×

راه های جدید برای اعمال ریورب خلاقانه

راه های جدید برای اعمال ریورب خلاقانه

ریورب، افکتی است فراتر از آنچه که بر روی هر صدا با میزانی مشخص و از روی عادت اعمال می‌کنید. بیایید نگاهی به ۵ روش اعمال افکت‌های خلاقانه و نوآورانه، با حفظ قابلیت منحصر به فرد افکت ریورب برای ایجاد فضای زیبای آمبیانس روی هر صدا، بیاندازیم.
با وجود اینکه این مثال‌ها در یک نرم افزار مشخص توضیح داده شده‌اند، قابل تبدیل در نرم افزارهای آهنگسازی دیگر نیز می‌باشد. سازکالا مرجع تخصصی اطلاعات در حوزه ابزارآلات موسیقی و نرم افزارهای آن می‌باشد لذا همراه مجله سازکالا باشید.

Blooming Reverb

این افکت جدید به صورت یکجا ریورب نمی‌شود و همانطور که از اسم آن می‌توان متوجه شد، همواره در حال شکوفایی می‌باشد. این افکت مانند پری – دیلی نمی‌باشد زیرا ریورب بعد از یک زمان مشخص شروع به پخش شدن نمی‌کند. در عوض، از هیچ شروع می‌شود و شکوفا می‌شود و در نهایت از بین می‌رود. این نوع ریورب ایده آل برای زمانی است که شما نمی‌خواهد اتک نت‌های شما توسط ریورب پوشیده نشود.

Blooming Reverb

مراحل انجام کار:


۱- دو ریورب را به صورت پارالل وارد کنید. نرم افزار آهنگسازی ایبلتون می‌تواند این موارد را در یک Effect Rack به اشتراک بگذارد. این کار در نرم افزار آهنگسازی استودیو وان توسط FX Chain صورت می‌گیرد. برای دیگر نرم افزارهای آهنگسازی، به سادگی دو کانال Bus بسازید و به هرکدام Send به همراه هر کدام از ریورب‌ ها اعمال کنید.
۲- ریورب را فقط روی صداهای پردازش شده قرار دهید. اجازه دهید که ترک اصلی صدای خشک را ارائه دهد.
۳- برای یکی از ریورب‌ها، الگوی قطبی صدا را معکوس نمایید.

با توجه به معکوس شدن قطب صدا، ریورب‌‌ها روی یک تنظیمات ممکن است متوقف شوند. با این وجود میزان پارامتر به یک اندازه نمی‌باشد. زمان Decay آن‌ها متفاوت می‌باشد.

در شروع Decay ریورب شما، دو ریورب از قبل ذکر شده چیزهای زیادی را در اشتراک دارند، در نتیجه میزان زیادی از سیگنال متوقف می‌شود.

با پیشرفت Decay، اختلاف زمانی بین ریورب‌ها افزایش می‌یابد و ریورب‌ها کمتر از قطبیت خود خارج می‌شوند. در نتیجه Decay ریورب در طول زمان ساخته می‌شود، که یک افکت شکوفنده را ایجاد می‌کند.

Mid-side Reverb

ریورب یک گزینه بسیار مناسب برای پردازش‌های mid-side می‌باشد. اگر شما با این تکنیک آشنا نیستید، باید بدانید که پردازش mid-side، چنل‌های چپ و راست یک سیگنال استریو را رمز گذاری می‌کند تا به دو قسمت تبدیل شوند: Mid و Sides.

سپس می‌توانید mid و sides را در زمان واقعی پردازش کنید و پردازنده‌ها را با یک دکودر دنبال کنید که صدا را به استریو سنتی تبدیل می‌کند. این صدای استریو با هر پردازش mid-side اعمال شده همکاری خواهد داشت.


افزایش میزان ریورب پهنای بیشتری را به سیگنال‌های side می‌دهد و ریورب را از قسمت صدای خفه بیس و کیک خارج می‌کند. اگر در این تکنیک یک وکال به قسمت میانی پن شود، از درون ریورب نمی‌تواند عبور کند، در نتیجه معمولا از یک ریورب جداگانه برای وکال استفاده می‌شود.

Mid-side Reverb

مراحل انجام کار:


۱- یک ترک Aux برای ریورب بسازید.
۲- از سایت voxengo.com یک انکودر / دیکودر mid-side با نام MSED دانلود نمایید.
۳- ریورب مورد علاقه خود را وارد کنید. آن را فقط برای صداهای پردازش شده تنظیم کنید و بعد یک MSED قبل و بعد از پردازشگر ریورب قرار دهید.
۴- یک send از ترک درام خود به ترک Aux متصل کنید.
۵- پری- ریورب را در MSED در حالت Encode بگذارید.
۶- پست-ریورب را در MSED در حالت Decode بگذارید.

داشتن قابلیت تنظیم جداگانه ی Mid و Side تمام چیزی است که شما احتیاج دارید. اما شما می‌توانید همچنین تنظیمات ریورب را برای Mid و Sides به صورت جداگانه تغییر دهید، مانند داشتن Decay طولانی‌تر در سایدها بیشتر از Mid.

The Onstage Reverb

صداهای ریورب بر روی استیج متفاوت خواهند بود. مخصوصا در استادیوم‌ها و دیگر فضاهای بزرگ. با هر سازی که نوازندگی می‌کنید و صدای بیشتری دارد، ممکن است که بازتاب صوتی به شما وارد شود. پس شما صدای ریورب را بین نوازندگی خود خواهید شنید. در استودیو، می‌توان این افکت و ریورب محدود را بین بخش‌های مختلف موسیقی قرار دهیم. در نتیجه، ریورب با صدای شما تداخل پیدا نمی‌کند. تمام چیزی که این تکنیک نیاز دارد Sidechain می‌باشد و یک پردازنده که می‌تواند این نوع افکت را اعمال کند مانند یک Expander.

The Onstage Reverb


مراحل کار:


۱- دو عدد Pre-Fader در Send های کانال ساز خود وارد کنید.
۲- یک عدد Send را به کانال افکت‌ها متصل کنید و ریورب را به صداهای پردازش شده انتقال دهید، در ادامه یک Expander قرار دهید.
۳- Send دیگر را به ورودی دیگر Expander وصل کنید. دلیل قرار دادن Pre-Fader روی Send ها، این است که شما تفاوت بین تنظیمات را به وضوح با پایین آوردن فیدر هنگام اعمال پارامترهای افکت بشنوید.
۴- یک ریورب بلند انتخاب کنید که حدود پنج یا شش ثانیه باشد. طول این ریورب مهم است چرا که، بعد از اینکه Expander کار بالا و پایین بردن میزان ریورب را انجام می‌دهد، هنوز احتیاج خواهید داشت که ریورب فضا را پر کند.

پارامتر ترش هولد Expander میزان میرایی ریورب را زمانی که صدای ساز حاضر است تنظیم می‌نماید. تنظمیات Expander بسیار مهم است، در نتیجه شما نیاز دارید تا رسیدن به صدای دلخواه خود، تنظیمات مختلف را امتحان نمایید.

در ادامه مقاله راه های جدید برای اعمال ریورب خلاقانه با ما همراه باشید.

Rhythmic Reverb Splashes

یکی از روش‌های خلاقانه در استفاده از ریورب، این است که سند به ریورب در یک المان ریتمیک را زیاد کنید تا یک صدای ریورب کوبنده دریافت کنید. برای مثال، می‌توانید اسنیر درام خود را به یک ریورب سند کنید و هربار که اسنیر پلی شود، یک ریورب زیبا و کوبنده را دریافت خواهید کرد.

در نظر داشته باشید که این کار را نه تنها برای المان‌های ریتمیک، بلکه برای دیگر سازها نیز می‌توانید انجام دهید. برای مثال می‌توانید با استفاده از ریورب‌های ریتمیک بر روی لاین‌های گیتار، کیبورد، پرکاشن و حتی وکال، صدای خاصی را در اختیار داشته باشید. یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید صدای متفاوت و خلاقانه ای از ریورب خود دریافت کنید، استفاده از دیلی و یا پری دیلی در پلاگین‌های ریورب است. استفاده از پری دیلی باعث می‌شود تا یک فاصله زمانی میان منبع صوتی و ریورب شما ایجاد شود. این افکت در بسیاری از آهنگ‌های راک در دهه ۸۰ میلادی مورد استفاده قرار گرفت و یکی از تکنیک‌هایی است که می‌توانید با استفاده از آن، وکال خود را واضح‌تر در میکس در اختیار داشته باشید.

Rhythmic Reverb Splashes



سخن آخر

در این مقاله راجع به اعمال ریورب های خلاقانه و نوآورانه صحبت شد، در صورت ایجاد هر سوالی با مشاورین ما در کامنت درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
2 thoughts on “راه های جدید برای اعمال ریورب خلاقانه
  • شهریور ۴, ۱۴۰۰ at ۸:۲۲ ب٫ظ

    سلام ممنون از مطلب خوبتون
    آیا برای بهتر کردن پخش موسیقی دز موبایل هم کاربرد داره؟

    پاسخ
  • شهریور ۴, ۱۴۰۰ at ۸:۲۶ ب٫ظ

    من یک سوال دارم که ازتون میخوام کمک بگیرم درباره‌اش
    مدتی پیش در یوتیوب ویدئویی دیدم که درباره عوارض گوش دادن موسیقی با فرکانس ۴۱۳ هرتز صحبت میکرد و میگفت ضبط موسیقی با این فرکانس توسط شرکتهای آهنگساز اشتباهه و باید اصلاح بشه. شما چه چیزی میتونین بهم بگین درباره این ادعا
    میگفت این فرکانس اثرات مخربی روی مغز بجا میزاره
    ممنونم

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *