×

۱۰ آهنگ معروف که با گیتار ۱۲ سیم نواخته شده اند.

۱۰ آهنگ معروف که از گیتار های ۱۲ سیم برای نواختن آن‌ها استفاده شده است

گیتار های ۱۲ سیم از خاص‌ترین گیتارهایی هستند که در بازار وجود دارند و دهه هاست بسیاری از نوازنده‌ها از این گیتار برای نواختن و یا ساخت آهنگ‌های خود استفاده می‌کنند. صدایی که از این گیتارها به دست می‌آید، صدایی بسیار حجیم، خاص و دلنشین است و همین موضوع باعث محبوبیت آن‌ها شده است. اگر شما نیز می‌خواهید یکی از این گیتارها را تهیه کنید اما از صدای آن‌ها مطمئن نیستید، ما لیستی از ۱۰ آهنگ مشهور برای شما آماده کرده‌ایم که برای تولید و ضبط آن‌ها از گیتار های ۱۲ سیم استفاده شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

۱- America – A Horse with No Name

یکی از آهنگ های مشهوری که از گیتار های ۱۲ سیم برای ضبط و تولید آن استفاده شده است، آهنگ A Horse with No Name است که در آلبوم America گروهی با همین نام انتشار پیدا کرده است. با این که گیتار ۱۲ سیمی که در این آهنگ نواخته شده به گونه‌ای است که حکم پشتیبان را برای این آهنگ ایفا می‌کند، اما در صدای کلی این آهنگ، تاثیر بسیار مهمی داشته است.

هنگامی که این آهنگ منتشر شد، بسیاری فکر می‌کردند که این آهنگ یکی از آهنگ‌های Neil Young می‌باشد. این موضوع، موضوع بسیار جالبی است به این دلیل که این آهنگ به سرعت صدر جدول آهنگ‌های پاپ آمریکا را از آهنگ Heart of Gold، ساخته Neil Young ربود!

۲- Gordon Lightfoot – Early Morning Rain

گیتار های ۱۲ سیم الکتریک در دهه ۶۰ میلادی توسط بسیاری از گروه‌ها مورد استفاده قرار گرفتند و در دهه ۷۰، این گیتار ها جای خود را به گیتارهای ۱۲ سیم آکوستیک دادند. یکی از آهنگ‌هایی که این تغییر در آن کاملا مشخص است، این آهنگ می‌باشد. این آهنگ در سال ۱۹۷۵ عرضه شد و به سرعت به یکی از آهنگ‌های مشهور در رادیوهای سراسر دنیا تبدیل شد.

۳- Alice in Chains – I Stay Away

اگر بتوانیم یک گروه راک را نام ببریم که نه تنها در نواختن ریف هایی در کوک‌های دراپ قدرتمند باشد، بلکه در تولید آهنگ‌های احساسی و آکوستیک نیز فوق العاده باشد، می‌توانیم به گروه Alice In Chains اشاره کنیم. آهنگ فوق العاده I Stay Away از این گروه را می‌توان نه تنها یکی از بهترین آهنگ‌های ۱۲ سیم این گروه، بلکه یکی از بهترین آهنگ های ۱۲ سیم سبک راک دانست.

۴- Queen – ۳۹

یکی از دلایلی که گروه Queen به شهرت زیادی دست پیدا کرد، گیتاریست این گروه یعنی برایان می بوده است. می بسیاری از قطعات این گروه را با استفاده از گیتار های ۱۲ سیم خود نواخته است و این آهنگ‌ها در میان طرفداران این گروه بسیار محبوب هستند. یکی از محبوب‌ترین این آهنگ ها، آهنگ ۳۹ می‌باشد که در مورد سفر فضانوردان است.

۵- Red Hot Chili Peppers – Breaking The Girl

گروه مشهور Red Hot Chili Peppers تنها در دو آهنگ خود از کسر میزان ¾ استفاده کرده است که یکی از آن‌ها، در آهنگ Breaking The Girl می‌باشد. طبق گفته اعضای گروه، ریفی که بر روی یک گیتار ۱۲ سیم در این آهنگ نواخته می‌شود الهام گرفته شده از آهنگ‌های جیمی پیج بوده است.

۶- Jimi Hendrix – Hear My Train a Comin’

هنگامی که این آهنگ را گوش می‌کنید، کاملا حس می‌کنید که جیمی پیج، تنها در یک اتاق به همراه یک گیتار ۱۲ سیم به نواختن بلوز می‌پردازد. این آهنگ مثال بسیار خوبی است که بدانیم جیمی هندریکس نه تنها می‌توانید آهنگ‌های عجیب و غریب با استفاده از افکت‌های مختلف و همچنین گیتار دیستورشن تولید کند، بلکه او در نواختن سبک‌هایی مانند دلتا بلوز نیز یکی از بهترین نوازنده‌های ممکن است.

۷- The Who – Substitute

اگر تا به حال نام این آهنگ را نشنیده اید، باید بدانید که آهنگ Substitute دو بار در جدول تاپ تن بریتانیا حضور پیدا کرده است. بسیاری از افراد این آهنگ را یکی از اولین آهنگ هایی می دانند که در آن از سبک Punk Rock استفاده شده است. این آهنگ اولین بار در سال ۱۹۶۶ عرضه شد و ۱۰ سال بعد، نسخه جدید تری از آن منتشر شد.

۸- The Rolling Stones – As Tears Go By

این آهنگ یکی از اولین آهنگ‌هایی است که Jagger و Richards آن را با همکاری یکدیگر تنظیم کرده‌اند. این آهنگ یکی از معدود آهنگ‌هایی است که این گروه برای نواختن آن از گیتار ۱۲ سیم استفاده کرده است و بسیاری از طرفداران این گروه، آن را به عنوان یکی از بهترین آهنگ‌های این گروه می‌دانند.

۹- Led Zeppelin – Stairway to Heaven

کمتر کسی وجود دارد که طرفدار سبک راک باشد و این آهنگ افسانه‌ای را نشنیده باشد. این آهنگ را می‌توانیم مشهورترین آهنگ گروه لد زپلین بدانیم که دهه هاست یکی از آهنگ‌های پرطرفدار در میان طرفداران سبک راک به شمار می‌رود. برای ضبط این گیتار، جیمی پیج از گیتار دو دسته مشهور خود استفاده کرده است و Roger McGuinn نیز از یک گیتار ۱۲ سیم الکتریک بهره برده است. اجراهای زنده این آهنگ در دنیا بسیار مشهور است و نوازندگی جیمی پیج با استفاده از گیتار دو دسته خود که یکی از آن دارای ۱۲ سیم است، یکی از به یاد ماندنی ترین صحنه‌های سبک راک به شمار می‌رود.

۱۰- The Eagles – Hotel California

این آهنگ ممکن است بسیاری را سورپرایز کند اما تعجب نکنید! شروع این آهنگ افسانه‌ای با استفاده از یک گیتار آکوستیک ۱۲ سیم نواخته شده است و در طول آهنگ نیز نت‌ها و آکوردهای بسیاری با استفاده از گیتارهای ۱۲ سیم نواخته شده است. این آهنگ نه تنها مشهورترین آهنگ گروه The Eagles به شمار می‌رود، بلکه آن را می‌توان یکی از افسانه‌ای ترین و زیباترین آهنگ‌های تاریخ دانست.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − پنج =