×

میکروفون کاندنسر چیست؟

‌همان‌طور که می‌دانید در دنیای میکروفون‌ها انواع مختلفی از میکروفون‌ها وجود دارند مانند میکروفون‌های دینامیک، ریبون و کاندنسر و مدل‌های دیگر. اما سوالی که پیش می‌آید این است که میکروفون کاندنسر واقعا چیست و چه چیزی باعث وجه تمایز این نوع میکروفون می‌شود؟!

در این مقاله سعی داریم تا توضیح کوتاهی درباره ساختار این نوع میکروفون داشته باشیم.

میکروفون-کاندنسر-چیست

میکروفون کاندنسر چیست و چگونه کار می کند؟

میکروفون‌های کاندنسر را می‌توانیم پرفروش‌ترین نوع میکروفون در بازار بدانیم و دلیل آن نیز این است که این میکروفون‌ها، در مقایسه با میکروفون‌های داینامیک، صدایی واضح‌تر و دقیق‌تری را تولید می‌کنند. در نظر داشته باشید که بر خلاف میکروفون‌های داینامیک، در داخل کپسول‌های این میکروفون از یک خازن استفاده شده است و به همین دلیل است که به این نوع میکروفون‌ها، میکروفون‌های خازنی نیز گفته می‌شود.

میکروفون‌های کاندنسر که توسط انگلیسی‌ها به عنوان “میکروفون های خازنی” نیز یاد می‌شوند درست مانند یک خازن کار می‌کنند، همان‌طور که می‌دانید یک خازن از دو صفحه فلزی در نزدیکی هم تشکیل شده و هرچه این دو صفحه به هم نزدیک‌تر باشند کاپاسیتانس و ظرفیت این خازن بیشتر است.

کپسول یک میکروفون کاندنسر نیز مشابه یک خازن ساخته می‌شود. بدین صورت که دارای یک ممبران نازک در مجاورت یک صفحه فلزی است، ممبران یا همان دیافراگم باید از نظر الکتریکی رسانا باشد، یکی از محبوب‌ترین متریال‌ها برای دیافراگم ممبران میکروفون مایلار با پوشش طلا می‌باشد اما برخی مدل‌های قدیمی نیز از صفحه‌های فلزی نازک استفاده می‌کردند.

یک کپسول کاندنسر همراه با دیافراگم از جنس مایلار با پوشش طلا

یک کپسول کاندنسر همراه با دیافراگم از جنس مایلار با پوشش طلا

هنگامی که موج صوت به دیافراگم برخورد می‌کند، آن را نسبت به صفحه فلزی پشتی خود به جلو و عقب می‌برد و به بیانی دیگر می‌توان گفت که فاصله بین دو صفحه خازن تغییر می‌کند، به همین ترتیب ما صوت را به سیگنالی الکتریکی تغییر داده‌ایم.

اما سیگنال خروجی این کپسول بسیار ضعیف است تا بتوان از آن به درستی استفاده کرد، ولتاژ خروجی کپسول کاندنسر با وجود زیاد بودن جریان کمی دارد؛ بنابراین ما در این مرحله نیاز به یک مبدل امپدانس داریم تا واسطی و بافری میان کپسول و سایر تجهیزات باشد، این مدار واسط سیگنال را پایدارتر کرده و جریان آن را زیادتر می‌کند.

میکروفون کاندنسر چیست

یک مدار بافر برای میکروفون کاندنسر

برای همین است که میکروفون‌های کاندنسر نیاز به توان خارجی برای کارکرد خود دارند و امروزه هر میکروفون کاندنسری تقریبا به فانتوم پاور ۴۸ ولت نیاز دارد.

خرید میکروفون کاندنسر در فروشگاه اینترنتی سازکالا

اما میکروفون های کاندنسر اولیه که از لامپ‌های خلا استفاده می‌کردند نیازمند منبع تغذیه‌هایی بزرگ همانند یک آجر بودند، که این خود استفاده از آن‌ها را کمی دشوار می‌کرد زیرا هر میکروفون نیازمند منبع تغذیه مخصوص خود و کابل چند پین مخصوص خود بود، اما با پیشرف علم الکترونیک و منسوخ شدن لامپ‌های خلا استاندارد ۴۸ ولت جایگزین آن شد که از طریق همان کابل ۳ پین میکروفون منتقل می‌شود. اما هنوز نیز میکروفون‌های کاندنسر لامپی برای دادن صدایی وینتج تر مورد استفاده قرار می‌گیرند که نیازمند منبع تغذیه خود هستند.

میکروفون-کاندنسر-چیست

در ادامه مقاله میکروفون کاندنسر چیست با ما همراه باشید.

به طور کلی، می‌توانیم این نوع میکروفون‎‌ها را به دو شکل تقسیم کرده و آن‌ها را جداگانه بررسی کنیم. این دو نوع میکروفون، میکروفون‌های کاندنسر دیافراگم بزرگ و کاندنسر‌های دیافراگم کوچک می‌باشند.

میکروفون‌های دیافراگم بزرگ

میکروفون condencer دیافراگم بزرگ

میکروفون‌های کاندنسر دیافراگم بزرگ، نوعی از میکروفون‌ها هستند که عموما در بسیاری از استودیوهای حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. عموما از این میکروفون‌ها برای ضبط وکال و سازهای مختلف استفاده می‌شود و دقتی که این محصولات در ضبط صدا به دقیق‌ترین شکل ممکن دارند، در نوع خود بی نظیر است.

یکی از نکاتی که باید در مورد تمامی میکروفون‌های کاندنسر در نظر داشته باشید این است که برای آن که بتوانید صدایی حرفه‌ای و فوق العاده ای را از آن‌ها به دست آورید، نیاز است تا سوئیچ فانتوم پاور را بر روی میکسر و یا کارت صدای خود فعال کنید و به این ترتیب، صدایی با کیفیت را در اختیار داشته باشید. از میکروفون‌های کاندنسر دیافراگم بزرگ عموما تنها در استودیوهای حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای اجراهای زنده، از این میکروفون‌ها استفاده نمی‌شود.

بیشتر بدانید : راهنمای جامع خرید میکروفون و معرفی انواع میکروفون

میکروفون‌های دیافراگم کوچک

میکروفون condencer دیافراگم کوچک

نوع دیگری از میکروفون‌های کاندنسر، میکروفون‌های دیافراگم کوچک است که عمدتا برای ضبط سازهای مختلف استفاده می‌شود. طراحی ای که برای بدنه این نوع از میکروفون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد در مقایسه با میکروفون‌های دیافراگم بزرگ بسیار کوچک‌تر است و همین نکته باعث می‌شود تا بتوانید به راحتی این میکروفون‌ها را با خود حمل کنید.

در نظر داشته باشید که این نوع میکروفون‌ها عموما برای ضبط صدای سازهایی که فرکانس‌های تربل زیادی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند و بسیاری از نوازندگان از آن‌ها برای ضبط سازهایی همانند سیمبال درامزها و یا گیتارهای آکوستیک استفاده می‌کنند.

همچنین در نظر داشته باشید که بسیاری از شرکت‌ها، این میکروفون‌ها را به شکل جفت طراحی می‌کنند و هنگام خرید، دو عدد از این میکروفون‌ها به شما تقدیم می‌شود تا بتوانید صداهای مورد نظر خود را به شکل استریو ضبط کنید و در پروژه‌های خود از آن استفاده کنید.

میکروفون کاندنسر تیوب

میکروفون کاندنسر تیوب، همان‌طور که از نامش پیداست، به میکروفونی گفته می‌شود که در طراحی خود تیوب وکیوم را جای داده باشد. نقش وکیوم تیوب عمل کردن به عنوان مبدل امپدانس و تقویت کننده سیگنال میکروفون می‌باشد.

میکروفون‌های کاندنسر تیوب دارای کپسول‌های کاندنسری هستند که خروجی سیگنال‌های میکروفون‌های با دامنه پایین را با امپدانس بالا همراه کرده. کار وکیوم تیوب این است که به طور موثر سیگنال را تقویت کند و در عین حال امپدانس را پایین آورد تا سیگنال قادر باشد در باقی مدار  میکروفون و در اتصال خروجی آن، در جریان باشد.

از آنجا که وکیوم تیوب‌ها دستگاه‌های الکترونیکی اکتیو هستند (برای عملکرد به برق نیاز دارند)، میکروفون‌های تیوب نیز اکتیو هستند. برق مورد نیاز برای وکیوم تیوب‌ها نسبتاً زیاد است بنابراین میکروفون‌های تیوبی با منبع تغذیه خارجی طراحی می‌شوند که نیروی لازم را تأمین می‌کنند.

کیفیت صدایی برتر

بخاطر جرم بسیار کم دیافراگم میکروفون‌های کاندنسر، این نوع میکروفون‌ها می‌توانند سیگنال های صوتی را بهتر از میکروفون‌های دینامیک (که دارای کویل نسبتا سنگین تری هستند) با جزئیات بیشتری دریافت کنند به همین خاطر میکروفون های کاندنسر کیفیت صدای برتری را ارایه می‌دهند، این نوع میکروفون ها بهترین پاسخ فرکانسی و بهترین پاسخ ترنزینت را دارند. (ترنزینت ها انتشارهای سریع انرژی در مقدار زیاد می‌باشد مانند اتک یه کیک درام و یا پیک صدای گیتار اکوستیک). همچنین، میکروفون های کاندنسر حساسیت بیشتر و نویز کمتری نسبت به میکروفون های دینامیک دارند.

اما، به یاد داشته باشید که این مزایایی که در تئوری بیان می‌شوند برای میکروفون‌هایی است که دارای کیفیت ساخت بالایی هستند و برای مثال یک میکروفون کاندنسر بی کیفیت ممکن است از یک میکروفون داینامیک با کیفیت دارای نویز بیشتر و کیفیت صدای کمتری باشد.

الگوهای قطبی

الگوهای قطبی یکی دیگر از نکاتی است که باید در مورد میکروفون‌های کاندنسر در نظر داشته باشید. بسیاری از میکروفون‌های گران قیمت موجود در بازار، به گونه ای ساخته شده اند که الگوهای قطبی مختلفی را برای شما به ارمغان می آورند و همین نکته باعث می شود تا بتوانید در شرایط مختلف از الگوهای قطبی مختلف استفاده کنید و صداهای مختلف را به اشکال گوناگون در اختیار داشته باشید.

بسیاری از میکروفون‌ها نیز یک سوئیچ High Pass Filter دارند که با فعال کردن آن می توانید فرکانس‌های بیس اضافی را هنگام ضبط از بین ببرید.

مطالب پیشنهادی : معرفی میکروفن کاندنسر جدید Austrian Audio

سخن آخر

در این مقاله ما به صورت کامل به اینکه میکرفون کاندنسر چیست و انواع میکروفون کاندنسر و نحوه کارکرد آن‌ها پرداختیم. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌توانید سوالات خود را در قسمت دیدگاه سایت، از کارشناسان ما بپرسید.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *