×

راهنمای چینش و مدیریت درام ست

راهنمای چینش و مدیریت درام ست

درامرهای با تجربه می‌دانند که چطور درام کیت خود را مدیریت و تنظیم کنند. چرا که تنظیم و چینش درست درام کیت تاثیر مستقیمی بر نوازندگی درامر خواهد داشت. اگرچه آموختن چینش صحیح درام کیت حتی می‌تواند به اندازه نوازندگی درام سخت باشد، به ویژه برای درامرهای تازه کار! در ادامه راهنمای چینش و مدیریت درام ست را برای شما عزیزان ارائه می‌دهیم. با سازکالا همراه باشید.

چگونه درام ست خود را نصب و تنظیم نماییم؟

هنگامی که درام ست خود را می‌چینید، در واقع می‌خواهید نحوه تنظیم اجزای درام خود را مدیریت نمایید. معمولا اکثر تازه کارها با چهار یا پنج جز شروع می‌کنند، البته بسیاری از موزیسین‌ها اجزای دیگری را برای به چالش کشیدن خود و افزایش مهارت نیز می‌افزایند.

شناسایی سه پارت اصلی درام کیت

اکثر درام ست‌های ابتدایی شامل سه جز اصلی می‌شوند: درامز، سخت افزار و سیمبال. به طور معمول درام‌ها شامل بیس(کیک)، اسنیر و تام می‌شوند. پدال بیس، استند Hi-hat و استند سیمبال در دسته سخت افزار جای دارد. سیمبال‌ها نیز شامل دسته‌های مختلفی مانند Crash ،Ride و hi-hat می‌شوند.

نصب بیس درام

بیس یا کیکتان را در مرکز درام کیت قرار دهید. توجه داشته باشید که بیس درام پایه‌های تنظیم شونده دارد. این پایه‌ها برای تنظیم و قرار گذاری مناسب کیک تعبیه شده اند تا هنگام نواختن بیس درام حرکت نکند. به همین دلیل این امر که پایه‌ها به شکلی مساوی و مانند یکدیگر در هر دو جهت تنظیم شوند، حائز اهمیت فراوان است. همچنین تنظیم نامناسب پایه‌ها باعث می‌شود هنگام نوازندگی لق بزند یا حرکت کند.

تنظیم پدال بیس

تنظیم پدال بیس

هنگامی که برای اولین بار درام ست خود را نصب می‌کنید، بهتر است توجه خاصی نسبت به پدال بیس داشته باشید. هنگامی که پدال بیس را فشار می‌دهید، Beater آن باید به مرکز درام بیس برخورد نماید و برگردد به سر جای خود. اگر استفاده از پدال بیس برایتان خیلی سخت است یا پایتان را اذیت می‌کند، باید اکشن و یا تنشن پدال را کمتر نمایید. اما اگر پدال روی درام بیس می‌ماند و به عقب بر نمی‌گردد، باید اکشن و یا تنشن را بیشتر نمایید. اکثر پدال‌ها یک ناب یا پیچ دارند که با استفاده از آن می‌توانید تنشن را کنترل کنید.

تنظیمات اسنیر

همچنان که درام کیت خود را تنظیم می‌نمایید، نیازمند این خواهید بود که ارتفاع اسنیر خود را تنظیم نمایید. ارتفاع اسنیر باید چند اینچ بالاتر از پای شما باشد تا بتوانید به راحتی با هر دو دستتان درام را بنوازید. اهرمی که برای اسنیر استفاده می‌شود سمت چپ درام شما قرار دارد. اکثر درامرها اسنیر شان را به صورت مسطح و بدون شیب یا زاویه تنظیم می‌کنند. البته بسیاری از نوازدگان نیز به آن یک شیب به سمت پایین می‌دهند.

در ادامه مقاله راهنمای چینش و مدیریت درام ست با ما همراه باشید.

نصب و تنظیم تام

اکثر درام ست‌ها دارای دو نوع تام هستند. Floor Tom و Mounted Tom. تام‌های Floor باید تقریبا هم ارتفاع با اسنیر تنظیم شوند. تام‌های Mounted نیز باید تقریبا رو به روی شما تنظیم شوند. چینش تام‌ها تاثیر به سزایی در نوازندگی شما خواهد داشت. از این جهت نیازمند توجه بیشتری هستند. هنگامی که بیشتر از یک Mounted Tom داریم، بهتر است تام‌ها را چند اینچ دورتر از هم قرار دهید و زاویه آن‌ها با همدیگر یکسان باشد. اگر نمی‌توانید به راحتی Floor Tom را بزنید، سعی کنید زاویه تام را کمی بیشتر کرده و رو به روی خود قرار دهید. احتمالا متوجه خواهید شد هنگامی که تام‌ها کمی زاویه بیشتری داشته باشند نوازندگی آن‌ها راحت‌تر خواهد بود.

تنظیم صندلی و مکان نشستن

جایگاه صندلی تاثیر بسیار مهمی در نوازندگی یک درامر دارد. برای نوازندگی بهتر مکان نشستن خود را در جایی بگذارید که به تمام اجزا دسترسی کاملی داشته باشید. این امر باعث می‌شود تا با کمترین صرف انرژی بیشترین بازخورد را داشته باشید.

تنظیم Hi-hat

هنگامی که پشت درام ست خود نشسته اید، مکان hi-hat باید سمت چپ اسنیر باشد. اطمینان حاصل کنید که پدال hi-hat در مکان مناسبی قرار دارد. به این نکته نیز توجه نمایید که سیمبال‌های hi hat در ارتفاع بالاتری نسبت به اسنیر قرار داشته باشد. اگر hi hat را در ارتفاع یکسان یا پایین‌تر با اسنیر قرار دهید، نواختن آن سخت می‌شود.

مدیریت Crash و Ride

معمولا اکثر درامرها از یک یا دو crash در کنار یک سیمبال Ride استفاده می‌کنند. سیمبال‌های Ride باید در سمت راست شما قرار داده شوند. در واقع باید کنار Floor Tom قرار بگیرند. اگر از یک سیمبال Crash استفاده می‌کنید، بهتر است آن را در سمت چپ کیت، بین اسنیر و Mounted tom بگذارید. اگر از یک سیمبال Crash دوم نیز استفاده می‌نمایید، باید آن را در بین mounted tom و floor tom قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که هر دو سیمبال Crash چند اینچ بالاتر از Mounted tom قرار داشته باشند، البته نه بیش از حد.

نحوه نشستن

راهنمای چینش و مدیریت درام ست و  نحوه نشستن

حال که توانسته اید درام کیتتان را تنظیم و نصب کنید، بهتر است نحوه نشستن و حالت بدن را نیز به درستی انجام دهید. فرم درست بدن در پشت درامز بسیار مهم می‌باشد. چرا که این امر در نوازندگی شما تاثیر به سزایی داشته و به ارائه صدای بهتر، افزایش و پیشرفت تکنیک و کمتر شدن ریسک صدمه دیدن بدن کمک فراوانی می‌کند.

  1. به صورت صاف بنشینید. هنگامی که با درامز نوازندگی می‌نمایید، باید کمرتان صاف باشد و خم نشود. البته بیش از حد هم نباید به کمرتان فشار بیاورید چرا که این امر نیز فشار بیش از حد بر مهره‌های ستون فقرات گذاشته و به کمر آسیب می‌زند. دیدن ویدیو یا اجرای زنده درامرهای حرفه‌ای به نوازندگان مبتدی کمک می‌کند تا فرم مناسب بدن را بیابند. اگر صاف نشستن برایتان سخت است، بعضی از صندلی‌های ویژه درامز می‌توانند در این زمینه کمکتان کنند.
  2. ارتفاع درست صندلی. برای داشتن فرم بدنی بهتر، باید ارتفاع صندلی را به درستی تنظیم نمایید، طوری که زاویه بین ۹۰ تا ۱۱۰ باشد. ارتفاع نامناسب صندلی (بیش از حد یا کمتر از حد مورد نیاز) باعث می‌شود در نوازندگیتان تداخل ایجاد گردد و پاهایتان را نیز خسته می‌کند.
  3. بازوهای خود را ریلکس نگه دارید. هنگامی که درامز می‌نوازید، بازوهایتان را به زانوها نزدیک نگه دارید. این امر کمک می‌کند تا بهتر درام بنوازید. بالا بردن بازوها می‌تواند باعث شود صدایی نامناسب ایجاد شود.
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *