×

تفاوت میان میکروفون های کاندنسر دیافراگم بزرگ و کوچک در چیست؟

میکروفون‌های استدیویی در انواع دیافراگم بزرگ و کوچک عرضه می‌شوند اما این به چه معناست، تفاوت میان میکروفون های کاندنسر دیافراگم بزرگ و کوچک در چیست؟ کدام برای چه کاربردی مناسب تر هستند، در این مقاله سعی بر پاسخ به تمامی این پرسش‌ها داریم.

اهمیت اندازه دیافراگم

در اکثر کتاب‌های تئوری میکروفون منظور از دیافراگم بزرگ (یا ممبران بزرگ) به ۲۵ میلی متر و یا بیشتر گفته می‌شود و دیافراگم کوچک ۱۲.۷ میلی متر و یا کمتر است اما این یک قانون کلی نیست. در واقع، خیلی از میکروفون های دیافراگم کوچک (برخلاف میکروفون های اندازه گیری) از کپسول‌های بزرگ‌تری استفاده می‌کنند، همچنین میکروفون های دیافراگم بزرگی هستند که دارای دیافراگمی کوچک‌تر از ۲۵ میلی متر هستند و علاوه بر این برخی سازندگان به شما اندازه کلی کپسول میکروفون را می‌دهند که معمولا ۳۳-۳۴ میلی متر است این درحالی که است که سایز دیافراگم میکروفون به ندرت بیشتر از ۲۷ میلی متر می‌شود.

اما در واقع هیچکدام از این مساعل اهمیتی ندارند زیرا در واقعیت تفاوت میان میکروفون های دیافراگم بزرگ و کوچک خیلی مشهود می‌باشد.

بیشتر بدانید : راهنمای جامع خرید میکروفون و معرفی انواع میکروفون

دقت داشته باشید که تفاوت میان میکروفون های دیافراگم بزرگ و کوچک عمدتا به میکروفون ها کاندنسر محدود می‌شود، با وجود این موضوع تعدادی از میکروفون‌های داینامیک وجود دارند که با عنوان “دیافراگم بزرگ” ارایه می‌شوند، اما در واقع هم مشتریان و هم سازندگان اهمیتی به سایز دیافراگم میکروفون‌های داینامیک نمی‌دهند.

خیلی جالب است که سایز دیافراگم معمولا در ظاهر میکروفون نیز پدیدار می‌شود، میکروفون های دیافراگم کوچیک معمولا بدنه ای لاغر، قلمی شکل و end-address هستند در حالی که میکروفون های دیافراگم بزرگ معمولا بزرگ‌تر هستند و side-address هستند

تفاوت-میکروفون-دیافراگم-بزرگ-کوچک-03

میکروفون Rode NT5 یکی از مدل‌های معروف میکروفون‌های قلمی

بهترین میکروفن های دیافراگم کوچک کاندنسر

Neumann KM 184

این میکروفون بر اساس یکی از بهترین میکروفون‌های ضبط صدای ساز در تاریخ یعنی میکروفون KM 84  ساخته شده است. این محصول برای صدابرداری از درامز، سیمبال، برس، سازهای زهی و پیانو طراحی شده می‌باشد.
KM184

Audio-Technica AT5045

این میکروفون دارای یک دیافراگم مستطیلی است که برخلاف بقیه طراحی‌های دایره ای شکل است. این محصول برای صدابرداری از پیانو و درام‌های اوورهد (بالای سر) طراحی و ساخته شده است.

AT5045

Miktek C5

میک تک C5 با کپسول نیم اینچی صدایی با طیف گسترده و به صورت خطی به شما ارائه می‌دهد. این محصول برای صدابرداری از پیانو ویلون و دیگر سازهای زهی مناسب می‌باشد.

C5miktek

مزایا و معایب میکروفون های دیافراگم بزرگ و کوچک

از نظر تاریخی، میکروفون‌های دیافراگم بزرگ در ابتدا وارد شدند زیرا میکروفون‌های کاندنسر اولیه در دهه ۳۰ و ۴۰ میلادی مجبور به استفاده از کپسول و دیافراگم‌های بزرگ برای غلبه بر نویز مدارات لامپی بودند. یک ممبران بزرگ انرژی صوتی بیشتری را ضبط می‌کند که منجر به خروجی با سیگنال بزرگ‌تری می‌شود. میکروفون های کاندنسر دیافراگم کوچک با نسبت سیگنال به نویز قابل قبول با وجود لامپ‌های مخصوص میکروفون و مدارات الکترونیک در دهه ۵۰ و ۶۰ قابل تولید شدند.

امروزه، مزیت اصلی میکروفون کاندنسر دیافراگم بزرگ عملکرد نویز آن‌هاست بدین ترتیب که دارای سلف نویز (نویز داخلی) بسیار پایینی نسبت به میکروفون‌های دیافراگم کوچک می‌باشند، اما از برخی نقاط دیگر نیز میکروفون قلمی برتری‌هایی دارد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پاسخ ترنزینت بسیار عالی (یک میکروفون دیافراگم کوچک امواج صوتی را بهتر ضبط می‌کند)
  • پاسخ فرکانسی بسیار خوب در فرکانس‌های بالا (حتی فراتر از شنوایی انسان)
  • الگوی قطبی ثابت و یکپارچه در تمامی بازه فرکانسی

نکته اخر به خصوص خیلی مهم است برای این مورد ما الگوی قطبی دو میکروفون کاندنسر دیافراگم کوچک و بزرگ را در بازه ای از فرکانس‌ها بررسی می‌کنیم

تفاوت-میکروفون-دیافراگم-بزرگ-کوچک-01

میکروفون دیافراگم کوچک Neumann KM 184 دارای الگوی قطبی پایداری در تمامی بازه فرکانسی می‌باشد

مطلب پیشنهادی : حساسیت انواع میکروفون

همانطور که می‌توانید مشاهده کنید، الگوی کاردیودی KM 184 در تمامی بازه فرکانسی یکسان می‌ماند و تنها در فرکانس‌های خیلی بالا (۱۶ کیلو هرتز) کمی کوچک می‌شود.

تفاوت-میکروفون-دیافراگم-بزرگ-کوچک-02

الگوی کاردیودی Neumann U87A کمتر پایدار می باشد.

الگوی کاردیودی U87 A در حدود ۸ کیلو هرتز شروع به بسته تر شدن می‌کند، همچنین این الگو در فرکانس‌های پایین باز‌تر نیز می‌شود و در فرکانس ۱۲۵ هرتز تقریبا مشابه یک الگوی آمنی می‌شود.

تفاوت های صدایی و کاربردی

اما، صدا فراتر از تفاوت‌های فنی می‌باشد. همان به اصطلاح معایب میکروفون‌های کاندنسر دیافراگم بزرگ همان چیزی است که آن‌ها را انقدر جذاب کرده است، بخصوص برای وکال و گفتار. همان بازتر شدن الگوی قطبی در فرکانس‌های پایین اثر نزدیکی را دفع می‌کند و به بیانی دیگر پاسخ فرکانسی در فرکانس‌های پایین به همان میزان زیبا می‌ماند حتی اگر خواننده تکان بخورد (و برخی از خوانندگان نیاز به تکان خوردن برای بیان خود دارند).

تفاوت-میکروفون-دیافراگم-بزرگ-کوچک-05

میکروفون های کاندنسر دیافراگم بزرگ صدا را به نحوی خوشایند شکل می‌دهند، خیلی خوب است که صدای خود را به خوبی در هدفون بشنوید. یک میکروفون کاندنسر دیافراگم بزرگ شما را به خواندن ترغیب نیز می‌کند زیرا صدای شما را جذاب‌تر می‌کند. همچنین خیلی از ووکالیست‌ها از اندازه بزرگ میکروفون خوششان می‌آید، زیرا به آن‌ها چیزی برای تمرکز می‌دهد، همچنین میکروفون‌های دیافراگم بزرگ برای ضبط صدای سازها نیز به کار می‌روند زیرا صدایی “بزرگ‌تر از آنچه که هست” را می‌دهند.

میکروفون‌های دیافراگم کوچک بهترین انتخاب برای مواقعی هستند که شما می‌خواهید صدای خالص بدون هیچ گونه دخالتی را ضبط کنید، هیچ نوع دیگری از میکروفون به این اندازه به شما جزییات در ضبط را نمی‌دهد و به خاطر صدای یکنواخت آن‌ها میکروفون‌های کاندنسر دیافراگم کوچک را می‌توان برای هر کاری استفاده کرد.

در موسیقی پاپ، میکروفون‌های دیافراگم کوچک معمولا برای پیانو، گیتار اکوستیک و سایر سازهای سیم دار استفاده می‌شوند همچنین از این میکروفون‌های برای ضبط درام نیز استفاده می‌شود (اورهدها، اسنرها، های هت و سیمبال‌ها) و همچنین برای ضبط سازهای کوبه ای نیز استفاده می‌شود. میکروفون‌ها دیافراگم کوچک همچنین می‌توانند دارای پاسخ فرکانسی خوبی در فرکانس‌های پایین باشند که می‌توان از آن‌ها برای سازهای بیس نیز استفاده کرد، گرچه خواننده‌های پاپ بیس بیشتر در میکروفون‌های دیافراگم بزرگ را بیشتر می‌پسندند.

تفاوت-میکروفون-دیافراگم-بزرگ-کوچک-04

مهندسین صدا که موسیقی کلاسیک ضبط می‌کنند، عمدتا از میکروفون‌های دیافراگم کوچک استفاده می‌کنند، زیرا که دارای الگوی قطبی یکسان در تمامی بازه فرکانسی می‌باشند، میکروفون‌های دیافراگم کوچک برای ضبط گروه‌های کر، ارکسترال و مجموع سازها به صورت استریو و یا حتی سوراند آیده ال می‌باشند.

مقاله پیشنهادی: بهترین میکروفون های کاندنسر مقرون به صرفه

سخن آخر

در این مقاله راجع به اینکه تفاوت میان میکروفون های کاندنسر دیافراگم بزرگ و کوچک در چیست صحبت کردیم و آن‌ها را از نظر اهمیت اندازه دیافراگم و و مزایا و معایب آن‌ها مورد بررسی قرار دادیم. در صورت نیاز به مشاوره بیشتر از کارشناسان ما در بخش نظرات راهنمایی بگیرید.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *