×

میکروفون داینامیک چیست؟

واژه داینامیک، در حوزه موسیقی می‌تواند دارای معانی بسیار مختلفی باشد از جمله “رنج داینامیک” یا “اجرایی داینامیک” اما در اینجا ما با این موضوعات کاری نداریم بلکه با پدیده ی الکترومغناطیسی که درون یک دینام مانند دینام یک موتور الکتریکی اتفاق می‌افتد سر و کار داریم، زمانی که یک هادی الکتریکی در یک میدان مغناطیسی حرکت می‌کند، جریان اکتریکی القا می‌شود. میکروفون های داینامیک، میکروفون‌هایی هستند که به وسیله ی پدیده ی القای الکترومغناطیسی، صوت را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کنند.

این میکروفون‌ها به دو دسته تبدیل می‌شوند: میکروفون‌های کویل متحرک و میکروفون‌ها ریبون.

بیشتر بدانید : راهنمای جامع خرید میکروفون و معرفی انواع میکروفون

میکروفون های کویل متحرک (میکروفون های داینامیک)

میکروفون‌های کویل متحرک، یکی از ساده ترین میکروفون‌ها برای درک نحوه کارکردشان می‌باشند، این بدین خاطر است که آن‌ها همانند بلندگو و اسپیکر ساخته می‌شوند، یک سیم پیچ به انتهای یک ممبران چسب شده و یک آهنربای قوی این کویل را احاطه می‌کند.

هنگامی که موج‌های صوتی به میکروفون برخورد می‌کنند، این ممبران با ریتم همان صوت به حرکت در می‌آید و کویل چسبیده به آن نیز همراه با آن حرکت می‌کند، حرکت نسبی این سیم پیچ در آهنربای مغناطیسی خود یک سیگنال کوچک را در سیم پیچ ایجاد می‌کند این همان طرز کار میکروفون داینامیک می‌شود.

میکروفون‌های با کویل متحرک، عمدتا در اجراهای بر روی صحنه و زنده مورد بهره برداری قرار می‌گیرند. زیرا این نوع میکروفون‌ها، در برابر ضربه مقاوم تر هستند و نیازی به تغذیه خارجی ندارند. در داخل استودیو، مهندسین صدا میکروفون‌های کاندنسر و یا در برخی مواقع میکروفون‌های ریبون را ترجیح می‌دهند زیرا با وجود اینکه کمتر مقاومت فیزیکی دارند اما بازتولید صدایی عالی دارند.

میکروفون-داینامیک-چیست-02

با کپسول یک میکروفون کویل متحرک، می‌توانید ممبران شفاف و سیم پیچ را که در وسط یک آهنربای دائم قرار دارد مشاهده کنید.

میکروفون‌های کویل متحرک، متداول ترین نوع میکروفون های داینامیک می‌باشند و از آنجایی که “میکروفون کویل متحرک” واژه ای طولانی است اکثر مهندسین صدا آن‌ها را میکروفون داینامیک خطاب می‌کنند و به همین خاطر است که میکروفون‌های ریبون را عمدتا در دسته ای جدا قرار می‌دهند.

درست است که این عمر، از نظر فنی غلط به نظر می‌رسد اما از دید عملی بهتر است اینطور باشد زیرا میکروفون‌های ریبون، خیلی خاص و کم هستند و صدا و رفتاری متفاوت با میکروفون‌های کویل متحرک دارند.

میکروفون های ریبون

میکروفون‌های ریبون نیز، با همان پدیده القای الکترومغناطیسی کار می‌کنند اما بجای داشتن کویل سیم پیچی و ممبران، یک ترانسدیوسر ریبونی از یک نوار باریک از فویل آلمینیومی بهره می‌برد، به عبارتی دیگر خود ممبران هادی الکتریکی است که داخل فضای مغناطیسی در حرکت است، این تکه نازک آلمینیوم خیلی سبک تر از یک ممبران با سیم پیچ متصل به آن است بنابراین یک میکروفون ریبون قادر است تا حرکات موج صوت را دقیق تر از یک میکروفون کویل متحرک ضبط کند.

اما با وجود یک رسانای در میدان مغناطیسی بجای یک سیم پیچ این نوع میکروفون خروجی بسیار ضعیف‌تری را دارا می‌باشد. بنابراین عمده میکروفون‌های ریبون دارای یک ترانسفورماتور افزاینده می‌باشند که ولتاژ خروجی ترانسدیوسر میکروفون تا ۳۰ برابر حتی افزایش می‌دهند، میکروفون‌های ریبون دارای حساسیت کمتری هستند (یعنی خروجی پایین تری در همان فشار صوتی دارند) بنابراین نیازمند پری امپی قوی با گین بالا و نویز بسیار کم هستند.

ذاتا میکروفون‌های ریبون، دارای الگوی قطبی دو جهته یا همان شکل ۸ می‌باشند زیرا امواج صوت قادر هستند نوار داخل میکروفون را از جلو و عقب به حرکت دراورند و این در حالی است که از اطراف امواج صوتی اثری بر این میکروفون‌ها ندارند.

میکروفون‌های ریبون، خیلی ضریف هستند و باید با احتیاط با آن‌ها رفتار شود دیگر عیب آن‌ها این است که در فرکانس‌های بالا دارای پاسخ محدودی هستند.

امروز از میکروفون‌های ریبون، تنها در مواردی خاص استفاده می‌شود. مثلا زمانی که فرکانس‌های بالا لازم نباشد. مانند؛ کابینت گیتارها و یا برای ضبط سازهای بشدت روشن در فرکانس‌های بالا آن. اما نوعی از میکروفون‌های ریبون نیز، با نام میکروفون‌های اکتیو ریبون نیازمند فانتوم پاور هستند تا خروجی بالاتری را ارائه دهند. همانند میکروفون‌های کاندنسر.

میکروفون-داینامیک-چیست-03

میکروفون Rode NTR از معدود میکروفون‌های اکتیو ریبون

برخی از میکروفون های داینامیک برتر سال ۲۰۲۱:

۱- Shure SM57: میکروفون اسطوره ای sm57. بسیاری از مهندسین صدا معتقدند که این محصول، استاندارد صدابرداری ساز می‌باشد.

۲- Shure SM58: شاید بپرسید آیا دنیای صدابرداری توسط برند شور قبضه شده؟ تا حدود زیادی بله! میکروفون SM58، استاندارد مارکت موسیقی برای اجرای زنده خوانندگان است.

۳- Shure SM7B: وقتی برای اجرای زنده به میکروفون نیاز دارید، شما باید به دنبال چیزی بسیار خاص باشید. میکروفون SM7B در تمامی این موارد برای شما مفید خواهد بود.

۴- Electro-Voice RE-20: الکترو وویس، به دلیل ساخت تجهیزات صوتی باکیفیت شناخته شده است و بسیاری از میکروفون‌های آن را یکی از بهترین‌های موجود می‌دانند.

۵- Sennheiser MD 421 II: وقتی می‌بینید که چیزی در آلمان تولید می‌شود، پس می‌دانید که به نوعی استثنایی خواهد بود. آن‌ها به درستی می‌توانند ادعا کنند که در برخی محافل بهترین هستند.

۶- Behringer Ultravoice Xm8500: این میکروفون، در انتهای دیگر محدوده قیمت اکثر میکروفون‌هایی که بررسی می‌کنیم قرار دارد، اما این بدان معنا نیست که جایگاه قابل توجهی ندارد.

۷- AKG D5: ظاهراً با در نظر گرفتن اجرای زنده طراحی شده است، سطح فشار صدا عالی است و این به این معنی است که می‌توانید بسیار نزدیک به میکروفون آواز بخوانید، بدون اینکه دچار دیستورشن شوید.

۸- MXL Mics Dynamic Microphone: از بین تمام تجهیزات روی صحنه در اجرای زنده، این میکروفون‌ها هستند که احتمالاً در معرض خطر هستند، و با این حال اغلب مواردی هستند که بدترین محافظت را دارند – در کنار این، این میکروفون اما ساختار مستحکمی دارد.

مقاله پیشنهادی: ارزان ترین میکروفون‌های استودیویی

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *