×

۱۰ گیتاریست برتر دهه ۷۰

در این مقاله ۱۰ گیتاریست برتر دهه ۷۰ که هرکدام در سبک خود حرفی برای گفتن داشته اند را به شما معرفی می‌کنیم.

Jeff Beck (جف بک)

Jeff Beck که نام اصلی او Geoffrey Arnold Beck (متولد ۲۴ ژوئن سال ۱۹۴۴ در Wallington ،Surrey انگلستان) یک گیتاریست سبک راک است که نوازندگی سریع و پیچیده وی در ارتقای سبک هوی متال و جز راک نقش بسزایی داشته و او را به یکی از ۱۰ گیتاریست برتر دهه ۷۰ در سبک راک تبدیل کرده است.

Lord Sutch ، گیتاریست جوانی را به یکی از گروه‌های بلوز_راک به نام Yardbirds معرفی کرد که در سال ۱۹۶۵ این گیتاریست جوان یعنی Jeff Beck با امضای قراردادی جایگزین Eric Clapton شد. سال بعد، وی از گروه Yardbirds جدا شد و گروه خود را تشکیل داد که ووکالیست این گروه Rod Stewart و بیسیست آن Ron Wood بود.

 

Jeff-Beck

 

Jimi Hendrix (جیمی هندریکس)

Jimi Hendrix در دوران نوجوانی گیتار نوازی را آموخت و در سال ۱۹۶۰ با نوازندگی خلاقانه اش با گیتار الکتریک به یک افسانه تبدیل شد. یکی از به یادماندنی ترین اجراهای وی در سال ۱۹۶۹ در Woodstock به وقوع پیوست، جایی که وی آهنگ “The Star-Spangled Banner” را اجرا کرد. وی به دلیل مصرف مواد مخدر در سال ۱۹۷۰ در گذشت. در اواسط سال ۱۹۶۶، Jimi Hendrix  نوازنده بیس گروه راک Animals به نام Chas Chandler را ملاقات کرد.

Chandler نوازنده گروه Hendrix را متقاعد کرد که به لندن برود، جایی که وی به بیسیست Noel Redding و درامر Mitch Mitchell پیوست. در حین اجرای برنامه در انگلستان، کیفیت نوازندگی Hendrix در کنار اشخاص به نامی مانند Beatles ،Rolling Stones ،the Who و Eric Clapton مورد تحسین همگان قرار گرفت. یکی از منتقدان یک مجله موسیقی انگلیسی به نام Melody Maker گفت: Jimi حضور فوق العاده ای روی صحنه دارد.

 

Jimi-Hendrix

 

David Jon Gilmour (دیوید جون گیلمور)

وی متولد ۶ ام مارس ۱۹۴۶ و یک موسیقیدان انگلیسی است که عضو گروه Pink Floyd به سبک Progressive Rock بود. Gilmour در سال ۱۹۶۸ به عنوان گیتاریست و ووکالیست اصلی به این گروه راک ملحق شد. گروه Pink Floyd با آلبوم‌های مفهومی The Dark Side of the moon در سال ۱۹۷۳، Were here در سال ۱۹۷۵، Animals در سال ۱۹۷۷ و The wall در سال ۱۹۷۹ به موفقیت‌های بین المللی دست یافتند.

در اوایل دهه ۸۰، این گروه به یکی از پر فروش‌ترین و معتبرترین گروه‌های تاریخ موسیقی تبدیل شدند. تا سال ۲۰۱۲، این گروه فروشی بالغ بر ۲۵۰ میلیون نسخه داشتند و در این بین ۷۵ نسخه در ایالات متحده به فروش رسیدند. بعد از جدا شدن Roger Waters از این گروه در سال ۱۹۸۵، Pink Floyd با رهبری Gilmour به کار خود ادامه داد و ۳ آلبوم استودیویی دیگر منتشر کردند.

 

David-Jon-Gilmour

 

Richard Huge Blackmore (ریچارد هیوج بلکمور)

وی گیتاریست و ترانه سرای انگلیسی متولد ۱۴ آوریل سال ۱۹۴۵ می‌باشد. Blackmore یکی از بنیان گذاران گروه Deep Purple در سال ۱۹۶۸ است که سبک نوازندگی این گروه هارد راک بوده است، این گروه ریف‌ها و صداهای ارگ را با هم میکس می‌کردند.

Blackmore همواره مشغول ساخت ریف‌های گیتار بود و گاهی از این ریف‌ها در سولو نوازی‌های تاثیرگذارش استفاده می‌کرد. در طول حرفه سولونوازی، Blackmore یک گروه هوی متال به نام Rainbow تاسیس کرد. به عنوان یکی از اعضای گروه Deep Purple ،Blackmore در آوریل سال ۲۰۱۶ به مشاهیر سبک راک اند رول تبدیل شد.

وی از طرف مجله‌های به نامی مانند Guitar Word و Rolling Stone به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین نوازندگان گیتار در نظر گرفته شده است.

 

Richard-Huge-Blackmore

 

Eric Patrick Clapton (اریک پاتریک کلپتون)

وی متولد ۳۰ مارس ۱۹۴۵ انگلستان است.  Clapton فرزند Patricia Molly Clapton متولد ژانویه ۱۹۲۹ است. بزرگ کردن یک بچه برای یک دختر ۱۶ ساله در دهه ۴۰ کار سختی بود و به این دلیل Eric با باور اینکه مادر او خواهرش، و مادر بزرگش مادرش است بزرگ شد. Eric در یک خانه موسیقی بزرگ شد، جایی که مادر بزرگ او نوازنده پیانو بود، عمو و مادر او نیز علاقه زیادی به موسیقی داشتند.

Eric در ۱۳ امین سال تولدش درخواست یک گیتار آلمانی گران قیمت با سیم‌های فلزی کرد که نواختن با آن خیلی سخت بود. وی در کالج Kingston شروع به تحصیل کرد ولی به دلیل یک دوره مشروطی از این کالج اخراج شد. در اوایل سال ۱۹۶۳، در سن ۱۷ سالگی به گروه اول خود یعنی The Roosters پیوست.

در اکتبر سال ۱۹۶۳، Keith Relf و Paul Samwell-Smith ،Clapton را به عنوان عضوی برای گروه Yardbirds به خدمت گرفتند. وی در طول مدت ۱۸ ماه در گروه The Yardbirds، نام مستعار Slowhand را بدست آورد و اولین آلبوم‌های خود با نام‌های Five Live Yardbirds ،Sonny Boy Williamson و The Yardbirds را ثبت کرد. اریک نیز یکی از ۱۰ گیتاریست برتر دهه ۷۰ است.

 

10 گیتاریست برتر دهه 70

 

Jimmy Page (جیمی پیج)

بدون شک یکی از تاثیرگذارترین، مهم‌ترین و حرفه ای‌ترین گیتاریست‌ها و آهنگسازان در تاریخ موسیقی راک، Jimmy page است. تقریبا هر گیتاریست سبک راک از اواخر دهه ۶۰ / اوایل دهه ۷۰ تا به امروز، تحت تاثیر کارهای Jimmy با Led Zeppelin قرار گرفته است. ریف‌های یکپارچه وی به عنوان نقشه ای از هوی متال در نظر گرفته می‌شود. Page همنچنین به Zeppelin در نوشتن آهنگ‌های کلاسیک کمک می‌کرد و همه ی آلبوم‌های وی را تولید کرد. وی متولد ۹ ژانویه سال ۱۹۴۴ انگلستان است.

با ظهور گروه‌های موسیقی مانند Rolling Stones در اوایل دهه ۶۰ و علاقه شدید این گروه به سبک بلوز راک، Page به تاسیس گروه تصمیم گرفت تا به یکی از بزرگ‌ترین گیتاریست‌ها و تهیه کنندگان موسیقی در انگلستان تبدیل شود. وی با بسیاری از گروه‌های به نام مانند Who ،Them ،Donovan ،Kinks و Rolling Stones همکاری داشته است. تا سال ۱۹۶۶، Page به این فکر افتاد که به گروهی تمام وقت بپیوندد. او پیشنهاد نوازندگی از طرف Yardbirds به عنوان بیسیست دریافت کرد، و با یکی از بزرگان گیتار به نام Jeff Beck همکاری کرد. اگر چه Yardbirds فعالیت خود را به عنوان یک گروه بلوز راک شروع کرد، اما با اضافه شدن Page به این گروه، Yardbirds شروع به نوازنگی در سبک‌های psychedelic و هارد راک کرد.

 

Jimmy-Page

 

Brian May (برایان می)

وی گیتاریست اصلی گروه Queen بوده است. Brian May با گیتار ساخت خودش یعنی “Red Special” برای گروه Queen نوازندگی انجام داده است، وی نیز یکی از ۱۰ گیتاریست برتر دهه ۷۰ می‌باشد. پس از درگذشت Freddie Mercury در سال ۱۹۹۱، Queen موفقیت خود را در سال‌های بعد با ووکالیست‌هایی همچون Paul Rodgers و Adam Lambert بازپس گرفت.

خارج از حرفه موسیقی، May کتاب‌های زیادی را منتشر کرده و یکی از حامیان حیوانات بوده است. May یک گروه راک به نام Smile در کالج London Imperial تشکیل داد، شور و اشتیاق وی به موسیقی بزودی او را به اختر فیزیک علاقه مند کرد. در سال ۱۹۷۱، May مدرک Ph.D خود را دریافت کرد. پیشینه کاری May به عنوان گیتاریست اصلی، ووکالیست و ترانه سرا می‌باشد.

 

Brian-May

 

Johnny winter (جانی وینتر)

وی متولد ۲۳ ام فوریه سال ۱۹۴۴ تگزاس می‌باشد. Johnny Winter نواختن گیتار را در حالی آموخت که Edgar Winter برادرش در حال یادگیری کیبورد و ساکسیفون بود. این دو برادر مدت‌ها به صورت حرفه ای نوازندگی کردند، و خیلی زود ضبط تک آهنگ‌های خود را شروع کردند. هر دوی آن‌ها عضو گروه Johnny & the Jammers بودند که آهنگ‌های “School Day Blues” و “You Know I Love You” را توسط Dart Records در سال ۱۹۵۹ منتشر کردند.

Winter اولین موفقیت خود را با نسخه ضبط شده “Harlem Shuffle” بدست آمد، که توسط Universal Records منتشر شد و به مدت دو هفته در نوامبر سال ۱۹۶۶ جز ۱۰۰ آهنگ برتر Billboard بود. در سال ۱۹۶۸، Winter تصمیم گرفت به صورت انحصاری روی سبک بلوز راک کار کند، و سه گانه ای با Tommy Shannon بیسیست و John “Red” Turner به عنوان درامر تشکیل داد.

 

10 گیتاریست برتر دهه 70

 

Al Di meola

Al Di Meola یکی از معتبرترین جوایز گیتار را از بزرگ‌ترین نظرسنجی گیتار در جهان یعنی Guitar Player دریافت کرده است. وی در طی دو دهه گذشته در سراسر جهان به عنوان یکی از برجسته‌ترین نوازندگان در موسیقی جز شناخته شده است. از جمله ویژگی‌های خاص Al Di Meola این بود که در نوازندگی‌هایش از احساسات زیادی استفاده می‌کرد که این کار، الهام بخش هنرمندان دیگر بود. از سرعت و گرمای اجراهای انفرادی گرفته تا چالش بین “Di Meola / McLaughlin / De Lucia و دومین ضبط آهنگ Heart of the Immigrants توسط گروه آکوستیک او همه و همه باعث شد تا نام این هنرمند جاودانه شود.

Al Di meola در خانواده ای ایتالیایی متولد شد و در شهر نیوجرسی دوران نوجوانی و جوانی خود را سپری کرد. Al Di جوان زمان خود را به کلاس‌های گیتار و باشگاه‌های محلی سالسا اختصاص داده بود. وی تحت تاثیر Larry Coryell جذب موسیقی جز شد، و در کالج موسیقی Berklee در بوستون ثبت نام کرد. بیست و یک ضبط، جوایز بی شمار از جمله سه آلبوم طلایی و فروش ۶ میلیون نسخه، Al Di هنوز هم خود را به چالش دعوت می‌کند.

 

10 گیتاریست برتر دهه 70

 

Andrew Latimer

متولد ۱۷ می ۱۹۴۹ انگستان است. Latimer عضوی از بینان گذاران گروه راک Camel و تنها عضوی است که از زمان تشکیل این گروه در سال ۱۹۷۱ همراه همیشگی Camel بوده است. Latimer به عنوان یکی از ۱۰ گیتاریست برتر دهه ۷۰ و خواننده، نوازنده فلوت و کیبوردیست شناخته می‌شود.

در کنار Susan Hoover ،Latimer به آمریکا نقل مکان کرد و در آنجا یک شرکت کمپانی تولید موسیقی احداث کرد و نام آن را Camel Productions گذاشت. در این استودیو آلبوم‌هایی همچون Dust and Dreams سال ۱۹۹۱، Harbour of Tears سال ۱۹۹۶، Rajaz سال ۱۹۹۹ و A Nod and a Wink سال ۲۰۰۲ ضبط شده اند.

اولین DVD کنسرت گروه Camel در سال ۱۹۹۷ تحت عنوان Coming of Age منتشر شد. در سال ۲۰۰۶ Latimer و Hoover به انگلستان بازگشتند و Camel Productions UK را تاسیس کردند.

 

10 گیتاریست برتر دهه 70

 

مقاله پیشنهادی: بهترین گیتاریست‌ های جهان

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *