×

بررسی حساسیت انواع میکروفون

حساسیت انواع میکروفون

در بین تجهیزات مختلفی که در استودیوهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، میکروفون‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که همین نکته باعث می‌شود تا افرادی که می‌خواهند یک استودیوی خانگی جدید داشته باشند، زمان زیادی را صرف تحقیق کردن در مورد بهترین میکروفون برای خود بکنند. یکی از نکاتی که در مورد انواع میکروفون ها از اهمیت بالایی برخوردار است، حساسیتی است که این مدل‌ها دارند.

اما حساسیت انواع میکروفون ها چیست؟ چه کاربردی دارند و چرا باید به آن توجه کنید؟ در این مقاله قصد داریم تا مبحث حساسیت در میکروفون‌ها را به شکل کامل مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه این مقاله با سازکالا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی : کاهش نویز میکروفون

چه میکروفونی برای شما مناسب است؟

پیش از آن که بخواهیم وارد مبحث حساسیت در انواع میکروفون ها شویم، نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که بتوانید با توجه با خواسته خود و همچنین ویژگی‌های مختلفی که در این میکروفون‌ها وجود دارد، باید زمانی را صرف تحقیق درباره میکروفون مورد نظر خود کنید. شما نمی‌توانید بدون تحقیق، یک میکروفون را چشم بسته خریداری کنید و انتظار داشته باشید که در شرایط مختلف بتوانید بهترین صدای ممکن را از آن به دست آورید.

برای این که بتوانید به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید باید ویژگی‌های مختلفی را با یکدیگر مقایسه کنید و میکروفون مد نظر خود را پیدا کنید. از جمله این ویژگی‌ها می‌توانیم به حساسیت میکروفون اشاره کنیم.

حساسیت در یک میکروفون در واقع به معنای مقدار خروجی میکروفون بر حسب ورودی است که به آن وارد می‌کنید. در واقع شاید بتوانیم مقدار حساسیت یک میکروفون را به نوعی بازده و یا راندمان آن در نظر بگیریم که در این صورت، هر چه خروجی ما نسبت به ورودی ای که به آن وارد می کنیم، بهتر باشد، میکروفون بهتر و مناسب‌تری را در اختیار خواهیم داشت.

اما آیا تمام میکروفون‌ها باید از حساسیت یکسانی برخوردار باشند، پاسخ به این سوال منفیست. ما همیشه به دنبال استفاده از میکروفون‌هایی با حساسیت بالا نیستیم بلکه با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم و همچنین منبع صوتی ای که می‌خواهیم ضبط کنیم، نیاز به میکروفون‌های مختلف خواهیم داشت.

چگونه ورودی و خروجی میکروفون‌های مختلف را می توانیم اندازه گیری کنیم؟

ورودی که برای میکروفون‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود، در واقع مقدار فشاری است که به دیافراگم میکروفون وارد می‌شود. برای مثال، یک فرکانس ممتد ۱کیلوهرتز دارای ۹۴ دسی بل SPL یا ۱ پاسکال است که در حساسیت میکروفون‌ها نشان داده می‌شود.

محاسبه ورودی و خروجی میکروفون

خروجی میکروفون اما، نوعی سیگنال الکتریک متناوب است که با واحدهای مینی ولت و یا دسی بل به ازای ۱ ولت محاسبه می‌شود. حال بیایید میکروفون‌ها را از نوعی تجهیزات استودیویی به یک مبدل تبدیل کنیم و آن‌ها را نوعی مبدل انرژی در نظر بگیریم. در واقع کار اصلی ای که یک میکروفون انجام می‌دهد این است که یک انرژی مکانیکی (صوت در دنیای آکوستیک) را به انرژی الکتریک تبدیل می‌کند.

حال اگر بخواهیم این مکانیزم را شرح دهیم، یک میکروفون در واقع به این ترتیب صدای شما را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند:

هنگامی که شما نزدیک به کپسول یک میکروفون صحبت می‌کنید و یا می‌خواهید صدایی را با استفاده از میکروفون ضبط کنید، امواج صدای شما وارد کپسول این میکروفون می‌شود و با فشار صوتی خاصی، به دیافراگم میکروفون برخورد می‌کند. سپس، دیافراگم میکروفون به حرکت در می‌آید و موج مکانیکی به موج الکتریکی تبدیل می‌شود.


چرا حساسیت میکروفون برای مهندسین صدا مهم است؟

در نظر داشته باشید که حساسیت صدا یکی از مهم‌ترین عواملی است که در خرید یک میکروفون باید در نظر داشته باشید. به طور کلی، حساسیت در میکروفون‌های مختلف متفاوت است و همانطور که پیش‌تر گفته شد، همواره نباید به دنبال خرید میکروفون هایی با حساسیت بالا بود. بلکه در بسیاری از اوقات استفاده از میکروفون‌هایی با حساسیت پایین می‌تواند گزینه ای مناسب برای شما باشد.

حساسیت میکروفون داینامیک

برای مثال، فرض کنید در شرایطی هستید که می‌خواهید کابینت یک گیتار الکتریک، کابینت گیتار بیس و یا یک اسنیر را در یک درام کیت ضبط کنید. در این شرایط استفاده از یک میکروفون کاندنسر با حساسیت بسیار بالا می‌تواند بدترین گزینه برای شما باشد زیرا با استفاده از این میکروفون‌ها صدای محیط را نیز به شکل بسیار واضحی دریافت می‌کنید که اصلا صدای مطلوبی نخواهد بود.

از طرفی در نظر داشته باشید که با حساسیت بالایی که برخی از میکروفون‌های کاندنسر دارند، باعث می‌شود تا هنگامی که این منابع صوتی را بخواهید ضبط کنید، صدایی کاملا دیستورت شده را دریافت کنید. برای این که بتوانید این منابع را ضبط کنید، نیاز به میکروفون‌هایی دارید که از حساسیت پایینی برخوردار هستند. عموما میکروفون‌های داینامیک این قابلیت را دارند و می‌توانید از آن‌ها برای ضبط انوع سازها با صدای بلند استفاده کنید.

از طرف دیگر، میکروفون‌های کاندنسر برای ضبط المان‌هایی مناسب هستند که از حجم صدای پایین‌تری برخوردار هستند. به طور عمومی این میکروفون‌ها، از حساسیت بالایی برخوردار هستند و می‌توانید از آن‌ها برای ضبط وکال، ضبط سیمبال‌های درام کیت‌ها و ضبط صدای اتاق هنگام ضبط استفاده کنید.

حساسیت میکروفون کاندنسر

سخن پایانی

در این مقاله در مورد حساسیت در انواع میکروفون ها توضیح دادیم و متوجه شدیم که حساسیت دقیقا به چه معناست و در میکروفون‌های مختلف، این عدد متفاوت است. همچنین این نکته را نیز بررسی کردیم که ما همواره به دنبل خرید میکروفون‌هایی با حساسیت بالا نیستیم و در بسیاری از شرایط، میکروفون‌هایی با حساسیت پایین گزینه مناسب‌تری برای ما خواهند بود.

بیشتر بدانید : راهنمای جامع خرید میکروفون و معرفی انواع میکروفون

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “بررسی حساسیت انواع میکروفون
  • اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۲ at ۱۱:۵۴ ق٫ظ

    آیا حساسیت بالای میکروفون به معنای بازه ی فرکانسی بیشتری هست که میکروفون دریافت میکنه؟

    پاسخ
    • خرداد ۲۸, ۱۴۰۲ at ۱:۵۵ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز
      نه به معنی اینه که چقدر صداهایی که بلندی صدای کمی دارن رو واضح ضبط میکنه و چقدر هدروم داره

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *