×

۵ تصنیف مشهور از همایون شجریان

همایون شجریان متولد ۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۴ در تهران است. همایون فرزند استاد محمدرضا شجریان و برادر مژگان شجریان از هنرمندان به نام موسیقی ایران است. همایون شجریان در حال حاضر از مشهورترین خوانندگان موسیقی ایرانی می‌باشد. همچنین وی به نواختن سازهای تنبک و کمانچه نیز مسلط است.

او از سال ۱۳۷۰ به همراه محمدرضا شجریان و گروه آوا در کنسرت های آمریکا، اروپا و ایران با تنبک گروه را همراهی میکرد و از ۱۳۷۸ به بعد در صحنهٔ کنسرت‌ها به عنوان هم خوان به پدرش پیوست. همایون شجریان موفق به اجرای کنسرت‌های بسیاری با بزرگان موسیقی شده و آثار زیادی را نیز به همراه آنان در ایران و جهان منتشر کرده است که می توان به آلبوم کنسرت های «بی تو بسر نمی‌شود» و «فریاد» اشاره کرد که هردو اثر در سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ نامزد دریافت جایزه گرمی شدند.

۵ تا از اثار برتر همایون شجریان

۱- چرا رفتی

از آخرین روزهای اسفند ۹۲ تا کنون که آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» اثر «تهمورس پورناظری» و با صدای «همایون شجریان» منتشر شده ، توانسته با سرعت چشمگیری در میان مردم نفوذ کند. اما در کنار واکنش‌های مثبتی که خود آلبوم به دنبال داشت، ویدئویی که از قطعه «چرا رفتی» بر روی اینترنت قرار گرفت و پس از آن روزی چندین مرتبه از شبکه PMC پخش شد، بازخوردهای بیشتری را به سمت خود جذا کرد. ویدئویی با بازی سحر دولتشاهی، باران کوثری، مهرداد صدیقیان، نوید محمدزاده و… و به کارگردانی «باران کوثری» که با واکنش‌های مثبت و منفی و جنجال‌های فراوان همراه شد و به گونه‌ای می‌توان گفت شروع ماجرای این اثر ماندگار و فوق العاده از همین‌جا بود.

۲- خوب شد

این آهنگ یکی دیگر از آهنگ های موسیقی اصیل ایرانی است که توسط همایون شجریان خوانده شده و از آن به شدت استقبال شده است. این آهنگ یکی از آهنگ های آلبوم ایران من است. در این آلبوم همایون شجریان خوانندگی آن را به عهده داشت و سهراب پورناظری نیز آهنگسازی آن را انجام داده است. در این آلبوم از شعر شاعران مختلفی استفاده شده است. شاعر این شعر اهورا ایمان از شاعران معاصر است. صدای زیبای همایون شجریان و آهنگسازی خلاقانه سهراب پورناظری در کنار شعر بی نظیر از اهورا ایمان باعث شده که این اثر به یک اثر جاودان تبدیل شود.

۳- آرایش غلیظ

آرایش غلیظ آلبومی با خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی سهراب پورناظری میباشد. این آلبوم در تاریخ ۸ شهریور ۱۳۹۳ منتشر شده‌است. این آلبوم شامل قطعات موسیقی فیلمی با نام آرایش غلیظ از ساخته‌های حمید نعمت‌الله است. بر اساس برخی از نظرها قطعهٔ اول که با من صنما نام دارد، متفاوت ‌ترین اثری است که از وی شنیده شده ‌است. همچنین کنسرت این آلبوم در کشورهای آمریکا، سوئد و کانادا برگزار شد.

۴- آهای خبردار

تابه حال فکر کرده اید شاعر ترانه زیبای رگ خواب از همایون شجریان کیست؟ خیلی از منابع به اشتباه شعر را به نام مولانا معرفی کرده اند در حالی که این شعر سروده یکی از شاعران معاصر به نام حسین منزوی است.

قطعه آهای خبر دار همایون شجریان با استقبال گسترده ای از سوی مخاطبان شعر و موسیقی رو به رو شده است. همانطور که میدانید این موسیقی برای فیلمی به نام رگ خواب ساخته شده که به کارگردانی حمید نعمت‌الله و با بازی لیلا حاتمی ، کوروش تهامی ، الهام کردا میباشد. این قطعه به گونه ای بهترین حالت ممکن برای این فیلم بوده که به زیبایی و مغهوم آن افزوده است.

۵- هوای گریه

از انتشار آلبوم «نسیم وصل» بیش از ۱۲ سال می‌گذرد، این اثر با آهنگسازی «محمد جواد ضرابیان» پیش از این از ۲۱ تا ۲۳ شهریورماه سال ۹۲ در برج میلاد تهران روی صحنه رفته بود.

این اثر در این سال‌ها توانسته است نظر مخاطبان جدی موسیقی و حتی مخاطبان عام موسیقی را به خود جلب کند. نسیم وصل از معدود آثاری است که جز علاقه‌ مندان موسیقی سنتی، دیگران را نیز جذب خود کرده است.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
3 thoughts on “۵ تصنیف مشهور از همایون شجریان
  • تیر ۲۴, ۱۴۰۰ at ۱۲:۰۵ ب٫ظ

    بسیار عالی بود. از شنیدن ای اهنگ ها لذت بردم

    پاسخ
  • دی ۲۵, ۱۴۰۱ at ۵:۴۹ ب٫ظ

    بسیار خوب اجراهای همایون شجریان گلچین شده مرسی

    پاسخ
    • بهمن ۸, ۱۴۰۱ at ۹:۴۶ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما🙏

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *