×

مقایسه پیانوهای P-125 و P-115 شرکت یاماها

مقایسه پیانوهای P-125 و P-115 شرکت یاماها

در این مقاله قصد داریم تا به مقایسه پیانوهای P-125 و P-115 شرکت یاماها بپردازیم.

بسیاری از نوازندگان پیانو به خوبی می‌دانند که شرکت یاماها از جمله معتبرترین شرکت‌های دنیا در زمینه تولید پیانو می‌باشد و از جمله پرفروش‌ترین پیانوهای این شرکت، می‌توانیم به پیانو P-115 اشاره کنیم که پیانویی عالی برای نوازندگان مبتدی به شمار می‌رود. هنگامی که اولین بار این پیانو را از نزدیک ببینید، متوجه می‌شوید که این پیانو دیجیتال از ویژگی‌های عجیب برخوردار نیست، حتی مهندسین شرکت یاماها برای آن از صفحه نمایش LCD نیز استفاده نکرده اند.

اما از طرف دیگر، بهره مندی از کلاویه‌هایی با تکنولوژی GHS یا Graded Hammer Standard، قابلیت تنظیم اکشن کلاویه به چهار شکل Hard ،Medium ،Soft و Fixed و همچنین صدای بسیار مناسب این محصول، ویژگی‌هایی هستند که باعث شده تا این پیانو یکی از پرفروش‌ترین پیانوهای دیجیتال در دنیا باشد.

حال اما مهندسین شرکت یاماها از پیانوی جدید P-125 رونمایی کرده اند که به نوعی، ادامه دهنده راه موفق پیانوی P-115 می‌باشد. اما بر روی کاغذ، شاید تفاوت چندانی میان این دو پیانو مشاهده نشود. اما در عمل چه؟ کدام یک از این پیانوها مناسب شما می‌باشند و آیا اگر پیانو P-115 را خریداری کرده اید، خرید و ارتقا به پیانوی P-125 منطقی است؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

تکنولوژی، فاکتوری مهم در پیانوهای دیجیتال

اولین موضوعی که قصد داریم به آن بپردازیم، تفاوت این پیانوها از نظر تکنولوژی است. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد پیانوهای دیجیتال وجود دارد، این است که شرکت‌های مختلف برای ساخت آن‌های از تکنولوژی‌های جدیدی استفاده می‌شود که باعث می‌شود تا بتوانید به روش‌های مختلف به نوازندگی و یا یادگیری ساز خود بپردازید.

از جمله تکنولوژی‌های مورد بحث در مورد این دو پیانو می‌توانیم به ورودی USB ای که برای هر دوی این محصولات در نظر گرفته شده اشاره کنیم که می‌توانید به راحتی گوشی موبایل و یا تبلت خود را به آن متصل کرده و بسیاری از پارامترهای این پیانوها را با استفاده از گوشی و یا تبلت خود کنترل کنید. در واقع شما می‌توانید از گوشی موبایل و یا تبلت خود به عنوان صفحه نمایش LCD این محصول استفاده کنید.

مقایسه پیانوهای P-125 و P-115
yamaha p-115

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که این دو پیانو، از گوشی‌ها و تبلت‌هایی که دارای سیستم عامل اندروید هستند پشتیبانی نمی‌کنند و برای استفاده از آن‌ها باید از دستگاه‌های شرکت اپل استفاده کنید.

هنگامی که پیانوی P-115 را خریداری کنید، می‌توانید اپلیکیشن Digital Piano Controller به شما تقدیم می‌شود در حالی که با خرید پیانو P-125 می‌توانید اپلیکیشن Smart Pianist را نصب کنید.

با این که این دو اپلیکیشن کارهای مشابه بسیاری انجام می‌دهند، اما در اپلیکیشن Smart Pianist یک ویژگی جدید با نام Chord Chart وجود دارد که با فعال کردن آن، می‌توانید توالی آکوردهای آهنگ‌هایی که بر روی گوشی خود دارید را پیدا کرده و به این ترتیب آن‌ها را بر روی پیانوی خود بنوازید. اما طبق گفته شرکت یاماها آهنگ‌هایی که از نظر هارمونیکی بسیار غنی هستند، گزینه ای مناسب برای پیدا کردن آکوردها توسط این اپلیکیشن نیستند.

کدام پیانو صدای بهتری دارد؟

حال به سراغ یکی از مهم‌ترین موضوعات در هنگام خرید پیانو می‌پردازیم و آن، صدای نهایی پیانو می‌باشد. هر دو پیانوی P-115 و P-125 از موتور Pure CF برای صداهای خود استفاده می‌کنند که یکی از محبوب‌‌ترین صداهای این موتور، صدای پیانوی CFIII گرند شرکت یاماها می‌باشد.

مقایسه پیانوهای P-125 و P-115
yamaha p-125

اما تفاوت اصلی این دو محصول در اسپیکرهایی است که بر روی بدنه آن‌ها در نظر گرفته شده است. در پیانوی P-115، تنها یک توییتر در نظر گرفته شده است که در مقایسه با مدل‌های قدیمی‌تر شرکت یاماها، صدایی بهتر را تولید می‌کرد. اما در مدل P-125 یک اسپیکر دو طرفه در نظر گرفته شده که صدایی بسیار گرم‌تر و زنده‌تر را پخش می‌کند. به لطف طراحی جدید اسپیکرهای P-125، می‌توانید صدا را به شکل کاملا استریو دریافت کنید و از جزئیات آن بیشتر لذت ببرید.

دیگر نکته ای که باید در مورد این دو محصول در نظر داشته باشید، تعداد صداهایی است که شرکت یاماها برای این دو محصول در نظر گرفته است. برای پیانوی P-115 این تعداد برابر با ۱۴ عدد بوده در حالی که تعداد صداهایی که برای پیانوی P-125 در نظر گرفته شده، برابر با ۲۴ عدد می‌باشد.

آیا کلاویه‌های این دو پیانو با یکدیگر متفاوت اند؟

کوتاه‌ترین پاسخی که می‌توانیم به سوال بدهیم، “خیر” است! مهندسین شرکت یاماها از همان کلاویه‌هایی که برای پیانوی P-115 استفاده کرده اند برای پیانوی P-125 بهره برده اند و همین موضوع باعث شده تا حسی بسیار نزدیک را از این دو پیانو به دست آورید. کیبوردهایی که برای این دو محصول در نظر گرفته شده از تکنولوژی GHS بهره می‌برند.

می‌توانید میزان حساسیت هر دو کیبورد را در یکی از چهار حالت تعیین شده قرار دهید و به این ترتیب، نوازندگی را با استفاده از هر کدام از این پیانوها آغاز کنید. نکته جالب تر این است که وزن این دو پیانو نیز تقریبا یکسان است و مهم تر از آن، این است که می‌توانید به راحتی این پیانو را باز کرده و با خود برای مسافرت‌ها و یا اجراهای زنده حمل کنید.

کدام پیانو بهتر است؟ و آیا در صورت داشتن پیانو P-۱۱۵ خرید P-۱۲۵ کار درستی است؟

حال به سراغ پاسخ دادن به سوالی که در ابتدای مقاله مقایسه پیانوهای P-125 و P-115 مطرح کردیم می‌پردازیم، خرید کدام پیانو بهتر است؟

اگر می‌خواهید اولین پیانوی دیجیتال خود را خریداری کنید، پیانو P125 گزینه بهتری خواهد بود زیرا با وجود تعداد صداهای بیشتر و همچنین اسپیکر بهتر، صدایی بسیار بهتر را می‌توانید از آن به دست آورید. اما اگر شما در حال حاضر پیانوی P-115 را در اختیار دارید، خرید پیانوی P-125 را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم زیرا این دو پیانو در بسیاری از موارد کلیدی مانند کیبورد، تکنولوژی‌ها، موتور صدایی و حتی طراحی بسیار شبیه به هم هستند.

سخن آخر

در این مقاله به مقایسه پیانوهای P-125 و P-115 از برند معروف یاماها پرداختیم و به طور کامل ویژگی هرکدام از این سازها را برای شما شرح دادیم. درصورت نیاز به مشاوره بیشتر می‌توانید با کارشناسان سازکالا تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس: ۰۲۱۵۴۷۷۲ 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *