×

۱۰ نکته برای ساند چک بهتر در صدابرداری اجرای زنده

ساند چک ، یکی از نکات مهمی است که در صدابرداری اجرای زنده باید توجه ویژه ای به آن بکنید. معمولا قبل از اجرای اصلی در مکان‌های کنسرت گروه‌ها صدای خروجی خود را چک می‌کنند که به این کار ساند چک کردن می‌گویند. در این مقاله، نکاتی مهم در مورد ساند چک را از زبان بزرگترین و مشهورترین مهندسین صدا مرور می‌کنیم که می‌تواند به شما در دست یابی به صدای بهتر کمک کند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

Peter Keppler

پیتر کپلر ، مهندس صدایی است که در صدابرداری اجراهای زنده گروه‌های مختلف از جمله David Bowie، Nine Inch Nails و Katy Perry نقش پررنگی داشته است. نکته ای که او به عنوان یک نکته مهم گفته این است که سعی کنید تا صدای هر ساز را در شرایط نوازندگی چک کنید، نه به شکل جداگانه!

برای مثال، اگر می‌خواهید یک درام کیت را از نظر صدایی بررسی کنید، از درامر بخواهید که یک ریتم ساده را بنوازد. بسیاری از افراد این کار را به گونه ای انجام می‌دهند که اجزای مختلف را به شکل جداگانه می‌خواهند. سعی کنید این کار را انجام ندهید.

Peter Keppler

Jeff Sandstrom

نکته مهمی که Jeff Sandstrom به آن اشاره دارد، این است که باید در نظر داشته باشید که چک کردن لاین، ساند چک و تمرین در فضای اجرای زنده سه کار متفاوت است و نباید آن‌ها را با یکدیگر اشتباه بگیرید. چک کردن لاین قبل از آن است که گروه وارد سالن شود.

ساند چک هنگامی است که مهندس صدا می‌خواهد از هدفون میکس‌های مختلف اطمینان داشته باشد و تمرین هنگامی است که پس از انجام ساند چک، گروه به تمرین آهنگ‌های مختلف با هدفون میکس جدید می‌پردازد.

Jeff Sandstrom

Steve Wilson

استیو ویلسون مهندس صدایی است که در صدابرداری گروه The Kentucky Headhunters نقش زیادی داشته، نکته مهم خود را، خوردن زیاد قهوه عنوان کرده است! همچنین، او به اهمیت رفرنس کردن اشاره دارد و پیشنهاد می‌دهد که آهنگ‌های مختلف را هنگام ساند چک پلی کنید تا با بازه فرکانسی‌های مختلف آشنا شوید و از آن‌ها برای دست یابی به صدای مورد نظر خود استفاده کنید.

Steve Wilson

Brad Divens

او که مهندس صدای برخی از بزرگترین آرتیست‌های دنیا همانند Kanye West و Linkin Park بوده است، این است که پس از آن که سیستم PA را روشن می کنید، به استیج بروید و مطمئن شوید که همه میکروفون‌ها در جای مناسب خود قرار گرفته است. همچنین او اشاره می کند که دوست دارد این کار را قبل از آن که گروه به صحنه وارد شود انجام دهد تا مطمئن شود همه چیز همانطور که باید، صدا می‌دهد.

Brad Divens

Rick Naqvi

ریک یکی از افرادی است که در شرکت پریسونس فعالیت می‌کند. نکته ای که او به آن اشاره کرده شاید کار شما را به عنوان یک مهندس صدا بسیار راحت می‌کند. او می‌گوید همیشه به اعضای گروه می‌گوید که ساند چک نیم ساعت قبل از شروع واقعی آن شروع می‌شود. به این ترتیب موزیسین‌ها سریع تر به محل تمرین حاضر می‌شوند و لازم نیست تا مدت زمانی را منتظر آن‌ها باشید.

Rick Naqvi

Brian Pomp

نکته که ای که برایان، به عنوان مهندس صدای گروه‌هایی همانند Avenged Sevenfold به آن اشاره می‌کند، این است که حتما باید در نظر داشته باشید که لیدر گروه باید گروه را به حالت ذهنی ای وارد کند که آماده ساند چک و تمرین باشد.

او همچنین به این نکته اشاره می‌کند که بهترین راه جلی که می‌توانید آن‌ها را وارد این حالت ذهنی کنید، این است که مترونوم را روشن کرده و از آن‌ها بخواهید که با استفاده از مترونوم آهنگ‌های مختلف را بنوازند.

Brian Pomp

Shawn Dealey

نکته شاون، نکته بسیار مهمی است که پیشتر نیز به آن پرداخته ایم. او می‌گوید که حتما در نظر داشته باشید که به استیج بروید و تمامی کابل‌ها، میکروفون‌ها و تجهیزات خود بر روی استیج را چک کنید، پیش از آن که به سمت کنسول بروید.

این نکته باعث می ‌شود تا در وسط اجرا و ساند چک، صدایی گوش شما را آزار ندهد و به دنبال ایراد نگردید در حالی که پشت کنسول هستید و حال ۱۰۰۰ کابل را باید دانه به دانه چک کنید و مشکل را پیدا کنید. مرحله به مرحله کار خود را پیش ببرید تا صدابرداری به بهترین شکل ممکن پیش برود.

Shawn Dealey

Doug Gould

نکته Doug این است که سعی کنید در صدابرداری‌های خود یک روتین را دنبال کنید و این روتین را، آنقدر تکرار کنید که تمامی اعضای گروه به خوبی با این روتین آشنا شوند و آن را به طور خودکار تکرار کنند. از یک میکروفون Talkback برای صحبت کردن با موزیسین‌های روی استیج استفاده کنید.

مانیتورینگ‌ها را آخر از همه چک کنید. اگر به مشکلی برخورد کردید، همه چیز را دانه به دانه چک کنید تا از اشتباه نکردن خود مطمئن شوید. سپس از موزیسین‌ها بپرسید که از اتصال گیتار خود به آمپ و یا پدال‌های مختلف اطمینان حاصل کنند.

Doug Gould

Josh Fisher

جاش می گوید، ساند چک کردن می تواند بسیار لذت بخش باشد، همچنین می‌تواند به یک کابوس تبدیل شود که دعا می‌کنید از شر آن راحت شوید. این موضوع کاملا به مهندس صدابردار مربوط است بنابراین سعی کنید تا با اطلاعات کامل وارد صحنه شوید و خود را برای هر شرایطی آماده کنید.

همچنین نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که ارتباط مناسبی با موزیسین‌ها داشته باشید. با آن‌ها صحبت کنید و نظر آن‌ها را در مورد هدفون میکس آن‌ها جویا شوید.

Josh Fisher

Lynn Fuston

نکته مهم Lynn برای ساند چک بهتر، این است که سعی کنید با نوازنده‌ها دوست شوید و اسم کوچک آن‌ها را به خاطر بسپارید. این موضوع باعث می شود تا حس صمیمیت بیشتری بین شما و افراد در استیج ایجاد شود و بتوانید سریع تر به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

این موضوع همچنین باعث می‌شود تا افراد گروه اطمینان بیشتری به شما داشته باشند و اگر در موضوعی اختلاف نظر داشتید، حرف شما را بیشتر قبول خواهند داشت. ساخت یک ارتباط قوی با موزیسین‌ها برای یک مهندس صدابردار نکته بسیار مهمی است بنابراین سعی کنید تا بر روی این موضوع بسیار کار کنید.

Lynn Fuston

سخن پایانی

در این مقاله، نکاتی مهم در مورد ساند چک را از زبان بزرگترین و مشهورترین مهندسین صدا مرور کردیم در کنار این اگر میکروفونی که در استودیو دارید و با آن به ضبط صدا می‌پردازید، نویزها و یا صدای محیط را به راحتی ضبط می‌کند، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید نویز میکروفون خود را کاهش دهید و صدایی دقیق و تمیز تر را در اختیار داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر مقاله راهنمای کاهش نویز میکروفون هنگام صدابرداری را در مجله سازکالا مطالعه کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + نوزده =