×

آموزش نت خوانی درامز برای مبتدیان

نت نویسی درامز در واقع شکلی از نوشتن موسیقی است که مخصوصا برای پرکاشن استفاده می‌شود. این امر ساده بوده و به راحتی می‌توان آن را آموخت. این روش را به عنوان زبان درامز در نظر بگیرید. اگر بتوانید نت‌های درامز را بخوانید و بنویسید، پس می‌توانید با دیگران به صورت موسیقایی ارتباط بیابید. برای نت خوانی درامز، باید چند سمبل و نماد مختلف را بدانید. این نمادها به شما می‌گویند چه چیز را چه موقع بزنید. با آموختن این مهارت، این امکان را خواهید داشت تا به سرعت یک ریتم یا ضرب را با درامز بنوازید. در ادامه با سازکالا همراه باشید.

نت نویسی درامز برای مبتدیان

نت خوانی درامز چیست؟

نت خوانی درامز با برگه موسیقی تفاوت دارد، اگرچه با هم شباهت‌هایی دارند. در برگه موسیقی سمبل‌های هر قسمت به نت‌های مختلفی مربوط می‌باشد. در نت خوانی درامز، سمبل‌ها به معنی بخش‌های مختلفی از درامز هستند که باید نواخته شود. مانند اسنر، کیک و … . این برای افراد مبتدی نیز بسیار مناسب است تا نوازندگی را بهتر بیاموزند. همچنین باعث می‌گردد تا مهارت‌های لازمه و ضروری را یاد گرفته و بتوانند راحت‌تر درامز بنوازند. در نت های درامز، میزان‌ها با استفاده از خطوط عمودی از یکدیگر جدا شده اند.

نحوه نت خوانی درامز

درست مانند زبان انگلیسی، نت خوانی درامز از چپ به راست خوانده می‌شود. هر بخش از پنج خط و چهار فاصله تشکیل شده است. نت‌ها می‌توانند بالا یا پایین هر فاصله قرار گیرند. درام‌ها با “نقطه” مشخص می‌شوند. این در حالی است که سیمبال‌ها با “x” مشخص می‌گردند. این نمادها همراه خود یک به اصطلاح “ساقه” یا “خط عمود چسبیده به نماد” دارند. این خطوط نشان می‌دهند که چطور ضرب آن نت را بشماریم و در واقع ارزش زمانی آن نت را نشان می‌دهند.

مشاهده لیست قیمت درامز با تنوع بی نظیر در فروشگاه اینترنتی سازکالا

نت نویسی درامز

  • بیس (Bass): نحوه نوشتن نت بیس درام به این شکل است که نماد آن در بخش پایینی قرار می‌گیرد. درام بیس در واقع بزرگ‌ترین درام در درام ست است. معمولا بم‌ترین نت را نیز تولید می‌کند. این درام معمولا با استفاده از یک پدال نواخته می‌شود. به همین دلیل خیلی اوقات به نام “کیک” نیز شناخته می‌شود.
  • Floor Tom: نت نویسی Floor Tom به این شکل است که نت در سومین فضای خطوط حامل می‌نشیند. Floor tom (که به عنوان Low tom) نیز شناخته شده است، بعد از “کیک” بم‌ترین نت درام ست می‌باشد.
  • Tom 1 و tom 2 :Tom ها در اولین فاصله خطوط حامل از بالا و خط زیر آن قرار می‌گیرند. این نت‌ها به عنوان High tom نیز شناخته شده اند. این درام معمولا صدایی زیرتر از floor tom و bass ایجاد می‌کند. بسیاری از درام‌ها بیش از یک tom دارند.
  • Snare: اسنر معمولا به عنوان درام اصلی درام ست شناخته شده است. مکان آن در دومین فاصله خطوط حامل از بالا می‌باشد. بسیاری از ضرب‌های درام بر اساس الگویی از اسنر و کیک ساخته شده اند.
  • Ride: این سیمبال معمولا به عنوان بزرگ‌ترین در ست درام شناخته می‌شود و کاربردهای مختلفی نیز دارد. سیمبال Ride معمولا توسط تیپ استیک نواخته می‌شود. این سیمبال روی خطوط در بالاترین بخش نوشته می‌شود.
  • Hi-hat: نت نویسی Hi-hat بالای خطوط حامل قرار می‌گیرد. Hi-hat در واقع یک جفت پدال می‌باشد که بر گونه خاصی از استند قرار می‌گیرند و شامل یک پدال نیز می‌شوند. درامرها می‌توانند با استفاده از پدال نوع صدایی که تولید می‌شود را کنترل نمایند.
  • Crash 1 و Crash 2: سیمبال crash صدایی بسیار بلند دارد. این سیمبال در اکثر اوقات برای ایجاد تاکید در ریتم‌های مختلف استفاده می‌شود. سیمبال‌های Crash سایزهای مختلفی دارند و رنج گسترده ای از تون‌های مختلف و سبک‌های متنوع را شامل می‌شوند. این سیمبال از باقی سیمبال‌ها متفاوت می‌باشد. این امر با این دلیل توجیه می‌شود که این سیمبال با قدرت نواخته می‌شود و در ایجاد و اجرای داینامیک‌های مختلف موسیقی تاثیر به سزایی دارد. جایگاه آن در خطوط حامل بالای hi-hat و در واقع بالای خط اول در خطوط حامل است. در درام ست، هنگامی که دو سیمبال Crash داشته باشیم، دومین سیمبال بالای اولی قرار می‌گیرد.
آموزش نت نویسی درامز

خواندن کسر میزان

کسر میزان دارای دو عدد می‌باشد که به صورت یک کسر روی هم قرار دارند. عدد بالایی نشان می‌دهد در هر میزان چند ضرب داریم. عدد پایین نشان دهنده این است که هر ضرب از چه نوع نتی تشکیل شده است. (برای مثال نت گرد، نت سیاه، نت چنگ و …). بهتر است کسر میزان را مانند یک خط کش تصور کنید. کسر میزان در واقع فضایی است بین نت‌هایی که می‌نوازید.

برای مثال یک نت سیاه در کسر میزان ۴/۴ نماینده یک ضرب است. به این معنی که درام را یک بار در هر ضرب می‌نوازید. یک نت گرد در ۴/۴ نماینده چهار ضرب می‌باشد. به این معنی که در هر چهار ضرب یک بار درام را می‌نوازید. بعضی از ضرب‌های درامز شامل نت گرد، نت سفید، نت سیاه، نت چنگ، نت دولا چنگ و نت سه لا چنگ می‌شوند. همچنین تریوله‌های مختلفی نیز وجود دارد که می‌توان نواخت. تریوله سه نت است که در ارزش زمانی دو نت می‌نوازیم.

علامت های تکرار

یک علامت تکرار به این معنا است که یک الگو را دوباره بنوازید. تعداد زیاد و مختلفی علامت تکرار وجود دارد.

  • علامت تکرار: پارت‌های بسیاری از درامز چندین بار نواخته شوند. در نت خوانی درامز، یک علامت تکرار به این معنا است که از اول بخش دوباره بنوازید.
  • علامت تکرار یک میزان: یک “علامت تکرار یک میزان” به این معنا است که میزان قبل را دوباره بنوازید و قطعه را ادامه دهید.
  • علامت تکرار دو میزان: “علامت تکرار دو میزان” به این معنا است که میزان قبل را دو بار بنوازید. سپس قطعه را ادامه دهید.
علامت های تکرار

چطور نت نویسی درامز با تبلچر درامز متفاوت است؟

تبلچر درامز در واقع ساده شده نت نویسی درامز می‌باشد. به جای استفاده از نت‌های معمولی که در یک قطعه موسیقی می‌بینید، تبلچر از یک سری خطوط عمودی و افقی استفاده می‌نماید تا همان الگو و فرم را بازنویسی کند. درامرهای مبتدی می‌توانند از تبلچر برای آموختن مفاهیم پایه بهره ببرند. البته تبلچر درامز نیز پیچیدگی‌های مخصوص به خود را دارد و باید با پیروی از اصول خود یاد گرفته شود.

نحوه ی نواختن درامز

درامز را می‌توانید به روش‌های مختلفی بنوازید که هر کدام نتیجه مخصوص به خود را می‌دهند. درامرها برای کنترل تمپو (سرعت) و داینامیک مسئول هستند. در این زمینه نیز سمبل‌های مختلفی وجود دارد. روش‌های مختلفی برای زدن درامز وجود دارد. یکی از عوامل مهم در این روش‌ها نحوه گرفتن استیک درامز می‌باشد. نحوه گرفتن استیک شما صدای نهایی درام را مشخص می‌نماید. با نحوه‌های مختلف آشنا شوید و ببینید کدام یک برایتان بالانس‌تر بوده و با آن راحت‌تر هستید. نیازی نیست همیشه درامز را محکم بنوازید، درامز خود به تنهایی صدای بلندی دارد. می‌توانید با استفاده از شست و انگشت اشاره بالانس استیک را کنترل نمایید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *