×

برخی از اصطلاحات رایج میکس و مسترینگ

میکس و مسترینگ یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در آهنگسازی می‌باشد. دانستن اصطلاحات کاربردی و آشنایی نسبی با این اصطلاحات، به فرآیند یادگیری و حرفه‌ای‌تر شدن ما کمک بسیاری می‌کند. در ادامه این مقاله با برخی از اصطلاحات رایج میکس و مسترینگ آشنا می‌شویم. با سازکالا همراه باشید.

Aliasing

نوعی دیستورشن است که در طی فرآیند تبدیل a/d ایجاد می‌شود. زمانی‌که یک سیگنال آنالوگ حاوی فرکانس‌های بالاتر از نصف نرخ نمونه برداری است، ممکن است ناهنجاری و هارمونیک‌های ناخواسته در سیگنال اصلی ایجاد شوند. اگر این اتفاق افتاد، سیگنال خود را با استفاده از نرخ سمپل بهتر مثلا ۴۴.۱ کیلوهرتز یا بهتر مجددا رکورد کنید.

Attack

به سرعت رسیدن یک صدای خاص به پیک دامنه خود اطلاق می‌گردد. اگر صدای شما Attack نداشته باشد، شنیدن آن صدا در کنار صداهای دیگر ممکن است دشوار باشد.

Balanced

  1. به داشتن مقدار فرکانس‌های پایین مناسب به نسبت فرکانس‌های بالا و میدرنج گفته می‌شود.

۲. به داشتن ترکیب مناسب از صدای ساز در یک آهنگ گفته می‌شود.

۳. به دامنه نسبتا برابر در کانال‌های چپ و راست گفته می‌شود.

Balls

عمق و ضخامت صدا را Balls می‌گویند. اگر میکس یا المان میکس شما دارای Balls نباشد، سعی کنید فرکانس پایین یا low-mid را افزایش دهید.

Blend

زمانی‌که ۲ سیگنال با یکدیگر میکس می‌شوند تا یک صدا را تشکیل دهند.

اصطلاحات میکس و مستر

مطالب پیشنهادی : راهنمای جامع خرید میکسر

Bottom

فرکانس‌های بیس، low end و booty.

Bright

هنگامی که یک سیگنال حاوی مقدار نابرابری از فرکانس‌های بالا باشد. این موضوع الزاما چیز بدی نیست، اگر نیاز دارید که میکس شما برایت تر باشد، کافی است فرکانس‌های بالا را افزایش دهید.

Clipping

نوعی دیستورشن است که در پیک‌های سیگنال صوتی ایجاد می‌شود. Clip هایی که با استفاده از تیوب‌های آنالوگ، تیپ و یکسری تجهیزات solid-state ایجاد می‌شوند را “soft clipping” می‌نامند. Clip ناشی از دامنه دیجیتال را نیز “hard clipping” می‌نامند.

Clean

  1. وقتی یک صدا عاری از هرگونه دیستورشن باشد.
  2. وقتی یک صدا بدون اعمال هیچ گونه افکت یا پردازشی باشد.

Crisp

گوش دادن به صدای clean با فرکانس‌های میدرنج زیاد.

Dark

صفتی که برای توصیف تن صداهای وینتیج استفاده می‌شود.

Dynamic-range ( دامنه داینامیک )

به محدوده صدایی بین نویز و اوج دامنه صدا گفته می‌شود. اگر میکس شما فاقد دامنه داینامیک باشد، ممکن است بیش از حد کامپوز یا محدود شده باشد. هنگام تنظیم لول‌ها از گوش‌های خود استفاده کنید تا داینامیک‌های مطلوب خود را پیدا کنید. معمولا با استفاده از مقیاس دسی بل محاسبه می‌شوند. دامنه داینامیک میکس‌های رادیویی مدرن معمولا بین ۲ تا ۸ dBFS است.

کاربرد-اصطلاحات-مختلف-در-میکس-و-مستر

Dry

معمولا به معنای بدون ریورب یا بدون افکت‌های مبتنی بر زمان است. اگر میکس یا المان میکس شما به عنوان “too dry” در نظر گرفته شده باشد، بهتر است افزایش ریورب یا اضافه کردن دیلی را امتحان کنید.

Fat

زمانی‌که صدا دارای مقدار کاملی از فرکانس‌های پایین کنترل بیش از حد نرمال باشد ( غالبا با استفاده از فشرده سازی یا دیلی ایجاد می‌شوند ).

Fidelity

کیفیت ضبط در مقایسه با نمونه اصلی را Fidelity می‌گویند. معمولا به ضبط های low-fi یا hi-fi تقسیم می‌شوند.

Flat

  1. نت موسیقی که کمتر از حد انتظار باشد.
  2. پاسخ فرکانسی معقول برای یک صدا یا سیستم صوتی.

Flutter

مقادیر فرکانسی بالا در پیچ یک شکل موج رکورد شده به دلیل تغییرات سریع پردازنده‌های میکس.

Full

زمانی‌که یک صدا یا میکس شامل تمامی فرکانس‌های ضروری باشد، به خصوص فرکانس‌های پایین.

Gain

  1. کنترلی که در ورودی یک کانال برای تنظیم سطح ورودی اولیه قبل از هرگونه پردازشی استفاده می‌شود.
  2. افزایش قدرت سیگنال صوتی که معمولا در دسی بل اندازه گیری می‌شود.

Lead

المانی در موسیقی که ملودی آهنگ را پخش می‌کند و می‌تواند ساز یا ووکال باشد.

Masking

زمانی‌که صداهای بلند باعث سخت شدن شنیدن صداهای نرم‌تر می‌شوند به اصطلاح Masking رخ می‌دهد.

Midrange

فرکانس‌های میانی که گوش نسبت به شنیدن آن‌ها حساس است. این فرکانس‌ها بین دامنه حدودا ۲۵۰ تا ۶۰۰۰ هرتز می‌باشند.

در ادامه مقاله اصطلاحات رایج میکس و مسترینگ با ما همراه باشید.

اصطلاحات میکس و مسترینگ

Muddy

زمانی‌که یک صدا آنبالانس، شامل تن صدای خفه و فاقد میدرنج یا فرکانس‌های بالا باشد. در صورتی که این اتفاق افتاد، صداها یا میکس را تا زمانی‌که شفاف‌تر شوند rebalance کنید.

PhaseDistortion

تغییر در صدا به خاطر تغییر فاز بین ۲ سیگنال یا بیشتر در یک میکس را PhaseDistortion می‌گویند.

Phasing

  1. تغییر نامطلوب صدا اغلب به دلیل تاخیر در پردازش.
  2. صدای افکت‌های ایجاد شده توسط تغییر فاز یک سیگنال میکس شده صوتی همراه با سیگنال اصلی.

Pumping

میزان نویز قابل توجه کمپرسور یا لیمیتر ( limiter ) هنگام تغییر ولوم. اگر Pumping برای شما مطلوب نیست، تنظیم attack و تنظیمات release کیفیت کار شما را بهتر می‌کند.

اصطلاحات کمپرسینگ

Attack

همان اولین اولین نقطه شروع صد یا مدت زمانی که پس از شروع صدا طول می‌کشد تا پردازشگر صدا شروع به کار کند، اشاره دارد. معمولاً در میلی ثانیه (ms) اندازه گیری می‌شود.

Compression

کاهش حجم خروجی سیگنال نسبت به حجم ورودی آن برای کاهش دامنه دینامیکی. اصولاً وقتی صدایی بلندتر از حد معین می‌شود، کمپرسور صدا را کم می‌کند. کمپرسور دینامیک را کنترل می‌کند تا سازگارتر شود.

Threshold

پارامتری از یک پردازنده صدا که به پردازنده می‌گوید تا زمانی که حجم صدای ورودی از حد تنظیم شده بیشتر نشود، وارد عمل نشود. به عنوان مثال، یک کمپرسور شروع به کم کردن صدا نمی‌کند تا زمانی که صدای ساز از آستانه تعیین شده توسط شما بلندتر شود.

Ratio

پارامتری از کمپرسور است که تعیین می‌کند کمپرسور با چه شدتی حجم صدا را کاهش می‌دهد. اگر نسبتی روی ۲:۱ تنظیم شود، به ازای هر ۲dB صدایی که از آستانه بالاتر می‌رود، ۱dB خارج می‌شود. اگر نسبت روی ۴:۱ تنظیم شود، به ازای هر ۴ دسی بل صدایی که از آستانه بالاتر می‌رود، ۱ دسی بل خارج می‌شود.

Release

چه مدت طول می‌کشد تا پردازشگر صدا پردازش صدا را متوقف کند. معمولا در میلی ثانیه (ms) اندازه گیری می‌شود. به عنوان مثال، اگر رهاسازی یک کمپرسور روی ۱۰۰ میلی‌ثانیه تنظیم شده باشد، کمپرسور ۱۰۰ میلی‌ثانیه پس از فعال شدن صدا، پردازش صدا را متوقف می‌کند.

Knee

کنترلی بر روی کمپرسور که میزان متغیر بودن شدت فشرده سازی را پس از عبور از آستانه تغییر می‌دهد. Knee “نرم” فشار را کمتر آشکار می‌کند، در حالی که Knee “سخت” کمپرسور را آشکارتر می‌کند.

Makeup gain

پارامتری که به شما امکان می‌دهد صدای خروجی یک پردازنده صدا را افزایش دهید که صدای ورودی را آرام‌تر شود. به عنوان مثال، یک کمپرسور صداها را ملایم‌تر می‌کند، بنابراین برای حفظ صدا در همان ولوم قبلی Makeup gain لازم است.

مطلب پیشنهادی: تاخیر صوتی چیست؟ تاثیر آن در نرم افزار های میزبان

سخن آخر

در این مقاله راجع به برخی از اصطلاحات رایج میکس و مسترینگ صحبت کردیم و هرکدام را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌توانید از کارشناسان سازکالا مشاوره دریافت کنید.

برچسب ها :
مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − سه =