×

تمپو چیست؟ انواع تمپو و نکات مربوط به آن

هنگامی که Adele، خواننده مشهور انگلیسی تصمیم گرفت تا قطعه Love Song از گروه The Cure را کاور کند، برای آن که نسخه ای منحصر به فرد خود را به بازار عرضه کند، یکی از موثرترین کارهایی که انجام داد این بود که این قطعه را با سرعتی پایین‌تر اجرا کرد. هنگامی که Earl Hines قطعه Honeysuckle Rose را اجرا کرد، همان کاری را کرد که بسیاری از موزیسین‌های سبک جز انجام می‌دهند؛ سرعت آن را بیشتر کرد. هر دوی این آرتیست‌ها کاری را انجام دادند تا قطعه مورد نظر آن‌ها با نسخه اصلی تفاوتی داشته باشد، هر دوی آن‌ها تمپوی قطعه را تغییر دادند.
شاید تمپو برای بسیاری از نوازندگان حرفه‌ای، یک موضوع ساده باشد اما برای نوازندگانی که به تازگی می‌خواهند با نوازندگی و یا خوانندگی آشنا شوند، موضوعی جذاب و پر کاربرد خواهد بود. در این مقاله قصد داریم تا به اینکه تمپو چیست و هر آن چه که باید در مورد آن بدانید بپردازیم. در ادامه با سازکالا همراه شوید.

تمپو چیست؟

تمپو چیست؟ انواع تمپو و نکات مربوط به آن


تمپو در واقع کلمه ای است که برای سرعت در یک قطعه موسیقی به شمار می‌رود. در واقع هنگامی که تمپوی یک قطعه را می‌بینید، عددی که به شما نمایش داده می‌شود عددی است که سرعت قطعه مورد نظر را به شما نشان می‌دهد. در تئوری موسیقی، سه راه مختلف برای نشان دادن تمپو وجود دارد، استفاده از BPM، استفاده از لغات ایتالیایی و استفاده از زبان مدرن.

واژه BPM در تمپو چیست و چه کاربردی دارد؟


هنگامی که می‌خواهد از تمپوی یک قطعه مطمئن شوید، یکی از راحت‌ترین کارها به دست آوردن BPM و یا Beat Per Second آن است. این واژه در واقع به شما نمایش می‌دهد که در یک دقیقه، چند میزان از قطعه مورد نظر شما پخش خواهد شد. برای مثال، هنگامی که یک قطعه تمپوی ۶۰ BPM را پخش می‌کنید، هر میزان آن دقیقا در یک ثانیه اتفاق می‌افتد. از سمت دیگر، قطعه ای با تمپوی ۱۲۰، سرعتی دو برابری دارد و هر ثانیه، دو میزان به شکل کامل پخش خواهد شد. جالب است بدانید که هر گام در مورد BPM یک قطعه صحبت می‌کنیم، کسر میزان قطعه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به آن نیز توجه خاصی کرد.

برای مثال، هنگامی که کسر میزان شما عددی که در کسر قرار می‌گیرد، عدد ۴ باشد، این به این معناست که باید با توجه به نت‌های سیاه این قطعه را بشمارید. این موضوع در مورد کسر میزان‌هایی که عدد کسر آن‌ها برابر با ۸ است نیز صادق است و هنگامی که کسر میزبان برابر با ⅞ را مشاهده می‌کنید، به این معناست که ۷ نت چنگ یک میزان را تکمیل می‌کند. بنابراین تنها یک تمپو را مبنایی برای سرعت قطعه خود در نظر نگیرید بلکه به کسر میزان نیز توجه ویژه ای داشته باشید.

در نظر داشته باشید که استفاده از BPM و اعدادی که توسط آن نمایش داده می‌شود، بهترین و دقیق‌ترین راه برای دستیابی به مقدار تمپوی یک قطعه می‌باشد. در بسیاری از نرم افزارهای میزبان از این تکنیک استفاده می‌شود و همچنین مترونوم‌های دیجیتال نیز با استفاده از BPM، تمپوی مورد نظر شما را برایتان پخش می‌کنند.

استفاده از لغات ایتالیایی


از آن جایی که کشور ایتالیا، برای قرن‌ها یکی از مهم‌ترین کشورها برای موسیقی کلاسیک و همچنین تئوری موسیقی به شمار میرفته است، ایتالیایی‌ها لغات خاصی را برای رد و بدل کردن تمپوهای قطعات خود استفاده می‌کردند. نکته بسیار جالب این است که هیچ کدام از نوازندگان ایتالیایی با عدد این کار را انجام نمی‌دادند و تنها با استفاده از یک واژه، تمپوی مورد نظر خود را به دیگر نوازندگان می‌گفتند.

برخی از تمپوهایی که در زبان ایتالیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از دیگر تمپوها محبوب‌تر بوده است که از جمله آن‌ها می‌توانیم به Largo، Andante، Allegro و Presto اشاره کنیم. اما نوازندگان حرفه‌ای که در سبک کلاسیک فعالیت کرده‌اند با هزاران لغت آشنا هستند و از آن‌ها برای ضبط و یا اجرای قطعات خود استفاده می‌کنند.
یکی از نکاتی که باید در نظر داشته باشید، زمانی است که می‌خواهید قطعات قدیمی را باز نوازی کنید. ممکن است به جای استفاده از BPM، با کلمات ایتالیایی و حتی لاتین برخورد کنید که برای نشان دادن تغییر تمپو در میان قطعه برای شما نمایش داده شده است.

در ادامه مقاله تمپو چیست؟ انواع تمپو در موسیقی و نکات مربوط به آن با ما همراه باشید.

زبان استاندارد در موسیقی


نوازندگان مدرن و حرفه‌ای که امروزه در سبک‌‌هایی همانند جز و راک فعالیت می‌کنند، از کلمات ایتالیایی برای نشان دادن تمپوی مورد نظر خود استفاده نمی‌کنند. بلکه از کلمات ساده و روان مانند سریع، آرام و غیره استفاده می‌کنند. بسیاری از گروه‌های موسیقی امروزی، بر پایه نوازندگان درامز بنا می‌شود و نوازنده درامز با نواختن ریتم‌های مختلف، این امکان را برای دیگر نوازندگان فراهم می‌کند تا بتوانند به تمپوی مورد نظر خود دست پیدا کنند. بنابراین نوازنده درامز گروه شما می‌تواند تاثیر بسزایی بر روی تمپوی آهنگ شما داشته باشد و می‌توانید با استفاده از تمپویی که او نواخته، قطعه خود را اجرا کنید.

یک نکته برای تمپوها توسط هانس زیمر، آهنگساز افسانه ای

هانس زیمر از دید بسیاری از افراد یکی از بهترین آهنگ سازان دنیا به شمار می‌رود و آهنگ‌هایی که توسط او ساخته شده است را می‌توانید در بسیاری از فیلم‌های محبوب دنیا مشاهده کنید. از دید او، تمپو در یک قطعه موسیقی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و نکته ای است که بسیاری از نوازندگان و آهنگسازان باید به آن توجه کنید.
یکی از کارهایی که او انجام می‌دهد، این است که قبل از این که بخواهد یک پروژه را شروع کند، ابتدا تمپوی آن را تعیین می‌کند و با استفاده از این تمپو، شروع به اضافه کردن سازهای مختلف به پروژه خود می‌کند.
او چند تمپو را نیز پیش از آن که پروژه خود را آغاز کند برای قطعه‌های خود در نظر می‌گیرد. از نظر او، تمپوی ۸۰ BPM شروع بسیار خوبی برای آهنگ‌هایی است که در فیلم‌ها استفاده می‌شود. همچنین، او گاهی از تمپوی ۶۰ BPM برای ساخت قطعات احساسی‌تر و آرام‌تر استفاده می‌کند تا شنونده راحت‌تر بتواند با قطعه مورد نظر ارتباط بگیرد. از طرف دیگر، برای قطعه‌های پر انرژی‌تر، او از تمپوی ۱۴۰ BPM استفاده می‌کند و قطعه‌‌هایی را تولید می‌کند که از دید بسیاری از افراد، انرژی بسیار بالایی دارند.

مطلب پیشنهادی: اکتاو در پیانو به چه معناست؟

سخن پایانی

در این مقاله راجع به اینکه تمپو چیست؟ انواع تمپو و نکات مربوط به آن صحبت شد. هنگامی که می‌خواهید یک قطعه بسازید و یا آن را بنوازید، توجه به تمپو باید یکی از اولویت‌های شما باشد. استفاده از مترونوم نه تنها باعث می‌شود تا گوش شما به این تمپوها عادت کند، بلکه هنگامی که در تمرین‌ها و یا آهنگ سازی از آن استفاده می‌کنید، متوجه می‌شوید که در زمانی کوتاه پیشرفت فوق العاده ای داشته‌اید و توانسته‌اید قطعاتی بی نظیر را تولید کنید.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *