×

آشنایی با بریج فلوید رز و تیونوماتیک

‌تقریبا هیچ مولفه ای در ساخت گیتار کم ارزش‌تر از بریج نمی‌باشد، اما بدون بریج، راهی برای تنظیم طول، اکشن یا تکیه ی صدای گیتار وجود نخواهد داشت. گیتار بدون وجود بریج غیر قابل نواختن است. از آنجا که بریج مولفه ی مهمی در گیتار می‌باشد، بهتر است تا نگاهی به انواع مختلف بریج در گیتار الکتریک که همان بریج فلوید رز و تیونوماتیک بیندازیم.

انواع بریج گیتار الکتریک

در کل دو نوع بریج در گیتارهای الکتریک ( بریج فلوید رز و تیونوماتیک ) استفاده می‌شود.

  • بریج‌های ثابت یا همان تیونوماتیک
  • بریج‌های متحرک (فلوید رز و ترمولو)

بریج فلوید رز

Floyd Rose در سال ۱۹۷۶ در حال نوازندگی در یک گروه راک بود. او مرتبا از تکنیک ویبراتو استفاده می‌کرد اما نمی‌توانست گیتار خود را تیون نگهدارد و از روش‌های قدیمی مانند روغن کاری نات استفاده می‌کرد. این موضوع باعث شد تا تصمیم به اختراع بریجی برای بهبود و از بین بردن نقص‌های نوزاندگی خود بگردد و بریج Floyd Rose را طراحی کرد.

Floyd Rose Locking Tremolo یا به بیان ساده Floyd Rose، در واقع نوعی بازوی ویبراتور برای گیتار می‌باشد. Floyd Rose در سال ۱۹۷۶ ویبراتور را اختراع کرد. مدل بریج Floyd Roseدر سال ۱۹۸۰ در بین گیتاریست‌ها محبوبیت خاصی پیدا کرد، از جمله این گیتاریست‌ها Eddie Van Halen, Neal Schon, Brad Gillis, Joe Satriani, Steve Vai, and Alex Lifeson بود که از این بریج برای تیون ( تنظیم) کردن گیتارهایشان استفاده کردند.

دوام تونینگ در این بریج از طریق طراحی double-locking حاصل می‌شود. این طرح در فهرست ۱۰ نوآوری تکان دهنده ی گیتار و ۱۰۱ امین لحظه‌های بهترین گیتاریست‌های جهان در سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۳ قرار گرفته است.

بریج Floyd Rose

سیستم ترمولو  Floyd Rose بر اساس مدل Fender می‌باشد، اما برای اهداف بزرگ‌تری بروز رسانی شده است. این بریج برای مقابله با برخی از مشکلات تونینگ گیتارهای Fender و Floyd Rose از یک نات به منظور حفظ کوک سیم‌ها در جایگاهشان استفاده کرده است، بنابراین به محض اینکه بازوی ترمولو آزاد شود، گیتار به حالت تیون کامل باز می‌گردد. علاوه بر این، شانه‌های کوچکی در پشت هر سدل وجود دارند که هر استرینگ را در آن قسمت قفل می‌کنند، و به اصطلاح Double-Locking نامیده می‌شود.

 

ویژگی‌های بریج فلوید رز (Floyd Rose)

  • تونینگ عالی برای هر سیم.
  • Double-Locking، استرینگ‌ها را تیون نگه می‌دارد.
  • بادوام و خوش ساخت.

بریج تیونوماتیک (Tune o Matic)

تیونوماتیک (Tune o Matic) نام طراح بریج فیکس (ثابت) و شناور برای گیتارهای الکتریک است. این بریج‌ها توسط Ted McCarty (مدیر شرکت گیتار های گیبسون) طراحی شده و در سال ۱۹۵۳ بر روی ۴۰۰ گیتار گیبسون و گیتارهای Les Paul ویژه مورد استفاده قرار گرفت.

این بریج، به تدریج تقریبا در تمام گیتارهای الکتریک گیبسون به عنوان بریجی استاندارد مورد استفاده قرار گرفت، و جایگزین بریج با طراحیwrap-around شد، البته این اتفاق شامل سری گیتارهای ارزان قیمت نمی‌شود. همچنین پیچ‌هایی در پشت بریج قرار دارند که امکان تنظیمات دستی سدل از جلو تا پشت را در اخیتار شما قرار می‌دهند. این بریج‌ها باید همراه با نوعی سیم گیر ذوزنقه ای یا گرامت‌های سیم در بدنه مورد استفاده قرار گیرند.

tune-o-matic-بریج

مزایای استفاده از بریج تیونوماتیک (Tune O Matic)

  • بالابردن یا پایین بردن اکشن به راحتی انجام می‌شود.
  • تونینگ عالی سدل‌ها برای هر سیم.

خرید کدام ساز برای ما بهتر است؟

این که سازی که تهیه می‌کنید، کدام نوع از بریج را داشته باشد، کاملا بحثی سلیقه ای و مربوط به سبکی است که می‌خواهید در آن نوازندگی کنید. به طور کلی، بریج‌های فلوید رز، انواع مختلفی دارند که بر روی سازهایی که از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند، مدل‌های ارزان قیمت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نظر داشته باشید که مدل‌های ارزان قیمت این نوع از بریج‌ها به گونه ای ساخته شده است که ماندگاری کوک پایین‌تری را به ارمغان می‌آورد.

همچنین متریالی که برای این ساخت این بریج‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، به شکل متفاوتی است که بسته به برند و مدلی که بریج بر روی ساز قرار می‌گیرد، متفاوت خواهد بود. و این موضوع، در نهایت در صدای نهایی ساز شما تاثیرگذار خواهد بود.

از طرفی، بریج‌های ثابت، همانند تیونوماتیک، ساستین و ماندگاری کوک بالاتری را در اختیار شما قرار می‌دهند که این موضوع، باعث می‌شود که این بریج، مناسب افرادی باشد که می‌خواهند به نواختن ریتم‌های مختلف بپردازند و نیازی به استفاده از دسته ویبره ندارند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *