×

برترین مدل های گیتار الکتریک در دنیا

اگر شما هم به این ساز شگفت انگیز علاقمند باشید، ضروری است که با برترین مدل های گیتار الکتریک در دنیا آشنا شوید! بعد از تولید گیتار الکتریک، مدلهای مختلفی روانه بازار شدند که شاید بسیاری از آنها نوآوری ها و خلاقیتهای جالبی داشتند اما هرگز معروف نشدند. در ادامه لیستی از محبوب ترین مدل های گیتار الکتریک در دنیا را که توسط نوازندگان معروف، بکار برده شده اند را برایتان آورده ایم. این سازها اکثرا با نوازندگان سبکهای بلوز و Rock&Roll شهرت کسب کرده اند.

معرفی برترین مدل های گیتار الکتریک

بی شک Gibson LesPaul پر طرفدار ترین گیتار الکتریک تا به امروز بوده است. از دهه ۵۰ میلادی تا به امروز این مدل دستخوش تغییرات کمی شده است ولی همچنان از برترین مدل های گیتار الکتریک در دنیا به شمار میرود. این ساز کاملا برای آینده طراحی شده بود همه جوانب امر در نظر گرفته شده بود آنچنان که در همان سال های ابتدایی تولید این مدل کاملا در بین نوازندگان معروف دنیا مطرح شد.

مدل های اولیه با پیکاپ P90 به بازار عرضه می شد بعد ها پیکاپ هامباکر که برای رقابت با سینگل کویل های فندر طراحی شده بود جایگزین آن شد. در این مدل به واسطه  قرار گرفتن دو سیم پیچ در کنار هم دیگر خبری از نویز و صداهای اضافه در خروجی نبود. این یک پیروزی بزرگ در برابر کمپانی رقیب یعنی فندر بود.

ترکیب چوب استفاده شده در این مدل در دهه ۵۰ میلادی کاملا منحصر به فرد بود برای بدنه از چوب ماهاگانی با رو میپل استفاده می شد. این یک ترکیب کاملا جادویی محسوب می شود چوب میپل زیبایی خاصی به ظاهر این ساز ارائه کند.

یک تون بسیار منحصر به فرد برای آن سال ها و البته برای سال ها و دهه های آینده! پیکاپ های هامباکر برگ برنده گیبسون در برابر مدل های معروف فندر یعنی تله کستر و استرتوکستر ( که در ادامه آنها را برایتان معرفی کرده ایم ) بود. فندر به واسطه استفاده از پیکاپ های سینگل کویل در اوردرایو و دیستورشن همیشه با مشکل نویز مواجه بوده است اما این مشکل در گیبسون کاملا حل شده بود لس پائول برای جز، بلوز، کانتری، راک، هوی متال و هر سبکی که به ذهنتان خطور می کند مناسب است این جز آن دسته خصوصیاتی هست که آن را از رقیب دیرینه خود یعنی Stratocaster متمایز می کند.

برترین مدل گیتار الکتریک سبک کلاسیک

فندر تله کستر Telecaster جز اولین نو آوری های شرکت فندر محسوب می شود. این مدل بیشتر مورد علاقه نوازندگان به سبک های بلوز و کانتری می باشد. شاید در نگاه اول این مدل کمی محدود به نظر می رسد اما انچنان لهجه اصیل و منحصر به فردی دارد که بعضی از نوازندگان گیتار عاشق آن هستند. این مدل از دو پیکاپ سینگل کویل بهره می برد. پیکاپ بریج صدای تریبل تر با فرکانس بالا دارد. به جرات می توان گفت درصد قابل توجهی از آهنگ های معروف بلوز با این مدل رکورد شده است.

این مقاله را از دست ندهید : راهنمای انتخاب گیتار الکتریک برای افراد مبتدی

جنس چوب بدنه این مدل از اش می باشد ترکیب چوب و پیکاپ های منحصر به فرد Telecaster باعث ایجاد یک صدای استثنایی در این مدل شده و آنرا در میان برترین مدل های گیتار الکتریک در دنیا قرار داده است. فرت بورد این ساز با دو نوع چوب میپل و رزود به بازار عرضه می شود ولی به نظر می رسد مدل میپل بسیار پرطرفدار تر هست.

بهترین مدل های گیتار الکتریک

از سری های معروف این مدل می شود به TELECASTER 52 اشاره کرد این مدل دقیقا مشابه Telecaster ساخته شده در سال ۱۹۵۲ می باشد و نوازندگان معروفی از این مدل استفاده می کنند. اگر عاشق سبک های بلوز و کانتری هستید این مدل بهترین گزینه پیش روی شماست.

یک صدای  اصیل و باور نکردنی! تله کستر جز محدود مدل های گیتار است که ۲ پیکاپ سینگل کویل دارد با تمام این محدودیت ها هنوز یکی از پرطرفدار ترین ساز ای دنیا می باشد. جیم روت نوازنده افسانه ای گیتار الکتریک تله کستر امضا شده ی خود را به دو پیکاپ هامباکر دیمارزیو تجهیز کرده است، یک مدل کامل استثنایی تله کستر برای سبک های هوی متال!

برترین مدل های گیتار الکتریک سبک blues

حتما فندر استروکستر Stratocaster را در دست نوازندگان بزرگ و افسانه ای دیده اید. طراحی این مدل در دهه ۵۰ میلادی کاملا خلاقانه بود. نوازندگان بزرگی همچون اریک کلاپتون، جیمی هندریکس، دیوید گیلمور از این مدل برای رکورد آلبوم های خود استفاده کرده اند. این مدل ابتدا با چوب Ash و دسته میپل روانه بازار شد ولی کم کم چوب الدر جای خود را به Ash داد. امروزه بیشتر استرتوکستر های تولید شده با بدنه الدر روانه بازار می شوند.

دیو موری نوازنده افسانه ای گروه Iron Maiden بر روی استرت های خود از پیکاپ های هامباکر و هات ریل سیمور دانکن استفاده می کند. این نشانگر ان است استرتوکستر می تواند با کمی تغییرات یک گیتار همه فن حریف باشد. یکی از مزایایی که این مدل نسبت به LesPaul در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی داشت ترمولو ۶ پین بود. نوازندگان بسیار زیادی عاشق ترمولو های فندر هستند شاید نوازنده معروفی همانند جف بک سبک نوازندگی خاص خود را مدیون همین ترمولو فندر هست.

برترین مدل های گیتار الکتریک در دنیا

از ۱۹۵۴ میلادی تا کنون مدل های مختلفی از Stratocaster روانه بازار شده است. استرت ها اکثرا با سه پیکاپ سینگل کویل فندر روانه بازار می شوند طرفداران استروکستر مدل عاشق صدای خروجی  این پیکاپ ها هستند. با آرایش ۵ حالته پیکاپ سلکتور این مدل طیف وسیعی از صدای مختلف گیتار الکتریک برای سبک های مختلف را در خروجی امپلی فایر گیتار الکتریک خود خواهید داشت. امروزه این مدل گیتار پرطرفدار با پیکاپ هامباکر و هامباکر سینگل سایز به بازار عرضه می شود این مدل ها می تواند برای علاقه مندان به سبک های هوی تر مانند راک مناسب باشد. جیم روت نوازنده معروف گروه  Slipknot یک استرت سیگنیچر با پیکاپ های اکتیو EMG دارد.

برترین مدل های گیتار الکتریک برای متال

گیبسون به غیر از تولید مدل های افسانه ای همانند لس پاول با تولید Gibson Flying V انقلابی بزرگ در سبک های مدرن بوجود آورد. اولین خصوصیت این مدل ظاهر نا متعارف در زمان خود بود. همانطور که از اسمش پیداست بدنه این مدل به شکل حرف  V طراحی شده است که برای اواخر دهه ۵۰ میلادی بسیار مدرن به نظر می رسید. در دهه ۶۰ این مدل طرفداران زیادی داشت ولی کم کم با گذشت سالها سری V در بین نوازندگان هارد راک و هوی متال جایگاه خاصی پیدا کرد.

معرفی گیتار Flynig V

این مدل بیشتر با دو پیکاپ هامباکر به بازار عرضه می شود. برند های دیگری همچون ای اس پی، شکتر و جکسون با تغییرات اندکی در بدنه ساز مدل های جدید و مدرن تری از این سری را روانه بازار کرده اند.بدنه و نک این مدل همانند بیشتر محصولات گیبسون از چوب ماهاگانی می باشد. در سال های اخیر این مدل با پیکاپ های اکتیو EMG مورد توجه نوازندگان بسیاری در سبک های هوی قرار گرفته است، از جمله این نوازندگان میتوان به جیمز هتفیلد و Kirk Hammet اشاره کرد.

IBANEZ RG بهترین گیتار برای سبک های مدرن

اواخر دهه ۸۰ میلادی بازار سوپر استرت ها بسیار گرم بود اکثر برند های معتبر به فکر تولید یک سوپر استرت مدرن بودند. کمپانی های بزرگی همانند چارول، کرمر و غیره در گیر رقابت تنگاتنگی بودند که آیبانز مدل جدید به نام RG550 روانه بازار کرد. انقلاب عظیمی در تولید سوپر استرت ها! در نگاه اول به نظر می رسید آیبانز تمامی کمبود های یک استروکستر برای سبک های هوی تر و نوازندگان سرعتی را بصورت هوشمندانه ای در نظر گرفته است. بدنه کاملا به شکل مدرنی برای آن سالها طراحی شده بود و با رنگ های کاملا جیغ قرمز، زرد و بنفش به بازار عرضه می شد.

RG550 هم همانند استرت دارای پیکگارد بود و به جای سه سینگل کویل از دو هامباکر و یک سینگل در وسط بهره می برد. در همان ابتدا نوازندگان معروفی به این مدل علاقه مند شدند. پاول گیلبرت و استیو لوکاتر جز این دسته از نوازندگان بودند. سری RG تا به امروز پیشرفت های زیادی کرده همچنین با تنوع بسیار بالایی به بازار عرضه شده است. هر ساله مدل های جدیدی از سری RG توسط کمپانی آیبانز رونمایی می شود و مورد استقبال نوازندگان گیتار الکتریک قرار می گیرد.

برترین مدل های گیتار الکتریک در دنیا

RG3120 یکی از معروف ترین این سری بود که بدنه آن از جنس چوب ماهاگانی با روکش میپل بود و دو پیکاپ هامباکر دیمارزیو داشت.سال های بعد مدل های مانند RG4570, RG3550, RG655 جز پرطرفدارین ها از سری RG شدند و این سری کماکان جز پرفروش ترین مدل های آیبانز می باشد. مدل های جدید آیبانز در سال ۲۰۱۹ RG5120, RG652, RG5227, RG5328 می باشد. برای مشاهده این مدلها میتوانید سری به صفحه خرید گیتار سازکالا بزنید.

بهترین مدل گیتار الکتریک برای Rock&Roll

باید به این نکته اعتراف کرد گیبسون مدل های معروف بیشتری نسبت به سایر برندها دارد. سری Gibson SG یکی  از این مدل های پرطرفدار است. این مدل جز اولین گیتار های دبل کات بوده است و ظاهر تقریبا متقارنی دارد. رنگ قرمز و مشکی این مدل به نظر طرافداران بیشتری دارد. آنگوس یانگ نوازنده افسانه ای گروه AC/DC یکی از معروف ترین گیتار پلیر هایی است که از این مدل استفاده میکند. این مدل برای اولین بار در سال ۱۹۶۱ توسط کمپانی گیبسون به بازار عرضه شد. قیمت این گیتار و سایر سازهای نامبرده شده را میتوانید در صفحه قیمت گیتار الکتریک مشاهده کنید.

معرفی سری Gibson SG از برترین مدل های گیتار الکتریک در دنیا

تونی ایومی جز اولین آرتیست های کمپانی گیبسون است که از این مدل استفاده کرده است. سری SG هم همانند دیگر مدل های کمپانی گیبسون چوب بدنه و نک ماهاگانی دارد و با دو پیکاپ هامباکر و گاهی با P90 به بازار عرضه می شود. SG اکثرا با بریج ثابت عرضه میشود این و جک ورودی آن به دلیل باریک بودن بدنه بر صفحه رویی قرار دارد. این مدل بیشتر در موسیقی راک اند رول و هارد راک کاربرد دارد و ظاهر زیبا، در کنار صدای استثنایی این مدل را جزو برترین مدل های گیتار الکتریک در دنیا مطرح کرده است.

 

مقاله مرتبط : معرفی بهترین مارک گیتار در جهان

مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “برترین مدل های گیتار الکتریک در دنیا
  • آذر ۱۹, ۱۴۰۱ at ۱:۴۱ ب٫ظ

    سلام یادگیری نوازندگی با گیتار الکتریک سخته؟ از پیانو و ویولن سخت تره؟

    پاسخ
    • اسفند ۲۵, ۱۴۰۱ at ۱:۴۹ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز
      یادگیری گیتار در شروع نسبتا ساده تر هست نسبت به ویالون یا پیانو ، ولی در سطوح حرفه ای پیچیده تر خواهد شد.

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *