×

تفاوت بین پیکاپ های هامباکر و سینگل کویل

پیکاپ-هامباکر-سینگل-کویل

صدای گیتارهای الکتریک و گیتارهای بیس، توسط بسیاری از المان‌ها تعیین می‌شوند. اما مهم‌ترین این المان‌ها، پیکاپ‌هایی است که در این محصولات از آن‌ها استفاده می‌شود. پیکاپ‌هایی که در گیتارها وجود دارند، باعث می‌شوند تا صدای گیتار شما به شکل قابل توجهی تغییر پیدا کند و همین موضوع باعث می‌شود که بسیاری از افراد با استفاده از این ویژگی، تلاش کنند تا با استفاده از پیکاپ‌های مختلف در گیتارها، صداهای مختلفی از ساز خود دریافت کنند.

با این که بحث پیکاپ‌ها، بحث بسیاری مفصلی است، اما در این مقاله تنها با یکی از موضوعاتی که برای پیکاپ‌ها وجود دارد، صحبت خواهیم کرد و آن، نوع پیکاپ‌ها است.

اما قبل از این که این دو نوع پیکاپ را به شما معرفی کنیم، لازم است نکته ای را به شما بگوییم که شنیدن آن بسیار مهم است. در این مقاله قصد نداریم تا با گفتن قوانین، بگوییم برای به دست آوردن صدا برای یک سبک خاص، تنها باید از این نوع پیکاپ استفاده کنید.

تفاوت پیکاپ های هامباکر و سینگل کویل

 

زیرا چنین قانونی وجود ندارد و همه چیز در نهایت به سلیقه نوازنده باز می‌گردد. اگر گیتار شما و یا پیکاپ شما، صدای مورد نظری که شما به دنبال آن هستید را تولید می‌کند، لازم نیست تا با خواندن این مقاله به دنبال تغییر پیکاپ‌های خود باشید، اما با خواندن این مطالب می‌توانید اطلاعات عمومی خود را در رابطه با  نحوه کار کردن گیتارها و بیس‌های الکتریک افزایش می‌دهید.

پیکاپ ها به صورت کلی به دو شکل سینگل کویل و هامباکر تولید می‌شوند، موارد دیگری نیز وجود دارند اما این دو نوع، یکی از مهم‌ترین و پر طرفدار‌ترین مدل‌های پیکاپ‌ها هستند. اما تفاوت آن‌ها در چیست و چرا بسیار از افراد می‌گویند استفاده از پیکاپ های هامباکر برای بعضی از سبک‌ها همانند راک و متال بهتر است و اگر بخواهید سبک‌هایی مانند جز و بلوز بنوازید، بهتر است از  پیکاپ های سینگل کویل استفاده کنند.

پیکاپ سینگل کویل

فرق اصلی ای که این پیکاپ‌ها دارند در صدایی است که تولید می‌کنند. پیکاپ‌های سینگل کویل اولین پیکاپ‌هایی بوده اند که برای گیتارهای الکتریک تولید شده اند. این پیکاپ‌ها صدایی دارند که نسبت به دیگر پیکاپ‌ها، صدایی تیزتر محسوب می‌شود. اصطلاحی که برای این صدا استفاده می‌شود، Twang نام دارد که بسیاری از افراد به اشتباه، از این اصطلاح به عنوان صدایی که برای موسیقی کانتری از آن استفاده می‌شود استفاده می‌کنند.

پیکاپ‌های سینگل کویل یا با استفاده از یک مگنت تولید می‌شوند و یا با استفاده از چندین مگنت زیر یکدیگر. در هر صورت این پیکاپ‌ها، از محبوبیت بسیار بالایی در بین نوازنده‌ها بر خوردار هستند و عمده این محبوبیت، به دلیل داشتن فرکانس‌های تربل بسیار خوب و خوش صدای آن‌ها می‌باشد.

تفاوت-سینگل-کویل-هامباکر

 

اگر شما به صدایی که این پیکاپ‌ها تولید می‌کنند آشنا باشید و سپس به آلبوم‌های راک، جز، بلوز و کانتری‌های جدید و قدیمی گوش دهید، بلافاصله متوجه صدای این پیکاپ‌ها می‌شوید. صدایی بسیار واضح، شفاف و شیشه ای. اما این پیکاپ‌ها مشکلاتی نیز دارند که برخی از آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که این پیکاپ‌ها از آن رنج می‌برند، نویزی است که تولید می‌کنند. این نویز اما طرفداران خود را نیز دارند و بسیاری از کسانی که عاشق صدای سینگل کویل هستند، می‌گویند نویزی که این پیکاپ‌ها تولید می‌کنند باعث می‌شود تا صدای خاصی به آن‌ها داده شود.

اما بسیاری از گیتاریست‌ها از این نویز متنفرند و آن را عامل بد بودن صدای گیتار خود می‌دانند. اما به هر حال، بسیاری از نوازندگان بزرگ همانند دیوید گیلمور، جیمی هندریکس و اریک کلپتون از این پیکاپ‌ها استفاده کرده اند و صدای گیتار خود را با استفاده از این پیکاپ‌ها تولید کرده اند.

 

پیکاپ های هامباکر و سینگل کویل

پیکاپ هامباکر

حال به سراغ یکی دیگر از مدل‌های پیکاپ می‌رویم، پیکاپ‌های هامباکر که طرفداران بسیار زیادی در سرتاسر دنیا دارند. این پیکاپ‌ها ابتدا توسط شرکت گیبسون تولید شده و تنها مخصوص گیتارهای این شرکت بوده اند.

این پیکاپ‌ها پس از مدتی توسط بسیاری از شرکت‌های پیکاپ سازی ساخته شدند تا به یکی از محبوب‌ترین پیکاپ‌های گیتار در دنیا تبدیل شوند. اما دلیل اصلی ساخت این پیکاپ‌ها توسط شرکت گیبسون چه بوده است؟

پیکاپ-هامباکر

در زمانی که بر روی گیتارهای الکتریک تنها پیکاپ‌های سینگل کویل نصب می‌شد، گیتاریست‌هایی که از نویز این پیکاپ‌ها فراری بودند، تلاش کردند تا راحتی را بیابند تا با استفاده از آن بتوانند نویز پیکاپ‌های سینگل کویل را از بین ببرند. آن‌ها متوجه شدند که اگر و عدد پیکاپ سینگل کویل را به یک دیگر متصل کنید و با ایجاد Phase Issues، باعث شوید که Phase آن‌ها از یک دیگر خارج شود، می‌توانید صدایی بدون نویز را از گیتارها بدست بیاورید.

همین موضوع جرقه ای بود برای تولید پیکاپ های هامباکر، پیکاپ‌هایی که به نوعی با به هم چسباندن دو عدد پیکاپ سینگل کویل تشکیل شده اند و نویز پیکاپ های سینگل کویل را ندارند. اما این تنها تفاوت میان این دو نوع پیکاپ نیست.

بسیاری از گیتاریست‌ها پس از نواختن با سازهایی که دارای پیکاپ های هامباکر بوده اند، مدعی هستند که این پیکاپ‌ها از صدایی گرم‌تر و حجیم‌تر نسبت به پیکاپ های سینگل کویل بر خوردارند. صدای این پیکاپ‌ها از فرکانس‌های بیس بیشتری نسبت به پیکاپ‌های سینگل کویل برخوردار است. آن‌ها همچنین می‌گویند که این پیکاپ‌ها دارای ساستین بیشتری نسبت به پیکاپ‌های سینگل کویل هستند.

 

پیکاپ های هامباکر و سینگل کویل

مقاله پیشنهادی: انواع پیکاپ های گیتار الکتریک

طولی نکشید که پیکاپ‌های هامباکر به دلیل داشتن ویژگی‌هایی که پیش‌تر گفتیم، به پیکاپی تبدیل شد که بسیاری از نوازندگانی که در سبک‌های متال، راک و جز نوازندگی می‌کنند، از آن‌ها استفاده می‌کنند. فرکانس‌های مید حجیم‌تر و همچنین شفافیت بیشتر هنگامی که با صدای دیستورشن در حال نواختن هستید، همگی باعث شده است تا این پیکاپ‌ها از محبوبیت بالایی برخوردار باشند.

همچنین این پیکاپ‌ها توسط بسیاری از نوازندگان بلوزی که به دنبال صداهای اوردرایو شده بودند نیز استفاده شده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *