×

مقایسه گیتار بیس آکوستیک و بیس الکتریک

بیس الکتریک شباهت زیادی به گیتار الکتریک یا آکوستیک دارد، با این تفاوت که نک آن بلندتر و از لحاظ طولی به طور کلی بلندتر می باشد و به طور معمول ۴ تا ۶ سیم دارد. از اواسط دهه ۱۹۵۰، گیتار بیس الکتریک به طرز چشمگیری جایگزین گیتار های دابل بیس در موسیقی پاپ شد. گیتار بیس های ۴ سیم معمولا مانند دابل بیس ها کوک می شوند ( E, A, D, G). این گیتار ها در درجه اول با انگشتان، انگشت شست یا پیک نواخته می شوند. گیتار الکتریک بیس دارای پیکاپ بوده و باید به یک آمپلی فایر و اسپیکر متصل شوند تا صدای بلند کافی نسبت به سایر ساز ها داشته باشند.

گیتار-بیس-الکتریک-بیس-چیست؟

مقایسه پیکاپ های گیتار بیس آکوستیک و بیس الکتریک

پیکاپ های دقیق (Precision)

به این نوع از پیکاپ P استایل نیز گرفته می شود. این پیکاپ ها دارای ۲ تک سیم پیچ (Single Coil) می باشند. این جفت سیم پیچ، در یک پیکربندی هامباکینگ، به خوبی نویز الکترونیکی اطراف را کاهش می دهند. پیکاپ ها یا J استایل از جمله پیکاپ های ۸ قطبی پر استفاده ای هستند که زیر ۴ سیم گیتار شما قرار می گیرند. پیکاپ های J به طور معمول طرح های تک سیم پیچ هستند. به طور رایج از دو نوع از این پیکاپ ها در این سبک گیتار ها استفاده شده است، یکی در نزدیکی بریج و دیگری نزدیک به نک قرار داده می شود. همانند پیکاپ های P، پیکاپ های J نیز در یک هامباکینگ سیم پیچی شده اند و وقتی باهم استفاده شوند، نویز را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهند.

پیکاپ-های گیتار-بیس--الکتریک

پیکاپ های دوئل سیم پیچ هامباکر

هامباکر ها همچنین مقدار خروجی بیشتری نسبت به پیکاپ های تک سیم پیچ تولید می کنند، اگر چه بسیاری از پیکاپ های دوئل سیم پیچ به عنوان افزایش مقاومت پیکاپ های تک سیم پیچ مانند مدل J به بازار عرضه شدند.

پیکاپ های پیزوالکتریک

این پیکاپ ها از یک ترنسدیوسر به منظور تبدیل ارتعاشات به سیگنال های الکتریکی در بدنه ساز یا بریج استفاده می کنند. آن ها به طور معمول در زیر سدل بریج یا در نزدیکی بریج قرار می گیرند و صداهای مختلفی از پیکاپ های آهنربایی تولید می کنند که اغلب شبیه به صدای گیتار آکوستیک بیس است.

خرید گیتار بیس الکتریک و آکوستیک با قیمت های مناسب در این بخش از سازکالا .

پیکاپ های پیزو

از این پیکاپ ها اغلب در گیتار های آکوستیک بیس استفاده می شود تا امکان تقویت صدا بدون نیاز به میکروفن فراهم شود. پیکاپ های اپتیکال از یک LED مادون قرمز به منظور ردیابی نوری حرکت سیم استفاده می کنند، که به این پیکاپ ها امکان می دهد تا به تنهایی حجم صدای بالایی را در فرکانس های پایین تولید کرده و صدایی بدون Hum یا رزونانس بیش از حد ایجاد کنند. از آنجا که پیکاپ های نوری فرکانس های زیاد یا صداهای پرکاشنی را به خوبی انتخاب نمی کنند، به طور معمول از یک جفت پیکاپ پیزوالکتریک به منظور کامل کردن فرکانس های از دست رفته۸ استفاده می کنند.

گیتار بیس آکوستیک

گیتار بیس آکوستیک یک ساز بیس با بدنه ای از جنس چوب توخالی می باشد، و معمولا بدنه از بزرگتر از گیتار آکوستیک با سیم های فلزی است. مانند گیتار بیس الکتریک های قدیمی و دابل بیس، گیتار های آکوستیک بیس نیز دارای ۴ سیم می باشند و به طور معمول بر روی تیونینگ (کوک) EADG تنظیم می شوند. از آنجا که گاهی شنیدن صدای گیتار آکوستیک بیس بدون آمپلی فایر ممکن است دشوار باشد، همه گیتار های آکوستیک بیس دارای پیکاپ، آهنربا یا پیزوالکتریک یا هر دو می باشند، به طوری که قادر به تقویت صدای این سبک از گیتار ها با آمپلی فایر بیس خواهید بود.

موسیقی سنتی مکزیکی چندین نوع گیتار آکوستیک بیس، مانند guitarrón که یک گیتار آکوستیک بیس ۶ سیم مکزیکی با عمق صدای بالایی است از جمله گیتار های آکوستیک بیس حرفه ای به در سبک مکزیکی به شمار می روند. بر خلاف گیتار الکتریک بیس که به طور کلی یک ساز با بدنه ای محکم (سالید) است، بدنه گیتار آکوستیک بیس معمولا از چوب توخالی شبیه به گیتار های آکوستیک ساخته می شوند.

مطلب پیشنهادی : گیتار بیس چیست؟ هرآنچه باید راجع به آن بدانید.

اکثر گیتار های آکوستیک بیس دارای فرت بوده اما مدل هایی نیز وجود دارند که فاقد فرت می باشند. نسخه های نیمه فرت این سبک گیتار نیز در بازار موجود است، که بسیار نایاب می باشند. گیتار آکوستیک بیس مانند گیتار های الکتریک بیس و دابل بیس قدیمی معمولا دارای ۴ سیم می باشد و تیون (کوک) رایج آن ها E-A-D-G می باشد. اما مدل های ۵ سیم یا بیشتر نیز مانند گیتار الکتریک بیس نیز تولید شده اند که کمتر متداول هستند.

تفاوت-های-بین-گیتار-بیس-آکوستیک-و-آکوستیک-الکتریک-چیست؟

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *