×

اهمیت آکوستیک کردن اتاق صدابرداری در چیست ؟

ایزولاسیون اتاقی که در آن ضبط صدای خود را انجام می‌دهید به دلایل مختلفی از اهمیتی بالایی برخوردار است. بیشترین دلیل شناخته شده برای آکوستیک کردن اتاق صدابرداری، برای کاهش آزار و اذیت اطرافیان شما هنگام کار موسیقی می‌باشد.

دیگر دلیل مهم این کار توقف ورود صدا در اتاقی است که در آن صدابرداری انجام می‌دهید. اهمیت انجام این‌کار به این دلیل است که در اتاقی که شما در حال ضبط هستید بسیار مهم است که از سرایت اصوات دیگر به صدای ضبط شده خود جلوگیری نمایید.

در اتاق کنترل/میکس، استودیو خانگی یا محل گوش دادن، بسیار مهم است که سطح نویز اطراف را پایین نگه داریم تا جزییات را محو نکند و رنج داینامیک داخل اتاق را کاهش ندهد. که قدرت خروجی تا ۱۰۰ دسی بل را دارد. در یک اتاق معمولی میزان نویز میانگین حدود ۵۰ دسی بل می‌باشد.

مواردی مانند هواکش، ماشین ظرفشویی در حال کار کردن، راه رفتن مردم، اصواتی که از داخل پنجره وارد می‌شود و غیره، می‌توانند بر روی این موضوع تاثیر گذار باشند.

در این صورت بیشترین توانی که آن سینمای خانگی می‌تواند ارائه دهد ۵۰ دسی بل خواهد بود ( ۱۰۰ دسی بل حداکثری توسط ۵۰ دسی بل نویز کاهش پیدا می‌کند).

مقاله تجهیزات لازم برای ساخت استودیو خانگی را مطالعه کرده‌اید؟ پیشنهاد می کنم قبل از ساخت استودیو خانگی، اقلام مورد نظر را خریداری کنید و بعد از آن به دنبال آکوستیک کردن اتاق صدابرداری باشید.

اتاق آکوستیک

حال اگر ما اتاقی را طراحی کنیم که دارای ایزولاسیون آکوستیک مناسبی باشد، احتمالا خواهیم توانست که حداقل نویز را به چیزی بین ۲۰ تا ۳۰ دسی بل کاهش دهیم. اگر موفق شویم کف نویز را به ۳۰ دسی بل برسانیم، با همان امکانات ما ۷۰ دسی بل رنج داینامیک خواهیم داشت (۱۰۰ دسی بل حداکثر منهای نویز ۳۰ دسی بلی).

صدا از ۲ طریق بین اتاق ها در جریان است:

انتقال صدا از طریق جریان هوا

جریان صدا از طریق هوا بسیار قابل درک است. هر روزنه ای در اتاق شما موجب نشت صوتی می‌شود. داکت، روزنه بین در و پنجره، و غیره می‌تواند موجب خروج صدا از فضای اتاق شما شود.

انتقال صدا از طریق سازه

جریان صدا از طریق سازه موضوعی است که برای فهمیدن مقداری پیچیده‌تر می‌باشد. صدا موجب ایجاد ارتعاش در دیوارها، سقف و کف و غیره می‌شود. تمام این اقسام ذکر شده به اجزای دیگری از ساختمان متصل می‌باشند.

اگر صدای موجود در اتاق شما موجب ارتعاش شود، پس از برخورد با قسمتی که مرتعش شده، با دیگر قسمت‌های متصل به آن ارتعاش ایجاد می‌کند و موجب ایجاد صدایی ناخوشایند در اتاق شما می‌شود. حتی کف سیمانی یک زیرزمین مسیری است که صدا به بقیه سازه منتقل شود.

حال سوال این است که ما چگونه مسئله ایزولاسیون اتاق را مرتفع کنیم؟ پاسخ این است که “بستگی دارد”. بسته به بودجه شما، موقعیت شما، موقعیت فعلی اتاق شما و اینکه در اجرای شما به چه چیزهایی نیاز است، این ایزولاسیون متفاوت خواهد بود.


حال یک سناریو را فرض می‌کنیم: اتاقی را در خانه دارید که می‌خواهید تبدیل به استودیو خانگی کنید، اتاق‌های خواب صرفا چسبیده به آن نیستند ولی فاصله چندانی نیز ندارند.

مطالب پیشنهادی : آهنگسازان از چه تجهیزاتی برای کار با خواننده استفاده می کنند؟


آکوستیک کردن سطح ۱


دیوارهای اتاق را عایق نمایید. این کار هزینه زیادی ندارد و صدای مناسبی را هنگام اجرا به شما خواهد داد. دیوارها حالا تبدیل به جذب کننده‌های صدا برای قسمت بیس می‌باشد و موجب می‌شود که فرکانس‌های میانی و بالا نیز به جهات مختلف حرکت نکنند. همچنین با این کار دیگر دیوارها صدای زنگ دار مانند یک درام بزرگ نخواهند داد.


درهای اتاق خود را با درب چوبی یکدست معاوضه نمایید و زیر آن را درزگیری نمایید. درها معمولا بزرگ‌ترین محل نشت صوت در اتاق‌ها هستند. درهای به این شکل انرژی بیس را در اتاق نگه خواهند داشت.
قرنیزها را جدا کنید و با درزگیر و عایق آکوستیک بین آن را پر کنید تا جلوی ورود و خروج هوا را بگیرید.

در ادامه مقاله اهمیت آکوستیک کردن اتاق صدابرداری در چیست؟ با ما همراه باشید.

آکوستیک کردن سطح ۲

مراحل سطح ۱ را انجام دهید.
سوییچ‌ها و محل خروجی چراغ‌ها را خارج کنید و از باکس کاذب در پشت آن‌ها استفاده نمایید. سوراخی را بالای آن طراحی کنید که مناسب عبور سیم برق باشد.

به این موضوع فکر کنید چه تعداد سوراخ در سوییچ‌ها و خروجی‌های برق شما وجود دارد. اگر امکان این وجود ندارد که سطح روی دیوار را جدا کنید تا باکس‌ها را داخل آن بسازید، می‌توانید از عایق‌های نواری در اطراف آن استفاده کنید تا نشت صوتی را تا سطح بالایی محدود کنید.

کارهای بالا را برای چراغ‌های اتاق نیز انجام دهید. مطمئن شوید که از قاب چراغ‌های در رده IC  استفاده نمایید، اگر می‌خواهید دور آن‌ها باکس ایجاد کنید.
اگر امکانش وجود دارد داکت‌های حلبی را با تیوب فلکس جایگزین نمایید و در یک باکس ام دی اف که دارای خم شدگی‌های ۹۰ درجه است ایزوله نمایید. صدای داکت هواکش و کولر معمولا نادیده گرفته می‌شود که بهتر است از دفع کننده‌های صوتی قوی‌تر برای آن استفاده شود. به یاد داشته باشید که صدا از تمام سازه رد خواهد شد. امیدواریم از این مقاله سازکالا لذت کافی را برده باشید.

آکوستیک کردن سطح ۳

سطوح ۱ و ۲ به اضافه این مراحل:
لایه دوم دیوار خشک را به اتاق اضافه کنید و بین لایه‌ها از چسب سبز استفاده کنید. این دستاوردهای فوق العاده ای را درایزولاسیون در سراسر طیف تا محدوده بیس عمیق ایجاد می‌کند. جرم اضافی دیوار خشک مقدار خوبی از صدا را به خودی خود متوقف می‌کند. چسب سبز چیزی را که “لایه میرایی ویسکو الاستیک” بین ورق‌ها نامیده می‌شود فراهم می‌کند.
ساخت عایق نشت صدا برای هر پنجره ای در اتاق را در نظر بگیرید. قسمت جلویی آن را از چیزی بسازید که جرم قابل توجهی داشته باشد؛ مانند ام دی اف. قسمت عقب را با عایق پر کنید. اگر پنجره‌ها در دیوار فرو رفته‌اند، عایق نشت صدا را به اندازه‌ای کوچک کنید که در آن جا شود و در عین حال از فوم ¾ اینچی نوار هوا برای آب‌ بندی استفاده کنید. اگر این کار را نکردید، یک قاب ۲×۲ در اطراف لبه پنجره ایجاد کنید و عایق را در اطراف بیرون بکشید.

مطلب پیشنهادی : آکوستیک تریتمنت چیست ؟

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *