×

چگونه کیفیت و قدرت میکروفون خود را بهبود ببخشیم

کیفیت و قدرت صدای میکروفون در زمان آهنگسازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. لازم به توضیح نیست که کیفیت بالا و قدرت صدای خروجی میکروفون تا چه اندازه در شنونده تاثیرگزار است. بارها مشاهده شده که موزیسین‌ها از حداکثر کیفیت صدای وکال میکروفون خود ناراضی بوده و به دنبال راهی برای بهبود و افزایش کیفیت آن می‌باشند. با کمی تحقیق می‌توان دریافت که راه‌های زیادی وجود دارد که بتوان کیفیت صدای میکروفون را به حد مطلوب و قابل قبولی افزایش داده و بهبود بخشید.

در این مقاله به بررسی ۵ روش عمده خواهیم پرداخت که کیفیت کلی پخش و ضبط صدای میکروفون را به راحتی ارتقا خواهد بخشید. با سازکالا همراه باشید.

۱. نحوه استفاده از میکروفون

چگونه کیفیت و قدرت میکروفون خود را بهبود بخشیم

یکی از تصورهای غلطی که در دنیای موسیقی به دفعات شاهد آن بوده ایم، این است که هنگام ریکورد باید تا حد امکان به میکروفون نزدیک شد. این تصور کاملا نادرست بوده و موجب کاهش وضوح و کیفیت صدای ضبط شده می‌گردد. فاصله مناسب و استاندارد با میکروفون بین ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر (۶ الی ۱۰ اینچ) است.

عدم حفظ فاصله مناسب با میکروفون و نزدیک شدن بیش از حد به آن موجب افزایش صداهای پالسیو می‌گردد. پیشنهاد می‌شود که هنگام ضبط صدا، همواره از یک فیلتر پاپ استفاده شود. حفظ فاصله مناسب در کنار استفاده از فیلتر پاپ به کاهش صداهای پالسیو حین ضبط کمک شایانی خواهد کرد.

از طرف دیگر، افزایش فاصله بیش از ۳۰ سانتی متر نسبت به میکروفون باعث می‌شود صدای ریکورد شده ضعیف‌تر از حالت طبیعی به نظر برسد. در صورتی که حفظ فاصله مناسب با میکروفون در کنار استفاده از فیلتر پاپ، صدایی کامل و دقیق در اختیار ما قرار می‌دهد.

اما تنها حفظ فاصله استاندارد با میکروفون کافی نیست، این فاصله می‌بایست در طول زمان ضبط ثابت باقی بمان؛ بنابراین از جابجایی‌های بیش از حد در حین ریکورد جدا خودداری کنید.

۲. تنظیم صحیح گین (Gain)

سعی کنید همیشه قبل از شروع به ضبط با میکروفون، خروجی هدفون و میزان گین آن را بررسی کنید. افزایش بیش از حد تنظیمات گین نه تنها موجب بهبود کیفیت ضبط با میکروفون نمی‌شود، بلکه منجر به دیستورشن صوتی شده و می‌بایست ریکورد را دوباره از سر گرفت. در واقع، اگر از میکروفون‌های داینامیک با خروجی پایین استفاده نمی‌کنید، نیازی به دستکاری تنظیمات گین میکروفون نخواهید داشت. بنابراین نیاز است تا ابتدا خروجی هدفون را بررسی کرده و سپس تصمیم بگیرید که آیا نیازی به تنظیم گین میکروفون هست یا خیر. در ادامه، نحوه تنظیم گین میکروفون را طی چند مرحله ساده توضیح خواهیم داد.

آموزش نحوه تنظیم گین میکروفون

  1. یک ترک صوتی در DAW ایجاد کنید.
  2. حالت مانیتورینگ را فعال کنید و قسمت اوج آهنگ یا متنی را که می‌خواهید ریکورد کنید را بخوانید.
  3. تنظیمات گین را از طریق کامپیوتر یا کارت صدا افزایش داده و آن را به گونه ای تنظیم کنید که قسمت اوج وکال نهایتا به ۱۰ الی ۱۲ دسی بل LUFS برسد.
  4. اگر صدای خروجی بیش از حد دیستورشن داشت، مجددا بررسی کنید که سطح ورودی صدا در کارت صوتی از قسمت سبز رنگ بیشتر نشود (می‌توانید اعداد دقیق‌تر را در دفترچه راهنمای میکروفون مطالعه کنید).
  5. در صورتی که صدای ریکورد شده به اندازه کافی بلند و رسا نبود، مجددا خروجی هدفون را چک کنید. تنها در شرایطی مجاز به افزایش خروجی DAW خواهید بود که خروجی هدفون از قبل به حداکثر سطح خود نرسیده باشد.

۳. ایزوله کردن اتاق و محیط ضبط

اتاق ایزوله

همواره قبل از شروع ضبط، اتاق یا محیط استودیو را ایزوله کنید. ایزوله کردن محیط ضبط به معنای حذف تمامی نویزهای اطراف اتاق یا استودیو، تا جای ممکن می‌باشد. حذف نویزهای اطراف در حین ضبط، کیفیت وکال را تا حد قابل قبولی بهبود می‌بخشد. میکروفون‌های حرفه‌ای امروزی قابلیت ضبط کوچک‌ترین و ضعیف‌ترین صداها را در اطراف شما دارند. بنابراین، ریکورد وکال در محیطی ایزوله، بسیار حائز اهمیت است.

اگر قصد دارید در محیطی غیر از استودیوی ایزوله اقدام به ضبط صدا کنید، بررسی کنید که حتما فضای اتاق یا محیط موجب ریورب صدا نشود. کافیست چندین بار دست بزنید و به صدای زنگ مانند بعد از آن دقت کنید. هرچه زمان شنیده شدن این صدای زنگ مانند کمتر باشد، کیفیت ضبط بهتری خواهید داشت. سعی کنید تا جای ممکن محیطی را برای ضبط انتخاب کنید که فضای خشک و بدون ریوربی داشته باشد. محیط‌هایی با قابلیت انعکاس صدا، موجب ریورب و افت کیفیت ضبط خواهد شد.

با خرید میکروفون از فروشگاه سازکالا از مزایایی اعم از ارسال رایگان، امکان خرید قسطی و … بهره مند شوید.

در ادامه چند نکته برای ایجاد محیطی خشک و بدون ریورب در خانه ارائه خواهد شد.

  • حفظ فاصله بهینه با میکروفون
  • اتاق‌های خالی هرگز گزینه مناسبی برای انتخاب به عنوان فضای ضبط نیست. سعی کنید اتاقی را انتخاب کنید که دارای وسایل، مبلمان، قفسه کتاب و غیره باشد زیرا قابلیت جذب انعکاس صدا افزایش می‌باید.
  • جهت قرار گرفت میکروفون و وکال را به گونه ای تنظیم کنید که در حین ضبط، صدای تولید شده رو به روی وسایل باشد تا امکان جذب انعکاس صدا فراهم شود.

۴. از الگوی قطبی (کاردیوئیدی) میکروفون نهایت استفاده را ببرید

حتی در شرایطی که به استودیوی ایزوله یا اتاق مناسب برای ضبط دسترسی ندارید، راه‌های دیگری برای جبران کیفیت ضبط وجود دارد. امروزه اکثر میکروفون‌های XLR و USB دارای الگوی قطبی کاردیوئیدی هستند. حساسیت این نوع میکروفون‌ها در قسمت مرکزی و جلوی میکروفون بوده و صداهایی که در اطراف و پشت میکروفون پخش می‌شوند، ضبط نخواهند شد. این نوع میکروفون‌ها گزینه مناسبی برای اجرای زنده یا ریکورد در محیط‌های غیرایزوله همچون خانه می‌باشد.

الگوی کاردیوئیدی میکروفون، بصورت خودکار صدای بدون ریورب و خشک را ریکورد می‌کند. بنابراین سعی کنید طبق الگوی کاردیوئیدی میکروفون خود، موقعیت قرار گرفت آن را به گونه ای تنظیم کنید که تمامی نویزها پشت میکروفون قرار بگیرند.

در صورتی که همچنان صدای نویز در ریکورد به گوش می‌رسید، دفترچه راهنمای میکروفون را چک کنید تا مطمئن شوید کپسول ریکوردر دقیقا در کدام قسمت میکروفون قرار گرفته و کمی متمایل به همان سمت صدا را تولید کنید.

۵. استفاده از پلاگین هایی همچون اکولایزر و کمپرسور

در مرحله آخر، تنها در صورتی می‌توانید افکت‌های موردنظر را روی فایل نهایی اعمال کنید که از وضوح و شفافیت صدای ضبط شده اطمینان حاصل کرده باشید.

پلاگین کمپرسور

پلاگین کمپرسور

پلاگین کمپرسور از جمله افکت‌های مهمی محسوب می‌شود که به کمک آن می‌توان عمق صدا را کنترل و تنظیم کرد. نحوه کارکرد پلاگین کمپرسور به این صورت است که با کاهش محدوده داینامیکی سیگنال، تجربه شنیداری ثابت‌تری را ارائه می‌دهد، به این صورت که با کاهش صدای قسمت‌های اوج سیگنال، صدای ضبط شده بلندتر و واضح‌تر به نظر خواهد رسید.

معمولا تنظیماتی که برای صدای وکال کلاسیک مناسب باشد، بصورت زیر است:

۴:۱ ratio

۸۰ ms attack

۲۰ ms release

باقی تنظیمات را نیز با توجه به گین ورودی ست کنید. کافیست پریست‌ها را به ترتیب چک کنید تا به صدای موردنظرتان برسید. به گوش‌هایتان اعتماد کنید!

پلاگین اکولایزر

پلاگین اکولایزر

پلاگین محبوب اکولایزر این امکان را فراهم می‌کند که قسمت‌های مشخصی از یک طیف فرکانسی را به انتخاب خود تقویت یا تضعیف کنیم. اکولایزر کنترل دقیق و کاملی روی صدای ضبط شده به کاربر داده و می‌توان صدا را در برخی قسمت‌ها پررنگ‌تر یا کمرنگ‌تر کرد.

پلاگین ریورب

 ریورب را می‌توان به نوعی همان انعکاس صدا از اجسام اطراف دانست که در بازه‌های زمانی مختلف با امواج متفاوت به گوش می‌رسد. پلاگین ریورب به صدای ضبط شده فضا می‌دهد. به منظور اینکه صدا از آن حالت خشک و خالی خودش بیرون بیاید، کافیست از پلاگین ریورب استفاده کنید تا عمق و فضای بیشتری به آن بدهید. سعی کنید پریست‌های مختلف را اعمال و آن‌ها را با توجه به نیاز خود تغییر دهید. چرا که ریورب بیش از حد، صدای اصلی را ضعیف کرده و به خوبی به گوش شنونده نخواهد رسید.

در این مقاله به بررسی ۵ روش برای بهبود و افزایش کیفیت میکروفون پرداختیم. عمده ی این راهکارها نیازی به تهیه تجهیزات جانبی نداشته و تنها با تغییر تنظیمات میکروفون و کارت صدا، یا اعمال تغییرات محیطی امکان پذیر خواهد بود. امیدواریم که نهایت استفاده را از این مقاله برده باشید.

مطلب پیشنهادی : تاریخچه میکروفون و نحوه تکامل آن

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “چگونه کیفیت و قدرت میکروفون خود را بهبود ببخشیم
  • مرداد ۲۲, ۱۴۰۲ at ۱:۳۱ ب٫ظ

    سلام وقتتون بخیر. من میخوام یه میکروفون برای پادکست تهیه کنم اما نمیتونم بین دوتا برند shure و rode یکی رو انتخاب کنم. میتونید راهنماییم کنید؟

    پاسخ
    • مرداد ۳۱, ۱۴۰۲ at ۳:۲۴ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز
      باید دید چقدر بودجه دارید و کارت صدا دارید یا نه یو اس بی میخواین.
      به صورت کلی مدلای rode بهتره چون هم تنوعمون بالاتره و هم قیمت پایین تر محصول داریم.

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *