×

راهنمای انتخاب گام برای هنگ درام

مقدمه ای درباره گام های هنگ درام

هنگ درام یا هند پن را می‌توان جزو سازهایی دانست که در سال‌های اخیر، طرفداران بسیاری پیدا کرده است و بسیاری از افراد با استفاده از این سازها توانسته اند صدایی بسیار آرامش بخش و زیبا به دست آورند. اما یکی از مهم ترین نکاتی که باید هنگام خرید یک هنگ درام به آن توجه کنید، گامی است که هنگ درام در آن ساخته شده است.

اصولا هنگ درام‌های مختلف با گام‌های مختلفی تولید می‌شوند و هر کدام از این گام‌ها به گونه ای می‌باشد که صدایی متفاوت را ارائه می‌دهند. اما هنگام خرید، چه هنگ درامی را انتخاب کنیم و کدام گام بهتر است؟ در این مقاله سعی کردیم تا به این پرسش، پاسخ دهیم.

چگونه گام مناسب را انتخاب کنیم؟

اولین نکته ای که باید هنگام انتخاب کردن گام ساز خود مد نظر قرار دهید، این است که انتخاب گام ساز یک انتخاب کاملا شخصی می‌باشد و برای آن که بتوانید صدای مناسب خود را به دست آورید، نیاز است تا به هنگ درم‌های مختلف گوش دهید و صدای مورد نظر خود را پیدا کنید. برای این کار می‌توانید به صدای هنگ درام‌های مختلف که در اینترنت وجود دارد نگاه کنید و به این ترتیب، انواع گام‌ها را بشنوید. اما هنگامی که این ویدئوها را نگاه می‌کنید، این موضوع را نیز مد نظر داشته باشید که هر نوازنده، سبک نوازندگی خاصی دارد و ممکن است شما از استایل و یا نحوه نوازندگی یک نوازنده، به اندازه ساز آن لذت ببرید و این موضوع، آن چنان مربوط به گام ساز نباشد.

نام‌های مختلفی برای گام‌ها وجود دارد. گام حجاز؟ گام کورد؟ این‌ها به چه معناست؟

در این مرحله زیاد نگران نام گام‌های مختلف نباشید. بیشتر، به نت‌هایی دقت کنید که از نظر شما آوای بهتری دارند و گوش نواز تر هستند. سعی کنید نام این نت‌ها را یادداشت کنید. هر هنگ درامی دارای ترتیب نت‌های مختلف است و از طرفی، سازنده ساز نیز می تواند نام‌های مختلفی را بر روی گام سازهای خود بگذارد. بنابراین آن چنان نگران این موضوع نباشید. بیشتر سعی کنید بر روی نام نت‌های مختلف تمرکز کنید.

هنگام گوش دادن به صدای هنگ درام از هدفون استفاده کنید!

این موضوع به این دلیل مهم است که برخی هنگ درام‌ها، در رجیسترهای پایین تر طراحی می شوند و صدای عمیق تری دارند. بنابراین اگر با هدفون به صدای آن‌ها گوش ندهید، فرکانس‌های بیس بسیار دلنشین این سازها را از دست می‌دهید.

دینگ با صدای بم تر یا زیر تر؟

به نت اصلی یا روت نت هنگ درام که در قوس بالایی آن قرار داده شده است، دینگ گفته می‌شود. می‌توانید آن را نت اصلی گام نیز بنامید. نکته ای که باید در نظر داشته باشید اما این است که بسیاری از سازندگان از دینگ‌های مختلفی برای ساخت ساز خود استفاده کنید. برخی از سازها، دارای دینگ‌هایی هستند که در رجیستر صدایی پایین قرار دارند و برخی دیگر در رجسیتر صدایی بالا. تفاوت آن‌ها در صدای کلی ساز است.

اگر دوست دارید تا با استفاده از هنگ درام خود ملودی‌های بیشتری بنوازید، می توانید از هنگ درام‌هایی استفاده کنید که دارای رجیستر صدایی پایین هستند. اگر می‌خواهید صدای ضربه زدن به هر نت به وضوح شنیده شود، می‌توانید از هنگ درام‌هایی استفاده کنید که دینگ آن‌ها در رجیستر صدایی بالا قرار دارد. این موضوع کاملا به سلیقه شما بستگی دارد و از هر کدام از این‌ها می‌توانید استفاده کنید.

محبوب ترین گام ها کدامند!

جالب است بدانید که عمده هنگ درام‌هایی که در بازار وجود دارند، عموما در گام‌های مینور، ماژور و یا هارمونیک مینور ساخته می‌شوند.

اگر تفاوت این گام‌ها را نمی‌دانید، گام ماژور به طور کلی صدایی شاد دارد و از طرفی، گام مینور گامی است که بیشتر برای نواختن ملودی‌های غمگین یا احساسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گام هارمونیک مینور اما صدایی بسیار شرقی دارد و هنگام نواختن با آن، کاملا به یاد قطعاتی از خاورمیانه خواهید افتاد.

اگر به عنوان یک نوازنده مبتدی می‌خواهید یک هنگ درام تهیه کنید، پیشنهاد ما به شما خرید هنگ درامی است که دارای گام ماژور و یا مینور می‌باشد. به طور کلی نوازندگان مبتدی به خوبی نمی‌توانند گام‌های هارمونیک مینور و یا گام‌های حجاز را یاد بگیرند و پیش از آن، حتما لازم است تا به خوبی با گام‌های مینور و ماژور آشنایی داشته باشند.

اکثر گام‌هایی که در موسیقی با آن‌ها سر و کار داریم، دارای ۷ نت می‌باشند. برای مثال گام “دو ماژور” شامل نت‌های “دو، ر، می، فا، سل، لا و سی” می‌باشد. عموما هنگ درام‌ها یک یا دو نت از این ۷ نت را از قلم می اندازند و همین موضوع باعث می‌شود تا با صداهای مختلف در سازهای مختلف مواجه شویم.

برای راحتی هر چه بیشتر شما، نام برخی از گام‌های محبوب در هنگ درام‌ها را در کنار نت‌های آن‌ها گرد آوری کردیم تا با اطلاعات بیشتر ساز مورد نظر خود را بخرید. تمامی گام‌های زیر با کلید “ر” می ‌باشد.

۱- گام Kurd / Integral / Annaziska / Protus D A Bb C D E F G A

این گام نام‌های مختلفی دارد و یکی از زیر گام‌های مینور می‌باشد. اگر سازی با گام “ر کورد” را مشاهده کردید، نت‌های آن برابر با “لا، سی بمل، دو، ر، می، فا، سل” می‌باشد.

۲- گام Amara 9 / Celtic Minor 9 D A C D E F G A C D

این گام شامل نت‌های “لا، دو، ر، می، فا، سل” می‌باشد.

۳- گام La Sirena D F A B C D E F

این گام شامل نت‌های “فا، لا، سی، دو، ر، می” می‌باشد.

۴- گام #Aegean  D F# A C# D F# G# A C

این گام نوعی گام ماژور است که شامل نت‌های “فا دیز، لا، دو دیز، ر، فا دیز، سل دیز” می‌باشد.

۵- گام Melog selisir  D F# G A C# D F# G A

این گام نیز نوعی گام ماژور است که شامل نت‌های “فا دیز، سل، لا، دو دیز، ر” می‌باشد.

۶- گام Harmonic Minor D G A Bb C D Eb F# G A

پیشتر در مورد این گام صحبت کردیم. نت‌های آن به شکل “سل، لا، سی بمل، دو، ر، می بمل، فا دیز” می‌باشد.

۷- گام Hijaz D A Bb C# D E F G A Bb D

این گام نوعی گام هارمونیک مینور است که صدایی شبیه به آواهای عربی و ایرانی تولید می کند. نت‌های این گام به شکل “لا، سی بمل، دو دیز، ر، می، فا و سل” می‌باشد.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم در مورد گام های هنگ درام صحبت شد و ویدیوی آموزش هنگ درام برای شما قرار داده شد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
One thought on “راهنمای انتخاب گام برای هنگ درام
  • مرداد ۲۰, ۱۴۰۱ at ۲:۱۲ ب٫ظ

    عالی بود.بسیار جامع و کاربردی معرفی کردین.موفق باشین

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *