×

۱۰ تا از بهترین Riff‌ های بیس برای مبتدیان

نوازندگان بیس معمولا با آموختن موزیک‌های معروفی مانند “Smoke on the Water” و “Another One Bites the Dust” یا “Smells Like Teen Spirit” شروع می‌کنند. موزیک‌هایی وجود دارد که بیس‌لاین ساده و جذابی داشته و برای اکثر مبتدیان بسیار مناسب می‌باشند. در ادامه با ۱۰ تا از بهترین Riff‌ های بیس برای مبتدیان آشنا می‌شوید.

10 تا از بهترین Riff‌ های بیس برای مبتدیان

۱. “Seven Nation Army” از The White Stripes

اگر نت‌های ابتدایی بیس را یاد گرفته‌اید یا حتی با یک نوازنده با تجربه‌تر صحبت کرده‌اید، احتمالا این قطعه را به شما پیشنهاد داده‌اند. اگر با شنیدن اسمش، آن را به خاطر نمی‌آورید، کافیست تا ۳۰ ثانیه اول آن را بشنوید؛ قطعا برایتان آشنا خواهد بود! اگرچه White Stripes نوازنده بیس ندارد، جک وایت خود این ریف را با گیتار و استفاده از یک پدال اکتاو (پدال اکتاو یک ابزار است که صدای گیتار را پایین‌تر می‌آورد تا همانند بیس شود) نواخت. ریف اصلی تنها از پنج نت تشکیل شده است و تمام نت‌ها روی یک سیم قرار دارند. علاوه بر این، این پنج نت گام “می مینور” را تشکیل می‌دهند. اولین نت قطعه به عنوان نت تنیک شما قلمداد می‌شود. سپس به سوم کوچک می‌رود، بعد تا هفتم، ششم و پنجم پایین می‌آید. برای اینکه بتوانید بهتر متوجه نحوه نواختن و جایگذاری نت‌ها بشوید، بهتر است گام “می مینور” را نیز بنوازید.

۲. “Dance Dance از Fall Out Boy

دهه ۲۰۰۰ دوران شکوه پاپ-پانک بود. این قطعه که از سال ۲۰۰۵ می‌باشد نیز فراموش ناشدنی‌ست! Dance Dance  در گام “سی مینور” نواخته می‌شود. که مینور نسبی گام “ر ماژور” است. Groove بیس‌لاین این قطعه تنها از چهار نت این گام استفاده می‌کند. نت تنیک (D)، چهارم درست (G)، پنجم درست (A) و مینور نسبی (B). جالب است بدانید که اکثر موزیک‌ها از هفتاد سال قبل تا کنون بر اساس این چهار نت ساخته شده‌اند.

۳. “Under Pressure” از Queen و David Bowie

کافیست دو ثانیه اول این موزیک را بشنوید تا بلافاصله این موزیک به ذهنتان بیاید. و نکته جذاب آن این است که نواختن آن بسیار آسان می‌باشد. این موزیک دارای الگوی ساده‌ای است که در واقع تنها پرش بین دو نت است! “Under Pressure” به بیسیست مبتدی می‌آموزد که چطور بین نت‌های چنگ و دولاچنگ حرکت کند. این پرش‌ها حسی مانند یک تریوله را ایجاد می‌نماید.

۴. “Back in Black” از AC/DC

هر نوازنده بیس که دارای تجربه کافی باشد به شما می‌گوید که تریوله مبحث سختی برای آموختن است. و در واقع آموزش آن سخت‌تر می‌باشد. اگر نوازنده بیس مبتدی بتواند Swing Feel را ایجاد بنماید، این مبحث را با افزودن یک نت بین دو نت دیگر می‌تواند یاد بگیرد. اگرچه نواختن سه نت در ارزش زمانی دو نت در هر حال می‌تواند تا حدی سخت و چالش برانگیز باشد. همه ما قطعه Back in Black را شنیده‌ایم. کلیف ویلیامز در این قطعه به جای استفاده از تریوله در خود موزیک، تلاش کرده تا حسی مانند تریوله را در Vers‌ها با افزودن سه نت دولاچنگ پی در پی ایجاد نماید.

۵. “Come Together” از The Beatles

بیس‌لاین این قطعه نیز از همان گام مینوری که قبل‌تر بیان کردیم استفاده می‌کند. “Come Together” از تکنیکی به نام “اسلاید” استفاده می‌کند. اگر نمی‌دانید “اسلاید” چیست، اسلاید در واقع حرکت دست چپ از یک نت پایین‌تر به نت بالاتر در فرت بورد می‌باشد. مک‌کارتنی با نت D شروع می‌کند و آن را تا پنجم و ششم درست با “اسلاید” می‌برد. این امر قبل از رسیدن به نت D در یک اکتاو بالاتر اتفاق می‌افتد. اگرچه اسلاید در ابتدا ممکن است کمی چالش برانگیز به نظر برسد، اما این تکنیک بسیار کاربردی، پراستفاده و مهم می‌باشد.

۶. “Pumped Up Kicks” از Foster The People

حال که تا اینجا آمده‌ایم و با گام‌های ماژور و مینور کار کردیم، می‌توانیم درباره این موزیک Foster The People نیز صحبت کنیم. اکنون با “مد” سر و کار داریم. “مد” از گام ماژور استفاده می‌نماید و نتی را که از آن شروع می‌نمایید تغییر می‌دهد. برای مثال اگر در گام C ماژور (مد یونین) هستید، اگر از D شروع کنید و با D تمام کنید، این مدل به D دورین تغییر خواهد کرد. در موزیک “Pumped Up Kicks”  با مد F دورین درگیر هستیم. حتی کسانی که موزیسین نیستند نیز متوجه این بیس‌لاین شدند. در نهایت اگر به دنبال راهی برای ورود به “مد” می‌باشید،  این موزیک گزینه مناسبی است.

در ادامه مقاله ۱۰ تا از بهترین Riff‌ های بیس برای مبتدیان با سازکالا همراه باشید.

۷. “Sunshine of Your Love” از Cream

بیس این موزیک کلاسیک توسط جک بروس نوشته شد. بروس که یک نابغه بیس بود، این ریف را بر اساس گام بلوز Dm نوشت. گام بلوز یک گام هگزاتونیک دارای شش نت است که در واقع پنج نت گام پنتاتونیک را برداشته و یک نت “Blue” را برای جذابیت و حس بیشتر، اضافه می‌نماید. این موزیک با تنیک D شروع می‌شود و هنگامی که آکورد تغییر می‌کند، به درجه چهارم می‌رود. این امر یک ترکیب بسیار عام در اکثر موسیقی‌ها است. می‌توانید این ریف را به راحتی به هر گامی که می‌خواهید تغییر دهید.

برای این امر کافی‌ست همان الگوی نت موزیک اصلی را حفظ نمایید؛ اما نت تنیک (که در این موزیک اولین نت است) را جا به جا نمایید. تغییر گام (Transposing) یک راه فوق العاده برای تمرین ریف‌های مختلف در دیگر پوزیشن‎‌های فرت بورد است. هرگاه تغییر گام می‌دهید، نت‌هایی که می‌نوازید را برای خود تکرار کنید. این امر کمک می‌کند تا تمام فرت بورد را بیاموزید. هنگامی که به فرت دوازدهم می‌رسید، تمام نت‌ها از اول در اکتاوی جدید شروع می‌شوند.

۸. “You Really Got Me” از The Kinks و Van Halen

“You Really Got Me” یک موزیک به خوبی شناخته شده از Kinks است که بعد از کاور شدن آن توسط Van Halen به عنوان New Life نیز شناخته می‌شود. این نیز یک بیس بسیار پایه است که بر اساس فاصله دو نت ساخته شده است. این موزیک از مد “میکسولیدین” استفاده می‌کند. ورژن The Kinks با استفاده از یک الگوی ساده روی فرت اول و سوم سیم E شروع می‌شود. نت اول F بوده و سپس به فرت سوم (G) می‌رود.

در واقع براساس این الگو می‌باشد: FGGFG ،FGGFG سپس به فرت سوم و پنجم با استفاده از G و A می‌رود. الگوی آن نیز به همین شکل است: GAAGA ،GAAGA. در نهایت به فرت سوم و پنجم سیم A می‌رود: CDDCD ،CDDCD. البته این امر قبل از حرکت به نت C و بازگشت به ریف اصلی انجام می‌شود. نسخه Van Halen نیز در گام A می‌باشد.

۹. “Smells Like Teen Spirit” از Nirvana

این بار با یک ریف هیولا! از بیسیست نیروانا، Krist Novoselic، طرف هستیم. این موزیکی بود که باعث شد سبک گرانج دیده شود و سیاتل به اصطلاح روی کار بیاید! ریف این موزیک مکررا تکرار می‌شود و تاثیر بسیار خوبی بر زمان بندی و حفظ ریتم می‌گذارد. این موزیک از فرمول کلاسیک استفاده می‌کند که در آن از vers‌های آرام شروع می‌کند و به chorus های بلند و پر سر و صدا می‌رسد. در موسیقی این امر در دسته داینامیک جای می‌گیرد. داینامیک باعث می‌شود موزیک حس مخصوص به خود را پیدا کند.

این موزیک در گام Fm بوده و Verse وChorus آن با الگویی از پنج نت تشکیل شده است. آکورد‌های آن شامل: F ،Bb، Ab ،Db می‌شود. نت پنجم  یک اسلاید از G به Ab می‌باشد. این اسلاید حس ریف را بهتر می‌کند. Verse حسی “Straight” داشته و در Chorus به نت‌هایی بلندتر می‌رسد. یک بخش سوم به نام “Bridge” نیز دارد که بر کنتراست verse/chorus  تاثیر گذار است.

۱۰. “Iron Man” از Black Sabbath

 این موزیک یکی از مهم‌ترین بیس‌لاین‌ها را دارا بوده و برای همه ضروری است. Black Sabbath در واقع ژانر متال را اختراع کرد. می‌توانید از بیسیست آن، Geezer Butler، مباحث فراوانی را بیاموزید. سولو این موزیک شاهکار بوده و حسی کماکان Jazz مانند دارد. اگر موزیک را گوش دهید احساس می‌کنید که موزیک کمی از کوک خارج است؛ اگرچه نیست. این به این دلیل بوده که این موزیک روی Tape در دهه ۷۰ رکورد شده است. در آن زمان هنگام میکس موزیک، آن را کمی بالاتر یا پایین‌تر میکس می‌نمودند که باعث می‌شد اینگونه به نظر بیاید. تمپوی این موزیک پایین می‌باشد؛ تقریبا ۷۵ BPM است. ریف اصلی در گام E مینور نوشته شده و نت‌های B ،D ،E ،G و F# را شامل می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله ۱۰ تا از بهترین Riff‌ های بیس برای مبتدیان را معرفی کردیم. این موزیک‌ها بیس لاین‌های ساده اما جذابی دارند که برای اکثر نوازندگان مبتدی مناسب می‌باشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *