×

محدوده صدایی خود را پیدا کنید!

آشنایی با انواع صداها

صدایی که مد نظر ما هست نوعی آواز است که مشخصا دارای برخی خصوصیات اصلی مانند رنگ صدا، وسعت صدا، حجم صدا، داینامیک صدا، تکنیک، گرمی و نرمی صدا و صلابت صدا است. به طور کلی هدف از طبقه بندی صدا این است که برای خوانندگان، آهنگسازان و شنوندگان خصوصیات صوتی دسته بندی شود و نقش‌ها را با صداها مرتبط کرد. در ادامه به معرفی انواع محدوده‌های صدایی خواهیم پرداخت.

خوانندگان زن به طور معمول به سه گروه سوپرانو، متزوسوپرانو و کنترالتو تقسیم می‌شوند. خوانندگان مرد نیز معمولاً به چهار گروه کنترتنور، تنور، باریتون و بیس تقسیم می‌شوند. برخی از زنان در گروه‌های تنور یا باریتون هم قرار می‌گیرند، در حالی که مردانی هستند که می‌توانند در محدوده‌های کنترالتو، متزوسوپرانو و یا سوپرانو بخوانند.

 در هر یک از این دسته‌های اصلی، زیرمجموعه‌ها و ویژگی‌های صوتی خاصی وجود دارد که بین صداها تفاوت ایجاد می‌کند. دامنه آوازی اجرای سبک کلاسیک حدود پنج اکتاو را شامل می‌شود، از G1 پایین تا G6 بالا. صدای هر فردی می‌تواند در یک و نیم تا بیش از دو اکتاو اجرا کند. دامنه‌های صوتی در انواع مختلفی گروه بندی می‌شوند که هر کدام حدود دو اکتاو را در بر می‌گیرد. بسیاری از خوانندگان بین گروه‌های صدایی قرار می‌گیرند و می‌توانند برخی از قطعات را در هر دو نوع اجرا کنند.

دامنه های صوتی

گوش انسان می تواند بین ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز (۲۰ کیلوهرتز) بشنود، اما نسبت به هر چیزی که بین ۲۵۰ تا ۵۰۰۰ هرتز اتفاق می افتد بسیار حساس است.

در طول مکالمه، فرکانس اساسی یک مرد بالغ معمولی از ۸۰ تا ۱۸۰ هرتز و فرکانس یک زن بالغ معمولی از ۱۶۵ تا ۲۵۵ هرتز متغیر است. بنابراین، اگر به این سه تصویر نگاه کنیم، فرکانس اساسی اکثر گفتارها در زیر لبه پایینی «باند فرکانس گفتار» قرار می‌گیرد.

با این وجود، می‌توانیم نوت‌های کلیدی گمشده را بشنویم که بیشتر برای ما شنیدنی است، زیرا سریال‌های هارمونیک کافی وجود دارد که این تصور را به گوش ما می‌دهد.

مانند قد یا رنگ چشم شما، محدوده صوتی شما توسط ژنتیک از پیش تعیین شده است. اگرچه ممکن است یک یا دو نت تغییر کند، مانند زمانی که بیمار هستید یا زمانی که سن شما بالا می رود، دامنه صدای شما با اندازه تارهای صوتی شما تعیین می شود.

در تنظیم یک گروه کر، زنان را معمولاً به صورت صداهای بالا و پایین دسته بندی می‌کنند اما عموما  کر مردان را یا به صداهای بالا یا صداهای پایین تقسیم می‌کنند. به اکثر صداها می‌توان یکی از این چهار دامنه را اختصاص داد و این چهار محدوده صوتی برای آهنگسازان فراهم است تا بر اساس آنها کار کنند که معمولاً هم کافی هستند اما محدوده‌های دصدایی کامل شامل ۸ نوع صدای آوازی هستند که عبارتند از:

  • باس: پایین ترین نوع صدای مردانه با دامنه صوتی E2-E4
  • باریتون: دومین نوع صدای پایین مردانه با دامنه صوتی A2-A4
  • تنور: دومین نوع صدای بالای مردانه با دامنه صوتی C3-C5
  • کنترتنور: بالاترین نوع صدای مردانه با دامنه صوتی E3-E5
  • کنترآلتو: پایین ترین نوع صدای زنانه با دامنه صوتی E3-E5
  • آلتو: دومین نوع صدای پایین زنانه با دامنه صوتی F3-F5
  • متزوسوپرانو: دومین نوع صدای بالای زنانه با دامنه صوتی A3-A5
  • سوپرانو: بالاترین نوع صدای زن با دامنه صوتی C4-C6

تنظیمات این چهار صدا به عنوان SATB (برای سوپرانو آلتو تنور باس) نیز شناخته می‌شوند. دامنه‌های چهار صدا به گونه‌ای با هم مرتبط هستند؛ اما ممکن است خواننده‌ها خود را تحت فشار قرار دهند یا صدای ناخوشایندی را در بالا یا صدای ضعیفی را در اکتاوهای پایین دامنه اجرا کنند.

مطالب پیشنهادی : لزوم آشنایی با گام ها در خوانندگی

بنابراین اگرچه دامنه کامل آلتو و سوپرانو کاملاً شبیه به هم باشد، اما سوپرانو در نت‌های بالاتر است و صدایی واضح و زیر به گوش می‌رساند و در آلتو قسمت پایین یا بم دامنه صدا شنیده می‌شود پس اجرای این محدوده‌ها در کنار هم شاید کار آسانی نباشد و لازم به تمرین داشته باشد. همچنین خوانندگانی وجود دارند که دامنه صدای قوی و عالی را دارند و می‌توانند از هر چهار صدا نقطه‌ای متفاوت است.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
3 thoughts on “محدوده صدایی خود را پیدا کنید!
  • آذر ۱۹, ۱۴۰۰ at ۱۰:۱۳ ب٫ظ

    درود بر شما خیلی مفید

    پاسخ
    • اردیبهشت ۷, ۱۴۰۲ at ۶:۱۰ ب٫ظ

      عالی بود عالی

      پاسخ
  • اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۲ at ۷:۳۴ ق٫ظ

    مفید و خلاصه و آموزشی/ تشکر

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *