×

برترین مدل های گیتار الکتریک در دنیا

اگر شما هم به این ساز شگفت انگیز علاقمند باشید، ضروری است که با برترین مدل‌های گیتار الکتریک در دنیا آشنا شوید! بعد از تولید گیتار الکتریک، مدل‌های مختلفی روانه بازار شدند که شاید بسیاری از آن‌ها نوآوری‌ها و خلاقیت‌های جالبی داشتند اما هرگز معروف نشدند. در ادامه لیستی از محبوب‌ترین مدل‌های گیتار الکتریک در دنیا را که توسط نوازندگان معروف، به کار برده شده‌اند را برایتان آورده‌ایم. این سازها اکثرا با نوازندگان سبک‌های بلوز و Rock & Roll شهرت کسب کرده اند.

معرفی برترین مدل های گیتار الکتریک

بی شک Gibson LesPaul پر طرفدار ترین گیتار الکتریک تا به امروز بوده است. از دهه ۵۰ میلادی تا به امروز این مدل دست خوش تغییرات کمی شده است ولی همچنان از برترین مدل‌های گیتار الکتریک در دنیا به شمار می‌رود. این ساز کاملا بی نقص چنان خوب طراحی شده بود که در همان سال‌های ابتدایی در بین نوازندگان معروف دنیا مطرح شد.

مدل‌های اولیه با پیکاپ P90 به بازار عرضه می‌شد بعدا پیکاپ هامباکر که برای رقابت با سینگل‌ کویل‌های فندر طراحی شده بود جایگزین آن شد که این یک پیروزی بزرگ در برابر کمپانی رقیب یعنی فندر بود.

ترکیب چوب استفاده شده در این مدل در دهه ۵۰ میلادی کاملا منحصر به فرد بود که در این گیتار برای بدنه از چوب ماهاگانی با رو میپل استفاده می‌شد. این یک ترکیب کاملا جادویی محسوب می‌شود چرا که چوب میپل زیبایی خاصی به ظاهر این ساز می‌دهد.

پیکاپ هامباکر Tone بسیار منحصر به فردی برای آن سال‌ها و البته برای دهه‌های آینده بود! پیکاپ‌های هامباکر برگ برنده گیبسون در برابر مدل های معروف فندر یعنی تله کستر و استرتوکستر ( که در ادامه آ‌ن‌ها را برای‌تان معرفی خواهیم کرد) بود. فندر به واسطه استفاده از پیکاپ‌های سینگل کویل در اوردرایو و دیستورشن همیشه با مشکل نویز مواجه بوده است اما این مشکل در گیبسون کاملا حل شده بود. لس پال برای جز، بلوز، کانتری، راک، هوی متال و هر سبکی که به ذهن‌تان خطور می‌کند مناسب است و این جز آن خصوصیاتی هست که آن را از رقیب دیرینه خود یعنی Stratocaster متمایز می‌کند.

برترین مدل گیتار الکتریک سبک کلاسیک

فندر تله کستر Telecaster جز اولین نو آوری های شرکت فندر محسوب می‌شود. این مدل بیشتر مورد علاقه نوازندگان سبک‌های بلوز و کانتری می‌باشد. شاید در نگاه اول این مدل کمی ساده به نظر برسد اما آنچنان لهجه اصیل و منحصر به فردی دارد که بعضی از نوازندگان گیتار عاشق آن هستند. این مدل از دو پیکاپ سینگل کویل بهره می‌برد. پیکاپ بریج صدای تریبل تر با فرکانس بالا دارد. به جرات می‌توان گفت درصد قابل توجهی از آهنگ‌های معروف بلوز با این مدل نواخته شده است.

این مقاله را از دست ندهید : راهنمای انتخاب گیتار الکتریک برای افراد مبتدی

به طور معمول جنس چوب بدنه این مدل از Ash می‌باشد ترکیب چوب و پیکاپ‌های منحصر به فرد Telecaster باعث ایجاد صدایی استثنایی در این مدل شده و آن را در میان برترین مدل‌های گیتار الکتریک در دنیا قرار داده است. فرت بورد این ساز با دو نوع چوب میپل و رزود به بازار عرضه می‌شود.

از سری‌های معروف این مدل می‌شود به TELECASTER 52 اشاره کرد این مدل دقیقا مشابه Telecaster ساخته شده در سال ۱۹۵۲ می‌باشد و نوازندگان معروفی از این مدل استفاده می‌کنند. اگر عاشق سبک‌های بلوز و کانتری هستید این مدل بهترین گزینه پیش روی شما است.

تله کستر جز معدود مدل‌های گیتار است که ۲ پیکاپ سینگل کویل دارد و با تمام این محدودیت‌ها هنوز یکی از پرطرفدار ترین سازهای دنیا می‌باشد.

برترین مدل های گیتار الکتریک سبک blues

حتما فندر Stratocaster را در دست نوازندگان بزرگ و افسانه‌ای دیده‌اید. طراحی این مدل در دهه ۵۰ میلادی کاملا خلاقانه بود. نوازندگان بزرگی همچون اریک کلپتون، جیمی هندریکس، دیوید گیلمور از این مدل برای رکورد آلبوم‌های خود استفاده کرده‌اند. این مدل ابتدا با چوب Ash و دسته میپل روانه بازار شد ولی کم کم چوب Ash جای خود را به Alder داد. امروزه بیشتر استرتوکسترهای تولید شده با بدنه Alder روانه بازار می‌شوند.

Dave Murray نوازنده افسانه‌ای گروه Iron Maiden بر روی استرت‌های خود از پیکاپ‌های هامباکر و هات ریل سیمور دانکن استفاده می‌کند. این نشانگر آن است که استرتوکستر می‌تواند با کمی تغییرات یک گیتار همه فن حریف باشد. یکی از مزایایی که این مدل نسبت به LesPaul در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی داشت ترمولو ۶ پین بود. نوازندگان بسیار زیادی عاشق بریج ترمولوهای فندر هستند. شاید نوازنده معروفی همانند جف بک سبک نوازندگی خاص خود را مدیون همین ترمولو فندر هست.

از ۱۹۵۴ میلادی تا کنون مدل‌های مختلفی از Stratocaster روانه بازار شده است. استرت‌ها اکثرا با سه پیکاپ سینگل کویل روانه بازار می‌شوند. طرفداران استروکستر عاشق صدای خروجی  این پیکاپ‌ها هستند. با سلکتور ۵ حالته پیکاپ سلکتور این مدل طیف وسیعی از صداهای مختلف گیتار الکتریک برای سبک‌های مختلف را در خروجی امپلی فایر گیتار الکتریک خود خواهید داشت. امروزه این مدل گیتار پرطرفدار با پیکاپ هامباکر و سینگل کویل به بازار عرضه می‌شود این مدل‌ها می‌تواند برای علاقه مندان به سبک‌های هوی تر مانند راک مناسب باشد. جیم روت نوازنده معروف گروه  Slipknot یک استرت سیگنیچر با پیکاپ های اکتیو EMG دارد.

برترین مدل های گیتار الکتریک برای متال

گیبسون به غیر از تولید مدل‌های افسانه‌ای مانند لس پاول، با تولید Gibson Flying V انقلابی بزرگ در سبک‌های مدرن به وجود آورد. اولین خصوصیت این مدل ظاهر نا متعارف آن در زمان خود بود. همانطور که از اسم آن پیداست بدنه این مدل به شکل حرف V طراحی شده است که برای اواخر دهه ۵۰ میلادی بسیار مدرن به نظر‌ می‌رسید. در دهه ۶۰ این مدل طرفداران زیادی داشت ولی کم کم با گذشت سال‌ها سری V در بین نوازندگان هارد راک و هوی متال جایگاه خاصی پیدا کرد.

این مدل معمولا با دو پیکاپ هامباکر به بازار عرضه می‌شود. برندهای دیگری همچون ESP، شکتر و جکسون با تغییرات اندکی در بدنه ساز مدل‌های جدید و مدرن‌تری از این سری را روانه بازار کرده اند. بدنه و نک این مدل همانند بیشتر محصولات گیبسون از چوب ماهاگانی می‌باشد. در سال‌های اخیر این مدل با پیکاپ‌های اکتیو EMG مورد توجه نوازندگان بسیاری در سبک‌ هوی قرار گرفته است، از جمله این نوازندگان می‌توان به جیمز هتفیلد و Kirk Hammet اشاره کرد.

IBANEZ RG بهترین گیتار برای سبک های مدرن

سری RG هم همانند استرت دارای پیک گارد بود و به جای سه سینگل کویل از دو هامباکر و یک سینگل در وسط بهره می‌برد. در همان ابتدا نوازندگان معروفی به این مدل علاقه مند شدند. پاول گیلبرت و استیو لوکاتر جز این دسته از نوازندگان بودند. سری RG تا به امروز پیشرفت‌های زیادی کرده همچنین با تنوع بسیار بالایی به بازار عرضه شده است. هر ساله مدل‌های جدیدی از سری RG توسط کمپانی آیبانز رونمایی می‌شود و مورد استقبال نوازندگان گیتار الکتریک قرار می‌گیرد.

RG3120 یکی از معروف ترین مدل‌های این سری بود که بدنه آن از جنس چوب ماهاگانی با روکش میپل بود و دو پیکاپ هامباکر دیمارزیو داشت. سال‌های بعد مدل‌هایی مانند RG4570, RG3550, RG655 جز پرطرفدارین‌ها از سری RG شدند و این سری کماکان جزو پرفروش ترین مدل‌های آیبانز می‌باشد. مدل‌های جدید آیبانز در سال ۲۰۱۹ RG5120, RG652, RG5227, RG5328 می‌باشد. برای مشاهده این مدل‌ها می‌توانید سری به صفحه خرید گیتار سازکالا بزنید.

بهترین مدل گیتار الکتریک برای Rock&Roll

باید به این نکته اعتراف کرد گیبسون مدل‌های معروف بیشتری نسبت به سایر برندها دارد. سری Gibson SG یکی از این مدل‌های پرطرفدار است. این مدل جز اولین گیتارهای دبل کات بوده و ظاهر تقریبا متقارنی دارد. رنگ قرمز و مشکی این مدل به نظر طرافداران بیشتری دارد. آنگوس یانگ نوازنده افسانه‌ای گروه AC/DC یکی از معروف ترین نوازنده‌هایی است که از این مدل استفاده می‌کند. این مدل برای اولین بار در سال ۱۹۶۱ توسط کمپانی گیبسون به بازار عرضه شد. قیمت این گیتار و سایر سازهای نامبرده شده را می‌توانید در صفحه قیمت گیتار الکتریک مشاهده کنید.

تونی ایومی جز اولین آرتیست‌های کمپانی گیبسون است که از این مدل استفاده کرده است. سری SG هم همانند دیگر مدل‌های کمپانی گیبسون چوب بدنه و نک ماهاگانی دارد و با دو پیکاپ هامباکر و گاهی با P90 به بازار عرضه می‌شود. SG اکثرا با بریج ثابت عرضه می‌شود. این مدل بیشتر در موسیقی راک اند رول و هارد راک کاربرد دارد و ظاهر زیبا، در کنار صدای استثنایی این مدل را جزو برترین مدل‌های گیتار الکتریک در دنیا مطرح کرده است.

مقاله مرتبط : معرفی بهترین مارک گیتار در جهان

مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “برترین مدل های گیتار الکتریک در دنیا
  • آذر ۱۹, ۱۴۰۱ at ۱:۴۱ ب٫ظ

    سلام یادگیری نوازندگی با گیتار الکتریک سخته؟ از پیانو و ویولن سخت تره؟

    پاسخ
    • اسفند ۲۵, ۱۴۰۱ at ۱:۴۹ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز
      یادگیری گیتار در شروع نسبتا ساده تر هست نسبت به ویالون یا پیانو ، ولی در سطوح حرفه ای پیچیده تر خواهد شد.

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *