×

گیتار بیس چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید گیتار بیس چیست در این مطلب به صورت کامل ویژگی‌های این نوع گیتار را برای شما توضیح می‌دهیم و مدل‌های مختلف آن را معرفی می‌کنیم. برای قرن‌ها، یکی از سازهای محبوب در میان سازهای مختلف دنیا، ساز دابل بیس بود که یک نوع ساز برای اجراهای ارکسترال به شمار می‌رفت که می‌توانستید با استفاده از آن نت‌های بسیار بم را بنوازید.

اواسط قرن بیستم اما، ساز جدیدی برای نوازندگان بیس طراحی شد که می‌توانستند بر روی آن به تمرین قطعات مختلف بپردازند و یا آن‎‌ها را اجرا کنند. این ساز جدید، گیتار بیس (guitar bass) بود. پس از مدت کوتاهی اما گیتار بیس‌های الکتریک به بازار عرضه شدند و به سرعت در سبک‌هایی مانند پاپ، جز، راک، هیپ هاپ، R&B و حتی موسیقی کلاسیک مورد استفاده قرار گرفتند.

برای مشاهده قیمت گیتار بیس کلیک کنید.


گیتار بیس چیست؟

گیتار بیس (گیتار باس) را می‌توانیم یک نوع گیتار از خانواده گیتارهای الکتریک بدانیم که به طور اختصاصی برای نواختن و باز تولید فرکانس‌های بیس استفاده می‌شود. همانند گیتارهای الکتریک، برای گیتارهای بیس نیز از پیکاپ‌های مختلف استفاده می‌شود که وظیفه این پیکاپ‌ها جذب کردن ارتعاش سیم‌ها و تبدیل آن به سیگنال الکتریکی می‌باشد. در نهایت این سیگنال الکتریکی از طریق خروجی گیتار bass به آمپلی فایرها منتقل می‌شود و صدا از این طریق تولید می‌شود.

این گیتار چند عدد سیم دارد؟

در حالت عادی، گیتارهای بیس (guitar bass) دارای چهار عدد سیم هستند اما مدل‌های مختلفی نیز در بازار وجود دارند که به شکل پنج سیم، شش سیم، هفت سیم و حتی هشت سیم نیز به بازار عرضه شده‌اند. همانند یک گیتار عادی، فاصله میان نت‌های هر سیم با سیم پایینی فاصله چهارم آن نت می‌باشد.

در واقع یک گیتار bass شامل نت‌های چهار سیم بالایی گیتار است که به شکل EADG می‌باشد. در گیتار بیس‌های پنج سیم، یک سیم به سیم‌های بم اضافه شده و کوک به شکل BEADG تبدیل می‌شود. اگر گیتار مورد نظر، گیتار بیسی شش سیم باشد، یک سیم دیگر به سیم‌های زیر اضافه می‌شود و کوک نهایی به شکل BEADGC خواهد بود.


مدل‌های مختلف گیتارهای بیس کدامند؟

بعد از اینکه متوجه شدید گیتار بیس چیست می‌خواهیم مدلهای مختلف آن را هم برایتان عنوان کنیم. همانند بسیاری از سازهای موجود در بازار، گیتارهای بیس نیز به اشکال مختلف به بازار عرضه شده است و مدل‌های مختلفی دارد.

گیتار ۷۳۶ Bass Fiddle

شاید اولین گیتار بیسی که به بازار عرضه شد، ۷۳۶ Bass Fiddle باشد که در سال ۱۹۳۵ به بازار عرضه شد. این ساز در ابتدا تفاوت‌های بسیار زیادی با سازهای دابل بیس داشت که اصلی‌ترین تفاوت را می‌توانیم داشتن فرت‌هایی بر روی دسته آن بدانیم. این موضوع اما برای بسیاری از نوازندگان خوشایند بود زیرا در این حالت می‌توانستند ساز خود را راحت‌تر گذشته رگلاژ کنند و همچنین نوازندگان بیشتر می‌توانستند یادگیری این ساز را آغاز کنند.


گیتار بیس Precision Bass

اما اولین نسخه از گیتار بیس‌های الکتریک به شکل امروزی توسط مهندسین شرکت فندر و با تولید گیتار بیس Precision Bass تولید شد. این ساز که اکنون آن را با نام P Bass می‌شناسند، از بدنه ای بسیار شبیه به بدنه گیتارهای تلکستر این شرکت بهره می‌برد. در طول سال‌ها، طراحی و امکاناتی که برای این گیتار فندر در نظر گرفته شد دستخوش تغییرات فراوانی شد اما همچنان این گیتار یکی از پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین گیتارهای شرکت فندر به شمار می‌رفت.

از جمله نوازندگان محبوب و افسانه ای که از گیتار بیس‌های P Bass برای ضبط و اجراهای خود استفاده کرده‌اند می‌توانیم به David Brown، نوازنده گیتار بیس بند کارلوس سانتانا، Roger Waters، بیسیست و آهنگساز افسانه ای گروه پینک فلوید، John Deacon، بیسیست گروه راک کویین و Steve Harris، نوازنده گیتار و آهنگساز گروه آیرون میدن اشاره کرد.


گیتار بیس‌های Jazz Bass

از دیگر گیتار بیس‌های مشهوری که توسط شرکت فندر ساخته شد می‌توانیم به گیتار بیس‌های Jazz Bass اشاره کنیم که برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ به بازار عرضه شد. این

به طور اختصاصی به گونه ای طراحی شده بود که فرکانس‌های تربل و میدرنج خوبی را نیز در اختیار داشته باشد (در حالی که گیتار بیس‌های P Bass برای فرکانس‌های بیس و ساب خود محبوب بودند.) بدنه‌ای که برای ساخت این گیتار بیس مورد استفاده قرار گرفت، بدنه ای الهام گرفته شده از گیتارهای Jazzmaster این شرکت بود.

نکته جالب این است که نه تنها گیتارهای Jazzmaster، بلکه گیتار بیس‌های Jazz Bass بیشتر توسط نوازندگان راک مورد استفاده قرار گرفته‌اند اما نوازندگان جز مشهوری نیز از این گیتارها برای ضبط آهنگ‌های خود استفاده کرده‌اند.


روش‌های مختلف نوازندگی با گیتار بیس

یکی از جذابیت‌های این گیتارها، این است که می‌توانید به شیوه‌های مختلف با آن‌ها به نوازندگی بپردازید و در سبک‌های مختلف به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید. برای مثال، در برخی از سبک‌ها، از گیتار بیس برای کمک به ریتم درامز استفاده می‌شود در حالی که در برخی از سبک‌ها از این ساز برای تکمیل کردن صدای گیتار استفاده می‌شود. شما هنگام نواختن این ساز نه تنها باید دقت بسیاری به نوع ریتم و نحوه نواختن درامز داشته باشید، بلکه  باید سعی کنید تا با استفاده از نت‌های جالب و متفاوت، حضور خود را در میکس نشان دهید.

همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که باید ساز خود را مرتبا کوک کنید. این موضوع، یکی از مشکلات اساسی در نوازندگان بیس است که ساز خود را کوک نمی‌کنند در حالی که گیتار بیس به عنوان یکی از اصلی‌ترین پایه‌های آهنگ شما، باید همواره کوک باشد. کوک نبودن گیتار بیس همانند کوک نبودن گیتارهای الکتریک به سرعت قابل تشخیص نیست، اما پیشنهاد می‌کنیم که حتما یک تیونر حرفه‌ای در کنار خود داشته باشید تا مرتبا ساز خود را چک کنید.

مقاله پیشنهادی: مقایسه گیتار بیس آکوستیک و بیس الکتریک

سخن پایانی

این ساز را می‌توان یکی از اصلی‌ترین سازها برای تنظیم و اجرای سبک‌های مدرن به شمار آورد. فرقی نمی‌کند که شما بخواهید در سبک‌هایی همانند پاپ، جز و یا بلوز فعالیت کنید و یا می‌خواهید با استفاده از ساز خود در سبک راک و متال نوازندگی کنید.

با خرید و یادگیری این ساز می‌توانید بهترین صدای ممکن را برای پروژه‌‎های خود در اختیار داشته باشید. در انتها هر سوالی یا نظری که بعد از خواندن مقاله گیتار بیس چیست برایتان ایجاد شده را می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “گیتار بیس چیست؟
  • مهر ۲۶, ۱۴۰۱ at ۱۱:۰۲ ق٫ظ

    سلام، گیتار هایی که جزو دسته گیتار الکتریک هستن هم نیاز به رگلاژ دارن؟

    پاسخ
    • آبان ۹, ۱۴۰۱ at ۲:۰۰ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز
      بله هر نوع گیتار ممکن است نیاز به رگلاژ داشته باشد

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *