×

آموزش نواختن پیانو

پیانو یک ساز منحصر بفرد ، جالب و سرگرم کننده است. در حالی که ممکن است اینطور فکر کنید که بدون داشتن سال ها تجربه در نواختن پیانو ، تبدیل شدن به یک نوازنده ماهر امری غیر ممکن است، لزوما اینگونه نیست. همراه با کمی دانش در رابطه با نت ها، کلید ها و آکورد ها، می توانید نواختن پیانو را به خودتان بیاموزید. همچنین می‌توانید برای یادگیری کامل پیانو، دوره آموزش پیانو که توسط تیم سازکالا به صورت ویدئویی تهیه شده را مشاهده فرمایید.

آموزش نواختن پیانو

کیبورد یا پیانوی قابل استفاده خود را پیدا کنید. فواید یادگیری نواختن پیانو، صدای آکوستیک آن است، زیرا این صدا از طریق سیم تولید می شود. همچنین پیانو معمولا دارای ۸۸ کلاویه می باشد.

  • بسته به نوع پیانو (Upright (رو به بالا، Grand، Baby Grand)، پیانو های آکوستیک به طور کلی گرانتر از کیبورد های الکترونیکی می باشند.
  • پیانو خود را کوک (تنظیم) کنید تا بتوانید گوش خود را نسبت به صدای پیانو آموزش دیده، و نت ها را به درستی  بشنوید. اگر پیانو شما مدت زیادی است که نواخته نشده است یا اخیرا جابجا شده، ممکن است نیاز به کوک حرفه ای قبل از نواختن آن داشته باشید.
  • اگر قادر به تهیه پیانو نیستید، کیبورد ها می توانند جایگزین مناسبی باشند.  کیبورد مقرون به صرفه، بدون نیاز به کوک و دارای دامنه صدا و ویژگی هایی هستند که می تواند موسیقی شما را تقویت کند. نواختن با کیبورد بسیار راحتتر از پیانو بوده و نیاز به فضای اختصاصی زیادی برای نواختن آن نیست.

آموزش نواختن پیانو

نکات آموزشی نواختن پیانو

با پیانوی خود بنوازید و تن های میانی (وسط پیانو)، تن های تیز( کلید های سمت راست)، تن های بم(کلید های سمت چپ)، تن های و تن های بالای (صداهای بالا) آن را شناسایی کنید. به صدای هر بخش، و تفاوت این نت ها باهم به دقت گوش کنید.  به تمرین کردن ادامه دهید تا بتوانید فرق بین این نت ها را کاملا متوجه شوید.

می توایند مقاله خرید پیانو برای افراد مبتدی را برای تجربه خرید بهتر مطالعه کنید

گام های ماژور را بشناسید

اگر می خواهید صدای بخش های مختلف پیانو را یاد بگیرید، باید گام های های ماژور را بشناسید. برخی افراد با یادگیری گام های ماژور و سپس شماره گذاری آن ها یادگیری خود را شروع می کنند. به عنوان مثال، ۱ برابر با C، ۲ برابر با D، ۳ برابر با E، ۴ برابر با F، ۵ برابر با G، ۶ برابر با A، ۷ برابر با B و ۸ برابر با C می باشد. توجه داشته باشید که شماره ۱ و ۸ هر دو نت C را نشان می دهند، اما شماره ۱ C بالا و شماره ۸ C پایین می باشد. عدد ۱ نشان دهنده C میانه است.

نکات آموزشی نواختن پیانو

آکورد های پیانو را یاد بگیرید

آهنگ ها بیشتر متشکل از انواع مختلف آکورد می باشند. آکورد ها را بر روی کلید های مختلف می شنوید، اما آکورد از فواصل یکسانی تشکیل شده است. زمانیکه به موسیقی خود گوش می دهید، شناسایی نت هایی که از آکورد تشکیل شده اند بسیار حائز اهمیت خواهند بود. بنابراین، باید نحوه نواختن آکورد ها و درک محل قرار گیری آن ها بر روی پیانو را آموزش ببینید. برای آشنایی با آکورد ها شروع به نواختن آن کنید، تا با آن ها آشنا شوید. سه گانه ماژور C متشکل از آکورد های E، C و G می باشد. نواختن آکورد میانه C، اول ۱، ۳، و ۵ را با دست راست، و دست چپ ۵، ۳، ۱ را بگیرید و سپس روی اوکتاو های مختلفی بر روی پیانو حرکت کنید، و C را به عنوان پایینترین نت نگه دارید.

الگوهای پیانو زدن را بشناسید

همه آهنگ ها از الگو های موسیقی تشکیل شده اند. آکورد ها اغلب در ریتم یا بیت ثابت تکرار می شوند. اگر بتوانید الگو ها، یا پیشرفت آکورد را پیدا کنید، نواختن ترانه ای که می شنوید بسیار راحتتر می شود. شما می توانید یاد بگیرید کدام آکورد ها با هم ترکیب می شوند. این موضوع به شما کمک می کند تا ساخت ملودی ها را راحتتر در یابید، و حتی ملودی های خودتان را بسازید.

برای نواختن واقعی پیانو، باید بدانید چگونه انگشت هایتان را بر روی پیانو قرار دهید. بهترین راه برای انجام این کار این است که از کتابچه مخصوص افراد مبتدی استفاده کنید. انگشت شصت ۱ و انگشت کوچک ۵ می باشد. این کتابچه ها در آموزش و نحوه قرار گیری انگشتان برای نواختن هر نت شما را یاری می کنند.

به آهنگ ها خوب گوش کنید. سپس سلفژ آن  را تمرین کنید و سعی کنید آهنگ را بر روی پیانوی خود پیاده سازی کنید. یا ترانه ای را که دوست دارید انتخاب کرده و با استفاده از تکنیک هایی که فرا گرفته اید، سعی کنید آن را با گوش دادن بنوازید. برای مشاهده قیمت پیانو می بایست به صفحه فروشگاه پیانو سازکالا مراجعه نمایید.

خواندن موسیقی را فرا بگیرید

یکی از فاکتور های مهم در یادگیری نواختن پیانو، خواندن نت های نوشته شده در دفتر نت شماست. یکی از نکات مهم نواختن کلاویه ها، نواختن بدون نگاه کردن به دستان و خواندن نت های نوشته شده بر روی دفتر نت است. ۵ نت دست راست و ۵ نت دست چپ یاد بگیرید. مقادیر هر نت و شمارش ضرب ها را فرا بگیرید ، در کنار این کار داینامیک ها که مربوط به نواختن با صدای کم یا بلند در یک قطعه مشخص و articulation ها را آموزش ببینید. علامت ها را به خوبی بشناسید (به عنوان مثال اگر یک خط دارای علامت تکرار یا استکاتو یا لگاتو و … باشد).

خواندن موسیقی را فرا بگیرید

نحوه صحیح ساخت آکورد را بیاموزید

آکورد در واقع گروهی از سه نت است و اکثر موزیک ها اساسا با این آکورد ها سخته می شوند. ۲۴ آکورد اصلی برای یادگیری وجود دارد که شامل ۱۲ آکورد ماژور و ۱۲ آکورد مینور است. در نواختن آکورد باید به خاطر داشته باشید که فاصله بین هر نت یکسان است و اگر قادر به نواختن تمامی آکورد ها باشید، قادر به نواختن قطعات مختلفی خواهید بود.

نحوه صحیح ساخت آکورد را بیاموزید

مهارت های خود را بهبود بخشید

به تمرین گام ها بپردازید زیرا یکی از راه های موثر در ایجاد مهارت در نواختن پیانو به حساب می آید. گام ها هشت نت بالا و پایین را تشکیل می دهند. برای تقویت انگشتان و همچنین یادگیری الگوی نت های سیاه و سفید هر کلید ( مانند C  ماژور یا A مینور ) مفید هستند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =