×

همه چیز درباره میکروفون بی سیم

همه چیز درباره میکروفون بی سیم که باید بدانید

در سال‌های اخیر، بسیاری از تولید کنندگان محتوا از میکروفون‌های وایرلس برای ضبط کردن صدای محتوای خود استفاده کرده‌اند و دلیل آن نیز، این است که استفاده از این میکروفون‌ها به مراتب راحت‌تر از میکروفون‌های سیمی می‌باشد. این میکروفون‌ها در طرح‌های مختلف وارد بازار شده اند و همین نکته باعث شده تا بسیاری از افراد بتوانند در شرایط مختلف از آن‌ها استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم تا همه چیز را درباره میکروفون بی سیم گفته و شما را بیشتر با این میکروفون‌ها آشنا کنیم تا بتوانید در صورت نیاز، میکروفون مورد نظر خود را خریداری کرده و با آن به تولید محتوا بپردازید.

مطلب پیشنهادی : بهترین میکروفون برای ضبط در استودیوهای خانگی

در ادامه با سازکالا همراه باشید.

نحوه عملکرد میکروفون‌های وایرلس

نحوه عملکرد میکروفون‌های وایرلس

به شکل کلی، نحوه ساخت این میکروفون‌ها با میکروفون‌های عادی تفاوتی ندارد و همین نکته باعث می‌شود تا در هنگام استفاده از هر دو، بتوانید به راحتی صدای خود را ضبط کنید و از آن‌ها استفاده کنید. شاید برایتان سوال باشد که میکروفون بی سیم چگونه کار می‌کند. به شکل کلی، میکروفون‌های وایرلس از سیم استفاده نمی‌کنند و برای انتقال سیگنال‌های الکتریکی، از سیگنال‌های رادیویی استفاده می‌کنند.

در درون تمامی این میکروفون‌ها یک باتری داخلی در نظر گرفته شده است که از این طریق میکروفون شما سیگنال‌های رادیویی را تولید می‌کند و برای گیرنده سیستم وایرلس ارسال می‌کند. البته باید در نظر داشته باشید که این رسیورها، خود با استفاده از سیم‌های مختلف، سیگنال دریافتی را به قسمت خروجی می‌فرستند و از طریق اسپیکرها و سیستم‌های PA قابل پخش هستند.

یکی از نکاتی که باید در مورد این سیستم‌ها در نظر داشته باشید، تنوع رسیورهایی است که سیستم‌های مختلف از آن‌ها برخوردار هستند. برخی از مدل‌هایی که در بازار وجود دارند، از رسیورهای عادی برخوردار هستند و تنها می توانید صدای میکروفون‌ خود را مستقیما به این رسیورها منتقل کنید.

از طرف دیگر اما، برخی از مدل‌های گران قیمت که در بازار به فروش می‌رسند، به گونه ای ساخته شده اند که می‌توانید از آن‌ها در شرایط مختلف استفاده کنید و امکانات مختلفی را در اختیار داشته باشید. برای مثال، برخی از گیرنده های میکروفون بی سیم موجود در بازار، از قابلیت‌هایی نظیر Gain Control حتی اکولایزر اکتیو برخوردار هستند که می‌توانید از این طریق، صدای نهایی خود را تغییر دهید.

همانند دیگر تجهیزات صوتی، استفاده از میکروفون‌های وایرلس مزایا و معایبی دارد که در ادامه این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مزایای میکروفون های بی سیم

مزایای میکروفون های بی سیم

از جمله مزایای این سیستم‌ها، می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که با استفاده از این میکروفون‌ها می‌توانید به راحتی حرکت کنید و در موقعیت‌های مختلف، به راحتی به ضبط صدا بپردازید. بسیاری از خواننده‌ها و مجری‌ها با استفاده از این نوع میکروفون‌ها، توانسته اند به راحتی بر روی استیج‌های مختلف به اجرا بپردازند، راه بروند و حتی برقصند، بدون آن که ذره ای نگران قطع شدن سیم‌ها و کابل‌های خود باشند.

یکی دیگر از نکاتی که باید در مورد این میکروفون‌ها در نظر داشته باشید، این است که در عصر امروزی، بسیاری از افراد از سیستم‌های وایرلس استفاده می‌کنند و استفاده از کابل‌ها و سیم‌ها دست و پا گیر شده اند. به همین دلیل است که میکروفون‌های بی سیم و وایرلس، ظاهری مدرن و بسیار حرفه‌ای دارند و همین نکته باعث می‌شود تا بتوانید بهترین صدای ممکن را از آن‌ها به دست آورید.

در ادامه مقاله همه چیز درباره میکروفون بی سیم با ما همراه باشید.

یکی دیگر از موضوعاتی که باعث می‌شود تا میکروفون‌های وایرلس، صدایی حرفه‌ای داشته باشند، این است که سیم‌ها و کابل‌های مختلفی که برای میکروفون‌های عادی مورد استفاده قرار گرفته می‌شود، به گونه ای هستند که باعث ایجاد نویز در سیگنال نهایی می‌شوند.

بنابراین هنگامی که از میکروفون‌های عادی در اجراهای خود استفاده می کنید، به احتمال بسیار زیاد نویزهای مختلفی را نیز به همراه سیگنال‌های خود پخش کنند. این موضوع در میکروفون‌های وایرلس وجود ندارد و نویزهایی که برای این نوع از میکروفون‌ها در سیگنال‌ها وجود دارد، به مراتب راحت‌تر است.

طی تست‌های مختلفی که میان این دو نوع میکروفون نیز صورت گرفته است، نشان داده شده که میکروفون‌‎های وایرلس، کیفیت صدای به مراتب بهتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند و می توانید صدایی واضح‌تر و دقیق‌تر را از این میکروفون‌ها به دست آورید.

خرید میکروفون با کیفیت را در فروشگاه اینترنتی سازکالا تجربه کنید.

معایب میکروفون های بی سیم

معایب میکروفون های بی سیم

اما در کنار تمامی این مزایا، نکات منفی ای نیز وجود دارد که باعث می‌شود کار کردن با این میکروفون‌ها مقداری مشکل شود.

۱_ باتری

اولین مشکل اساسی که در مورد این میکروفون‌ها وجود دارد، باتری‌هایی است که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. در بسیاری از موارد، شما نیاز است تا ضبط خود را قطع کنید تا باتری میکروفون خود را شارژ کنید! البته مدل‌های مختلفی نیز وجود دارد که تا روزها می‌توانید آن‌ها را شارژ کرده و به این ترتیب، از آن‌ها استفاده کنید. اما در نظر داشته باشید که ممکن است در هنگام ضبط میکروفون شما خاموش شود و یا فراموش کرده باشید که روز قبل، میکروفون خود را شارژ کرده باشید.

۲_ فاقد نویز و دیستورشن سیمی

از طرفی، با این که این میکروفون‌ها از نویز و یا دیستورشن میکروفون‌های سیمی برخوردار نیستند، اما بسیاری از میکروفون‌های وایرلس نیز به شکل خود دیستورت می‌شوند و دلیل آن، سیگنال‌های رادیویی است که این سیگنال‌ها شباهت بسیار زیادی به سیگنال‌های تلویزیونی دارند.

همانطور که هنگامی آنتن تلویزیون مشکل داشته باشد، تصویر دریافتی شما شامل برفک است، در این میکروفون‌ها نیز در صورتی که میکروفون نتواند به راحتی به رسیور متصل شود، صدای شما دچار دیستورشن می‌شود و همین نکته باعث می‌شود تا نتوانید صدایی واضح را در اختیار داشته باشید.

۳_ تداخل فرکانسی

همچنین در نظر داشته باشید که بسیاری از اوقات، میکروفون وایرلس شما با دیگر تجهیزات وایرلس دچار تداخل فرکانسی می‌شود و همین نکته باعث می‌شود تا سیگنال‌های خود را از دست دهید. برای جلوگیری از این موضوع، برخی از شرکت‌های حرفه ای، میکروفون‌های گران قیمت خود را به گونه ای طراحی می‌کنند که باعث می شود تا سیگنال شما با دیگر سیگنال‌های وایرلس موجود، دچار تداخل نشود.

مطلب پیشنهادی: میکروفون چگونه کار می کند؟

سخن پایانی

میکروفون‌های بی سیم در طی سال‌های اخیر در میان تولید کنندگان محتوا، فروش بسیار بالایی را تجربه کرده اند. همین نکته باعث شده تا در این مقاله، همه چیز را درباره میکروفون بی سیم توضیح دهیم و بتوانید با استفاده از این اطلاعات، به خرید یک میکروفون وایرلس بپردازید.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
One thought on “همه چیز درباره میکروفون بی سیم
  • اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۲ at ۱۲:۵۷ ب٫ظ

    واقعا ممنون 🙏 همه ی چیزایی که باید راجع به میکروفون بی سیم میدونستیم اومده بود و خیلی مقاله ی تکمیل و روونی بود🌸🌻

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *