×

ارزیابی کیفیت پیانو دیجیتال

نحوه ارزیابی کیفیت پیانو دیجیتال نسبت به سطح نوازنده یا خریدار متفاوت است،‌ در این مقاله برای شما توضیح خواهیم داد که اگر مبتدی هستید باید چه مواردی را در ارزیابی کیفیت پیانو دیجیتال خود در نظر بگیرید. حتی اگر بودجه محدودی دارید و در سطح مبتدی هستید، امکاناتی وجود دارند که هر پیانو دیجیتال باید دارا باشد. پس هرگز به سراغ سازهای بی کیفیت نروید، در این صورت حتما پشیمان خواهید شد. چرا که سازهای بسیار ارزان قیمت یا فیک دقت مناسبی نداشته و حتی میتوانند موجب یادگیری اشتباه شما شوند و بعدها،‌ نواختن با یک پیانو آکوستیک با کیفیت شما را دچار سردرگمی کند.

موارد مورد توجه برای ارزیابی پیانو دیجیتال

تعداد صداها : هیچ لذتی در نواختن این ساز وجود ندارد، اگر شما صداهای کافی که از نظر شما مناسب هستند را در اختیار نداشته باشید. تعداد صداها همان تعداد نت های پلیفونی در پیانو دیجیتال است. هرچه تعداد نت های پلیفونی بیشتر باشد قیمت ساز نیز افزایش می یابد.

تشخیص کیفیت پیانو

کیفیت صدا : البته که کیفیت صداهای تولید شده توسط پیانو بسیار حائز اهمیت است. از پیانوهایی که صدای واضح و ترکیب درستی از نت ها ایجاد نمی کنند دوری کنید، اگر هنوز گوش شما برای نواختن تمرین داده نشده است و اگر در سطح مبتدی هستید، اینطور به نظرتان می رسد که نت ها دارای فرکانس بالایی هستند و شما نمی توانید بدون شنیدن تک تک نت ها آکورد اجرا کنید، این پیانو کیفیت مناسبی ندارد.

عملکرد کلاویه ها : اگر شما از کیفیت صدا اطلاعات کمی دارید، کمترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به دنبال پیانویی بروید که ظاهر یک پیانوی واقعی را داشته باشد. از مدل های دارای کلاویه های “clackity” دوری کنید چون این مدل ها با هر نوع حرکت انگشتان به صدا در می آیند. این نوع کلاویه ها باعث ایجاد حواس پرتی شده و هر لحظه احساس می کنید کلاویه ها زیر دستتان خواهند شکست. شما نیاز به سنگین ترین کلاویه ها در جهان ندارید، اما نمی خواهید کلاویه هایی داشته باشید که احساس کنید از قاشق های پلاستیکی ساخته شده اند.

کیفیت شبیه سازی پیانو دیجیتال را ارزیابی کنید

پلیفونی : پلیفونی، یا بیشترین نت هایی که همزمان می توان با پیانو دیجیتال نواخت. هر چقدر چند آوایی در سطح بالاتری باشد، تعداد نت های بیشتری را می توان همزمان باهم نواخت. پیانوهایی با صدای ارزشمند پلیفونی مطلوب تری دارند، در حالیکه پیانو های سطح پایینتر تنها صدای تعداد محدودی کلید را میتواننند در یک لحظه اجرا کنند.

اکشن چکش ها : اگر تا به حال یک پیانوی گرند را از نزدیک دیده باشید، یا هر پیانویی که رشته های آن قابل رویت باشد، متوجه خواهید شد که این رشته ها توسط یک چکش کوچک بهم متصل شده اند، این بخش مسئول نت هایی است که در حال نواختن می شنوید. عمل چکش اشاره به چکش های کوچکی دارد که ماشه نت ها به حساب می آید، به همان صورتی که پیانو آکوستیک عمل می کند. یک بخش مهم از ارزیابی کیفیت پیانو دیجیتال توجه به اکشن و دقت شبیه سازی آن میباشد.

ارزیابی شبیه سازی کلاویه در پیانو دیجیتال

صدا ها : یکی از بزرگترین ویژگی ها در ارتباط با پیانوهای دیجیتال صدا های مختلف است که می توانید امتحان کنید. بر خلاف مدل آکوستیک که صداهای آن طبیعی تولید می کنند، کیبورد های دیجیتال می توانند صداهای ارگ، هارپیچورد و حتی ارکستر را برای همراهی با نواختن یا خواندن شخص اضافه کنند.

حساسیت لمس (Touch sensitivity) : این ابزار میزان شدت ضربه نوازنده بر کلاویه را اندازه گیری می کند. در ارتباط با پیانو های دیجیتال، این سازها قابلیت پاسخ گویی به فشار ها و حرکات را دارا می باشند. به عنوان مثال اگر به یکباره با فشار بر کلاویه ضربه بزنید، در مقایسه با زمانی که به آرامی کلید را فشار میدهید صدای بلند تری خواهید شنید.

ارزیابی پیانو دیجیتال برای افراد مبتدی

ابزار یادگیری : ابزار یادگیری یک اصطلاح عمومی برای ویژگی هایی است که روند یادگیری را تسهیل می کنند. این ابزار ها قابلیت روشن کردن صفحه کلید همگام با نواختن یک آهنگ را دارا بوده یا حالت دوگانه که به دو نوازنده اجازه می دهد تا همراه باهم از ساز استفاده کنند. همچنین از ابزار های پیانو دیجیتال می توان به توانایی استفاده از یک اپلیکیشن موبایل یا تبلت اشاره کرد، که این ابزارها تقریبا نیاز به مربی شخصی را بر طرف کرده است. اگر یک نوازنده مبتدی هستید حتما در ارزیابی کیفیت پیانو دیجیتال مد نظرتان، ابزارهای یادگیری آن را بررسی کنید.

قابلیت اتصال میدی و ویژگی های مورد نیاز

MIDI : میدی به یک بخش مهم در دنیای موسیقی تبدیل شده است. بخ این ترتیب، اگر به دنبال آهنگسازی با پیانو خود هستید، حتما مدلی تهیه کنید که پورت اتصال میدی داشته باشد.  این بخش امکان اتصال پیانو با نرم افزار های میزبان استودیویی یا همان DAW را ممکن کرده و قادر خواهید بود اجراهای خود را رکورد کنید و ازبسیاری موارد دیگر نظیر استفاده از نمونه صداهای متنوع، افکت های گوناگون، ویرایش قطعه ها، اضافه یا کم کردن موارد مختلف بر روی قطعه نواخته شده و هزاران افزونه مختلف در دسترس بهره ببرید. به عنوان یک تولید کننده موسیقی، اتصال میدی بخش ضروری کار شما خواهد بود.

MIDI در پیانو دیجیتال

حالت هایی نظیر Split و افکت ها: اگر به دنبال تزیین نوازندگی خود هستید، پیانو مد نظر شما باید افکت هایی نظیر ریورب، کروس ، دیلی و … داشته باشد. افکت ریورب در واقع فضا به اطراف نت های شما اضافه کرده و یک صدای رویایی را در اختیار شما قرار می دهد. افکت کروس در واقع یکی از دو افکت استاندارد به شمار می رود. این افکت، عمق و گرمای بیشتری به صدا اضافه کرده و به طور معمول در پیانو های دیجیتال، گیتار و سینت سایزر ها مورد استفاده قرار می گیرد. حالت های آموزشی و نوازندگی تلفیقی مانند Duo و Split نیز برای تقسیم کلاویه ها با یک تونالیته و تمزین در کنار استاد و تقسیم کلاویه ها به دو قسمت برای استفاده از دو صدا و نوازندگی تلفیقی مورد استفاده قرار می گیرند.

split در پیانو دیجیتال

عملکرد های مختلف برای پدال ها : برخی پیانو های دیجیتال دارای عملکرد های بیشتری از ساستین ، سافت و Sostenuto می باشند و امکاناتی نظیر Pitch Bend Up, Pitch Bend Down, Rotary Speed, Vibe Rotor, Song Play/Pause نیز ازائه می دهند که نوازنده حتی امکان کنترل ضبط نوازندگی خود را با پدال ها در اختیار داشته باشد.

سمپل صداهای استفاده شده در پیانو دیجیتال : تعداد، نوع و جذابیت سمپل های استفاده شده در پیانو یکی از عوامل مهم در انتخاب ساز است. بعنوان مثال پیانویی مانند Roland RP30 دارای سمپل صداهای بسیار دلنشین و دقیق است و برای نوازندگان مبتدی یک گزینه ایده آل محسوب می شود. کمپانی رولند سختگیری خاصی برای انتخاب صدا در پیانوهای خود دارد و نظرات مشتریان این کالا رضایت بخشی بالایی دارد.

پیانو دیجیتال RP30

هدف خود را تعیین کنید

دلایلی زیادی وجود دارند که شما به دنبال خرید پیانوی دیجیتال هستید. افراد مبتدی پس از مدتی تمرین به دنبال جایگزینی پیانوی استارتر خود با پیانویی به مراتب پیشرفته تر هستند. هرکسی که هستید، به هدف اصلی از خرید یک پیانوی دیجیتال خوب فکر کنید.

کسانی که به دنبال پیشرفت در برای فراگیری درس های عمیق تر و رسیدن به یک موسیقی هستند باید به دنبال سازی باشند که بتواند برنامه های IOS و Android را در خود جای دهد. اگر خواننده هستید و دوست دارید در هنگام نواختن بخوانید، پس ممکن است بخواهید پیانوی مد نظر صدای شما را ضبط کند. با این حال، توجه داشته باشید پیانوی شما یک جک میکروفون برای خواندن در کنار شما دارا باشد. قابل حمل بودن برای افرادی حائز اهمیت است که مبتدی بوده و نیاز به حمل ساز تا محل تمرین دارند، پس این افراد باید برای ارزیابی کیفیت پیانو دیجیتال مناسب با نیازشان، وزن را به عنوان یک فاکتور مهم در نظر گرفته و پیانویی کم حجم و سبک را انتخاب کنند تا راحت آن را حمل کنند.

آیا به دنبال پیانوی دیجیتالی هستید که برای آموزش شما را یاری کند و نقش مربی شما را داشته باشد؟ در حال حاضر یاماها یکی از معروفترین برندهای تولید کننده پیانو در جهان است، پیانو یاماها سری YDP با مدلهای مختلف برای سطوح مختلف نوازندگان مبتدی تولید شده است. میتوانید یکی از رایج ترین مدلهای این سری یعنی YDP 143 را در همین صفحه مشاهده کنید.

در نهایت با توجه به بودجه تصمیم گیری کنید و به آنچه نیاز دارید در محدوده قیمت خود توجه کنید. پیانو های دیجیتال عالی زیادی وجود دارند که هزینه آن ها کمتر از ۱۰۰۰ دلار می باشد و نیاز های بسیاری از نوازندگان مبتدی و متوسط را برآورده می کند.

سازکالا مرجعی برای خرید پیانو می باشد و شما می توانید با مراجعه به صفحه قیمت پیانو سازکالا، پس از مشاهده قیمت و مشخصات فنی محصول اقدام به خرید نمایید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *