×

تفاوت کلیپر و لیمیتر و استفاده آن‌ها در مسترینگ

یکی از مهم‌ترین وظایفی که در مسترینگ موزیک باید به آن توجه کرد، بلند کردن صدای کلی آهنگ از نظر Volume می‌باشد تا پروژه مورد نظر ما همانند دیگر آهنگ‌ها از Volume خاصی برخوردار باشد. برای این کار اما به طور عمده از دو ابزار استفاده می‌شود. کلیپر و لیمیتر. اما تفاوت کلیپر و لیمیتر در چیست و کدام برای مسترینگ مناسب تر است؟ در این مقاله قصد داریم تا به این سوال پاسخ مشخصی دهیم.

اما نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که از این دو ابزار تنها در مرحله مسترینگ استفاده نمی‌شود بلکه می‌توانید از این ابزار در مرحله میکس نیز استفاده کنید. در ادامه مقاله تفاوت کلیپر و لیمیتر با ما همراه باشید تا هر آنچه که باید را در مورد این دو ابزار یاد بگیرید.

لیمیتر چیست؟

لیمیتر چیست؟

در علم میکسینگ و مسترینگ، لیمیتر در واقع وسیله ای است که با استفاده از آن می‌توانید جلوی Peak‌های سیگنال خود را با توجه به Threshold تعیین شده، بگیرید. به طور دقیق تر، می‌توان لیمیتر را نوعی کمپرسور با Ratio بسیار بالا دانست هر سیگنالی که از Threshold آن بگذرد، جلویش گرفته شود.

بسیاری از مهندسین مسترینگ از لیمیترها به عنوان آخرین مرحله در مسترینگ استفاده می‌کنند. استفاده از یک لیمیتر با کیفیت این امکان را به شما می‌دهد تا بدون دیستورت شدن صدا، بتوانید به بلندی صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

به غیر از استفاده در مرحله مسترینگ، بسیاری از افراد از لیمیترها در مرحله میکس نیز استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با کمی لیمیت کردن صدای درامز، بیس، گیتار و یا وکال، جلوی Peak‌های ناگهانی را بگیرید.

کلیپر چیست؟

کلیپر چیست؟

وظیفه کلی یک کلیپر این است که سیگنالی که وارد آن می‌کنید را با اضافه کردن دیستورشن و سچوریشن هارمونیک کلیپ کند. کلیپ کردن سیگنال با این روش با کلیپ کردن سیگنال به شکل دیجیتالی مقداری متفاوت است و صدای آن‌ها تفاوت دارد. به طور کلی، می‌توانیم فرایند کلیپ کردن را به دو گروه دسته بندی کنیم. Soft Clipping و Hard Clipping.

در فرایند Soft Clipping، هنگامی که سیگنال از کلیپر عبور می‌کند ابتدا Transient‌ها کاهش پیدا می‌کنند و سپس فرایند کلیپینگ انجام می‌شود. اما در فرایند Hard Clipping با عبور سیگنال از Threshold تعیین شده، سیگنال به شکل کامل کلیپ می‌شود و هیچ کاهشی در Transient‌ها مشاهده نمی‌شود.

در برخی از پلاگین‌ها و یا سخت افزارهای کلیپر، پارامترهای مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید با تغییر آن‌ها، مقدار سختی کلیپر خود را تغییر دهید.

تفاوت میان لیمیترهای عادی و لیمیترهای Brickwall

تفاوت میان لیمیترهای عادی و لیمیترهای Brickwall

لیمیترهای عادی را می‌توان کمپرسورهایی دانست که Ratio آن‌ها، عددی بالاتر از ۱۰:۱ می‌باشد. به این ترتیب، Transient‌هایی که از آن‌ها عبور می‌کند، با این که به مقدار قابل توجه ای کاسته می‌شوند، اما به شکل کامل لیمیت نمی‌شوند بلکه مقدار از آن‌ها از Threshold عبور می‌کند.

این موضوع اما در لیمیترهای Brickwall صادق نیست. این لیمیترها، از Ratio بی نهایت برخوردار هستند و تمامی سیگنال‌هایی که از Threshold آن‌ها عبور کند، به طور کامل لیمیت می‌شود. به طور کلی اما مهندسین صدا از لیمیترهای Brickwall بر روی مسترباس خود استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند تا هیچ سیگنالی از آن‌ها عبور نمی‌کند و به عبارت دیگر، هیچ کلیپ دیجیتالی در پروژه‌های آن‌ها رخ نمی‌دهد.

آیا می توان از کلیپر و لیمیتر به طور همزمان استفاده کرد؟

پاسخ این سوال ۱۰۰% مثبت است. یکی از محبوب‌ترین تکنیک‌هایی که در مسترینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده همزمان از کلیپر و لیمیتر می‌باشد. به طور عمده افراد ابتدا سیگنال را کلیپ می‌کنند تا به بلندی مورد نظر خود دست پیدا کنند. سپس با استفاده از یک لیمیتر این مقدار بلندی را ثابت نگه می‌دارند.

به طور کلی یک مسترینگ حرفه ای، مرز میان استفاده مناسب و دقیق از کلیپر و لیمیتر می‌باشد. اگر به تنهایی از یک کلیپر برای مسترینگ استفاده کنید، صدایی که به دست می‌آورید ممکن است کمی دیستورت شده باشد. از طرفی نیز، اگر تنها از لیمیتر برای مستر کردن آهنگ‌های مختلف استفاده کنید، احتمال آن که نتوانید از فرکانس‌های تربل بسیار دقیقی بهره مند باشید، بسیار زیاد است.

بنابراین برای آن که بتوانید به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید، پیشنهاد ما به شما استفاده دقیق و به اندازه از هر دو ابزار می‌باشد.

چگونه لیمیتر خود را برای مسترینگ ست کنیم؟

برای استفاده از لیمیتر در مرحله مسترینگ، باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

در این قسمت ما از لیمیتر محبوب Fabfilter Pro L-2 استفاده می‌کنیم که یکی از بهترین لیمیترهای دنیا به شمار می‌رود. برای آن که از Metering دقیقی برای بلندی صدا در هنگام مسترینگ استفاده کنید، برای این پلاگین از سیستم LUFS استفاده شده است که به طور دقیق مقدار بلندی صدا را به شما نشان می‌دهد.

این موضوع به شما کمک می‌کند تا بلندی صدای آهنگ‌ خود را بر اساس پلتفرمی که می‌خواهید آهنگ خود را در آن رلیز کنید، تعیین کنید. برای مثال اگر می‌خواهید آهنگ خود را تنها در پلتفرم Spotify رلیز کنید، می‌توانید از مقدار -۱۴ LUFS استفاده کنید. برای آن که آهنگ خود را بر روی CD رایت کنید، باید بلندی صدای آهنگ شما -۹ LUFS باشد.

تفاوت کلیپر و لیمیتر

یکی از گزینه‌هایی که در این لیمیتر و همچنین دیگر لیمیترهای حرفه ای دنیا موجود است، گزینه Oversampling است که این امکان را به شما می‌دهد تا فرکانس‌های تربل را با کیفیت بیشتری لیمیت کنید. در نظر داشته باشید که استفاده از این گزینه باعث می‌شود تا فشار بیشتری بر روی پردازنده کامپیوتر شما وارد شود.

مطلب پیشنهادی: برخی از اصطلاحات رایج میکس و مسترینگ

سخن نهایی

حال که با تفاوت کلیپر و لیمیتر ویژگی‌های اصلی آن‌ها آشنا شده اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا با استفاده از آن‌ها شروع به مستر کردن پروژه خود کنید. سعی کنید تا از پارامترهای مختلفی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم استفاده کنید و در مرحله مسترینگ، از هر دو ابزار برای رسیدن به صدای مورد نظر خود استفاده کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *