×

نحوه میکروفون گذاری در اجرای زنده

کنترل صدای زنده یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر نوازنده حین اجرا می‌باشد، مخصوصا اینکه نیاز است تا صدای زنده کل اعضای گروه حین اجرا کنترل گردد. زیرا حفظ کیفیت صدای یکی از اعضای گروه کافی نبوده و عدم کنترل صدای باقی اعضای باند موسیقی به کیفیت کل اجرا آسیب می‌زند. تفاوتی ندارد که تازه شروع به برگزاری اجراهای زنده خود کرده اید و یا پس از مدتی طولانی به اجرا برگشته اید، یا قصد دارید در استیجی جدید و متفاوت به اجرا بپردازید؛ تهیه میکروفون مناسب و مطابق با نوع اجرا و نوع استیج با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید، همواره امری مهم و پیچیده محسوب می‌شود.

این امر زمانی اهمیت ویژه پیدا می‌کند که در مکان‌هایی کوچک با سیستم‌های صوتی که ورودی کمی دارند یا مناسب تجهیزات و اجرای شما نیستند، اجرا یا ریکورد داشته باشید. از آنجایی که چنین اتفاقاتی در دنیای موسیقی امری اجتناب ناپذیر محسوب می‌شوند، بر آن شدیم تا در این مقاله به بررسی نحوه میکروفون گذاری در اجرای زنده و ارائه دستورالعمل‌هایی بپردازیم که انجام برخی از آن‌ها هیچگونه هزینه ای برای نوازنده دربر نداشته و برخی دیگر از بسیاری از مخارج جلوگیری خواهد کرد.

در ادامه با سازکالا همراه ابشید.

نحوه میکروفون گذاری در اجرای زنده

میکروفون گذاری کمتر در اجرای زنده

هرچه کمتر بهتر! به حداقل رساندن تعداد میکروفون‌ها تا جای ممکن حین اجرای زنده دلایل مختلفی دارد که در ادامه بدان می‌پردازیم:

  • به حداقل رساندن تعداد میکروفون‌ها، به خصوص حین اولین اجرای زنده، امری بسیار ضروری به شمار می‌رود؛ چرا که علاوه بر امکان مدیریت بودجه، زمانی که صرف راه اندازی تجهیزات می‌شود را نیز کاهش می‌دهد.
  • در مقاله قبلی درباره فیدبک‌ها و راه‌های جلوگیری از آن اشاره کردیم که هرچه تعداد میکروفون‌ها روی استیج بیشتر باشد، احتمال بروز فیدبک افزایش می‌یابد، به ویژه در شرایطی که فرد برای اولین بار قصد برگزاری اجرای زنده دارد. افزایش تعداد میکروفون‌ها به معنای بروز مشکلات احتمالی در کیفیت صدای تولید شده می‌باشد. رفع چنین مشکلاتی متوجه زمان و هزینه زیادی خواهد بود.
  • این احتمال وجود دارد که اجرا در مکان‌های کوچک‌تر با محدودیت در تعداد میکروفون‌ها همراه باشد. به عنوان مثال، ممکن است صدابردار اجرای زنده تنها امکان در اختیار گذاشتن ۶ ورودی میکروفون را داشته باشد، در حالتی که شما برای اجرا نیاز به ۸ میکروفون دارید. یکی از راه حل‌های موجود در چنین شرایطی، تعویض میکسر میزبان با میکسر خودتان است.
  • به حداقل رساندن تعداد میکروفون‌ها، کار صدابردار اجرای زنده را راحت‌تر خواهد کرد. در صورتی که صدابردار اجرا، تجربه کمی در این زمینه داشته باشد، سروکار داشتن با تعداد زیادی میکروفون کار را برای آن‌ها دشوار خواهد کرد. حتی اگر بند موسیقی شما شامل افراد خبره و حرفه‌ای نیز باشد، باز هم عدم آشنایی صدابردار اجرا با سبک موسیقی شما، کار ستاپ و تنظیم صدا را پیچیده و مشکل خواهد کرد.

حال این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان در عین به حداقل رساندن تعداد میکروفون‌ها، از این موضوع اطمینان حاصل کرد که میکروفون‌های استفاده شده قادر به ریکورد و بازپخش تمامی سازهای موردنظر می‌باشند؟ جواب این سوال در شناخت کامل فضای اجرا و تجهیزات موسیقی خود نهفته است.

در ابتدا، اندازه و حجم فضای اجرا را در نظر بگیرید، آیا واقعا به میکروفون گذاری درام کیت یا آمپلی فایر بیس نیاز است؟ آیا صداهای تولید شده مستقیما باید توسط صدابردار، اجرا تنظیم و میکس شوند؟ در صورتی که غیر از وکالیست اصلی، تعدادی وکالیست فرعی نیز حضور دارند، آیا با اجرای مشترک با یک میکروفون مشکلی ندارند؟ بکارگیری آمپلی فایر به ویژه در استیج‌های کوچک، این امکان را فراهم می‌کنند که علاوه بر نیاز به تعداد میکروفون کمتر، صدای قوی‌تری نیز تولید شود.

در ادامه مقاله نحوه میکروفون گذاری در اجرای زنده با ما همراه باشید.

به کارگیری میکروفون هایی که وکالیست با آن آشنایی دارد

وقتی صحبت از میکروفون‌های وکال می‌شود، هر وکالیستی میکروفون موردعلاقه خود را دارد که به کار کردن با آن عادت دارد. از طرفی، صدای وکالیست‌های مختلف در میکروفون‌های مختلف متفاوت است. این موضوع به علت تفاوت تنالیته صدای وکالیست و تکنیک استفاده آن‌ها از میکروفون مربوط می‌شود. از همین رو، بهتر است خواننده از میکروفونی استفاده کند که با آن آشنایی کامل دارد. از جمله سایر مزایای این مسئله به شرح زیر می‌باشد.

  • اولین مزیت بکارگیری یک میکروفون ثابت که وکالیست به تکنیک‌های استفاده از آن آشنایی دارد، این است که همواره صدایی ثابت و مشخص خواهید داشت که به تنظیم کمتری نیاز دارد.
  • اگر میکروفونی که برای اجرا بکار می‌گیرید متعلق به خودتان است، می‌توانید زمانی را صرف یادگیری تمامی نکات ریز و درشت نحوه کار کردن با آن کنید. مسائلی همچون  افکت مجاورت، میزان gain ای که می‌توان بدون ایجاد فیدبک تنظیم نمود، نحوه ستاپ۷ اکولایزر میکروفون برای هر وکالیست، و غیره. حتی در صورت نیاز، بصورت فیزیکی نیز با میکروفون کار کنید تا با نحوه عملکرد آن آشنا شوید.
  • علاوه بر همه این‌ها، هیچ وکالیستی تمایل ندارد با میکروفونی اجرا کند که وکالیست‌های زیادی با آن اجرا داشته اند و با تکنیک خواندن وی تنظیم نشده است.

حتی اگر در فعالیت موسیقی خود هنوز به مرحله ای نرسیدید که اجرای زنده یا ریکورد داشته باشید، باز هم به دنبال تست کردن میکروفون‌ها مختلف و تهیه میکروفونی باشید که به بهترین نحو ممکن می‌توانید اجرای خوبی با آن داشته باشید.

به کارگیری میکروفون هایی که وکالیست با آن آشنایی دارد

نحوه جلوگیری از فیدبک و بلیدینگ

متاسفانه، بروز فیدبک حین اجرا، به ویژه در استیج‌هایی که فضای کافی برای چیدمان صحیح تجهیزات ندارد، امری اجتناب ناپذیر است. بروز فیدبک حین اجرا نه تنها برای شما بلکه برای مخاطب نیز خوشایند نیست. در مقاله آموزش نحوه کنترل فیدبک به تفصیل به بررسی و ارائه روش‌های مختلف حذف فیدبک از موزیک پرداخته ایم.

به طور خلاصه، بکارگیری میکروفون‌هایی با الگوی قطبی کاردیوئیدی که تمامی سبک‌های موسیقی را پوشش می‌دهند، یکی از راه‌های جلوگیری از بروی فیدبک است. بنابراین، سعی کنید از میکروفون‌هایی با الگوی قطبی هایپرکاردیوئید و سوپرکاردیوئید برای وکال یا تجهیزات بهره ببرید. یکی دیگر از راه‌های حذف فیدبک، یادگیری نحوی چیدمان صحیح میکروفون‌ها نسبت به سایر تجهیزات روی استیج می‌باشد.

نکاتی برای بهبود سطح اجرای زنده

در ادامه مقاله نحوه میکروفون گذاری در اجرای زنده، نکته کلیدی عنوان خواهد شد که که با صرف هزینه اندکی، کیفیت اجرای شما را به طرز فوق العاده ای بهبود بخشیده و کنترل بیشتری بر ستاپ صدای تولید شده به ارمغان خواهد آورد.

تهیه یک سیستم مانیتورینگ in-ears با صرف زمان و هزینه ای اندک قابل انجام خواهد بود. در صورت تهیه چنین سیستم صوتی مانیتورینگ، همه اعضای گروه قادر به گوش دادن به هر آنچه که نیاز دارند خواهند بود. تهیه یک سیستم مانیتورینگ که به خوبی طراحی شده و به خوبی تنظیم شده است، به کاهش تعداد میکروفون‌ها نیز کمک شایانی نموده و منجر به تسهیل تنظیم و بررسی صدا خواهد شد.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *