×

کاهش نویز میکروفون هنگام صدابرداری

اگر میکروفونی که در استودیوی خود دارید و با آن به ضبط صدا می‌پردازید، نویزها و یا صدای محیط را به راحتی ضبط می‌کند، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید نویز میکروفون خود را کاهش دهید و صدایی دقیق و تمیزتر را در اختیار داشته باشید. با این که نمی‌توانید با استفاده از ابزارهای مختلف، صدای محیط را به طور کامل از بین ببرید، می‌توانید تا حد زیادی آن را کم کنید.

در این مقاله راه‌های مختلفی را به شما نشان می‌دهیم که می‌توانید با استفاده از آن‌ها صدای نویز میکروفون خود را حذف و یا کاهش دهید و به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید. با سازکالا در ادامه همراه باشید.

از بین بردن نویز میکروفون

برای این که متوجه شوید چگونه می‌توانید نویزهای مختلف را در ضبط‌های خود از بین ببرید، اولین کاری که باید انجام دهید، این است که میکروفونی که از آن استفاده می‌کنید را به خوبی بشناسید. اما به طور کلی، دو راه را برای از بین بردن نویز در صدای ضبط شده خود دارید.

کارت صدا

راه اول، استفاده از میکروفون‌های بهتر، داشتن کارت صدایی با پری امپ بهتر و ضبط در یک ددروم یا اتاقی است که به طور کامل آکوستیک شده است. این راه حل را راه حل سخت افزاری می‌نامند که شما با بهبود تجهیزات خود، می‌توانید صدایی بهتر را به دست آورید. یکی دیگر از راه‌ها، استفاده از پلاگین‌ها و یا نرم افزارهایی است که می‌توانید با استفاده از آن‌ها نویزهای مختلف را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید. اهمیت آکوستیک کردن اتاق را می‌دانید؟

تنظیم ورودی میکروفون

یکی دیگر از راه‌هایی که بسیاری به آن توجه نمی‌کنند، تنظیم کردن مقدار ورودی میکروفون است. هنگامی که مقدار ورودی از یک حد عبور کند، تنها مقدار نویز ضبط شده توسط میکروفون افزایش می‌یابد. شما می‌توانید از تجهیزات مختلفی نظیر پاپ فیلتر و یا ایزولاتورهای میکروفون نیز استفاده کرده و صدایی حرفه‌ای‌تر را به دست آورید. اما دانستن نویزهای مختلف و انواع آن، باعث می‌شود تا راهکاری دقیق‌تر و سریع‌تری را در اختیار داشته باشید.

چه نویزهایی توسط میکروفون‌ها ضبط می شوند؟

به طور کلی می‌توانیم نویزهای مختلف را به چند شکل دسته بندی کنیم. یکی از آن‌ها، نویزهایی هستند که طول موج کوتاهی دارند و بیشتر در فرکانس‌های بالا شنیده می‌شوند. از جمله این نویزها می‌توانیم به صدای خواننده هنگامی که بدون پاپ فیلتر می‌خواند اشاره کنیم. دیگر نوع نویزها، نویزهایی هستند که در فرکانس‌های متعدد شنیده می‌شوند. گز دادن سیم‌های گیتار از این نوع نویز هستند.

میکروفون

نوع دیگر، نویزهای هستند که تنها در برخی فرکانس‌ها به شکل بسیار نازک قرار دارند. نوع دیگر نویزهای الکترونیکی است و در نهایت، صداهایی که در محیط وجود دارد را نیز می‌توانیم به عنوان نویز نیز از آن‌ها یاد کنیم.

کاهش نویزهای مختلف در میکروفون لپ تاپ

اگر شما می‌خواهید از میکروفون داخلی لپ تاپ خود استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از تنظیماتی که در سیستم خود دارید به کاهش نویز میکروفون بپردازید. نویزهایی که ممکن است هنگام استفاده از این میکروفون‌ها به آن برخورد کنید، شامل صدای کیبورد، فن لپ تاپ، کلیک‌های موس و غیره است. اما چگونگی حذف این نویزها به سیستم عامل شما بستگی دارد.

سیستم عامل ویندوز

اگر لپ تاپ شما از سیستم عامل ویندوز بهره می‌برد، می‌توانید به کنترل پنل بروید و بر روی گزینه Hardware and Sounds کلیک کنید. سپس به قسمت Recording بروید و بر روی آیکن میکروفون راست کلیک کنید. در بخش Properties، تب Levels را انتخاب کنید. فیدر Microphone Boost را کاملا ببندید و فیدر Microphone Dial را کاملا باز کنید.

میکروفون های استودیویی

سپس به قسمت Enhancements رفته و تیک دو گزینه Acoustic Echo Cancellation و Noise Suppression را بزنید. سپس به صدای ورودی خود گوش دهید.

سیستم عامل مک

اگر از سیستم عامل مک استفاده می‌کنید، به قسمت System Preferences رفته و بر روی گزینه Noise Preferences کلیک کنید. گزینه Noise Reduction Tool را فعال کنید و با استفاده از فیدری که برای این قابلیت در نظر گرفته شده، مقدار حذف نویز در صدای خود را کنترل کنید.

 با اینکه این تغییرات در بخش سیستم کامپیوتری شما می‌تواند مفید باشد، اما همیشه راهکار کاملی نیست. برای این که بتوانید نویزها را به طور کامل از صدای خود حذف کنید، می‌توانید از نرم افزارهای مختلفی که در بازار وجود دارد استفاده کنید. یکی از این نرم افزارها، نرم افزار Krisp است که تمامی نویزهای موجود در صدای میکروفون شما را با استفاده از تکنولوژی خود، از بین می‌برد.

نکته جالبی که در مورد این نرم افزار وجود دارد این است که می‌توانید از آن برای کاهش نویز هر میکروفونی استفاده کنید و صدایی حرفه‌ای را در اختیار داشته باشید.

حذف نویز از یک میکروفون عادی

نویزهایی که در میکروفون‌های استودیویی وجود دارد، طیف وسیعی از نویزهایی هستند که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کرده ایم. ممکن است صدای اطراف در این میکروفون‌ها ضبط شود و یا نویزهای الکترونیکی توسط آن‌ها جذب شود.

یکی از راه‌ها برای دریافت صدای بهتر، این است که کولر، فن‌ها و لوازم الکترونیکی نظیر تلویزیون و غیره را هنگام ضبط خاموش کنید زیرا صدای آن‌ها به خوبی توسط میکروفون شما جذب می‌شود.

میکروفون تولید محتوا

همچنین، سعی کنید از کابل‌های با کیفیت برای ضبط صدا استفاده کنید. استفاده از کابل‌های بی کیفیت و همچنین کابل‌های متعدد برای ضبط صدا باعث می‌شود تا میدان الکترومغناطیسی ایجاد شود و صدای شما دچار نویز شود.

از طرفی نیز، میکروفون‌های مختلف بازار، حساسیت‌های مختلفی دارند که باید بر اساس نیازهای خود، میکروفون مورد نظر خود را تهیه کنید. برای مثال اگر می‌خواهید به ضبط پادکست بپردازید، نیازی به خرید یک میکروفون کاندنسر نخواهید داشت و می‌توانید با استفاده از یک میکروفون داینامیک نیز به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید. مقاله بهترین میکروفون برای تولید پادکست را مطالعه فرمایید.

آیا مشکل از میکروفون من است؟

گاهی ممکن است با استفاده از نرم افزارهای مختلفی که برای از بین رفتن نویز مورد استفاده قرار می‌گیرند، صدای شما نیز شفافیت خود را از دست بدهد و صدایی بسیار بم و بی روح را در اختیار داشته باشید. در این حالت، بهترین راه حل برای شما استفاده از یک میکروفون با کیفیت‌تر است.

میکروفون‌های با کیفیت‌تر و گران قیمت‌تر صدای شفاف‌تری دارند و استفاده از نرم افزارهای مختلف برای کاهش نویز میکروفون، تاثیر زیادی بر روی صدای شما نخواهند داشت.

از طرفی، هنگامی که یک میکروفون حرفه‌ای و استودیویی را برای استودیوی خانگی خود تهیه می‌کنید، بهترین کار برای شما این است که با هزینه ای کم، یک پاپ فیلتر، یک استند و یک شاک مونت با کیفیت نیز تهیه کنید. این تجهیزات می‌توانند تاثیر بسزایی در صدای نهایی شما داشته باشند.

حذف نویزها از میکروفون‌های هدستی

اگر از میکروفون‌هایی که برای هدست‌ها و یا هدفون‌‌ها قرار داده می‌شود استفاده می‌کنید و نویز زیادی را در صدای خود دارید، قدم‌های مختلفی است که می‌توانید برای داشتن صدایی شفاف‌تر بردارید. برای مثال، مطمئن شوید که هدفون شما به طور کامل به سیستم شما متصل شده است. اگر هدفون‌ها به طور کامل به سیستم متصل نشوند، ممکن است نویزهای زیادی را تجربه کنید.

هدفون خود را هیچگاه به ورودی Audio Jack متصل نکنید و مطمئن شوید که آن را مستقیما به ورودی هدفون متصل می‌کنید.

میکروفون استودیویی

اگر با انجام دادن کار‌های فوق، همچنان نتوانستید نویز میکروفون خود را کاهش دهید، سوکت پاور را تغییر دهید. سوکت پاور در بعضی موارد می‌تواند نویز زیادی در صدای شما ایجاد کند. اگر هدفون خود را به لپ تاپ متصل کرده‌اید، سعی کنید هنگامی از آن استفاده کنید که لپ تاپ در شارژ نیست زیرا اتصال لپ تاپ به شارژر نیز می‌تواند میدان الکترومغناطیسی ایجاد کند و در صدای شما نویز ایجاد کند.

حرفه ای تر از شر نویزها خلاص شوید

اگر تمامی کارهایی که در این مقاله گفته شد را انجام دادید و نتوانستید نویزهای موجود در میکروفون خود را کاهش دهید، می‌توانید از ادیتورها و نرم افزارهای حذف صدا استفاده کنید. این ادیتورها برای سیستم عامل‌های مختلف عرضه شده‌اند و برخی از آن‌ها را می‌توانید به صورت رایگان دریافت کنید.

نویز میکروفون

ادیتور کاملی در بازار وجود ندارد که بتوانید تنها از آن استفاده کنید بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که از انواع این ادیتورها استفاده کنید و ادیتور مورد علاقه خود را انتخاب کنید. به طور کلی، این نرم افزارها به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول، نرم افزارهایی هستند که نویز را از فایل‌های ضبط شده حذف می‌کنند و گروه دیگر را می‌توانید هنگام ضبط استفاده کنید و صدایی بدون نویز را ضبط کنید.

همچنین، این نکته را در نظر داشته باشید که محل قرارگیری میکروفون شما نیز می‌تواند در مقدار نویز آن تاثیر داشته باشد. برای مثال اگر میکروفون شما نزدیک به فن، کولر و یا مانیتور یا تلویزیون شما قرار دارد، با تغییر دادن محل آن می‌توانید از شر برخی از این نویزها خلاص شوید.

نرم افزارهای حذف یا کاهش نویز میکروفون

چندین نرم افزار در بازار وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای حذف نویز استفاده کنید. یکی از مشهورترین این نرم افزارها، نرم افزار Audacity می‌باشد. نرم افزاری که می‌توانید به کمک آن نویز را از صدای ضبط شده خود حذف کنید. دیگر نرم افزارهایی که در بازار وجود دارد، نرم افزار Krisp، Wavosaur، Wavepad و NoiseGate می‌باشد.

نرم افزارهای حذف یا کاهش نویز میکروفون

دو نرم افزار Wavosaur و Wavepad راهکاری شبیه به نرم افزار Audacity و GarageBand دارند و می‌توانید با استفاده از آن‌ها، نویز را پس از ضبط از فایل‌های خود حذف کنید. از دیگر نرم افزارهایی که این کار را به خوبی انجام می‌دهند می‌توانیم به rx شرکت iZotope نیز اشاره کنیم. اما نرم افزارهایی نظیر Krisp و NoiseGate به گونه ای عمل می‌کنند که صدا بدون نویز در مرحله رکورد در اختیار شما قرار داده می‌شود.

کاهش نویز میکروفون

یکی دیگر از راهکارها برای افرادی که نویزهای الکترونیکی بسیاری را در ضبط‌های خود دارند، استفاده از آداپتور گراند است. با این که این آداپتورها برخی از نویزها را از صدای میکروفون شما حذف می‌کنند، اما در همه شرایط نمی‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و از طرفی نیز، استفاده از آن‌ها کاری خطرناک است و ممکن است به خود و یا به تجهیزات خود آسیب وارد کنید.

سخن پایانی سازکالا

با استفاده از موضوعات و راه حل‌هایی که در مقاله کاهش نویز میکروفون در sazkala به آن‌ها اشاره شد، می‌توانید صدایی بسیار با کیفیت و شفاف را در اختیار داشته باشید. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که ابتدا تلاش کنید تا با راه حل‌های سخت افزاری، مشکل نویز میکروفون را برطرف کنید. سپس تنها در صورت نیاز از نرم افزارها برای حذف آن‌ها استفاده کنید.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
One thought on “کاهش نویز میکروفون هنگام صدابرداری
  • اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۲ at ۲:۴۶ ب٫ظ

    سلام من از دوتا نرم افزار کاهش نویز میکروفونی که نام بردید استفاده کردم و واقعا خوب بوده، ممنون از مطالب مفیدتون🙏

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *