×

امپدانس میکروفون چیست؟

میکروفون ها معمولا با دو نوع امپدانس در مشخصات فنی شان ذکر می‌شوند، امپدانس خروجی و امپدانس بار، اما تفاوت این دو چیست و اصلا خود امپدانس چه مفهومی دارد؟

بیشتر بدانید : راهنمای جامع خرید میکروفون و معرفی انواع میکروفون

امپدانس خروجی

همانطور که می‌دانید سیگنال‌های الکتریکی صوت سیگنال AC محسوب می‌شوند، و امپدانس همان مقاومت AC می‌باشد. میکروفون ها معمولا با امپدانس خروجی ای کمتر از ۲۰۰ اهم ارائه می‌شوند. این امپدانس های کم این اجازه را به ما می‌دهند تا کابل‌های خیلی طولانی را استفاده کنیم بدون اینکه سیگنال ما افت داشته باشد، که برای مثال در گیتار الکتریک که پیکاپ‌های امپدانس بالای آن اجازه کابل‌های بلند را نمی‌دهد مزیت به حساب می‌آید.

امپدانس بار

امپدانس بار خود یک خصیصه میکروفون نیست بلکه امپدانس ورودی تجهیز بعدی است که برای مثال در اینجا می‌توان به پری امپ میکروفون اشاره کرد. از نظر فنی، امپدانس ورودی کم بار زیادی را بر تجهیز بعدی تحمیل می‌کند، این بدین خاطر است که مدار خروجی آن باید کار بیشتری را برای درایو کردن ورودی انجام دهند که نتیجه آن می‌تواند دیستورشن واضح باشد برای دوری از این منظور ما امپدانس خروجی‌های کمی می‌خواهیم که به ورودی‌هایی با امپدانس بالا وصل شوند

برای بهترین نتیجه، امپدانس بار باید حداقل بیش از ۵ برابر از امپدانس خروجی باشد. که اگر میکروفونی دارای امپدانس خروجی ۲۰۰ اهم باشد پری امپ باید حداقل امپدانس ۱۰۰۰ اهم داشته باشد. و این دقیقا همان اطلاعاتی است که در اکثر مشخصات فنی میکروفون ها پیدا می کنید که تحت عنوان “امپدانس توصیه شده بار” و یا “امپدانس نامی بار” یاد می‌شود. این کمینه امپدانس باری می‌باشد که سازنده سایر مشخصات را گارانتی می‌کند.

اگر پری امپ شما امپدانس ورودی بیشتری دارد، به هیچ وجه به مشکل بر نخواهید خورد. اما اگر شما میکروفون را به پری امپی وصل کنید که امپدانس آن خیلی کمتر است شما ممکن است کمی از فرکانس‌های بالا و پایین خود را از دست بدهید و میکروفون شما در SPL کمتری نیز کار می‌کند اما به آن آسیبی نمی‌رسد.

مقاله پیشنهادی: کاهش نویز میکروفون هنگام صدابرداری

نتیجه گیری

بنابراین گفته‌ها چه نتیجه ای می‌توان گرفت، عمده میکروفون های استدیویی دارای امپدانسی ۲۰۰ اهم و کمتر می‌باشند. مقدار دقیق آن ممکن است برای مهندسین صدا که در حال ضبط موسیقی کلاسیک هستند مهم باشد که معمولا با کابل‌های طولانی سر و کار دارند. اما در یک استدیو خانگی این اعداد اهمیت زیادی ندارند زیرا هر پری امپ خانگی ای با امپدانس ورودی بیش از مقدار توصیه شده عرضه می‌گردد.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =