×

آیا تئوری موسیقی برای تسلط بر نواختن گیتار ضروری است؟

تئوری موسیقی

بیایید به همه ابهامات در مورد این سوال پایان دهیم. برای یادگیری نحوه نواختن گیتار، لازم نیست تئوری موسیقی را یاد بگیرید، با این حال دانستن تئوری موسیقی کمک شایانی در بهبود نوازندگیتان خواهد داشت. گیتاریست های معروف زیادی مانند جیمی هندریکس یا پاکو دلوسیا  وجود داشتند که هرگز تئوری موسیقی را یاد نگرفتند و همچنان جزء گیتاریست های افسانه ای هستند.

نت خوانی و یادگیری تئوری موسیقی

وقتی صحبت از تئوری موسیقی می‌‌شود بسیاری از مردم فکر می‌کنند که آن شامل نشستن پشت میزهای مدرسه در مقابل یک معلم سخت گیر است! و همین موضوع باعث منصرف شدن بسیاری از علاقه مندان به یادگیری گیتار می‌شود.

تئوری در موزیک و موسیقی را به صورت کلی می‌توان به دو بخش تقسیم نمود:

  • یادگیری نت خوانی.
  • مفاهیم مربوط به تئوری موسیقی مانند فواصل ، گام های مازور و مینور ، آرپژها و … .

سیستم تبلیچر

اگر چه سیستم نگارشی تبلیچر TABLATURE برای اکثر قطعات موسیقی وجود دارد ولی بسیاری از قطعات کلاسیک به صورت نت نویسی استاندارد می‌باشد که نیاز به تمرین و یادگیری برای خواندن نتها خواهید داشت. با این حال، برای خواندن نتهایی که باید اجرا کنید لزوما نیازی به درک عمیق تئوری موسیقی نخواهید داشت.

اکثر گیتاریستها در واقع مجبور نیستند که نت خوانی را بدانند چرا که بسیاری از قطعات به صورت تبلیچر در دسترس می باشد. برای فقط نواختن یک قطعه موسیقی بر روی گیتار، فقط کافیست طریقه استفاده از تبلیچر را بدانید که بسیار راحت تر از نت خوانی است.

تبلیچر و نت خوانی

 در واقع تبلیچر به شما می‌گوید که چه کاری باید بر روی گیتار خود انجام دهید یا به عبارتی  کدام فرتها بر روی کدام سیمها را بنوازید. اگر جزء افرادی هستید که نمی توانید برای معلم گیتار هزینه کنید و یا فقط برای سرگرمی و یادگیری آکوردهای ابتدایی تصمیم به یادگیری گیتار گرفته اید ، تبلیچر می‌تواند برای شما مفید باشد.

یکی از مهم ترین تفاوت های سیستم تبلیچر و نت خوانی ، عدم نمایش ریتم و کشش نتها در سیستم تبلیچر می‌باشد که این می‌تواند نواختن قطعات خاص را پیچیده کند. درک خوب تئوری موسیقی به شما کمک می‌کند تا گیتار را سریعتر یاد گرفته و بتوانید زودتر به یک نوازنده واقعی گیتار تبدیل شوید.

تاثیر یادگیری تئوری موسیقی بر مهارتهای بداهه نوازی و آهنگسازی

همانطور که متوجه شدید ، بیشتر مبتدیان نیازی به یادگیری نت خوانی نخواهند داشت. یادگیری تئوری موسیقی در شروع یادگیری اجباری نیست و می‌توانید پس از مدتی که در اجرای تکنیکهای نوازندگی بهتر شدید ، اقدام به یادگیری آن نمایید.

برای شروع یادگیری، می‌بایست خود را با دو جنبه کلیدی نوازندگی آشنا کنید: ریتم و آکورد. به این ترتیب می‌توانید خیلی زود از نواختن گیتار لذت برده بدون این که در تئوری خشک و خسته کننده موسیقی غرق شوید. با این حال اگر می‌خواهید بدانید چیزی که می‌نوازید به چه صورت عمل می‌کند ، باید بیشتر از فقط خواندن تبلیچر بدانید.

از طرف دیگر پس از چندین ماه یا سال ، ممکن است که بخواهید اصول بداهه نوازی را بیاموزید که در این مرحله دانستن تئوری موسیقی امری ضروری خواهد بود.

نت خوانی گیتار

شما به عنوان یک نوازنده باید بدانید که چگونه گامهای موسیقی را در کنار هم قرار دهید، مثلا کدام گام با کدام آکورد می‌تواند همراه شود و یا اینکه توالی های آکورد به چه صورت شکل می‌گیرند. اگر چیزی از استراتژی موسیقی ندانید، به احتمال زیاد هنگام بداهه نوازی نتهای اشتباه را اجرا خواهید کرد.

یادگیری گیتار بدون تئوری موسیقی ؟

با اینکه که گیتاریستهایی مانند کرت کوبین به صورت گوشی آهنگسازی می‌کرد و جانگو رینهارت حتی نام نتها یا آکوردها را نمی‌دانست،  ولی جزء نوابغ موسیقیایی به شمار می‌رفتند که در واقع موردهای استثنا در دنیای موسیقی می‌باشند. آنها بر خلاف افراد معمولی گوش فوق العاده ای برای موسیقی داشتند.

تئوری به بهبود گوش موسیقیایی، دانش نتها، گامها، آکوردها و ریتمهای مختلف کمک می‌کند که در مجموع باعث ارتقاء سطح نوازندگیتان خواهد شد.

بدون دانش تئوری موسیقی ، آهنگسازی یا بداهه نوازی بسیار دشوار خواهد بود. شما می‌توانید از گام ها ، جملات موسیقی و دانش خود در تئوری ملودیک، برای کنار هم قرار دادن لیکها ، ریفها در موسیقیتان استفاده کنید.

افزایش توانایی موزیسین

درک ساختار هارمونیک و ملودیک برای هر کسی که می‌خواهد خلاقیت خود را بهبود ببخشد ضروری است. تئوری موسیقی خلاقیت شما را نه تنها محدود نمی‌کند بلکه روشی است که به کمک آن می‌توانید بیشترین بهره را از ساز خود ببیرید.

تئوری درهایی را به روی خلاقیت موسیقی شما باز می‌کند. به عنوان یک نوازنده گیتار، شما هر چه گام ها و توالی آکوردهای بیشتری بدانید، بهتر می‌توانید به بداهه نوازی و یا ساختن موسیقیتان بدون زدن نت اشتباه بپردازید.

روشهای مختلف یادگیری

در حالی که هر کسی می‌تواند نحوه نواختن گیتار را با گوش بیاموزد، ولی مناسب همه افراد نمی تواند باشد. برخی نوآموزان تمایل دارند زمان و تلاش خود را بدون معلم برای فراگیری گیتار صرف کنند این در حالیست که برخی دیگر به راهنمایی ها و آموزشهای معلم نیاز داشته و برای اجرای قطعات مورد نظر خود نیاز به تمرینات و درسهای اصولی و ساختارمند دارند.

سطح توانایی های افراد مختلف با یکدیگر تفاوت دارد برخی افراد گوش خوبی برای موسیقی دارند و بدون زحمت زیاد می‌توانند به هدفشان در نوازندگی برسند و در مقابل برخی افراد هم برعکس این موضوع می باشند.

یادگیری تئوری موسیقی می‌تواند خلاء دانش شما را پر کند. تصور کنید اگر جیمی هندریکس تئوری می‌خواند چقدر می‌توانست در نوازندگی او تاثیر مضاعف بگذارد. اغلب ما تمایل داریم روی اهداف به دست آمده تمرکز کنیم تا اینکه به سمت اهداف مورد نظرمان سفر کنیم.

آموزش تئوری موسیقی

پنج دلیل یادگیری تئوری موسیقی برای گیتاریست

در حالی که تئوری برای نوازندگی اجباری نیست، آگاهی از آن می‌تواند سرعت یادگیری نوازندگی را افزایش دهد. فرقی نمی کند که گیتار الکتریک می‌نوازید یا آکوستیک ،و یا اینکه  سبکتان بلوز ، راک ، جز ، کلاسیک و پاپ باشد، هر کاری که بر روی گیتار انجام دهید حتی کوک کردن گیتار بر پایه تئوری موسیقی است:

تئوری موسیقی زبان موسیقیدانان

اگر تئوری بلد باشید به شما این امکان را می‌دهد که با هر نوازنده ای با عبارات تخصصی صحبت کرده و منظور خود را به راحتی انتقال دهید در واقع این یک ابزار جهانی است که به هرکسی اجازه می‌دهد فارق از اینکه چه سازی می‌نوازد، موسیقی خود را اجرا کند.

تئوری موسیقی باعث بهبود حافظه بصری

چرا که شما موسیقی را فقط اجرا نمی‌کنید بلکه آن را به وسیله نتها و خطوط حامل می‌بینید. این راهیست برای یادگیری نواختن یک نت فقط با دیدن آن در یک قطعه موسیقی که به شما کمک می‌کند در زمان یادگیری آهنگهای جدید صرفه جویی کنید.

درک بهتر موسیقی

به کمک تسلط بر نت خوانی خواهید دانست که چگونه آکوردها و گام ها در کنار هم قرار می‌گیرند و در نتیجه دوره یادگیری شما را تسریع می‌کند.

رایج ترین شکل نت نویسی را خواهید آموخت

بسیاری از گیتاریستها از سیستم تبلیچر استفاده می‌کنند در حالی که این شیوه فقط برای نوازندگان سازهای فرت دار مانند گیتار، بیس، یوکللی و .. مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

نوازنده معتبرتر خواهید بود

به عنوان یک نوازنده آموزش دیده سبک کلاسیک ، اعتبار بیشتری را به خصوص از نظر سایر نوازندگان هم سبکتان به دست خواهید آورد.دانستن تئوری یک مزیت بزرگ چه برای گیتاریستها و یا نوازنده هر ساز دیگری می‌باشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *