×

۵ روش برای تغییر صدای درام

گسترش رنج صدای درامز آکوستیک می‌تواند باعث تاثیرگذاری هرچه بیشتر موزیک و منحصربه فرد شدن آن گردد. از طرفی، بازسازی صدای پرکاشن‌های قدیمی موجب غنی‌تر شدن موج احساسات در موزیک شده و ظرافت خاصی بدان ببخشد. علاوه بر همه این‌ها، تغییر صدای درام همواره موضوعی سرگرم کننده و هیجان انگیز محسوب می‌شود!

به عنوان مثال، گیتاریست‌ها را در نظر بگیرید. تمام کاری که می‌توانند با صدای گیتار خود انجام دهند، بکارگیری پدال پا و یا سوئیچ‌های روی بدنه گیتار برای تغییر ناگهانی صدای آن است. موضوعی که اصلا خوشایند نیست. چرا که می‌توان تنها با استفاده از یک کیت الکترونیک که دارای مجموعه بزرگی از صداهای انواع سازها در ژانرهای مختلف موسیقی می‌باشد، موزیک‌های بهتر و بیشتری نسبت به یک گیتاریست نواخت!

در این مطلب، به ارائه پنج روش مختلف برای تغییر و افزایش رنج صدای درام پرداخته ایم. اگرچه روش‌های مطرح شده، پیچیدگی خاص خود را دارند، اما با صرف کمی تلاش و وقت، قابلیت اجرایی خواهند داشت. با سازکالا همراه باشید.

۱. بکارگیری درام استیک های مختلف

یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها برای تغییر صدای تولید شده در درامز، امتحان کردن استیک‌ها مختلف برای نواختن آن است. استیک‌ها مختلفی در بازار عرضه شده اند که بدنه آن‌ها متفاوت‌تر از یک چوب معمولی بوده و دارای سر چوبی، پلاستیکی، یا نمدی است که هر یک می‌توانند صدای بسیار متفاوتی نسبت به دیگری بر روی درامز تولید نمایند.

به عنوان مثال، استیک‌های Promark Hot Rod بسیار متفاوت‌تر از استیک‌های معمولی هستند که صرفا از چوب معمولی یا افرا ساخته شده اند. طراحی این درامز استیک به گونه ای است که با ضربه‌های سبک‌تر و ملایم‌تر، می‌توان ظرافت بیشتری در صدای موسیقی به نمایش گذاشت. این استیک‌ها مناسب نواختن درامز در حین همنوازی با گیتار آکوستیک برای بک گراند صدای وکالیست می‌باشد.

تغییر صدای درام با استفاده از استیک های مختلف

همچنین، هنگام نواختن ضربه بر لبه تام درام نیز صدایی چیل به گوش می‌رسد، زیرا سر استیک‌ها به نوعی به یکدیگر می‌چسبد و نت ظریف و شَبَحواری تولید می‌کند (این ترفند را می‌توان روی سیمبال‌های راید و های-هت نیز اجرا کرد). بنابراین، اگرچه بسیاری از درامرها تنها به این دلیل Hot Rods را به درامز استیک‌های معمولی ترجیح می‌دهند که صرفا بتوانند حجم صدا و میزان اتک آن را کاهش دهند، با صرف کمی زمان، می‌توان صداهای منحصربه فردتری را به کمک این درامز استیک‌ها تولید نمود.

برای کشف ظرافت موسیقیایی بیشتر، می‌توانید از براش‌های نایلونی با سری ثابت برند MEINL استفاده کنید. براش‌های سیمی قدیمی، همچون براش جاز Vic Firth، برای نواختن صداهای جاز بسیار مناسب می‌باشد. براش‌های نایلونی برند MEINL معمولا صدای بیشتر و بلندتری تولید می‌کنند و از همین رو، برای ژانرهای موسیقی راک مناسب‌تر می‌باشند. علاوه بر این، براش‌های نایلونی الگوی صدای آبشاری و گوشنوازی را در سیمبال‌های راید ایجاد می‌کنند. از این براش‌ها می‌توان برای نواختن نت‌های نامحسوس و ماورایی بر روی اسنیر، لبه اسنیر و تام درام‌ها استفاده کرد.

از مالت‌های سیمپال برند Zildjian نیز می‌توان برای ایجاد موج‌های صدای افزایشی نیز استفاده نمود. با این محصول می‌توان صدای سیمبال‌ها را به سطح جدیدی رساند که در هر موسیقی عادی با آن مواجه نخواهید شد. همچنین، می‌توان با استفاده از این مالت‌ها از روش‌های یک تیمپانیست (timpanist) برای نواختن قطعات کلاسیک تقلید کنید.

۲. تغییر صدای درام با تهیه درام هد های جدید

اگرچه تهیه درام هد جدید همچون تهیه یک استیک درامز، کار ساده و آسانی نیست، اما تاثیر به مراتب بیشتری نسبت به استیک درامز در تولید نوع صدای درامز داشته و بستر بیشتری را برای تولید تنالیته‌های جدیدتر فراهم می‌نماید. بسیاری از تولیدکنندگان تجهیزات موسیقی، درام هدهایی را تولید نموده اند که چیزی بیشتر از یک درام هد محسوب می‌شوند! به عنوان مثال، بسته به نوع متریال اولیه و پوشش بکار رفته در درام هد، می‌توان صداهایی شفاف‌تر و واضح‌تر یا تنالیته برجسته‌تر، غنی‌تر یا صدای خشک و خالی تولید کرد.

تغییر صدای درام با درام هد جدید

می‌توانید کار خود را با درام هدهای برند Remo Weather King Ambassador Coated Head آغاز کننید که تنالیته دلنشین‌تر و مرسوم‌تری تولید می‌کنند. درام هد این برند ترکیبی از رزونانس، اتک و ساستین است که درامرهای مطرحی همچون Cindy Blackman و Steve Gadd از جمله طرفداران آن بوده اند. درام هدهای برند Evans G2 نیز با حفظ وضوح و شفافیت صدا، به صدا عمق و گرمای بیشتری بخشیده و ساستین و اتک متعادل‌تری را تولید می‌کند. دوام و استحکام این درام هدهای دولایه نسبت به سایر درام هدها بیشتر است.

در صورتی که قصد دارید تن صدا را پایین‌تر آورده و تن صدای ثابتی داشته باشید، درام هدهای Remo Silentstroke گزینه مناسبی هستند. بکارگیری این درام هدها تمام آنچه را که نیاز دارید، بصورت خودکار برای شما فراهم خواهند کرد. درام هدهای Silentstroke دارای رویه مشبک هستند که نسبت به سایر درام هدهای معمولی دارای روکش، همچون Remo Ambassador، به میزان ۷۰ درصد دسیبل صدا را کاهش می‌دهند، این امر بدون هیچگونه افت کیفیت صدا انجام خواهد گرفت.

در ادامه مقاله پنج روش برای تغییر صدای درام با ما همراه باشید.

۳. تهیه لوازم جانبی پرکاشن

در دنیای موسیقی، هیچ قانونی وجود ندارد که می‌بایست حتما به اینسترومنت اولیه خود با همان لوازم جانبی اولیه پایبند بوده و هیچگونه تجهیزات جانبی بعدها به آن اضافه نکرد. یکی دیگر از روش‌های تغییر تنالیه صدای درامز، اضافه کردن انواع پرکاشن‌های ممکن به ستاپ درامز است. بسیاری از کمپانی‌های تولیدکننده تجهیزات موسیقی، محصولاتی را ارائه می‌کنند که می‌توان به راحتی آن‌ها را به سخت افزار یا ستاپ اینسترومنت خود متصل نمود.

یکی از پرکاشن‌ها موجود در بازار، پرکاشن لاتین برند NY Cowbell With Gibraltar Mount است. این پرکاشن آماده نصب می‌توانید صدای cowbell (زنگ گاوی) تولید کنید که در ساخت ریتم‌های مختلف و نت‌های نامحسوس و ظریف کاربرد دارد.

تهیه لوازم جانبی پرکاشن

با اضافه کردن یک تامبورین های-هت (Hi-Hat Tambourine) به درامز خود، آن را تبدیل به یک درامز مولتی تسک کنید. این محصول ساده اما مبتکرانه، بر روی میله ی های-هت و بر روی سیمبال های-هت نصب می‌شود. هنگام نوازندگی می‌توانید با استیک به آن ضربه بزنید یا تنها با پدال پا، اصوات ناموزونی با آن تولید کنید. تامبورین های-هت برند MEINL موجب گسترش هرچه بشتر ابعاد صداهایی می‌گردد که با درامز خود تولید خواهید کرد.

۴. تغییر صدای درام با تعویض سیمبال ها

یافتن سیمبال مناسب برای درام کیت، نیازمند صرف وقت و تلاش زیادیست، چرا که یک سیمبال مناسب نقش حیاتی در درام کیت ایفا می‌کند. اما این موضوع بدین معنا نیست که جستجوی خود را محدود به سیمبال‌های های-هت، راید، و کرش کنید. به دنبال سیمبال‌های متفاوت و حتی غیر ضروری باشید، چرا که گسترش رنج صدای درامز شما در گرو بکارگیری همین سیمبال‌های غیرضروری است.

برند Zildjian، سیمبال کرش‌هایی همچون EFX Crash و K Custom Special Dry Trash Crash عرضه کرده است که صدای قابل توجه و رسایی را تولید می‌کند. بکارگیری این سیمبال‌ها برای شروع موزیک می‌تواند انتخاب عالی باشد.

تعویض سیمبال ها

سیمبال‌های چینی نیز نوعی سیمبال کرش هستند که صدای شفاف، خشک و انفجاری تولید می‌کنند که در اصطلاح به آن‌ها سیمبال ترش (Trash) نیز گفته می‌شود. چارلی واتس همواریه یکی از طرفداران سرسخت این سیمبال‌ها بود. این سیمبال‌ها همچنین تاثیر زیادی بر ژانر و سبک موسیقی بند رولینگ استونز داشته است. سیمبال چینی برند SABIAN AAX یکی از محصولاتی ست که در نوع خود بی نظیر بوده و صدای محکم و شفاف تولید می‌نماید.

۵. تعویض پدال کیک درام

یکی از مواردی که کمتر درامری به آن توجه می‌کند، تعویض پد کیک درام است. تعویض این قسمت از درام، تاثیر به سزایی در صدای تولید شده در کیک درام خواهد شد. درامرهای ژانر راک بیشتر تمایل دارند که از کیک درام‌های چوبی، لاستیکی یا پلاستیکی استفاده کنند، زیرا صدای قوی‌تر، حجیم‌تر و کوبنده‌تری تولید می‌کنند.

کیک درام‌هایی همچون برند KDB-3 Brooks Wackerman Model Wood Kick Drum Beater از جمله محصولاتی است که همان صدای کوبنده و انفجاری را تولید می‌کند که درامرهای سبک‌های متال و راک به دنبال آن هستند.

تعویض پدال کیک درام

سایر روش ها

اگر به دنبال این هستید که با صرف کم‌ترین زمان و هزینه، صدایی خلاقانه با درامز خود تولید کنید، کافیست از وسایل خانگی که دور و برتان است برای تغییر صدای درامز کمک بگیرید. برای مثال، با استفاده از حوله‌های آشپزخانه و قرار دادن آن روی تام درام یا اسنیر، می‌توان طنین درام و حلقه را به میزان قابل توجهی کاهش داد. همچنین می‌توانید خلاقیت بیشتری به خرج داده و از سایر دستمال‌های پارچه ای، حوله‌های کاغذی، روبالشی، جوراب‌ها یا لباس‌های پارچه ای برای تغییر صدای درام خود بهره ببرید.

یکی دیگر از ترفندهای سریع و ساده برای تغییر تونالیته درام، برداشتن رزونانس هد آن است. در این حالت صدایی با تنالیته یکسان و ثابتی خواهید داشت.

در نهایت، ابداع صدایی منحصر به فرد، مبتکرانه، غافلگیر کننده، یا کاملا عجیب و غریب، مستلزم این است که موزیسین به دنبال سبک موسیقی مخصوص به خود در تولید قطعات موسیقی باشد. برای دست یافتن به چنین سبک و ژانر موسیقی، نیازی نیست که حتما کیت درام جدیدی را اختراع کنید، فقط کافیست از تخیل خود بهره برده، دید خود را به روی افق‌های جدید موسیقی باز نموده و از امتحان کردن راه‌های جدید و چیزهای جدید دست نکشید. حتی ایده‌های به ظاهر احمقانه نیز ارزش امتحان کردن را دارند.

دنبال کردن همین چشم اندازهای کوچک می‌تواند در نهایت منجر به تغییر کلی و چشمگیری در درام کیت و صدایی که تولید می‌کند گردد.

مطلب پیشنهادی: آموزش نحوه کوک کردن درام

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *