×

راهنمای جامع خرید میکروفون و معرفی انواع میکروفون

راهنمای جامع خرید میکروفون و معرفی انواع میکروفون

میکروفون‌ها یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی هستند که باید برای ضبط خانگی، ضبط استودیویی و یا برای ساخت استودیو تهیه کنید. برای ضبط وکال و انواع ساز شما به یک میکروفون با کیفیت نیاز دارید تا با استفاده از آن بتوانید صدایی فوق العاده را برای آهنگ‌های خود به دست بیاورید. اما نکته ای که درباره میکروفون‌ها وجود دارد این است که مدل‌های مختلف باعث شده تا خریدار هنگام انتخاب اولین میکروفون خود سردرگم شود. در راهنمای خرید میکروفون قصد داریم تا به تفاوت انواع میکروفون‌ها اشاره کنیم و نکاتی که باید هنگام خرید میکروفون‌ها در نظر داشته باشید را به شما آموزش دهیم.

بیشتر بدانید: تاریخچه میکروفون و نحوه تکامل آن

وظیفه اصلی میکروفون ها

به طور کلی می‌توان گفت که یک میکروفون خوب، میکروفونی است که بتواند صدای واقعی ساز و یا منبع صوتی خود را به دقیق‌ترین شکل ممکن ضبط کند. اما جالب است بدانید که بسیاری از مهندسین صدا در طول زمان از میکروفون‌ها و یا پری امپ‌هایی استفاده کرده اند تا بتوانند رنگ خاصی را به صداهای ضبط شده خود اضافه کنند. منظور از رنگ صدا، این است صدایی که ضبط می‌شود دقیق نیست و با استفاده از تغییر بازه فرکانسی، به صداهایی تبدیل می‌شود که برای گوش ما خوشایند است.

این تغییر صدا عمدتا هنگامی رخ می‌دهد که شما میکروفون خود را قبل از کارت صدا به پری امپ و یا یک چنل استریپ و یا هر نوع پروسسوری متصل کرده باشید. اما در راهنمای خرید میکروفون بیایید دقیق‌تر این زنجیره را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که هنگام ضبط، چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

میکروفون چیست؟

میکروفون دستگاهی است که ارتعاشات صوتی منابع صدایی مختلف را جذب کرده و آن‌ها را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. مهندسین صدا به این سیگنال‌های الکتریکی Mic Level می‌گویند. اما جالب است بدانید که صدای این سیگنال‌های الکتریکی به قدری کم است که برای ضبط به هیچ وجه مناسب نیست. برای رفع این مشکل، باید این سیگنال‌ها وارد دستگاهی به نام پری امپ شوند. پری امپ‌های سیگنال‌های الکتریکی میکروفون را تقویت کرده و صدای آن‌ها را به حدی می‌رسانند که می‌توان به راحتی آن‌ها را ضبط کرد.

امروزه بسیاری از شرکت‌ها داخل کارت صداهای خود از پری امپ‌های مختلف استفاده می‌کنند تا به این ترتیب برای ضبط آهنگ‌های خود نیاز به خرید پری امپ اضافه نداشته باشید.

درباره پری امپ در ادامه راهنمای خرید میکروفون مفصل توضیح می‌دهیم اما یکی از مسائلی که اهمیت بسیار زیادی دارد، این است که بسیاری از افراد نمی‌دانند که چه نوع میکروفونی مناسب آن‌ها و استودیوی آن‌ها می‌باشد. میکروفون‌ها انواع مختلفی دارند که از آن‌ها می‌توان به میکروفون‌های کاندنسر، میکروفون‌های داینامیک و میکروفون‌های Ribbon و… اشاره کرد. اما کدام یک از این میکروفون‌ها برای شما مناسب است؟

انواع میکروفون 

همانطور که گفتیم، همه میکروفون‌ها ارتعاشات صوتی را از منابع صدایی جذب کرده و آن‌ها را تبدیل به سیگنال‌های الکتریکی می‌کنند. در نهایت، این پری امپ‌ها هستند که این سیگنال‌ها را تقویت کرده و این امکان را به ما می‌دهند تا بتوانیم آن‌ها را با کیفیتی بسیار خوب ضبط کنیم.

اما همه میکروفون‌ها شبیه به هم عمل نمی‌کنند. میکروفون‌های مختلف دارای کپسول‌های مختلف هستند، روش ساخت آن‌ها متفاوت است و به این دلایل، صدای متفاوتی را ارائه می‌دهند. اما از میان بی شمار میکروفون موجود در بازار، کدام یک برای شما مناسب است؟ در راهنمای خرید میکروفون قصد داریم انواع میکروفون‌های مشهور که مهندسین صدا سال‌هاست از آن‌ها در استودیوهای خود استفاده می‌کنند را برای شما شرح دهیم تا به این ترتیب، بتوانید میکروفون مناسب خود را انتخاب کنید.

۱. میکروفون های کاندنسر

میکروفون کاندنسر

میکروفون‌های کاندنسر را می‌توان محبوب‌ترین نوع میکروفون موجود در بازار دانست زیرا بسیاری از استودیوها با استفاده از این نوع میکروفون به ضبط می‌پردازند. اگر شما می‌خواهید تنها از یک میکروفون در تمامی ضبط‌های خود استفاده کنید، ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که یک میکروفون کاندنسر خریداری کنید تا به این صورت بتوانید کیفیت فوق العاده ای را در اختیار داشته باشید.

میکروفون‌های کاندنسر میکروفون‌هایی بسیار دقیق هستند که تمامی صداهای موجود در فضا را ضبط می‌کنند. اگر شما نزدیک به کامپیوتر خود شروع به ضبط کنید، این میکروفون‌ها صدای فن‌ها و یا هارد دیسک‌های شما را نیز ضبط خواهند کرد. از همین رو برای ضبط با استفاده از این میکروفون معمولا از اتاق‌های ایزوله شده و یا Dead Room استفاده می‌شود تا صداهای اضافه و نویز توسط این میکروفون ضبط نشود.

از دیگر ویژگی‌های این نوع میکروفون می‌توانیم به بازه فرکانسی گسترده آن اشاره کنیم. همین موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از مهندسین صدا با استفاده از این میکروفون‌ها به ضبط وکال بپردازند.

اما یکی از نکات مهم در میکروفون‌های کاندنسر این است که آن‌ها به دو گروه میکروفون‌های کاندنسر دیافراگم کوچک و دیافراگم بزرگ تقسیم می‌شوند. در ادامه راهنمای خرید میکروفون، تفاوت‌های این دو نوع میکروفون را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

در یک مقاله دیگر در مجله اینترنتی سازکالا به توضیح دقیق ساختار و نحوه عملکرد میکروفون کاندنسر می‌پردازیم.

کاندنسر های دیافراگم کوچک و کاندنسر های دیافراگم بزرگ

کاندنسر های دیافراگم کوچک و کاندنسر های دیافراگم بزرگ

میکروفون‌های کاندنسر عموما به دو نوع دیافراگم کوچک و دیافراگم بزرگ تقسیم می‌شوند. اما تفاوت این میکروفون‌ها در چیست؟

۱. میکروفون کاندنسر دیافراگم بزرگ

میکروفون‌های کاندنسر دیافراگم بزرگ برای ضبط منابع صوتی ای استفاده می‌شوند که برای ضبط آن‌ها نیاز به بازه فرکانسی گسترده‌تری باشد. با استفاده از این میکروفون‌ها برای ضبط، شما صدایی گرم‌تر و حجیم‌تری را به دست می‌آورید. همچنین این میکروفون‌ها از نویز داخلی بسیار کمی بهره می‌برند که باعث می‌شود تا بتوانید صدایی بسیار تمیز در اختیار داشته باشید.

میکروفون‌های تیوب و میکروفون‌های سالید استیت

به شکل کلی، میکروفون‌های کاندنسر دیافراگم بزرگ را می‌توانیم به دو دسته تقسیم کنیم که شامل میکروفون‌های تیوب و میکروفون‌های سالید استیت می‌شوند. نکته ای که باید در مورد میکروفون‌های تیوب در نظر داشته باشید این است که این میکروفون‌ها، از یک تیوب داخلی بهره می‌برند که باعث می‌شود تا صدایی به مراتب گرم‌تر را از آن‌ها به دست آورید.

در نظر داشته باشید که این میکروفون‌ها به شکل عمده از قیمت بسیار بیشتری برخوردار هستند و دلیل آن نیز این است که برای آن که بتوانید بهترین صدای ممکن را از این میکروفون‌ها به دست آورید، لازم است تا از پاور سوپلای مخصوصی که به همراه آن‌ها به شما تقدیم می‌شود استفاده کنید. استفاده از سوئیچ فانتوم پاور برای این محصولات کار ساز نیست و باید حتما از این پاور سوپلای استفاده کنید. از طرفی، کابل‌هایی که برای این میکروفون‌ها در نظر گرفته می‌شود نیز با کابل‌های عادی متفاوت است.

همچنین در نظر داشته باشید که میکروفون‌های تیوب در مقایسه با میکروفون‌‌های عادی از نویز بیشتری برخوردار هستند و عموما دمای داخلی آن‌ها بالا می‌رود. به همین دلیل است که در بسیاری از استودیوها، آن‌ها را به شکل برعکس نصب می‌کنند تا به این ترتیب، دمای بالای این میکروفون‌ها باعث از بین رفتن قطعات داخلی آن نشود.

۲. میکروفون کاندنسر دیافراگم کوچک

از طرفی، میکروفون‌های کاندنسر دیافراگم کوچک به گونه ای طراحی شده اند که برای ضبط برخی از سازهایی که فرکانس‌های تربل آن بیشتر است مناسب است. با استفاده از این میکروفون‌ها می‌توانید سازهایی همانند ویالون‌ها و یا گیتارهای آکوستیک را ضبط کنید.

مطالب پیشنهادی: تفاوت میان میکروفون های کاندنسر دیافراگم بزرگ و کوچک در چیست؟

۲. میکروفون های داینامیک

میکروفون داینامیک در راهنمای خرید میکروفون

بسیاری از میکروفون‌هایی که در اجراهای زنده در دست خوانندگان مشاهده می‌کنید، میکروفون‌های داینامیک هستند. میکروفون‌های داینامیک به ضبط صداهای بسیار بلند مشهور هستند و به همین دلیل است که بسیاری از مهندسین صدا از آن‌ها برای ضبط گیتارهای الکتریک، درامز، امپلی فایرهای بیس و یا خوانندگان راک و متال استفاده می‌کنند.

اما در مقایسه با میکروفون‌های کاندنسر، این میکروفون‌ها از حساسیت کمتری برخوردارند و همچنین بازه فرکانسی ای کمتر را ارائه می‌دهند. با این که ممکن است تصور کنید که این موضوع یک نقص برای این میکروفون‌ها به حساب می‌آید، اما باید بدانید که همین ویژگی باعث می‌شود تا بتوانید با استفاده از این میکروفون‌ها بسیاری از سازها را به بهترین شکل ممکن ضبط کنید.

میکروفون‌های داینامیک صدای منبع صوتی خود را با استفاده از یک مگنت و یک Voice Coil جذب می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا صدای آن‌ها به ” تو دماغی” بودن مشهور باشد. دلیل این اصطلاح این است که بسیاری از این میکروفون‌ها فرکانس‌های بسیار بم و یا بسیار زیر را جذب نمی‌کنند.

میکروفون‌های داینامیک بسیاری در دنیا وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید اما میکروفون‌های Shure SM57 و Shure SM58 از مشهورترین و انعطاف پذیرترین میکروفون‌های داینامیک بازار هستند.

مطالب پیشنهادی:میکروفون داینامیک چیست؟

۳. میکروفون های ریبون (Ribbon)

میکروفون ریبون (Ribbon) در راهنمای خرید میکروفون

میکروفون‌های ریبون، میکروفون‌هایی هستند که در دهه ۵۰ میلادی توسط بسیاری از افراد برای ضبط انواع سازها و حتی وکال استفاده می‌شدند. پس از مدتی آن‌ها جای خود را به میکروفون‌های کاندنسر دادند. این میکروفون‌ها، کمیاب‌تر از دیگر میکروفون‌های موجود در بازار هستند و عموما قیمت بسیار بالایی دارند. از نکاتی که درباره این نوع میکروفون وجود دارد این است که آن‌ها فرکانس‌های بم را به خوبی دریافت می‌کنند و صدایی بسیار گرم را ارائه می‌دهند.

۴. میکروفون‌های Boundary

نوع دیگری از میکروفون‌ها که عموما در استودیوهای موسیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد، میکروفون‌های Boundary هستند که طراحی آن‌ها، طراحی ای بسیار خاص به شمار می‌رود. این نوع میکروفون‌ها برای سطوح مسطح همانند زمین و یا دیوار ساخته شده اند و هدف از ساخت آن‌ها، این است که می‌توانید صدای محیط اطراف را بدون آن که رزونانسی را از سطح مورد نظر دریافت کنید، در اختیار داشته باشید.

بسیاری از مهندسین صدا از این نوع میکروفون‌ها برای ضبط صدای اتاق و یا قطعات درامز و کابینت‌های بیس استفاده می‌کنند. همچنین در بسیاری از مواقع از این نوع میکروفون‌ها در زمین‌های بازی بسکتبال، فوتبال و یا غیره استفاده می‌شود تا بتوانید صدای استادیوم را به بهترین شکل ممکن در اختیار داشته باشید.

۵. میکروفون‌های یقه ای

میکروفون‌‌های یقه ای، نو خاصی از میکروفون‌ها هستند که بیشتر برای تولید محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرند و افراد می‌توانند با استفاده از آن‌ها، صدای خود را به بهترین شکل ممکن ضبط کنند. عموما این میکروفون‌ها به دو شکل وایرلس و یا سیم دار طراحی شده اند که در نسخه‌های وایرلس، می‌توانید آن را مستقیما به ترانسمیتر خود متصل کرده و به این ترتیب، بدون نیاز به استفاده از سیم‌های مزاحم، به ضبط صدا بپردازید.

نکته ای که باید در مورد این محصولات در نظر داشته باشید این است که کپسولی که برای این محصول در نظر گرفته شده است عمدتا مپسول کاندنسر است و یا کپسول‌های مینیاتوری هستند که اندازه این محصول را به شکل باور نکرده ای کوچک می‌کند. نکته جالبی که باید در نظر داشته باشید این است که این میکروفون‌ها شباهت بسیار زیادی به میکروفون‌هایی دارد که برای هدست‌ها در نظر گرفته شده است.

بیشتر بدانید : بهترین میکروفون های یقه ای برای تولید محتوا

حال که به معرفی انواع میکروفون پرداختیم و آن‌ها را از نظر فنی با یکدیگر مقایسه کردیم اکنون به معرفی برخی از مشخصه‌های فنی در هر میکروفون می‌پردازیم.

از مشخصه‌های فنی در هر میکروفون می‌توان به مهم‌ترین آن‌ها در موارد زیر اشاره کرد:

  • الگوی قطبی
  • حساسیب
  • بیشینه تحمل فشار صوتی
  • امپدانس میکروفون
  • بازه پاسخ فرکانسی
  • میزان نویز داخلی میکروفون

الگو های قطبی در میکروفون ها

حال که با انواع میکروفون آشنا شده ایم، به سراغ یکی دیگر از فاکتورهایی می‌رویم که در صدای میکروفون تاثیر زیادی دارد. تمامی میکروفون‌ها، دارای فاکتوری به نام الگوی قطبی هستند که با دانستن این الگوهای قطبی، می‌توانید ضبط‌هایی بسیار حرفه‌ای انجام دهید. در ادامه راهنمای خرید میکروفون، نگاهی به این الگوهای قطبی می‌اندازیم و نکات آن‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم.

۱. الگوی قطبی کاردیوید

الگوی قطبی کاردیوید

میکروفون‌های کاردیوید به گونه ای طراحی شده اند که تنها صداهایی که در جلوی آن‌ها قرار داده می‌شوند را ضبط می‌کنند و صداهایی که پشت میکروفون وجود دارد را ضبط نمی‌کنند البته این گفته تا حدودی اغراق آمیز گفته شده به نوع منظور این گفته این است که میکروفون صداهای جلوی خود را بیشتر از بقیه صداهای اطراف برداشت می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا از این این الگوی قطبی به عنوان پرکاربردترین الگو استفاده شود. همچنین بسیاری از افراد از این میکروفون‌ها هنگامی استفاده می‌کنند که می‌خواهند به ضبط درامز بپردازند. با استفاده از میکروفون‌هایی که از الگوی قطبی کاردیوید بهره می‌برند، شما می‌توانید صدای هر کدام از اجزای درامز را به طور جداگانه در اختیار داشته باشید و صدای درامزهای دیگر را با این میکروفون ضبط نکنید.

یکی از موضوعاتی که درباره میکروفون‌هایی که از الگوی صطبی کاردیوید بهره می‌برند وجود دارد این است که این میکروفون‌ها عموما به سه دسته Cardioid، Super Cardioid و Hyper Cardioid تقسیم می‌شود که تنها تفاوت عمده میان این میکروفون‌ها این است که صداهای اضافی را با چه شدتی از صدای اصلی حذف می‌کنند. برای یافتن این موضوع که میکروفون شما از چه الگوی کاردیویدی بهره می‌برد کافیست تا به جعبه میکروفون نگاه کنید.

۲. الگوی قطبی Figure-8 یا Bi-Directional

الگوی قطبی Figure-8 یا Bi-Directional

میکروفون‌هایی که از این الگوی قطبی بهره می‌برد، میکروفون‌هایی هستند که برای ضبط همزمان دو منبع صدایی، همانند دو خواننده و یا دو ساز طراحی شده‌اند. مکانیزم کار کردن این میکروفون‌ها به این صورت است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید صداهای جلو و پشت این میکروفون را با کیفیت بسیار خوبی ضبط کنید اما این میکروفون صداهای اطراف (منظور همان صدای دو طرف شکل ۸ می‌باشد) را از صدای اصلی حذف می‌کند.

۳. الگوی قطبی Omnidirectional

الگوی قطبی Omnidirectional

بسیاری از افرادی که به تازگی کار صدا برداری را انجام می‌دهند، از این میکروفون‌ها به درستی استفاده نمی‌کنند زیرا این میکروفون‌ها باید در قسمت‌هایی بسیار خاص استفاده شود.

نوع کارکرد این میکروفون‌ها به گونه ای است که صدای اطراف خود را به طور ۳۶۰ درجه ضبط می‌کنند و می‌توانید از این میکروفون‌ها برای صدا برداری گروه‌های ارکسترال و یا ضبط صدای اتاقی که در آن درامز قرار دارد استفاده کنید. صدای این میکروفون‌ها عموما بسیار گرم و حجیم است و بهترین گزینه برای ضبط صدای محیط می‌باشند. تنها نکته ای که باید در این میکروفون‌ها در نظر بگیرید این است که این میکروفون‌ها مناسب صدا برداری نزدیک نیستند و بیشتر برای ضبط صدای اتاق و محیط طراحی شده‌اند.

حساسیت میکروفون

حساسیت میکروفون بسته به نوع ساخت آن میکروفون است و در نهایت میزان داینامیک رنج یک میکروفون نسبت به برداشت جزییات صدایی مختلف را نشان می‌دهد، شاید در نگاه اول این موضوع بسیار مفید باشد، اما باید در نظر داشته باشید که این موضوع بسته به کار شما متغیر است و در همه موارد و کاربردها نیاز به میکروفونی با حساسیت بالا ندارید بلکه ممکن است خلاف این موضوع برای کاربرد شما مفید باشد.

مطلب پیشنهادی: بررسی حساسیت انواع میکروفون

امپدانس میکروفون

ولتاژ AC همان سیگنال‌های میکروفون می‌باشند. اما امپدانس چیست؟ به مقاومت ولتاژ AC در مقابل عبور جریان الکتریکی، امپدانس می‌گویند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره امپدانس، مقاله امپدانس میکروفون چیست را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بازه پاسخ فرکانسی میکروفون

این مولفه همانطور که از تیتر آن مشخص است بیانگر محدوده فرکانسی است که میکروفون شما قادر به برداشت صدا می‌باشد برای مثال با توجه به اینکه بازه شنوایی انسان در محدوده ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز قرار می‌گیرد اما میکروفون‌هایی وجود دارند که فراتر از این محدوده را قادر به ضبط هستند که کاربرد خود را دارند. همچنین میکروفون‌های زیادی هستند که کمتر از این محدوده را ضبط می‌کنند.

میزان نویز داخلی میکروفون

این مشخصه فنی ناشی از نویز قطعات بکار رفته در یک میکروفون است که این میزان هرچه کمتر باشد بهتر است زیرا که سیگنال شما دارای نویز کمتری می‌باشد.

چه میکروفونی برای استودیوی شما مناسب است؟

اگر شما یک صدا بردار و یا یک مهندس صدای تازه کار هستید، در راهنمای خرید میکروفون به شما پیشنهاد می‌کنیم تا برای خرید میکروفون‌های خود عجله نکنید. بسیاری از استودیوها با گذشت زمان کلکسیونی از میکروفون‌ها جمع آوری کرده اند. شما نیز می‌توانید با استفاده از نکاتی که تا کنون ارائه شده، میکروفون مورد نظر خود را خریداری کنید. همچنین این نکته را مد نظر داشته باشید که با گذشت زمان می‌توانید میکروفون‌های خود را بهتر بشناسید. از محدودیت‌های آن‌ها آگاه‌تر شوید و سپس به دنبال خرید میکروفون‌های بعدی باشید.

اما برای خرید میکروفون سوال‌هایی وجود دارد که باید از خود بپرسید تا به این ترتیب بتوانید بهترین میکروفون ممکن را خریداری کنید.

مطلب پیشنهادی : ارزان ترین میکروفون‌های استودیویی

چه سبک موسیقی ای کار می کنید؟

این که شما در چه سبک موسیقی ای مشغول به فعالیت هستید، در انتخاب نوع میکروفونی که برای استودیوی خود می‌خواهید تاثیر بسیاری دارد. اگر شما در سبک هیپ هاپ کار می‌کنید، تنها داشتن یک میکروفون کاندنسر برای ضبط وکال جوابگوی کار شما خواهد بود. این در حالی است که اگر در سبک راک مشغول به فعالیت هستید، میکروفون‌های داینامیک بهترین گزینه برای شما هستند.

بیشتر اوقات مشغول ضبط چه المانی هستید؟

یکی از موضوعاتی که باید هنگام خرید میکروفون مد نظر داشته باشید این است که با توجه به سبکی که در آن مشغول فعالیت هستید، بیشتر مشغول ضبط چه المانی در استودیوی خود هستید، برای مثال میکروفونی که برای ضبط وکال تهیه می‌کنید متفاوت‌تر از میکروفونی باشد که برای ضبط درامز از آن استفاده می‌کنید.

اما اگر جزو کسانی هستید که هنوز مطمئن نیستید که چه المانی را بیشتر ضبط می‌کنید، پیشنهاد سازکالا به شما این است که میکروفون کاندنسر تهیه کنید که از الگوی قطبی کاردیوید بهره می‌برد. به این ترتیب می‌توانید تنها با استفاده از این میکروفون، المان‌های بسیاری را با کیفیت فوق العاده ضبط کرده و از آن‌ها در آهنگ‌های مختلف استفاده کنید.

معرفی بهترین میکروفون های داینامیک

میکروفون داینامیک در راهنمای خرید میکروفون

همانطور که پیش از این در این مقاله گفتیم، میکروفون Shure SM57 یکی از مشهورترین و کار آمدترین میکروفون‌های بازار است. این میکروفون که یک میکروفون داینامیک است، یکی از میکروفون‌هایی است که بسیاری از مهندسین صدا با استفاده از آن به ضبط درامز، گیتار، وکال و بسیاری از سازها می‌پردازند و کیفیت صدایی فوق العاده ای دریافت می‌کنند. همچنین یکی از نکاتی که درباره این میکروفون وجود دارد، کیفیت ساخت فوق العاده آن است. شما حتی اگر این میکروفون را به دیوار بکوبید باز هم می‌توانید با استفاده از آن به ضبط بپردازید!

اگر شما می‌خواهید با استفاده از این میکروفون به ضبط درامز بپردازید، برای این که بتوانید بهترین صدای ممکن را به دست بیاورید، نیاز به ۴ عدد میکروفون داینامیک دارید. با این که می‌توانید برای ضبط درامز از ۴ عدد میکروفون SM57 استفاده کنید، پیشنهاد ما این است که از میکروفون‌های مختلفی استفاده کنید تا به این ترتیب صدایی بسیار متفاوت را از ست درامز خود به دست بیاورید. برای مثال می‌توانید از دو میکروفون SM57 و دو میکروفون داینامیک دیگر برای ضبط درامز استفاده کنید.

در ادامه راهنمای خرید میکروفون لیستی از میکروفون‌ها داینامیک بسیار با کیفیت برای شما تهیه کرده ایم که می‌توانید با تهیه این میکروفون‌ها و استفاده از آن‌ها برای ضبط، به صدایی فوق العاده دست پیدا کنید.

  • Shure SM57: این میکروفون یکی از میکروفون‌های بسیار مشهور در میان میکروفون‌های داینامیک است که بسیاری از مهندسین صدا برای صدا برداری و ضبط از آن استفاده می‌کنند.
  • Shure SM7B: اگر می‌خواهید با استفاده از یک میکروفون داینامیک به ضبط صداهایی بپردازید که فرکانس‌های بم بسیار زیادی داشته باشند، می‌توانید از این میکروفون استفاده کرده و صدای فوق العاده ای دریافت کنید.
  • Sennheiser e609: این میکروفون یکی از مشهورترین میکروفون‌هایی است که بسیاری از مهندسین صدا برای ضبط گیتارهای الکتریک از آن استفاده می‌کنند. نه تنها می‌توانید با این میکروفون صدای فوق العاده ای از گیتار‌های خود به دست بیاورید، بلکه می‌توانید از آن برای ضبط Kick Drum نیز استفاده کنید. قیمت این میکروفون بسیار فوق العاده است و می‌توانید با استفاده از آن، صدایی متفاوت و بسیار زیبا در اختیار داشته باشید.

معرفی بهترین میکروفون های کاندنسر دیافراگم بزرگ

میکروفون‌های کادندسر دیافراگم بزرگ را می‌توانیم مشهورترین نوع میکروفون بدانیم. این میکروفون‌ها توسط بسیاری از افراد برای ضبط منابع صدایی مختلف استفاده می‌شوند و می‌توانید با استفاده از آن‌ها صداهایی بسیار فوق العاده به دست بیاورید. در ادامه راهنمای خرید میکروفون لیستی از میکروفون‌های کاندنسر دیافراگم بزرگ را برای شما آماده کرده‌ایم که برخی از مدل‌های مشهور و با کیفیت در این نوع میکروفون را به شما معرفی می‌کنیم.

  • Audio Technica AT2035: با این که بسیاری از افراد برای شروع میکروفون AT2020 این شرکت را انتخاب می‌کنند، اما پیشنهاد ما به شما این است که با کمی پس انداز بیشتر به سراغ میکروفون AT2035 بروید. این میکروفون امکان دریافت صداهای فوق العاده ای را به شما می‌دهد و همچنین دارای سوییچ‌هایی همانند Pad و Low Cut می‌باشد که این امکان را به شما می‌دهد تا با استفاده از آن بتوانید منابع صدایی بسیار بلند را نیز ضبط کنید.
  • Blue Spark: این میکروفون یکی از میکروفون‌های شرکت مشهور Blue می‌باشد که می‌توانید از آن در استودیوی خانگی خود بهره ببرید و صدای فوق العاده ای دریافت کنید. یکی از موضوعاتی که باید درباره این میکروفون بدانید این است که این میکروفون فرکانس‌های بیس زیادی ندارد و همین موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از افراد از این میکروفون برای ضبط صدای خواننده‌های مرد استفاده نکنند. اما اگر به دنبال فرکانس‌های بیس زیادی نیستید، این میکروفون یکی از بهترین میکروفون‌هایی است که می‌توانید تهیه کنید و از آن برای ضبط آهنگ‌های خود استفاده کنید.
  • MXL 2003: با این که قیمت این میکروفون بسیار فوق العاده است، اما جالب است بدانید که مهندسین شرکت MXL این میکروفون را به گونه ای طراحی کره اند که هنگام استفاده از آن می‌توانید صدایی نزدیک به صدای میکروفون افسانه ای Neumann U87i دریافت کنید. می‌توانید از این میکروفون برای ضبط صدای وکال و همچنین ضبط گیتار آکوستیک استفاده کنید و صدای فوق العاده ای دریافت کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های فوق العاده این محصول این است که در کنار این میکروفون یک Shock Mount نیز به شما تقدیم می‌شود که می‌توانید با استفاده از آن‌ها کیفیت صدایی خارق العاده ای را به دست بیاورید.
  • Rode NT-1A: با این که این میکروفون را نمی‌توان یک میکروفون ارزان قیمت به حساب آورد، اما کیفیت صدایی فوق العاده این میکروفون باعث شده تا بسیاری از مهندسین صدا از این میکروفون برای ضبط وکال‌های خود استفاده کنند. این میکروفون بازه فرکانسی بسیار فوق العاده ای دارد و صدای حجیم و زیبای آن، هنگامی که از یک پری امپ با کیفیت استفاده کنید، باعث می‌شود تا بتوانید صدایی کاملا استودیویی و حرفه‌ای را در آهنگ‌های خود داشته باشید.

معرفی بهترین میکروفون های کاندنسر دیافراگم کوچک

با این که شما این میکروفون‌ها را در بسیاری از ویدئوها مشاهده نمی‌کنید، اما این میکروفون‌ها توسط بسیاری از افراد جهت ضبط منابع صدایی استفاده می‌شود که دارای فرکانس‌های تربل زیادی هستند. از این میکروفون‌ها بیشتر جهت ضبط Overheads درامز و گیتار آکوستیک استفاده می‌شود.

یکی از موضوعاتی که باید در نظر داشته باشید این است که میکروفون‌های کاندنسر دیافراگم کوچک ارزان قیمت اصولا نویز بسیار زیادی دارند و همین موضوع باعث می‌شود تا کیفیت ضبط‌های شما کاهش پیدا کند. پیشنهاد ما در راهنمای خرید میکروفون به شما این است که با پس انداز بیشتر میکروفون‌هایی را خریداری کنید که کیفیت صدایی بالایی داشته باشند.

  • Rode M3: تمامی میکروفون‌های این شرکت میکروفون‌های با کیفیتی هستند و بسیاری از افراد مشهور در دنیا از این میکروفون‌ها جهت ضبط آهنگ‌های خود استفاده می‌کنند. میکروفون M3 را نه تنها می‌توانید در استودیو جهت ضبط گیتارهای آکوستیک استفاده کنید، بلکه می‌توانید از آن‌ها به عنوان میکروفون‌های مصاحبه نیز استفاده کرده و صدای فوق العاده ای دریافت کنید.
  • MXL V67N: این میکروفون با قیمتی بسیار فوق العاده به بازار عرضه شده است که بر خلاف دیگر میکروفون‌های ارزان قیمت موجود در بازار، صدایی بسیار با  کیفیت را ارائه می‌دهد. بازه فرکانسی خوب این میکروفون باعث شده تا پس از ضبط نیاز به استفاده از اکولایزرها نداشته باشید. این میکروفون به آسانی با میکروفون‌هایی به مراتب گران‌تر مقایسه می‌شود.

مطلب پیشنهادی: بهترین میکروفون های کاندنسر مقرون به صرفه

معرفی بهترین میکروفون های ریبون

میکروفون‌های ریبون میکروفون‌هایی هستند که استفاده از آن‌ها نیازمند تجربه است. اگر شما یک صدا بردار مبتدی هستید، پیشنهاد ما به شما این است که فعلا به سراغ میکروفون‌های ریبون نروید اما اگر می‌خواهید صداهای مختلفی را به دست بیاورید، در ادامه برخی از میکروفون‌های ریبون با کیفیت را به شما معرفی کرده ایم تا بتوانید با استفاده از آن‌ها، به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

  • sE X1 R: این میکروفون یکی از ارزان قیمت‌ترین میکروفون‌های ریبون موجود در بازار است اما با توجه به قیمت خود، کیفیت صدایی فوق العاده ای را برای شما به ارمغان می‌آورد. شما با استفاده از این میکروفون می‌توانید به صدای بسیار گرمی که میکروفون‌های ریبون به آن شهرت دارند دست پیدا کنید. همچنین می‌توانید از این میکروفون جهت ضبط گیتارهای الکتریک، ساکسیفون و ویولن سل استفاده کنید.
  • Avantone Audio CR-14: این میکروفون نیز یکی از میکروفون‌های ارزان قیمت بازار است که کیفیت صدایی قابل قبولی را ارائه می‌دهد. صدای این میکروفون بسیار خاص است و این موضوع در کنار قیمت مناسب آن، باعث می‌شود تا صداهای فوق العاده ای را از آن دریافت کنید.

برسی مشخصات فنی و  قیمت میکروفون ها ی مختلف

چه پری امپ هایی برای ضبط مناسب هستند؟

پس از این که میکروفون با کیفیت خود را تهیه کردید، قدم بعدی برای به دست آوردن یک صدای فوق العاده این است که یک پری امپ با کیفیت تهیه کرده و از آن جهت ضبط استفاده کنید. پری امپ‌های سخت افزارهایی هستند که باعث می‌شوند تا صدای میکروفون شما بلندتر از قبل شود اما این تمام وظیفه آن‌ها نیست. بسیار از پری امپ‌های گران قیمت صدای میکروفون شما را به بهترین شکل ممکن تغییر می‌دهند و باعث می‌شوند تا رنگ خاصی به صدای میکروفون شما اضافه شود. اما یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که پری امپ شما باید در سطح میکروفون شما باشد.

یک میکروفون گران قیمت هنگامی که در کنار یک پری امپ ارزان قیمت استفاده شود، صدای خوبی را ارائه نمی‌دهد. همچنین یک پری امپ گران قیمت در کنار یک میکروفون ارزان قیمت، صدای مورد نظر شما را تولید نخواهد کرد. همچنین اگر یک صدا بردار مبتدی هستید، لازم نیست تا هزینه زیادی بابت خرید پری امپ‌ها کنید زیرا بسیاری از کارت صداهای امروزی از پری امپ‌های با کیفیتی بهره می‌برند که این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بدون استفاده از پری امپ به ضبط بپردازید.

اما پری امپ‌ها نیز همانند میکروفون‌ها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه راهنمای خرید میکروفون به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. پری امپ های Solid State

پری امپ Solid State در راهنمای خرید میکروفون

اگر به دنبال صدایی بسیار تمیز و فوق العاده از میکروفون‌های خود هستید، این نوع پری امپ‌ها صدایی بسیار تمیز و بدون دیستورشن را در اختیار شما قرار می‌دهند. این محصولات قیمت متوسطی دارند و بسیاری از افراد با استفاده از این پری امپ‌ها به ضبط صدا می‌پردازند.

۲. پری امپ های تیوب

این نوع از پری امپ‌ها با استفاده از تیوب‌ها باعث تقویت سیگنال میکروفون می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود تا صدایی که از این پری امپ‌ها دریافت می‌کنید، صدایی گرم باشد. همچنین این تیوب‌ها باعث می‌شود تا میکروفون شما رنگ صدای خاصی داشته باشد. بسیاری از مهندسین صدا و استودیوهای مطرح دنیا با استفاده از این پری امپ‌ها به ضبط صدا می‌پردازد.

۳. پری امپ های هایبرید

این نوع از پری امپ‌ها به گونه ای طراحی شده اند که می‌توان آن‌ها را ترکیبی از هر دو پری امپ Solid State و تیوب دانست. یکی از مزیت‌های این نوع پری امپ این است که آهن‌ها عموما قیمت پایین‌تری نسبت به پری امپ‌های تیوب دارند و این امکان را به شما می‌دهند تا با استفاده از آن‌ها بتوانید صدایی بسیار تمیز و یا صدایی بسیار گرم را به دست بیاورید.

لوازم جانبی

پس از این که میکروفون و پری امپ خود را تهیه کردید، باید به سراغ لوازم جانبی ای بروید که برای ضبط به آن‌ها نیاز دارید. در ادامه به برخی از این لوازم جانبی اشاره می‌کنیم.

۱. کابل میکروفون و یا کابل XLR

کابل‌ها یکی از اولین لوازمی است که برای یک ضبط خوب به آن‌ها نیاز دارید. یکی از نکاتی که باید هنگام خرید کابل به آن توجه کنید این است که کابلی را تهیه کنید که سر فیش‌های با کیفیتی داشته باشد. این موضوع باعث می‌شود تا هنگام ضبط، صداهای اضافی نداشته باشید و بتوانید صدایی بسیار با کیفیت در اختیار داشته باشید.

۲. پاپ فیلتر

پاپ فیلتر ها لوازمی هستند که می‌توانید آن‌ها را جلوی میکروفون خود قرار دهید و به این ترتیب، جلوی افزایش صدای واج‌هایی مانند “پ” “ت” و “س” در ضبط های خود را بگیرید. تهیه پاپ فیلترها برای داشتن کیفیت صدایی بالا بسیار مهم است و پیشنهاد سازکالا به شما این است که حتما آن‌ها را همراه با میکروفون خود تهیه کنید.

۳. استند ها

با استفاده از استندها، می‌توانید میکروفون‌های خود را در یک موقعیت خاص به شکل ثابت نگه داشته و شروع به ضبط کنید. تنها نکته ای که جهت خرید استند باید در نظر داشته باشید این است که استندی را انتخاب کنید که از کیفیت ساخت خوبی بهره مند باشد. برخی از استندهای ارزان قیمت میکروفون‌ها را به خوبی در جای خود ثابت نمی‌کنند.

۴. ابر پشت میکروفون

این لوازم برای کسانی مناسب است که می‌خواهند با استفاده از میکروفون‌های خود در اتاق‌هایی که آکوستیک نشده اند به ضبط بپردازند. با استفاده از این فیلترها می‌توانید جلوی صداهای اضافی و همچنین ریورب اتاق را گرفته و صدایی بسیار واضح و شفاف در اختیار داشته باشید.

۵. لرزه گیر

لرزه گیرها به این دلیل طراحی شده اند که جلوی لرزش میکروفون‌ها را بگیرند و به این ترتیب بتوانید صدایی بسیار تمیز و شفاف را در اختیار داشته باشید. بسیاری از میکروفون‌ها همراه با لرزه گیر عرضه می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود تا برای آن‌ها هزینه اضافی نکنید.

نتیجه گیری

در راهنمای خرید میکروفون تلاش کردیم تا تمامی نکات مربوط به خرید میکروفون را با شما به اشتراک بگذاریم تا بتوانید تجربه خرید فوق العاده ای داشته باشید. با در نظر گرفتن نکاتی که در این مقاله گفته شد، می‌توانید میکروفون مورد نظر خود را تهیه کنید و صداهایی فوق العاده ضبط کنید.

در انتها اگر سوال و یا نظری پیرامون خرید میکروفون دارید، می‌توانید دیدگاه یا پرسش خود را با ما در میان بگذارید.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
9 thoughts on “راهنمای جامع خرید میکروفون و معرفی انواع میکروفون
  • اسفند ۸, ۱۳۹۹ at ۱۰:۵۴ ب٫ظ

    سلام وقتتون بخیر.من میخوام میکروفون AT2035 و تهیه کنم چه کارت صدایی با این میکروفون مچ تره و قیمتش بصرفه تره…

    و اینکه من با ترکیب این ‌میکروفون و کارت صدا( بصرفه ) میتونم هم پروژه ریکورد و تنظیم…و هم موسیقی زنده و okکنم
    مرسی ازتون

    پاسخ
  • اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ at ۰:۴۹ ق٫ظ

    با سلام و تشکر از راهنمایی های ارزنده شما
    اگر ممکن است در این مورد من را راهنمایی بفرمایید. من به یک میکروفون برای تایپ صوتی نیاز دارم. البته خودم میکروفون ساده ای دارم اما در محیط تایپ سوتی مانند گوگل داک یا اسپیچ تکستر خوب کار نمی کند و به میکروفون مناسبی برای کار در این محیط ها نیاز دارم. هرگونه راهنمایی شما در این مورد برای من بسیار ارزنده و قابل ستایش است.
    با تشکر

    پاسخ
    • دی ۱۹, ۱۴۰۰ at ۴:۴۴ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز لطفا با مجموعه تماس بگیرید

      پاسخ
  • بهمن ۱, ۱۴۰۰ at ۸:۰۵ ب٫ظ

    سلام عرض ادب ممنون از مطالب خوبتون
    فقط اگه ممکنه یه راهنمایی برا خرید میکروفن مخصوص برنامه تایپ گفتاری میخاستم چه برندی خوبه ممنون

    پاسخ
    • بهمن ۵, ۱۴۰۰ at ۵:۲۳ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز برای دریافت مشاوره تماس بگیرید. ۰۲۱۵۴۷۷۲

      پاسخ
  • بهمن ۲۱, ۱۴۰۰ at ۲:۲۹ ب٫ظ

    سلام
    ببخشید برای ویلون چه میکروفونی رو برای ضبط داخل منزل پیشنهاد میدید ؟

    پاسخ
    • بهمن ۲۷, ۱۴۰۰ at ۱:۰۶ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز میکروفون های پیکاپ برند ای کی جی مناسب هستند.

      پاسخ
  • مهر ۱۴, ۱۴۰۱ at ۱۱:۱۳ ق٫ظ

    من میکروفن برای ضبط وکال زیر ۵ ملیون میخوام که خیلی خوب باشه

    پاسخ
    • مهر ۱۷, ۱۴۰۱ at ۹:۲۳ ق٫ظ

      سلام دوست عزیز
      با کارشناسان ما تماس بگیرید تا راهنماییتون کنند.
      ۰۲۱۵۴۷۷۲

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *