×

بررسی آمپلی فایر های Jazz Chorus شرکت رولند

کمپانی رولند

حتما همه شما نام شرکت رولند را شنیده‌اید و یا از محصولات این شرکت استفاده کرده‌اید. این شرکت در سال‌های گذشته بیشتر به تولید کیبورد ها و یا ساز‌ها و تجهیزات صوتی مختلف مشهور بوده است اما برای مدت زمانی، مهندسین این شرکت با تولید آمپلی فایر‌های گیتار الکتریک، طرفداران بسیاری را برای خود به دست آوردند. در ادامه این مقاله به آمپلی فایر های Jazz Chorus می پردازیم.

آمپلی فایر‌ها و یا افکت‌هایی که این شرکت برای طرفداران خود تولید کرده است، پس از سال‌ها نیز توسط بسیاری از نوازندگان مشهور مورد استفاده قرار می گیرد و آلبوم‌ها و آهنگ‌های بسیاری با استفاده از این محصولات تولید شده است. از جمله مهم ترین محصولات تاریخ این شرکت، که به طور اختصاصی برای نوازندگان گیتار الکتریک تولید شده بود، سری آمپلی فایر‌های Jazz Chorus این شرکت می‌باشد.

آمپلی فایر های Roland Jazz Chorus

آمپلی فایر های jazz chorus

این آمپلی فایر‌ها، پیش از آن که سبک‌های مشهوری همانند پانک راک تولید شوند، رونمایی شد و بسیاری از نوازندگان در سبک‌های Reggae و یا موسیقی پاپ، برای به دست آوردن صدایی منحصر به فرد و متفاوت از این آمپلی فایر‌ها استفاده می کردند. بسیاری از گروه ها و نوازنده های مشهور گیتار الکتریک که در دهه ۸۰ میلادی در بریتانیا به اجرا و یا ضبط آلبوم های خود می‌پرداختند، از این آمپلی فایر ها استفاده می‌کردند.

از دلایل محبوبیت این آمپلی فایر‌ها، می توانیم به هدروم فوق العاده آن اشاره کنیم. به این ترتیب که شما می‌توانید پدال‌ها و افکت‌های بسیاری را به این محصول متصل کرده و صدایی بسیار دلنشینی را به دست آورید.

مهندسین شرکت رولند پس از آن که با استقبال فوق العاده مردم از این آمپلی فایر‌ها روبرو شدند، مدل‌های مختلفی از آن را به بازار عرضه کردند. مدل اصلی ای که توسط شرکت رولند تولید شده بود، مدل JC-160 بود که دارای دو عدد اسپیکر به شکل کامبو نیز بود. پس از آن، شرکت رولند به تولید مدل‌هایی همانند JC-120، JC-77 و JC-55 پرداخت.

طرح ابتدایی آمپلی فایر های Jazz Chorus این شرکت در دهه ۷۰ میلادی کشیده شد و اولین طرحی که از این آمپلی فایر ها در دسترس قرار گرفت، مربوط به مدل JC-120 بوده است.

یکی از ابتدایی ترین نکاتی که ذهن بسیاری از گیتاریست ها را درگیر کرده بود، این بود که بسیاری از شرکت‌های محبوب دنیا در آن زمان به تولید آمپلی فایر‌های تیوب می‌پرداختند و شرکت رولند، با عرضه این محصول، یک آمپلی فایر ترانزیستوری بسیار با کیفیت را به بازار عرضه کرد.

یکی از مهم ترین مشکلاتی که مردن با آمپلی فایر‌های ترانزیستوری داشتند، این بود که صدای آن‌ها در مقابل آمپلی فایر‌های تیوب، صدایی بسیار تیز و آزار دهنده بود و بسیاری از گیتاریست‌ها، به دنبال خرید آمپلی فایری بودند که با استفاده از آن بتوانند صدایی بسیار گرم و گوش نواز را در اختیار داشته باشند.

از دیگر نکاتی که باعث شده بود تا بسیاری از افراد با آمپلی فایر‌های ترانزیستوری به نوازندگی نپردازند، این بود که آن‌ها معمولا قدرت لازم برای اجرا‌های زنده و یا ضبط‌های استودیویی را نداشتند و صدای آن‌ها بسیار کم بود. مهندسین شرکت رولند اما با به کار گیری از تکنولوژی‌های آن زمان و خلاقیت خود، مشکل پاور این آمپلی فایر‌ها را به راحتی برطرف کردند.

آن‌ها برای این محصول، از دو عدد پاور امپ ۶۰ وات استفاده کردند که با هم، ۱۲۰ وات قدرت را برای این محصول به ارمغان آورد. از طرفی، استفاده از دو عدد اسپیکر در قسمت کابینت این آمپلی فایر‌ها باعث شد تا صدایی بسیار زیبا و بلند را بتوانید از این محصول دریافت کنید.

ویژگی های منحصر بفرد آمپلی فایر های Jazz Chorus

از دیگر ویژگی‌های این محصول که طرفداران بسیاری نیز دارد، افکت Chorus ای است که برای این محصول در نظر گرفته شده است. نکته ای که در مورد این افکت وجود دارد، این است که به دلیل بهره مندی این محصول از دو عدد اسپیکر، این افکت به طور استریو در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید از آن صدا‌های مختلفی را به دست آورید.

از دیگر افکت‌هایی که برای این سری از آمپلی فایر‌ها در نظر گرفته شده بود، می‌توانیم به افکت دیستورشن و افکت ویبراتو اشاره کنیم. افکت دیستورشنی که برای این محصول در نظر گرفته شده، افکت دلنشینی نمی‌باشد.

سال‌ها بعد شرکت رولند با خریدن شرکت باس و تولید پدال‌های مختلف، از جمله پدال‌های دیستورشن مشهور، طرفداران خود را راضی کرد اما افکت دیستورشنی که برای سری آمپلی فایر‌های Jazz Chorus در نظر گرفته شده بود، یکی از بدترین صدا‌های دیستورشن ممکن را تولید می‌کرد.

به همین دلیل، بسیاری از افراد به هیچ عنوان این محصول را یک آمپلی فایر موفق برای نواختن سبک‌های همانند هارد راک و یا متال نمی‌دانند زیرا نمی‌توانید با استفاده از این آمپلی فایر‌ها، به صدای دیستورشن بسیار با کیفیتی دست پیدا کنید. اما از طرفی، اگر به دنبال خرید یک آمپلی فایر بی نظیر برای گرفتن صدا‌های کلین باشید، سری آمپلی فایر های Jazz Chorus را می توان از جمله بهترین آمپلی فایر‌های تاریخ دانست.

در دهه ۷۰ که این آمپلی فایر‌ها رونمایی شدند، قیمت آن‌ها بسیار بالا بود و حتی امروزه نیز، این آمپلی فایر‌ها، محصولاتی هستند که جزو گران قیمت ترین آمپلی فایر‌های ترانزیستوری دنیا به شمار می‌روند.

وزن آن‌ها نیز، کمی کمتر از آمپلی فایر‌های تیوب موجود در بازار بود اما به نسبت آمپلی فایر‌های ترانزیستوری، این آمپلی فایر‌ها وزن بسیار بالایی داشتند.

به تازگی، مهندسین شرکت رولند بار دیگر خط تولید این آمپلی فایر‌های افسانه ای را راه اندازی کرده‌اند. تلاش آن‌ها بر این است که نوازندگان مدرن نیز بتوانند از این آمپلی فایر‌های برای ضبط صدا در استودیو و یا اجرا‌های زنده استفاده کنند. آمپلی فایر های Jazz Chorus از افسانه ای ترین آمپلی فایر‌های تاریخ می‌باشند و صدای آن ها، صدایی بی همتاست.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + پنج =