×

الگو های قطبی میکروفون

دانستن الگو های قطبی برای ضبط کامل و صحیح از میکروفون ضروری است. در اینجا همه چیزهایی را که برای اینکه خود را حرفه ای خطاب کنید نیاز دارید، یاد خواهید گرفت. در ادامه با سازکالا همراه باشید.

الگو های قطبی میکروفون

الگوهای قطبی / الگوهای پیکاپ چیست؟

درک اصول اولیه الگوهای قطبی برای به دست آوردن بهترین نتیجه از هر ضبط ضروری است. الگو های قطبی یک میکروفون حساسیت را در زوایای مختلف تعیین می‌کنند. یک الگوی قطبی مشخص می‌کند که چه مقدار از سیگنال توسط میکروفون از جهات مختلف دریافت می‌شود.

با انتخاب الگوی مناسب، می‌توانید از ورود منابع صوتی ناخواسته به سیگنال خود جلوگیری کنید، ترکیب بین صدای خشک و اتاق را تنظیم کنید، یا پاسخ فرکانس را تغییر دهید، و بر اثر مجاورت تأثیر بگذارید. الگوهای قطبی گاهی اوقات الگوهای پیکاپ نیز نامیده می‌شوند.

با خرید میکروفون از فروشگاه اینترنتی سازکالا از مزایایی اعم از امکان خرید قسطی، ارسال رایگان، تضمین کیفیت و … بهره مند شوید.

نحوه خواندن نمودار الگوی قطبی

به میدان ۳۶۰ درجه ای در اطراف میکروفون فکر کنید. ۰ درجه جلوی میکروفون، زاویه ای است که میکروفون حداکثر حساسیت خود را دارد. مقیاس دایره ای شکل از دایره‌های کوچک‌تری تشکیل شده است که هر کدام نشان دهنده کاهش ۵ دسی بل در حساسیت هستند. در مثال زیر می‌بینید که الگوی قطبی کاردیوئید کمترین حساسیت را نسبت به صدایی که از پشت میکروفون می‌آید دارد.

نحوه خواندن نمودار الگو های قطبی میکروفون

دسی بل (dB) چیست؟

دسی بل (dB) یک واحد لگاریتمی برای مقایسه دو مقدار است. اگر مشخصات یک میکروفون الگوی کاردیوئید را بیان می‌کند که دارای rear rejection 25 دسی بل است، به این معنی است که حساس‌ترین قسمت (۰ درجه) و ضعیف‌ترین قسمت (۱۸۰ درجه) با هم مقایسه می‌شوند.

یک rear rejection معمولی برای الگوی کاردیوئید حدود -۲۰ دسی بل است. صدایی که از پشت میکروفون می‌آید با حساسیت ۱/۱۰ نسبت به سیگنال جلو انتخاب می‌شود. بنابرین بهترین گزینه ضبط، استفاده از قسمت جلویی میکروفون است.

کدام الگوی قطبی برای آواز بهتر است؟

اگر در حال ضبط صدای یک خواننده هستید، کاردیوئید الگوی قطبی استانداردی است. ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که برای یک موقعیت خاص (ضبط یک جلسه زنده، خواننده ای که دوست دارد زیاد حرکت کند) الگوی قطبی متفاوتی را بخواهید.

اگر یک میکروفون با قابلیت تغییر الگو دارید، از شما دعوت می‌کنیم الگو های قطبی مختلف را امتحان کنید. نکته جالب این است که یک الگوی قطبی همچنین می‌تواند “صدای” میکروفون را تغییر دهد زیرا الگوهای قطبی مختلف منجر به پاسخ‌های فرکانسی متفاوت می‌شوند. آزمایش با الگوهای قطبی مفید است تا حس خوبی نسبت به مزیت هر الگوی به ارمغان بیاورد.

رایج ترین الگوها و ویژگی های قطبی

کاردیوئید

پرکاربردترین الگوی قطبی که حساس‌ترین نقطه در ۰ درجه و کمترین حساسیت در ۱۸۰ درجه است. همچنین دریافت سیگنال Dry کار سختی نیست زیرا الگوی کاردیوئید صداهای نامطلوب در یک اتاق، یک فن پر سر و صدا در پس زمینه و غیره را با هم ترکیب می‌کند.

الگوهای قطبی کاردیوئید میکروفون
کاردیوئید

سوپرکاردیوئید

سوپرکاردیوئید نسبت به الگوی کاردیوئیدی که مقداری Side بیشتر و rear rejection کمتری دارد. در موقعیت‌‌های اجرای زنده بسیار سودمند است، زیرا اجازه می‌دهد قبل از بازخورد (feedback)، گین(Gain) بسیار بالایی داشته باشید. همچنین سیگنال را بسیار Dry نگه می‌دارد. شما عمدتا سیگنال مستقیم را از منبع صوتی خود دریافت می‌کنید.

الگوهای قطبی سوپرکاردیوئید میکروفون
سوپرکاردیوئید

اُمنی دایرکشنال

الگوی omni نسبت به فشار صوتی که از هر جهتی وارد می شود حساسیت یکسانی دارد. الگوی omni بهترین پاسخ باس و مسطح‌ترین پاسخ فرکانسی را ارائه می‌دهد و در مقایسه با سایر الگوهای قطبی، کمترین حساسیت را به نویز یا صدای باد دارد.

ضبط با این الگو در اتاق‌های ایزوله و ضبط‌های استریو مبتنی بر زمان می‌توان نتیجه بسیار خوبی را رقم بزند. فرکانس‌های بسیار بالا را با جهت‌پذیری بیشتر دریافت می‌کند که منجر به side rejection بالاتر سیگنال برای این فرکانس‌ها می‌شود (این اثر omni را به شکل ۸ در علامت ۱۶ کیلوهرتز تبدیل می‌کند).

ضبط‌هایی که در اتاقی با صدای بد و با استفاده از الگوی قطبی همه‌جانبه انجام شده‌اند ممکن است به نتیجه رضایت‌بخشی منجر نشوند. در اکثر موقعیت‌های اجرای زنده که سیگنال دریافتی از طریق PA مانیتور و پخش می‌شود، feedback می‌تواند مشکل ساز باشد.

الگوی قطبی اُمنی دایرکشنال
اُمنی دایرکشنال

فیگور ۸

الگوی فیگور-۸ حساسیت یکسانی در ۰ درجه و ۱۸۰ درجه دارد و در ۹۰ درجه و ۲۷۰ درجه کمترین حساسیت را دارد. این الگو اغلب برای تکنیک‌های مختلف ضبط استریو (Mid Side، Blumlein) استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید در موقعیت‌هایی که می‌خواهید سیگنالی که از زاویه ۹۰ درجه به میکروفون وارد می شود، روی ضبط شما تاثیر کمتری داشته باشد بسیار مفید است.

دارای بالاترین side rejection در بین تمام الگو های قطبی است که برای مقابله با سیگنال‌هایی که از کناره ها وارد میکروفون می‌شوند بسیار مفید است. در موقعیت‌های ضبط زنده، می‌توانید به ضبط‌های Dry دست پیدا کنید، اگرچه بسیاری از سازها همزمان در یک اتاق ضبط می‌شوند. در مقایسه با سایر الگوهای قطبی، کمترین پاسخ باس را دارد و بیشترین حساسیت را نسبت به صدای باد و نویز دارد.

الگوی قطبی فیگور 8
فیگور 8

واید کاردیوئید

ترکیبی بین omni و کاردیوئید با تمام ویژگی‌های آن‌ها. این الگوی قطبی برای ضبط گروهی از سازها، مانند کوارتت زهی، ایده آل است. همچنین برای ضبط‌هایی با صدای طبیعی که نیاز به اثر مجاورت کمی دارند، مناسب است.

الگوی قطبی واید کاردیوئید
واید کاردیوئید

سایر مشخصات در مورد الگو های قطبی

فاصله

فاکتور فاصله توصیف می‌کند که یک میکروفون جهت دار در مقایسه با یک میکروفون همه جهته چقدر دور است و در عین حال همان نسبت صدای مستقیم و بازتابیده را حفظ می‌کند.

زاویه پذیرش (کاهش -۳ دسی بل)

زاویه پذیرش زاویه ای است که در آن حساسیت میکروفون بیش از ۳ دسی بل کاهش نمی‌یابد. قرار دادن منبع صدا در خارج از زاویه پذیرش توصیه نمی‌شود.

حداکثر کاهش

حداکثر کاهش، زاویه ای را با کمترین حساسیت میکروفون بیان می‌کند.

Rear rejection

مقدار دسی بل سیگنال در زاویه ۱۸۰ درجه کاهش می‌یابد.

Side rejection

مقدار دسی بل سیگنال در زاویه ۹۰ درجه و ۲۷۰ درجه کاهش می‌یابد.

مطلب پیشنهادی: بررسی حساسیت انواع میکروفون

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “الگو های قطبی میکروفون
  • مرداد ۹, ۱۴۰۲ at ۳:۰۲ ب٫ظ

    کاش برای هر الگوی قطبی یه میکروفون هم معرفی میکردین

    پاسخ
    • مرداد ۱۰, ۱۴۰۲ at ۹:۳۶ ق٫ظ

      سلام دوست عزیز
      اکثرا میکروفون ها یا کاردیودن یا قابلیت تغییر چند الگو دارن

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *