×

آکوستیک تریتمنت چیست؟

آکوستیک تریتمنت چیست؟

اگر شما هم به فکر ساخت یک استودیویی خانگی و یا یک استودیویی حرفه‌ای هستید، حتما می‌دانید که دریافت بهترین صدای ممکن، باعث می‌شود تا نتایج بهتری را دریافت کنید. بسیاری از افراد هزینه‌های بسیار زیادی را برای خرید اسپیکر مانیتورینگ و یا هدفون‌های حرفه‌ای انجام می‌دهند اما باید بدانید که با نداشتن یک اتاق مناسب برای میکس یا رکورد، نمی‌توانید به کیفیت مد نظر خود دست پیدا کنید. برای ساخت یک اتاق حرفه‌ای نیز، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، انجام آکوستیک تریتمنت حرفه‌ای است. اما دلیل و هدف اصلی از آکوستیک تریتمنت چیست؟

در این مقاله قصد داریم تا به شکل کامل پروسه شناخت آکوستیک تریتمنت را بررسی کنیم و روش‌های مختلفی که می‌توانید از آن برای بهتر کردن صدای نهایی استودیوی استفاده کنید را بررسی کنید. در ادامه این مقاله با سازکالا همراه باشید.

امواج صوتی چگونه در یک اتاق حرکت می کنند؟

برای این که درک درستی از آکوستیک تریتمنت و نحوه استفاده از آن در استودیوی خانگی خود داشته باشید، نیاز است تا ابتدا روش‌ حرکت یک موج صوتی درون یک اتاق را مورد بررسی قرار دهیم. نکته ای که باید همواره مورد توجه قرار دهید این است که تنها قسمتی از یک موج صوتی به شکل مستقیم در اتاق حرکت می‌کند بلکه دیگر موج‌های پخش شده در اتاق، در تمامی جهات حرکت می‌کنند.

به شکل کلی، هنگامی که شما صدایی را توسط اسپیکرهای خود پخش می‌کنید، صدایی که به شکل مستقیم حرکت می‌کند به گوش شما می‌رسد و با سطوح مختلفی که درون اتاق قرار دارد برخوردی نخواهد داشت. در حالی که صداهای دیگری که درون اتاق در حال حرکت هستند، می‌توانند بر روی صدای دریافت شما نیز تاثیر گذار باشند. بنابراین هر چه اتاق کار شما بزرگ‌تر باشد و هر چه رفلکشن‌ها و برخورد موج‌های صوتی در جهات مختلف اتاق بیشتر باشد، صدای دریافتی شما بیشتر از گذشته خواهد بود.

چرا اتاق‌ها در حالت عادی برای میکس و ضبط مناسب نیستند؟

اتاق مناسب میکس و ضبط

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود تا اتاق‌های عادی برای انجام کارهای صوتی مناسب نباشند، وجود اشیای سخت در اتاق است. در اینجا، منظور از اشیای سخت، اشیایی همانند صندلی‌ها، میزها، کمدها و دیگر لوازمی است که در هر اتاقی دیده می‌شود. هر چه تعداد این اشیا در یک اتاق بیشتر باشد، احتمال آن‌ که صدای دریافتی شما بسیار متفاوت‌تر از صدای واقعی باشد بیشتر است.

اما دلیل آن چیست؟ این اشیا نمی‌توانند امواج صوتی را جذب کنند، بلکه این امواج با این اشیا برخورد کرده و سپس هر قسمت از آن به یک سمت دیگر پرتاب می‌شود. بنابراین در حالت عادی هیچ گونه کنترلی بر روی نحوه حرکت امواج صوتی وجود ندارد و همین نکته باعث می‌شود تا نتوانید صدایی با کیفیت را دریافت کنید.

دیگر نکته ای که باید مد نظر داشته باشید، وجود چند منبع صدای مختلف در یک اتاق است. فرض کنید که شما در حال میکس یک پروژه هستید و افراد دیگری در اتاق شما هستند که هر کدام از آن‌ها در حال صحبت می‌باشند. یا برای مثال صدای پنکه و کولر موجود در اتاق و یا صداهایی که از محیط بیرون وارد می‌شود، همگی بر روی کیفیت صدای دریافتی شما تاثیر گذار خواهند بود.

نکته دیگری که باید مد نظر داشته باشید، سقف اتاق است! سقف‌هایی که ارتفاع بلندی دارند به هیچ عنوان برای ضبط و یا میکس مناسب نیستند زیرا امواج صوتی در این صورت نیز می‌توانند وارد این فضا شوند و مشکلات مختلفی را به وجود آورند.

در ادامه مقاله آکوستیک تریتمنت چیست با ما همراه باشید.

آکوستیک تریتمنت چیست؟

آکوستیک تریتمنت

بسیاری از افراد نمی‌دانند آکوستیک تریتمنت چیست و یا فکر می‌کنند که این موضوع تنها برای موزیسین‌ها و مهندسین صدا حائز اهمیت است. با این که این افراد بیشتر از افراد دیگر با آکوستیک تریتمنت درگیر هستند، اما در نظر داشته باشید که در موزه‌ها، تئاترها و حتی استادیوم‌های فوتبال نیز از آکوستیک تریتمنت استفاده می‌شود تا افراد بتوانند صدایی دقیق و منحصر به فردی را در اختیار داشته باشند.

در واقع با انجام این کار، شما بسته به صدایی که در نظر دارید می‌توانید حرکت امواج صوتی را کنترل کنید و یا به شکل کلی آن را از بین ببرید. به طور کلی، دو روش برای انجام آکوستیک تریتمنت وجود دارد.

یک روش، روش جذب صدا یا Absorption است که در آن با استفاده از پنل‌های مخصوص، می‌توانید جلوی جنبش برخی از فرکانس‌های ناخواسته را بگیرید. این موضوع بیشتر برای پنل‌های بیس ترپ اهمیت دارد که با خرید و نصب آن‌ها، از جمع شدن و حرکت فرکانس‌های بیس اضافی جلوگیری می‌شود و می‌توانید صدایی واضح‌تر و دقیق‌تر را در محل میکس خود به دست آورید.

روش دوم، روش Diffusion است که در این روش، هدف ما از بین بردن حرکت امواج صوتی نیست، بلکه می‌خواهیم با تغییر دادن مسیر آن‌ها، به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید. پنل‌هایی که برای این روش مورد استفاده قرار می‌گیرند پنل‌هایی هستند که الگوها و پترن‌های خاصی دارند که در تغییر مسیر امواج و فرکانس‌ها، این پترن‌ها نقش بسزایی دارند.

اگر می‌خواهید اتاق خود را به بهترین شکل ممکن آکوستیک کرده و فضایی بسیار حرفه‌ای را در اختیار داشته باشید، بهترین انتخاب برای شما استفاده از هر دوی این روش‌ها به شکل ترکیبی است.

برای مثال، می‌توانید با استفاده از پنل‌های جذبی، بسیاری از فرکانس‌های بیس اضافی را از بین ببرید و از رفلکت شدن صدا به جهات مختلف جلوگیری کنید و با استفاده از روش Diffusion، می‌توانید صدای نهایی خود را به گونه ای تغییر دهید که به واقعی‌ترین حالت خود نزدیک باشد.

مطلب پیشنهادی : اهمیت آکوستیک کردن اتاق صدابرداری در چیست ؟

سخن نهایی

مهم‌ترین موضوع در درک کردن آکوستیک تریتمنت، درک نحوه حرکت امواج در اتاق شما است. بسیاری از استودیوهای بزرگ دنیا از هر دو روش ذکر شده در این مقاله برای آکوستیک تریتمنت استفاده کرده‌اند. با این که خود شما نیز می‌توانید با تهیه پنل‌ها و نصب آن‌ها در استودیوی خانگی و یا حرفه‌ای خود، صدای نهایی خود را بهتر کنید، اما پیشنهاد ما به شما این است که با مشاوره با یک تیم آکوستیک حرفه‌ای، استودیوی خود را آکوستیک کرده و از صدای نهایی آن لذت ببرید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
One thought on “آکوستیک تریتمنت چیست؟
  • اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۲ at ۱۲:۴۶ ب٫ظ

    واقعا لازمه ی هر استودیویی اینه که آکوستیک باشه و اگر اصلا با اینکه آکوستیک تریتمنت چیه آشنا نباشیم ممکنه با مشکل های زیادی رو به رو بشیم

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *