×

چرا پیانو ساز مادر است؟

چرا پیانو ساز مادر است؟

ساز مادر چیست؟

سال‌هاست که یک سوال واحد، ذهن بسیاری از نوازندگان و موزیسین‌ها را به خود مشغول کرده و آن، این است که ساز مادر در میان سازهای مختلف، کدام است؟ برای پاسخ به این سوال، می‌توانیم از دو شیوه به مسئله نگاه کنیم. اگر ساز مادر را سازی بدانیم که در ابتدایی‌ترین فرم خود تولید شده و موسیقی را به وجود آورده، می‌توانیم سازهای کوبه ای را به عنوان ساز مادر انتخاب کنیم. اما اگر قوانین ملودی و هارمونی را نیز در نظر بگیریم، پاسخی کاملا متفاوت به دست می‌آید. در ادامه به اینکه چرا پیانو ساز مادر است می‌پردازیم. با سازکالا همراه باشید.

دلایل انتخاب پیانو به عنوان ساز مادر

قبل از پاسخ به این سوال اجازه بدهید تا چند سوال دیگر هم داشته باشیم.

آیا فقط پیانو ساز مادر است؟

برای پاسخ به این سوال اول باید بدانیم ساز مادر چه ویژگی هایی دارد.

آیا گیتار هم ساز مادر است؟

ما تمام ویژگی های ساز مادر را بیان کرده ایم. بعد از مطالعه متوجه خواهید شد که آیا گیتار ساز مادر است یا خیر .

در میان سازهای مختلف که امکان نواختن ملودی و هارمونی را در اختیار شما قرار می‌دهند، ساز پیانو سازی است که بیشترین نوازنده را در دنیای موسیقی دارد و افراد بسیاری به آن مسلط هستند.

از طرفی، نکته ای که در مورد این ساز وجود دارد این است که نوازندگان مختلف در سبک‌های مختلف توانسته اند با این ساز به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنند و آهنگ‌های مختلفی را با استفاده از این ساز تولید کنند. از جمله این نوازنده‌ها و تنظیم کننده‌ها می‌توانیم به موتزارت، بتهوون و دیگر تنظیم کننده‌های مشهور موسیقی کلاسیک اشاره کنیم.

این ساز اما تنها برای ساخت قطعات کلاسیک به کار نرفته است و موزیسین‌های بسیاری نیز در عصر حاضر از آن برای ساخت آهنگ‌های خود استفاده کرده اند. از جمله این موزیسین‌های می‌توانیم به Elton John، Aretha Franklin و Alicia Keys اشاره کنیم.

با این که پیانو در نگاه اول سازی بسیار سخت و پیچیده به نظر می‌آید، باید بدانید که به هیچ عنوان اینگونه نیست. یادگیری این ساز بسیار راحت تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. در ادامه ی مقاله چرا پیانو ساز مادر است، به این موضوع می‌پردازیم که چرا یادگیری آن برای موزیسین باعث پیشرفت آن‌ها در موسیقی می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید.

چه چیزی باعث می شود تا پیانو یک ساز خاص باشد؟

یکی از نکاتی که باعث شده تا پیانو به یکی از محبوب‌ترین سازهای دنیا تبدیل شود، این است که شما می‌توانید هر ملودی و هر سبکی را با استفاده از آن بنوازید. فرقی نمی‌کند که سبکی که در آن فعالیت می‌کنید پاپ، راک و یا جز باشد. با استفاده از پیانو می‌توانید به راحتی قطعات مختلف را بنوازید و از صدای آن لذت ببرید. یکی دیگر از نکاتی که در مورد پیانو وجود دارد، یادگیری آسان‌تر مفاهیم تئوری موسیقی با استفاده از آن است.

به طور کلی، پیانو بهترین سازی است که می‌توانید با استفاده از آن تمامی مفاهیم تئوری موسیقی را یاد بگیرید. اما دلیل آن چیست؟ بر خلاف سازهای زهی و بادی، پیانو دارای ۸۸ کلاویه مختلف است که این امکان را به شما می‌دهد تا به سرعت از گام‌های مختلف و همچنین آکوردهای متنوع استفاده کنید و آن‌ها را یاد بگیرید.

نوع چیدمان این کلاویه‌ها نیز در نوع خود باعث می‌شوند تا این یادگیری سریع‌تر و دقیق‌تر انجام شود. هنگامی که پیانو را مشاهده می‌کنید، عموما با کلاویه‌هایی در دو رنگ مواجه خواهید شد. کلاویه‌‎های سفید پیانو، نت‌های کامل هستند. منظور از نت‌های کامل نت‌های دو، ر، می، فا، سل، لا و سی می‌باشد. از طرفی اما، تمامی نت‌های دیز و بمل در این ساز کلاویه‌های مشکی رنگ هستند. این موضوع باعث می‌شود تا به راحتی بتوانید فواصل و نت‌ها را با استفاده از این ساز یاد بگیرید.

از دیگر مزایایی که ساز پیانو در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانم به این نکته اشاره کنیم که با یادگیری این ساز می‌توانید از دو دست خود به طور جداگانه استفاده کنید. این قابلیت نه تنها باعث می‌شود تا در ادامه نواختن این ساز عملکرد بهتری داشته باشید، بلکه این قابلیت پیشرفت در دیگر سازها را نیز برای شما آسان‌تر می‌کند.

پیانو یک ساز خاص

در پیانو، با استفاده از دست چپ می‌توانید نت‌های بیس را بنوازید و ریتم‌های مختلف را بنوازید در حالی که با استفاده از دست راست خود می‌توانید ملودی‌های مختلف را نوازندگی کرده و یا به بداهه نوازی بپردازید. از دیگر مزایای این قابلیت می‌توانیم به هماهنگی هر چه بیشتر نیم کره چپ و راست مغز اشاره کنیم.

طی تحقیقاتی که بر روی نوازندگان مختلف صورت گرفته است، محققان به نتیجه بسیار جالبی رسیده اند. این نتیجه نشان می‌دهد نوازندگانی که با ساز پیانو مسیر موسیقایی خود را آغاز کرده اند، عموما در یادگیری سازهای دیگر از جمله گیتار، ویولن و حتی سازهای کوبه ای پروسه راحت تری داشته اند و توانسته اند راحت تر مفاهیم و تکنیک‌های سازهای دیگر را یاد بگیرند.

دلیل این اتفاق را می‌توانیم هماهنگی بیشتر میان دست چپ و راست بدانیم و یا می‌توانیم به اهمیت یادگیری تئوری موسیقی در پیانو اشاره کنیم.

مقاله پیشنهادی: تاریخچه پیانو در جهان

سخن پایانی

یادگیری آسان‌تر، ضرورت یادگیری تئوری موسیقی و همچنین قابلیت استفاده در سبک‌های مختلف همگی باعث شده تا پیانو را به عنوان ساز مادر در موسیقی بشناسند.

اگر شما هم می‌خواهید مسیر موسیقایی خود را شروع کنید و به دنبال خرید سازی هستید که زمینه را برای یادگیری دیگر سازهای برایتان فراهم کند، خرید پیانو و یادگیری آن می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. در این مقاله راجع به اینکه چرا پیانو ساز مادر است صحبت شد. امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “چرا پیانو ساز مادر است؟
  • دی ۶, ۱۴۰۱ at ۳:۳۰ ب٫ظ

    این مطلب کامل نبود چون نگفت ایا گیتار هم مادر ساز ها است یا خیر

    پاسخ
    • دی ۲۵, ۱۴۰۱ at ۱:۰۵ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز
      با توجه به تعریفی که برای ساز مادر داخل متن گفته شد در نتیجه، گیتار ساز مادر نیست

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =