×

راهنمای خرید پری امپ

اگر می‌خواهید بدانید پری امپ چیست و چه کاری برایتان می‌کند، با مقاله راهنمای خرید پری امپ در سازکالا همراه باشید. به پاسخ تمامی سوال‌هایتان درباره پری امپ خواهید رسید. تعداد و تنوع پری امپ‌ها بسیار زیاد است. بنابراین انتخاب گزینه مناسب امری مهم تلقی می‌شود.

راهنمای جامع خرید پری امپ

پری امپ چیست و چه کار می کند؟

یک پری امپ سیگنال صدا را از ساز یا میکروفون دریافت می‌کند و به آن شکلی جدید داده، سپس به اسپیکر یا هر سیستم خروجی دیگری ارسال می‌نماید. نقش پری امپ در کیفیت صدا بسیار حائز اهمیت است. هنگامی که صدا خشک، غیر طبیعی یا مصنوعی به نظر می‌رسد، پری امپ می‌تواند به آن کارکتر، گرما، عمق و بعدی جدید ببخشد.

اگر یک میکسر داشته باشیم، باز هم به پری امپ نیاز هست؟

اگر میکسر یا سخت افزار لازم را داشته باشیم، باز هم نیازمند یک پری امپ اکسترنال خواهیم بود. چرا که تاثیر پری امپ بر کیفیت صدا زیاد و پر اهمیت می‌باشد. البته ناگفته نماند که کارت صدا یا میکسر به تنهایی برخی از کاربردهای پری امپ را ارائه می‌دهد. اگر چه یک DAW این امکان را به شما می‌دهد تا ترک‌ها را ترکیب کنید، سازهای مجازی بیافزایید و…

اما با این حال برای ارائه سطح بالایی از کیفیت صدا دارای محدودیت‌هایی است. در واقع درون یک کارت صدا یا میکسر جای کافی برای پری امپ حرفه‌ای نیست. حتی اگر بودجه مورد نظر شما به اندازه یک پری امپ حرفه‌ای و گران قیمت نمی‌رسد، مدل‌های متوسط و خوب بسیاری وجود دارند که صدایی فوق العاده در اختیار شما قرار می‌دهند.

انواع پری امپ

امپلی فایرها مدل‌های مختلفی دارند. بعضی طراحی شده اند تا به صدا رنگ بیافزایند، بعضی دیزاینشان به گونه ای است تا صدا را شفاف‌تر کنند و … به طور معمول در استودیو هر دو نوع را می‌توان یافت.

 پری امپ Color-adding

بعضی از پری امپ‌ها ساخته شده اند تا به صدای ورودی حجم غنی‌تر یا طنین بیشتری اضافه نمایند. اگر صدایتان خشک است، این امر می‌تواند کاربردی و مفید باشد. افزودن رنگ به سیگنال می‌تواند رکورد را بسیار بهتر نماید و از آنچه انتظار می‌رفت، فراتر رود. مهندسین صدایی که به استفاده از پری امپ‌های color-adding اعتقاد دارند، معمولا از پری امپ‌های Solid State و تیوب بهره گیری می‌کنند.

پری امپ های Transparent

افراد دیگری نیز هستند که به صدایی با خلوص بیشتر علاقه دارند. اعتقاد این افراد بر این است که باید صدا را – بدون تغییرات بنیادین در سیگنال – تا جای ممکن شفاف و واضح نمود. این افراد ترجیحشان بر این است تا از پری امپ Transparent استفاده نمایند. معمولا افرادی که در زمینه موسیقی جز و کلاسیک فعالیت دارند از این گونه پری امپ‌ها استفاده می‌کنند.

در ادامه مقاله راهنمای خرید پری امپ با ما همراه باشید.

دیزاین مدار الکتریکی

گونه‌های پری امپ همچنین می‌توانند بر اساس طراحی مدار الکتریکیشان دسته بندی شوند. این دسته بندی به طور معمول شامل Tube و Solid-state می‌شود.

پری امپ  Tube

پری امپ‌های تیوب در واقع از Thermionic Tube برای تولید گین استفاده می‌کنند. اکثر امپلی فایرهای تیوب باعث رنگ شدگی بسیار زیاد سیگنال می‌شوند. پری امپ‌های تیوب به خاطر افزودن بیس عمیق و High شفاف و گرما و طنینی جذاب در Midrange شناخته شده اند.

پری امپ  Tube

پری امپ Solid State

یکی از نتایج پیشرفت تکنولوژی، ارتقای ترانزیستورها برای تولید گین در پری امپ‌های Solid-state است. ترانزیستورها با گرمای کمتری گین ایجاد می‌کنند. همچنین همزمان که گین افزایش می‌یابد، دیستورشن در کمترین حالت خود می‌ماند. در واقع یکی از نکات جالب پری امپ‌های Solid-state این است که بدون افزایش دیستورشن، می‌توان گین آن‌ها را زیاد کرد.

پری امپ Digital

پری امپ‌های دیجیتال دارای شباهت‌هایی نسبت به پری امپ مدلینگ می‌باشد. پری امپ دیجیتال سیگنال آنالوگ را دریافت کرده و پس از تبدیل به سیگنال دیجیتال تغییرات مورد نظر را بر روی آن اعمال می‌نماید. بعضی از پری امپ‌های دیجیتال یک خروجی کارت صدای دیجیتال نیز دارند که برای اتصال به سیستم و کامپیوتر مناسب است. برای مثال پری امپ Apogee دارای چنین ویژگی است.

پری امپ Instrument-specific

تا به اینجا اکثر پری امپ‌هایی که درباره شان صحبت نمودیم اولویت اولشان ورودی میکروفون و پردازش صدای بهتر میکروفون بود. اما دسته مهم دیگری نیز هست که در این پاراگراف قصد پرداخت به آن را داریم. این دسته تفاوت بارزی با دسته بندی‌های قبل دارد. پری امپ‌های Instrument-specific به طور ویژه ای برای بهبود صدای یک ساز به خصوص، مانند گیتار الکتریک، آکوستیک یا بیس طراحی شده اند.

  • A Designs REDDI Tube یک پری امپ تیوب مخصوص گیتار بیس است.
  • Tech 21 Sansamp Bass Driver نیز یک پری امپ مخصوص گیتار بیس می‌باشد.

Channel Strip چیست؟

به طور کلی، می‌توانید یک پری امپ را به عنوان یک پردازنده سیگنال نیز در نظر بگیرید. البته Channel Strip های امروزه به تنهایی شامل یک پری امپ، اکولایزر، کمپرسور/لیمیتر می‌شوند. بعضی از Channel Strip نیز دارای de-esser  یا Enhancer می‌باشند. به طور خلاصه می‌توان گفت یک Channel strip می‌تواند تمام ابزارهای پردازشی که نیاز دارید را برایتان فراهم کند. به طور کلی Channel Strip ها در طول زمان به Solid-state تبدیل و گرایش پیدا کردند.

  • Universal Audio LA-610 Mk II Recording Channel یک ورژن اپدیت شده Channel Strip  بیل پوتنام است.
Universal Audio LA-610 Mk II Recording Channel

تاثیرات Transformer بر صدای پری امپ

یکی از فاکتورهای مهم که در دسته بندی پری امپ‌ها جای دارد، ترانسفورمرها هستند. ترانسفورمرها در مسیر سیگنال همیشه مقداری رنگ به صدا می‌افزایند. کمتر کردن اجزایی که باعث رنگ شدگی می‌شوند یکی از راه‌هایی است که می‌توان صدایی با شفافیت بیشتر به دست آورد. خیلی اوقات، پری امپ‌هایی خواهید یافت که از ترانسفورمر استفاده نمی‌کنند و در دسته Solid-state جای دارند. Grace Design M101 نیز در این دسته جای دارد. پری امپ‌های تیوب بدون ترانسفورمر نیز وجود دارند. مانند Millenium M-2B. اما یافتن آن‌ها بسیار سخت است و به خاطر سختی فراوان در تولید آن‌ها، گران قیمت هستند.

ترانسفورمر در واقع مانند یک پل بین ورودی و خروجی پری امپ هنگامی که ولتاژ سیگنال در حال افزایش است عمل می‌نماید. ترانسفورمرها از مدار جریان الکتریکی بهتر محافظت می‌کنند. ترانسفورمرهای Solid-state به خاطر ثبات و شفافیتشان همزمان با قابلیت افزودن رنگ صدا مورد توجه اند. از جهتی، یکی از فاکتورهای مهم در ترانسفورمر پری امپ، خود ترانسفورمر می‌باشد.

کدام پری امپ برای من مناسب است؟

اگر تا کنون دسته بندی‌ها و توضیحات بالا را خوانده اید، احتمالا اطلاعات پایه ای در رابطه با پری امپ‌های مختلف دریافت نموده اید. انتخاب بهترین پری امپ برای پروژه شما به این بستگی دارد که می‌خواهید پری امپ برایتان چه کار کند؟ اگر به دنبال افزودن گرما به وکالتان هستید، بهتر است که از یک پری امپ تیوب استفاده نمایید. یکی از بهترین گزینه‌ها در این مورد PreSonus TubePre V2 است. اگر یک پری امپ با بودجه بالاتر می‌خواهید، می‌توانید از Universal Audio UA-S610 استفاده نمایید.

این مدل گرمای وینتیجی را به شما می‌دهد که به دنبال اش هستید. اگر قصد دارید از سازتان، مانند یک گیتار اکوستیک، صدایی قدرتمند و پرحجم دریافت کنید، بهتر است به آن رنگ اضافه نکنید. تلاش کنید در این مورد صدایی شفاف و واضح تا حد ممکن به دست آورید. از آنجایی که گیتارها اکثرا به صورت استریو رکورد می‌شوند، یک گزینه جذاب در این مورد Millenia HV-3C می‌باشد. این پری امپ استریو از اجزایی با کیفیت بالا استفاده می‌کند تا حداکثر شفافیت را به صدای شما بیفزاید.

دیگر پری امپ ها

پری امپ‌های بسیاری هستند که کانال‌های زیادی دارند و این امکان را به شما می‌دهند تا چند ورودی را به صورت همزمان رکورد نمایید. بسیاری از پری امپ‌های اقتصادی مانند PreSonus BlueTube DP V2 تنها دو کانال ارائه می‌دهند. پری امپ‌های دیگری نیز هستند که شامل گین و .. می‌شوند. بعضی پری امپ‌ها علاوه بر ورودی/خروجی XLR که معمول است، دارای رابط‌های دیگری مانند USB ،Firewire و … می‌شوند.

تا به اینجا دریافتیم که پری امپ‌ها دسته بندی‌های متفاوتی دارند. بنابراین می‌توانید بنابر نیاز و خواسته خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. در انتخاب پری امپ به ژانر، سبک و علاقه خود دقت نمایید. همچنان که در طول زمان و پروژه‌های مختلف تجربیات متفاوتی به دست می‌آورید، خودتان بهترین گزینه را برای خود می‌یابید. همچنین اگر بودجه کافی برای خرید چندین پری امپ ندارید، می‌توانید از A Designs MP-2A استفاده نمایید. این پری امپ دارای دو کانال مجزا بوده و دو Tone Switch نیز دارد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *