×

آموزش نحوه کوک کردن درام

آموزش نحوه کوک کردن درام

یکی از باورهای رایج بین موزیسین‌ها این موضوع است که یک بند موسیقی حرفه‌ای را می‌توان از داشتن یک درامر حرفه‌ای شناخت. از طرفی، یکی از نشانه‌های درامر خوب و حرفه‌ای، درام‌های خوش کوک آن است. در این مقاله آموزش نحوه کوک کردن درام ست خود را به بهترین و اصولی‌ترین شکل ممکن خواهید آموخت تا شاهد صدای فوق العاده و بی نظیر آن باشید.

هرچه درام ست به روش اصولی‌تری کوک شده باشد، تن صدای آهنگین‌تر، پانچ بیشتر و تونالیته بیشتری خواهد داشت. در صورتی که درام ست به درستی کوک نشده باشد، تن صدای خام و جانیفتاده ای داشته و تونالیته و ساستین آن به مراتب ضعیف‌تر خواهد بود. در نهایت، درام ستی که خارج از کوک باشد، گام صدای آن ناهماهنگ بوده و تنها چیزی که از آن به گوش خواهد رسید، انبوهی از صداهای ناهنجار خواهد بود.

در ادامه با سازکالا همراه باشید.

ابزارهای ضروری

قبل از شروع به کار به منظور تنظیم و کوک هرچه بهتر و اصولی‌تر درامز، می‌بایست تمامی ابزارهای مورد نیاز را در دسترس خود قرار دهید.

ابزارهای ضروری

یک جفت آچارکوک با کیفیت

نیازی به آچارهای بسیار پر زرق و برق نیست، اما برخی درامرها به منظور سهولت هر چه بیشتر در بستن میله‌های کششی، آچار کوک‌هایی را ترجیح می‌دهند که انتهای آن دارای دستگیره ای باشد (مانند آچار کوک‌های Remo Quicktech). گارفیلد (تکنسین معروف درامز) در این زمینه اظهار داشته است که:” من همواره تعداد زیادی آچار کوک به همراه خودم دارم. هر بار حداقل دو یا سه تا آچار کوک در جیب‌هایم و تعدادی نیز در کوله پشتی ام با خودم جابجا می‌کنم”.

بنابراین، توصیه می‌شود که مجموعه چندتایی آچار کوک‌هایی همچون DW DWSM808 ،DrumDial، یا Tune-bot را تهیه کنید. چنین ابزارهایی که به صورت مجموعه ای کامل ارائه می‌شوند، سرعت انجام کار را افزایش می‌دهد. در نهایت، آنچه در تنظیم کوک درام ست اهمیت دارد، نوع و برند آچار کوک نخواهد بود؛ بلکه نوع صدایی است که درامز تولید می‌کند. پس درامز خود را فقط با چشم هایتان کوک نکنید و به تن صدای آن نیز گوش فرا دهید.

استیک

در هنگام کوک درام ست به دو نوع استیک نیاز خواهید داشت: یک استیک معمولی و یک استیک نوک نمدی (مانند استیک مدل Vic Firth). استفاده از استیک نوک نمدی یا مالت هنگام تنظیم کوک درامز، به تشخیص صدای آن کمک شایانی خواهد کرد.

درام هد جدید (اختیاری)

در صورتی که به مدت طولانی با درام هدهای حال حاضرتان نواخته اید و یا بارها تنظیمات کوک آن‌ها را تغییر داده اید، بهتر است که به فکر تهیه درام هدهای جدیدی باشید. تغییر درام هدها و تهیه سبک متفاوتی از آن‌ها برای تولید تن صدای متفاوت و جدید مناسب خواهد بود. راس گارفیلد بر این باور است که صدای اصلی یک درام ست از پوسته‌های درام یا همان coated Ambassador و clear Ambassador نشأت می‌گیرد. این دو منبع صدای کلاسیک یک درام کیت هستند.

به یاد داشته باشید

هنگامی که برای اولین بار شروع به یادگیری تنظیم کوک درام خود می‌کنید، مکانی را برای انجام این کار انتخاب کنید که راحتی هر چه بیشتر را برایتان فراهم نموده و مجبور نباشید برای تنظیم هر اسنیر و درام روی آن‌ها خم شوید. بهترین حالت برای تنظیم درام ست این است که درامز را روی سطح بالاتری نسبت به بدن قرار دهید. برای این منظور، یک میز کمپینگ تاشو نیز مناسب می‌باشد. علاوه بر این، سعی کنید گوش خود را برای تنظیم کوک عادت دهید، زیرا هیچ محیطی کاملا عاری از نویز نخواهد بود.

در ادامه مقاله آموزش نحوه کوک کردن درام با ما همراه باشید.

اصول تنظیم کوک درامز

یکی از مواردی که هر درامری باید مدنظر قرار دهد این است که هیچ اصول مشخصی برای تنظیم کوک درام وجود ندارد، در غیر این صورت، صدای تمامی درام‌های دنیا یکسان می‌شد! بنابراین، کوک کردن درام تا حد زیادی به هنر و غریزه و دانش موزیسین بر می‌گردد. از همین رو، توصیه می‌شود گوش‌های خود را برای تنظیم درامز عادت دهید.

یکی دیگر از عواملی که به درامر در تنظیم کوک درامز کمک شایانی خواهد کرد، یادگیری یک ساز دوم است. زیرا یادگیری نواختن یک ساز تونال یا دارای صدای بلندتر، همچون گیتار یا کیبورد، در بهبود تناژ گوش درامر تاثیر به سزایی خواهد داشت.

نحوه تنظیم کوک اسنیر درام

نحوه تنظیم کوک اسنیر درام

به گفته گارفیلد:” قلب هر آهنگی، صدای اسنیر درام آن است”. ترجیح وی و اکثر درامرها این است که رزونانس هد اسنیر درام را در حد یک اکتاو بالا نگه دارند. هر چه رزونانس هد اسنیر درام کمتر باشد، حساسیت سیم‌های آن افزایش یافته و دامنه دینامیکی گسترده‌تری را ایجاد می‌کند. یک مسئله دیگر که هنگام تنظیم اسنیر درام می‌بایست مدنظر قرار داد این است که اسنیرها را دقیقا هم مرکز با هد درام تنظیم کرد.

در صورتی که یک سمت سیم اسنیر هم راستا با لبه هد درام و سمت دیگر آن در حد یک یا دو اینچ از لبه هد درام فاصله داشته باشد، اسنیر درام کوک نخواهد بود. علاوه بر این، سیم‌های اسنیر درام باید به اندازه ای محکم تنظیم شود که صدای درام را خفه نکرده و پایداری و رزونانس آن را تحت الشعاع قرار ندهند.

قبل از شروع به کار، در بالاترین گام ممکن با فشار دست، کشش پوسته را بگیرید، اینگونه هم درامز از کوک خارج نخواهد شد و هم زمان کمتری را صرف کوک کردن آن خواهید کرد. طبق دستورالعمل‌های راس گارفیلد، ابتدا گیره‌ها را آرام آرام تا گام موردنظر باز کنید و به صدای درام گوش دهید. به جایی خواهید رسید که صدای کوک شده اسنیر درام را خواهید شنید. شاید در ابتدا کمی پیچیده به نظر برسد، اما با کمی تمرین متوجه صدای کوک شده درام خواهید شد.

نحوه تنظیم کوک تام درام

مهم‌ترین مبحث در تنظیم کوک تام درامز، نسبت کوک هد درام بالایی و پایینی نسبت به یکدیگر است. گروه اول معتقدند که می‌بایست هر دو هد درام را به یک نسبت کوک کرد تا رزونانس و ساستین درامز افزایش یابد. گروه دوم نیز بر این باورند که کوک رزونانس هد (reso head) باید بالاتر از بتر هد (batter head) باشد تا هنگام وارد کردن ضربه‌های محکم، کمی پیچ بند (pitch bend) به صدا اضافه کرده و ساستین را کاهش دهد.

گروه سومی نیز وجود دارند که معتقدند می‌بایست رزو هد را نسبت به بتر هد در گام پایین‌تری کوک کرد تا تن صدای حجیم، غنی و عمیق‌تری را داشته باشیم و لرزش هد درام‌ها با یکدیگر تداخل پیدا نکند. عده دیگری نیز هستند که همواره رزو هد را در گام یک سوم نسبت به بتر هد کوک می‌کنند که در اینجا از بیان سایر این موارد چشم پوشی می‌کنیم.

تنظیم تام درام

روشی که ما در اینجا توصیه می‌کنیم این است که کوک تام درام‌ها را مطابق علاقه خود و همان گونه که صدای آن را ترجیح می‌دهید تنظیم کنید. این مسئله، به معنای نقض رویکردهای ارائه شده نیست، تمامی مواردی که ذکر شد روش‌های معتبری برای تنظیم کوک تام درامز محسوب می‌شوند. منتهی، به طور کلی هیچ الزامی وجود ندارد که همواره باید تام درامز خود را به روش مشخصی کوک کنید.

تنها کافیست این موارد را به عنوان قوانین کلی به خاطر بسپارید و سعی کنید در برخی موارد آن‌ها را رعایت نمایید. به عنوان مثال، تنظیم کوک گام‌های رزو هد و بتر هد نسبت به یکدیگر بیشتر در تام درامزهای بزرگ‌تر عملکرد بهتری ارائه می‌دهد و عمق بیشتری به صدای آن می‌بخشد. اما اینکه کدام درام پیچ بند (pitch bend) بیشتر یا کمتری داشته باشد، به سلیقه و انتخاب خودتان بستگی دارد.

می‌توانید کوک درام را طبق سلیقه خود تنظیم نموده و سپس حین آهنگسازی و با توجه به سبک نوازندگی موردنظر، آن را تغییر دهید. چرا که هیچ الزامی وجود ندارد که کوک درامز قبل از شروع به کار می‌بایست تا آخر نوازندگی ثابت و بدون تغییر باقی بماند.

تعامل و برهم کنش بین رزو هد و بتر هد کمی پیچیده است. همانطور که از نحوه نامگذاری آن‌ها مشخص است، هد درام بالایی یا بتر هد تعیین کننده گام موزیک و هد درام پایینی یا رزو هد تعیین کننده رزونانس موزیک است. هدهای تام درامز یک سیستم واحد محسوب می‌شوند و هیچ یک مجزا از دیگری عمل نمی‌کند. بنابراین میزان رزونانس و گام هد درام‌ها روی یکدیگر تاثیر می‌گذارد.

گام اول

در ابتدا، از بزرگ‌ترین تام درام شروع کنید و با فشار دست، کشش پوسته را بگیرید. سپس، گیره‌های رزو هد را با استفاده از روش ستاره ای یا روش دو-آچاره به اندازه یک ربع تا نیم دور سفت کنید تا جایی که هد درام صدایی شفاف و واضح تولید کند. آنگاه، مجدد کشش پوسته را بگیرید.

گام دوم

حالا به سراغ بتر هد بروید. برای تنظیم کوک بتر هد نیاز است تا تام درام را روی پایه خودش نصب کنید تا هر دو هد درام بتوانند به طور آزادانه ارتعاش کنند. کشش پوسته را بگیرید و به همان روش‌هایی که در بالا اشاره شد بتر هد را کوک کنید، تا جایی که پایین‌ترین و بم‌ترین صدای ممکن را تولید کند. سپس ضربه ای به آن وارد کنید تا مطمئن شوید رزو هد و بتر هد در تعامل با یکدیگر صدای موردنظر را تولید می‌کنند و تداخلی با هم ندارند. حال به سراغ کوچک‌ترین تام درامز می‌رویم.

قبل از هر چیزی لازم است بدانید که چرا حین تنظیم کوک، از پایین‌ترین گام به سراغ بالاترین گام می‌رویم. کاری که ما در اینجا توصیه می‌کنیم، این است که محل تنظیم کوک را در لبه‌های بیرونی تام درامز مشخص می‌کنیم. در این روش، مسئله اصلی ایجاد فواصل مشخص بین درامز و پیدا کردن بالاترین و پایین‌ترین گام هر تام درامز است.

اکنون وقت آن است که هر دو تام درامی را که کوک کرده اید، یکی پس از دیگری بنوازید تا فواصل بین درام‌ها را چک کنید. در صورتی که هنوز گوشتان در تشخیص صدای کوک شده مشکل دارد، می‌توانید از اپلیکیشن‌های رایگان برای گوشی هوشمند استفاده کنید.

نحوه تنظیم کوک کیک درام

نحوه تنظیم کوک کیک درام

یکی از مواردی که هنگام کوک کردن کیک درام باید در نظر داشته باشید این است که به دنبال صدایی بم یا صدایی خفه هستید. اگرچه درام‌های سبک کلاسیک، راک و پاپ دارای پیچ پایین‌تر و آزادتری هستند، اما تعدادی از درامرهای این سبک تمایل دارند که کیک درام خود را نیز در این سبک‌ها درگیر کنند. البته، درامرهای سبک جاز به دنبال درامز با کوک بالاتر (در گام‌های بالاتر) نیز هستند.

در نهایت، می‌توان گفت که رویکرد نهایی هر یک از این سبک‌ها، کاملا مشابه یکدیگر است. توجه داشته باشید که اگر تمایل دارید صدای کیک درام کمی خفه باشد، کافیست یک بالشتک کوچک را به گونه ای قرار دهید که بتواند رزو هد و بتر هد را همزمان لمس کند. توجه داشته باشید که کوک کردن درام را قبل از قرار دادن بالشتک انجام دهید.

در ابتدا، با کوک کردن بتر هد شروع کنید و طبق آموزش‌های قبلی پروسه را پیش ببرید. بعد از کوک کردن بتر هد، با انگشت کشش پوسته را بگیرید و به سراغ رزو هد بروید. در تنظیم کوک کیک درام، از کوک کردن رزو هد برای بالا بردن گام و تنظیم دقیق تن صدای کیک بهره می‌بریم. بنابراین، اگر قصد دارید صدایی خفه داشته باشید، در این مرحله بالشتک را در محل موردنظر قرار داده و سپس رزو هد را کوک کنید. در صورتی که ترجیح می‌دهید کیک درام دارای کیفیت تونال بیشتری باشد (صدای بوم‌تری تولید کند) پیچ‌ها را محکم‌تر کنید.

حال وقت آن است که قطعه ای را با درام بنوازید تا از ترکیب صدای کوک شده درام‌ها نسبت به یکدیگر اطمینان حاصل کنید. حتی اگر نیاز است از درامر دیگری بخواهید که بجای شما بنوازد و تنها به صدای درامز گوش فرا دهید. هرچه بیشتر بین کوک کردن درام‌ها و گوش دادن به صدای آن آزمون و خطا انجام دهید، بیشتر به تشخیص صدای موردنظر خود نزدیک خواهید شد.

در ادامه مطلب آموزش نحوه کوک کردن درام با ما همراه باشید.

سبک های نواختن درام

سبک‌های نوازندگی درام بر روی کوک آن و صدای تولید شده تاثیر به سزایی دارند.

یکی از عواملی که نقش عمده ای در تن صدای تولید شده ایفا می‌کند، انتخاب نوع هد درام‌هاست. نوع متریال و ساختار پوسته‌های هد درام به خودی خود تاثیری بر صدای آن ندارد، اما تغییر پوسته از دو لایه شفاف به هد درام دو لایه روی بتر هد، منجر به ایجاد تفاوت قابل توجهی در تونالیته و ساستین آن خواهد شد. برخی از ترکیبات کلاسیک، همچون بتر هد Remo Ambassador روکش شده و رزو هد clear Ambassador در انتخاب نوع هد درام پیشنهاد می‌شود.

کافیست هد درام‌ها با پوسته‌های مختلف را امتحان کنید تا به صدای موردنظر برسید. به منظور صرفه جویی در زمان و هزینه خود، پیشنهاد می‌شود که هد درام‌های تام درامز کوچک‌تر را تعویض و کوک کنید و در صورتی که از صدای تولید شده راضی بودید، هد درام‌های تام درامز بزرگ‌تر یا حتی کل درام کیت را نیز تغییر دهید.

برای این منظور، چند توصیه اساسی نیز وجود دارد که بهتر است به آن‌ها توجه داشته باشید. هد درام‌های روکش دار، صدای تیزتری تولید می‌کنند، زیرا پوشش روکش آن‌ها محکم‌تر است. هد درام‌های سنگین و چند لایه نیز به علت ضخامت بیشتر، تن صدای محکم‌تر و بم‌تری تولید می‌کنند. اگر قصد دارید صدای درامز از این هم بم‌تر باشد، هد درام‌هایی را تهیه کنید که دارای حلقه‌های خفه کننده صدا داخلی هستند.

هنگامی که مسئله خفه کردن صدای کیک درام در میان باشد، بسیاری از درامرها کیک درام‌های جنس پارچه ای یا پنبه ای را ترجیح می‌دهند. علاوه بر این، می‌توانید درام خود را کمی مرطوب و خیس کنید. نکته کلیدی در خفه کردن صدای کیک درام بدون از دست دادن تناژ صدای آن، این است که تنظیم کوک به گونه ای باشد که هر دو هد درام آن به یک نسبت خفه شوند تا الگوی ارتعاشی آن دو با یکدیگر تداخل نداشته باشد.

مطلب پیشنهادی : مهم ترین نکاتی که هنگام خرید یک درامز باید بدانید!

سخن پایانی

در نهایت، هیچ چیزی بیشتر از تمرین و تکرار، شما را در تنظیم کوک درامز خود موفق نخواهد کرد. سعی کنید روزانه کوک درام خود را تنظیم کنید و هنگام کوک کردن به صدای آن بارها و بارها گوش فرا دهید تا قدرت تشخیص خود را بهبود ببخشید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *