×

میکروفون چگونه کار می کند؟

اما میکروفون چگونه کار می کند

در هر استودیویی، یک میکروفون را می‌توانیم یکی از مهم‌ترین وسایل موجود در نظر داشته باشیم که با استفاده از آن نه تنها می‌توانید صدای افراد مختلف را ضبط کنید، بلکه با بسیاری از میکروفون‌ها می‌توانید به ضبط صدای سازهای مختلف بپردازید و پروژه‌های خود را به بهترین شکل ممکن پیش ببرید. پیش از آن که بخواهیم در مورد میکروفون‌های مناسب استودیو، میکروفون‌های مناسب صدا برداری و میکروفون‌های مناسب اجراهای زنده صحبت کنیم، بهتر است با نحوه کار کرد میکروفون آَشنا شویم. این که یک میکروفون چگونه کار می کند و چگونه صدای ما را به دقیق‌ترین شکل ممکن ضبط می‌کند.

در ادامه این مقاله، به این موضوع می‌پردازیم و نحوه کارکرد میکروفون‌های مختلف را بررسی می‌کنیم. در ادامه با سازکالا همراه باشید.

وظیفه اصلی یک میکروفون چیست؟

هر میکروفونی که در دنیا وجود داشته باشد، یک وظیفه مشخص و واحد دارد. این موضوع نه تنها در مورد میکروفون‌های استودیویی و صدابرداری، بلکه در میکروفون‌هایی که برای گوشی‌های موبایل، هدفون‌های مختلف و دیگر دستگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود نیز صدق می‌کند. به طور کلی، یک میکروفون وظیفه دارد تا صدا را در دنیای آکوستیک، به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کند.

شاید تصور دنیای امروزی بدون وجود میکروفون‌ها غیر ممکن باشد. از تماس‌های تلفنی که با دوستان خود دارید، تا آهنگ‌هایی که گوش می‌دهید، فیلم و سریال‌ها، بازی‌های کامپیوتری و حتی پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی ای که در طول روز گوش می‌دهید، همگی با میکروفون‌ها ضبط می‌شود. حال که با اهمیت بسیار بالای میکروفون‌ها در صنایع گوناگون آشنا شدید، وقت آن است که نگاهی عمیق‌تر به میکروفون‌ها بیندازیم و نحوه کارکرد آن‌ها را دقیق‌تر مورد بررسی قرار دهیم.

مطلب پیشنهادی : همه چیز درباره میکروفون بی سیم

اما یک میکروفون چگونه کار می کند؟

نحوه کار میکروفون داینامیک
نحوه کار میکروفون داینامیک
نحوه کار میکروفون کاندنسر
نحوه کار میکروفون کاندنسر

به ساده‌ترین شکل ممکن، می‌توانیم میکروفون‌ها را نوعی مبدل در نظر بگیریم. مبدل‌هایی که انرژی را از حالتی به حالت دیگر در می‌آورند. مهم‌ترین قسمت هر میکروفون، کپسولی است که برای آن طراحی می‌شود. در داخل کپسول‌های مختلف میکروفون، یک دیافراگم کوچک در نظر گرفته می‌شود که این دیافراگم، به یک سیم پیچ حرفه‌ای متصل است که به همراه یک میدان مغناطیسی، هنگام دریافت صدا دچار لرزش می‌شود.

در واقع، صدایی که یک میکروفون دریافت می‌کند، موج‌های صوتی ای هستند که در دنیای آنالوگ یا دنیای حقیقی وجود دارند. وظیفه اصلی آن این است که این امواج صوتی که باعث لرزش سیم پیچ داخلی این میکروفون است را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کند که سپس این سیگنال‌ها به روش‌های مختلف قابل پردازش هستند.

شما می‌توانید میکروفون خود را مستقیما به یک سیستم PA متصل کرده و به این ترتیب، صدای خود را آمپلیفای کنید، می توانید با استفاده از کارت صداها و یا میکسرهای استودیویی این صداها را وارد نرم افزار میزبان خود کنید و به این ترتیب شروع به میکس و یا ادیت آن‌ها کنید، و یا با ضبط کردن درون یک نوار Tape، صدایی منحصر به فرد و خاص را در اختیار داشته باشید.

برای آن که بتوانید این سیگنال را در اختیار داشته باشید، لازم است تا میکروفون خود را با استفاده از کابل‌های مختلف به دستگاه‌های مختلف متصل کنید. برای مثال اگر از یک میکروفون حرفه‌ای استفاده می‌کنید، برای آن که بتوانید صدای مورد نظر خود را ضبط کنید باید از کابل‌های XLR استفاده کنید. این در حالی است که برای ضبط صدا توسط یک میکروفون USB، همانطور که از نامش پیداست، کافی است تا با استفاده از کابل USB محصول خود را به سیستم کامپیوتری خود متصل کرده و به این ترتیب به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

در ادامه مقاله میکروفون چگونه کار میکند با ما همراه باشید.

گونه‌های مختلف میکروفون

۱- میکروفون داینامیک

میکروفون داینامیک

اگر بخواهید به خرید میکروفون در بازار بپردازید، عموما دو نوع میکروفون را مشاهده می‌کنید که با توجه به نیاز خود می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. گونه اول میکروفون‌هایی که در بازار وجود دارند، میکروفون‌های داینامیک هستند. نحوه ساخت و پردازش صدا توسط این میکروفون‌ها کمی قبل توضیح داده شد اما به طور کلی، این نوع میکروفون‌ها شامل یک صفحه متحرک به نام دیافراگم هستند که به یک سیم پیج در داخل یک میدان مغناطیسی متصل است.

هنگامی که امواج صوت وارد کپسول این میکروفون می‌شود، دیافراگم حرکت می‌کند و لرزش حاصل از حرکت دیافراگم به سیم پیچ منتقل می‌شود. سپس سیم پیچ امواج صوتی را به امواج الکتریکی تبدیل می‌کند. عموما از میکروفون‌های داینامیک برای اجراهای زنده و یا ضبط سازها با صدای بلند همانند اجزای مختلف درامز و یا کابینت گیتارهای الکتریک استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی : کاهش نویز میکروفون

۲- میکروفون کاندنسر

میکروفون کاندنسر

نوع دیگری از میکروفون‌ها که طرفداران زیادی نیز دارد، میکروفون‌های کاندنسر هستند. نحوه ساخت این میکروفون‌‌ها مقداری متفاوت است. در میکروفون‌های کاندنسر یک خازن در درون کپسول میکروفون در نظر گرفته می‌شود که شامل دو صفحه مختلف می‌شود که یکی از این صفحه‌ها، دیافراگم است.

هنگامی که امواج صوت وارد کپسول این میکروفون‌ها می‌شوند، دیافراگم حرکت کرده و امواج صوتی به امواج الکتریکی تبدیل می‌شوند. این میکروفون‌ها بیشتر در استودیوها برای ضبط وکال و یا گیتارهای آکوستیک مورد استفاده قرار می‌گیرند و صدایی بسیار شفاف و واضح را در اختیار شما قرار می‌دهند.

در نظر داشته باشید که عموما برای دریافت بهترین صدای ممکن از میکروفون‌های کاندنسر، نیاز است تا سوئیچ فانتوم پاور +۴۸ کارت صدا و یا میکسر خود را فعال کنید. دلیل و نحوه انجام این کار توسط کارت صدا و میکروفون بسیار پیچیده است اما به طور خلاصه بدانید که با فعال کردن سوئیچ فانتوم پاور +۴۸ بر روی کارت صدای خود، می توانید قدرت بیشتری را در اختیار میکروفون‌های کاندنسر بگذارید که باعث می‌شود تا صداهای مختلف را به شکلی دقیق‌تر ضبط کنند.

تنها به این نکته توجه داشته باشید که این سوئیچ را پس از اتصال میکروفون فعال کنید، زیرا در غیر این صورت، امکان سوختن اسپیکرهای مانیتورینگ شما بسیار بالا می‌رود!

بیشتر بدانیم : تاریخچه میکروفون و نحوه تکامل آن

سخن پایانی

در این مقاله قصد داشتیم تا اینکه میکروفن چگونه کار میکند را مورد بررسی قرار دهیم و به این ترتیب، اطلاعات بیشتری را هنگام ضبط پروژه‌های بعدی خود در خصوص ضبط صدا در اختیار داشته باشید. با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید میکروفون مورد نظر خود را خریداری کرده و به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *