×

تاریخچه میکروفون و نحوه تکامل آن

تاریخچه میکروفون و نحوه تکامل آن 1

میکروفون را می‌توانیم شاید یکی از مهم‌ترین ابزار دنیا در زمینه موسیقی بدانیم، ابزاری که باعث شد تا بسیاری از افراد بتوانند صداهای مختلف را ضبط کنند و آن‌ها را امپلیفای و یا برای همیشه ضبط کنند. امروزه در بسیاری از استودیوهای دنیا، از میکروفون‌های متعددی استفاده می‌شود و همین نکته باعث می‌شود تا مهندسین صدا بتوانند گزینه‌های مختلفی را در اختیار داشته باشند. اما میکروفون به چه شکل ساخته شد و برای اولین بار به چه دلیلی ساخته شد؟ در اینجا قصد داریم تا شما را با تاریخچه میکروفون و نحوه تکامل آن آشنا کنیم و از روند تکامل آن بگوییم.

پس در ادامه این مقاله با سازکالا همراه باشید.

چه زمانی میکروفون برای نخستین بار تولید شد؟

اولین باری که وسیله ای به نام میکروفون تولید شد، سال ۱۸۷۷ بود که Emile Berliner، نخستین طرح از این وسیله را پیش برد. طراحی اولیه میکروفون با میکروفون‌های امروزی که توسط بسیاری از افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار متفاوت بود و نخستین طرحی که از این وسیله استفاده شد، یک طرح درام مانند بود که نام Carbon Button Microphone را به خود اختصاص داد.

جالب است بدانید که در همان برهه زمانی، بسیاری از افراد دیگر نیز طرح‌های مختلفی از این وسیله را ارائه دادند اما طرح Carbon Button، طرحی بود که عموم مردم آن را قبول داشتند و از دید آن‌ها، این اختراع یک اختراع جالب و منحصر به فرد بود.

نام دیگر میکروفون و جزئیات ساخت آن

نام دیگر میکروفون و جزئیات ساخت آن

یکی دیگر از نام‌هایی که در آن زمان برای میکروفون مورد استفاده قرار گرفته شد، Loose Contact Transmitter بود که نام آن به فارسی، “فرستنده کم اتصال” ترجمه شده است. این اسم عجیب، بیشتر به دلیل طراحی و مکانیزم کارکرد میکروفون بر روی آن قرار داده شده است. در واقع دو صفحه برای میکروفون‌های قدیمی مورد استفاده قرار داده شده بود که به وسیله یک لایه کربن، این دو صفحه از یکدیگر جدا می‌شدند.

سپس این دو صفحه از طریق وسیله ای به نام دیافراگم به یکدیگر متصل می‌شدند و دیافراگم در واقع یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های کپسول یک میکروفون را تشکیل می‌داد. همانند میکروفون‌های امروزی، یک دیافراگم به وسیله موج صدایی و ارتعاشات آن، لرزش پیدا می‌کرد و همین لرزش، باعث می‌شد تا شما بتوانید صدا را از بعد آکوستیک به سیگنال الکترونیکی تبدیل کنید.

بیشتر بدانید : راهنمای جامع خرید میکروفون و معرفی انواع میکروفون

نکته جالب!

یکی از نکات جالب و تعجب آور در مورد اولین طرح از میکروفون، سازنده آن و همچنین تکامل آن است. Emile Berliner، طراح و سازنده اولین میکروفون دنیا، در واقع یکی از صمیمی‌ترین دوستان توماس ادیسون بود و در بسیاری از پروژه‌ها، این دو با یکدیگر همکاری داشتند.

پس از آن که برلینر طرح خود از میکروفون را به سرانجام رساند و با استقبال بسیار زیاد مردم رو به رو شد، طرح خود را برای تکامل به فروش گذاشت. نکته جالب اینجاست که طرح اولیه میکروفون بلافاصله توسط توماس ادیسون به مبلغ هنگفت ۵۰۰۰۰ دلار در قرن ۱۹ میلادی خریداری شد!

در ادامه مقاله تاریخچه میکروفون و نحوه تکامل آن با ما همراه باشید.

روند تکامل میکروفون

روند تکامل میکروفون

پس از آن که اولین میکروفون با نام Carbon Button به بازار عرضه شد، افراد مختلفی تلاش کردند تا این طرح را بهبود ببخشند و با اضافه کردن ویژگی‌های مختلف، آن را به یک وسیله کاملا کاربردی تبدیل کنند. عمده این تغییرات در طی ۱۰۰ سال و در بازه سال‌های ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ میلادی به وقوع پیوست.

سال ۱۸۷۸

در سال ۱۸۷۸، David Edward Hughes یک تغییر اساسی در طراحی میکروفون انجام داد و میکروفونی را خلق کرد که برای مدت بسیار طولانی توسط مردم مورد استفاده قرار گرفت.

سال ۱۹۱۵

در سال ۱۹۱۵ اما، همزمان با تولید آمپلی فایر تیوبی، این امکان برای سازندگان میکروفون به وجود آمد که بتوانند تغییرات عمده ای در میکروفون‌های خود بدهند و با استفاده از تیوب‌ها و آمپلی فایرهای مختلف، صدای بلندتری را از میکروفون‌های خود دریافت کنند.

سال ۱۹۱۶

پس از تولید میکروفون‌های تیوب، اولین طرح‌ها از میکروفون‌ کاندنسر و یا خازنی در سال ۱۹۱۶ به بازار عرضه شد. این طرح برای نخستین بار توسط Edward Christopher Wente به بازار عرضه شد و هدف از چنین طرحی، بهبود کلی صدای نهایی میکروفون و همچنین بهبود کلی عملکرد آن داشت. به این طرح پیش از نامگذاری میکروفون‌های کاندنسر، میکروفون‌های کاپاسیتور و یا میکروفون‌های الکترواستاتیک نیز گفته می‌شود.

خرید میکروفون های با کیفیت و متنوع را در سازکالا تجربه کنید.

سال ۱۹۲۸

میکروفون در سال 1928

در سال ۱۹۲۸ اما، نخستین میکروفون‌های کاندنسر به شکل امروزی وارد بازار شدند و بسیاری از افراد با تهیه و استفاده از این میکروفون‌ها، توانستند تا صدای بسیار با کیفیتی را در اختیار داشته باشند.

سال ۱۹۳۱

در سال ۱۹۳۱ نیز، اولین نسخه از میکروفون‌های داینامیک توسط شرکت Western Electric به بازار عرضه شد. پس از شروع به کار رادیو در کشور‌های مختلف و آغاز حرفه برادکست، میکروفون‌های ریبون ساخته شدند تا در این شرایط، افراد بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

سال ۱۹۵۴

در سال ۱۹۵۴، میکروفون‌های مختلفی با طرح‌های جدید به بازار عرضه شدند که استفاده از آن‌ها برای مهندسین صدا و خواننده‌ها بسیار آسان‌تر بود.

سال ۱۹۶۴

در سال ۱۹۶۴، اولین میکروفون الکترت به بازار عرضه شد و انقلابی در زمینه میکروفون‌ها ایجاد کرد. این میکروفون‌ها صدای بسیار با کیفیتی داشتند و استحکام آن‌ها در مقایسه با قیمت بسیار پایین‌تری که برای آن در نظر گرفته شده بود، فوق العاده بود.

دهه ۷۰ میلادی

در دهه ۷۰ میلادی، تغییری عمده در میکروفون‌های کاندنسر و میکروفون‌های ریبون اتفاق افتاد و همین نکته باعث شد تا بتوانید صدایی بهتر را از این میکروفون‌ها به دست آورید. صدای بلندتر و همچنین حساسیت بیشتر نسبت به صداهای مختلف را می‌توانیم از عمده تغییراتی بدانیم که برای این میکروفون‌ها اتفاق افتاد.

سال ۱۹۸۳

در سال ۱۹۸۳ نیز، اولین میکروفون‌های یقه ای تولید شدند که باعث شد تا خبرنگاران بتوانند بدون آن که ساعت‌ها میکروفون‌های بزرگ را در دستان خود بگیرند، بتوانند به ضبط صدای خود بپردازند.

امروزه اما، از تمامی این مدل میکروفون‌ها در شرایط مختلف استفاده می‌شود و حتی میکروفون‌هایی که در گوشی‌های موبایل و یا دوربین‌های فیلم برداری مورد استفاده قرار می‌گیرند، از کپسول‌های بسیار با کیفیتی برخوردار هستند و صدای بسیار خوبی را در اختیار ما قرار می‌دهند.

مطلب پیشنهادی: میکروفون چگونه کار می کند؟

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا تاریخچه میکروفون و نحوه تکامل آن را به شکل کامل و جامع در اختیار شما قرار دهیم. میکروفون‌هایی که امروزه در اختیار ما هستند، مدل‌ها و ویژگی‌های مختلفی دارند و شناخت تاریخچه آن‌ها به ما کمک می‌کند تا استفاده درست‌تر و بهتری از آن‌ها داشته باشیم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *