کنید تا پولیش پیانو شما مخصوصا برای پیانوهایی با پولیش براق از بین نرود.
  • کلاویه‌ها: از یک پارچه نمناک استفاده کنید و آن را به آرامی روی کلاویه‌ها بکشید. اگر کلاویه‌های شما کثیفی به حالت چربی دارد، از ترکیب محلول رقیق شده مواد شوینده خنثی و یک پارچه میکروفایبر استفاده کنید. از الکل یا الکل دناتوره پرهیز کنید تا باعث ترک خوردگی نشود.
  • ضدعفونی کردن کلاویه ها: به منظور ضدعفونی کردن کلاویه‌های پیانو از پراکسید هیدروژن که در داروخانه‌ها یافت می‌شود استفاده کنید که خطری برای کلاویه‌های شما ایجاد نمی‌کند. از یک پد پنبه‌ای همراه با این ماده به منظور ضد عفونی استفاده کنید. در نظر داشته باشید که همیشه روکش کلاویه‌های خود که در برخی پیانوها به صورت کشویی و در برخی به صورتی دربی است را بعد از استفاده ببندید تا گرد و غبار روی کلاویه‌های پیانوی شما قرار نگیرد.
مراقبت های ضروری پیانو
چه نوع مراقبت هایی برای پیانو ضروری است؟

نکاتی که باید در رابطه با نگهداری پیانو خود بدانید

شرایط آب و هوایی: پیانو خود را از تغییرات دمایی، رطوبت و نور شدید دور نگه دارید. محدوده رطوبتی که توصیه می‌شود از ۳۰ تا ۵۰ درصد است. اگر در آب و هوای خشک زندگی می‌کنید، یا در فصول مختلف از تهویه مطبوع یا بخاری استفاده می‌کنید، بهتر است پیانو شما در فضایی با دما و مقدار رطوبت مشخص قرار گیرد.

جابجایی: برای جابجایی پیانو از چرخ‌های زیر بدنه خود ساز استفاده کنید البته در برخی پیانوها این چرخ‌ها وجود ندارد و ممکن است در اثر جابجایی سریع ساز دی تیون شود و نیازمند کوک مجدد ساز باشید.

کوک پیانو: در بهترین حالت باید سالی دوبار پیانو شما توسط یک تکنسین کوک شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *