×

تفاوت امپ و پری امپ، چرا به امپ نیاز داریم؟

تفاوت امپ و پری امپ

فرقی نمی‌کند که یک مهندس صدا باشید و یا یک نوازنده گیتار الکتریک؛ حتما نام پری امپ و یا آمپلی فایر (یا پاور امپ) را شنیده‌اید. در این مقاله قصد داریم تا بصورت کامل به اینکه پری امپ یا پری آمپلی فایر و پاور امپ چیست بپردازیم و همینطور روش کار آن‌‌ها را مورد بررسی قرار داده و به تفاوت امپ و پری امپ بپردازیم. همچنین وظیفه آن را در یک آمپلی فایر بررسی می‌کنیم تا به شکل کامل با آن‌ها آشنا شوید. در ادامه این مقاله با سازکالا همراه باشید.

امپ و پری امپ چیست؟

پیش از آن که وارد بحث‌های پیچیده شویم، بهتر است تا یک دید کلی در مورد این دو محصول داشته باشیم. پری آمپلی فایر یا پری امپ، یک دستگاه با طراحی خاص است که به گونه ای طراحی شده که می‌توانید از آن برای قوی‌تر کردن سیگنال ورودی خود استفاده کنید.

به طور ویژه از پری امپ‌ها در قسمت اول سیگنال گیتار مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا در استودیوهای موسیقی برای ضبط کردن میکروفون‌های مختلف از آن استفاده می‌شود. این در حالی است که یک پاور امپ، وظیفه دارد تا قدرت سیگنال خروجی را افزایش دهد.

بسیاری از پاور امپ‌ها، به همراه رنگ صدا و یا نویزهای خاصی این قدرت را به سیگنال اضافه می‌کنند که ممکن است برای سیگنال ما صدایی خوشایند تولید شود.

کاربرد و نحوه عملکرد پری امپ و پاور امپ

جالب است بدانید که هم پری امپ و هم پاور امپ از ولتاژ برای افزایش قدرت یک سیگنال استفاده می‌کنند، اما روش این افزایش قدرت در آن‌ها متفاوت است و نحوه کارکرد آن‌ها نیز به گونه ای است که صداهای متفاوتی را تولید می‌کنند.

پری امپ

به طور خلاصه، پری آمپلی فایرها بیشتر برای قدرتمندتر کردن سیگنال میکروفون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و به همین دلیل است که بسیاری از استودیوهای موسیقی از پری امپ‌های متعددی استفاده می‌کنند تا بهترین صدای ممکن را از میکروفون‌های خود به دست آورند.

پاور امپ

از طرفی، برای صداهایی که به طور عادی قابل شنیدن هستند، از پاور امپ استفاده می‌شود تا به این ترتیب بتوانید دیستورشن و یا رنگ صدای خاصی را به صدای خود اضافه کنید. به همین منظور از پاور امپ‌ها بیشتر برای گیتارهای الکتریک و یا گیتارهای بیس استفاده می‌شود.

تفاوت اصلی میان پاور امپ و پری امپ در چیست؟

پری آمپلی فایر معمولا برای صداهایی استفاده می‌شود که در حالت عادی نمی‌توانید آن‌ها را بشنوید. از این رو، نحوه ساخت آن‌ها به گونه ای است که صداهایی با سیگنال بسیار ضعیف را بدون افزایش مقدار نویز داخلی در آن‌ها، بلندتر می‌کند و قدرت خاصی به آن‌ها می‌بخشد.

از طرف دیگر، پاور امپ‌ها صداهایی را قدرت می‌دهند که در حالت عادی به خوبی می‌توانید آن‌ها را بشنوید و از آن‌ها استفاده کنید. بر روی کاغذ، هنگامی که این دو یونیت را کنار یکدیگر قرار می‌دهید، هر دو یک عمل را، اما بر روی سیگنال‌های مختلف انجام می‌دهند. اما تفاوت این دو یونیت در چیست؟

اگر بخواهیم به شکل تکنیکال این موضوع را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که تفاوت اصلی میان پاور امپ و پری امپ در در مقدار امپدانس موجود در آن‌هاست. اگر با واژه امپدانس آشنایی ندارید، این واژه هنگامی استفاده می‌شود که مقدار نویز و مقدار سیگنال در یک لول مخصوص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پس هنگامی که در مورد امپدانس یک سیگنال صحبت می‌کنیم، به دو شکل می‌توانیم آن را بررسی کنیم. اگر سیگنال دارای امپدانس بالا باشد، یعنی نویز و قدرت سیگنال بسیار پایین است. اگر بگوییم امپدانس سیگنال کم است، یعنی سیگنال قدرت و نویز زیادی دارد.

چرا به amp نیاز داریم

امپدانس چه تاثیری بر روی عملکرد پاور امپ و پری امپ دارد؟

عملکرد پری امپ از نظر امپدانس

حال که بیشتر با مفهوم پری امپ و پاور امپ آشنا شدید، بهتر است تا عملکرد آن‌ها ار از نظر امپدانس نیز بررسی کنید. پری امپ‌ها، از امپدانس بالایی برخوردار هستند، با این مفهوم که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، سیگنال‌های ضعیف را به سیگنال‌های Line Level تبدیل کنید، بدون آن که نویز بسیار زیادی را به سیگنال اضافه کنید.

به همین دلیل است که مهندسان صدا از آن برای ضبط‌های استودیویی و به خصوص استفاده از میکروفون‌ها استفاده می‌کنند. اما نمی‌توانید از سیگنالی که توسط آن‌ها تولید می‌شود برای شنیدن صدا از اسپیکرها استفاده کنید زیرا با این که قدرت این سیگنال بسیار بالاست، اما به اندازه ای نیست که بتوانید سیگنال را برای پخش در یک اسپیکر استفاده کنید.

عملکرد پاور امپ از نظر امپدانس

در این هنگام، باید از پاور امپ‌ها استفاده کنید. در واقع پاور امپ‌ها از از امپدانس کمی برخوردار هستند و این به این معناست که هر سیگنالی را می‌توانید از طریق آن‌ها درایو کنید.

ورودی ای که برای پاور امپ‌ها در نظر گرفته می‌شود، ورودی Voltage Amplifier است که از طریق ولتاژ سیگنال را دریافت می‌کند (همانند پری امپ) اما در قسمت خروجی، یک خروجی جریان الکتریکی برای آن در نظر گرفته شده است.

این موضوع نه تنها باعث پاور شدن صدا می‌شود، بلکه نویز لول سیگنال شما را نیز به همان اندازه افزایش می‌دهد. از پاور امپ بیشتر برای آمپلی فایر گیتار الکتریک و یا سیستم‌های صوتی پسیو استفاده می‌شود تا افرادی که در سالن برای شنیدن گروه مورد علاقه خود حاضر شده‌اند، بتوانند صدای گروه را به بهترین شکل ممکن دریافت کنند.

مطلب پیشنهادی: معرفی بهترین برندهای امپلیفایر گیتار الکتریک

جمع بندی

در مقاله ی ” تفاوت امپ و پری امپ، چرا به امپ نیاز داریم؟” سعی کردیم تا تفاوت‌ها، نحوه کار و همچنین قسمت‌های مختلفی از پاور امپ و پری امپ‌ را بررسی کرده و با شما به اشتراک بگذاریم. فرقی نمی‌کند که شما یک مهندس صدا باشید یا یک نوازنده گیتار الکتریک، داشتن دانش تکنیکال در زمینه فعالیت شما، باعث می‌شود تا در زمینه مورد نظر خود پیشرفت کنید.

به همین دلیل است که با دانستن تفاوت این دو محصول، می‌توانید ایده بهترین از روش کارکرد تجهیزات خود داشته باشید. اگر یک مهندس صدا هستید و به دنبال بهبود صدای ضبط‌های خود هستید، می‌توانید با خرید یک پری امپ با کیفیت این کار را انجام دهید.

اما اگر نوازنده گیتار الکتریک هستید و یا می‌خواهید یک ستاپ صوتی برای اجراهای زنده خریداری کنید، خرید یک پاور امپ بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *