×

تاخیر صوتی چیست؟ تاثیر آن در نرم افزار های میزبان

برای بسیاری از موزیسین‌ها و یا تنظیم کنندگان پیش آمده که هنگامی که می‌خواهند شروع به ضبط سازهای مختلف کنند، از نرم افزار میزبان خود استفاده کنند اما مشکل اساسی، تاخیر بسیار زیادی باشد که بین نوازندگی و صدای مانیتور شده وجود داشته باشد. با این که بسیاری از مردم فکر می‌کنند که این مشکل به دلیل قدیمی‌تر بودن کارت صدای آن‌ها می‌باشد (که تا حدی می‌تواند تاثیرگذار باشد.) اما در این مقاله می‌خواهیم به طور کامل به موضوع تاخیر صوتی یا latency چیست و تاثیر آن در نرم افزارهای میزبان بپردازیم و انواع روش‌ها برای مقابله با آن را بررسی کنیم.

در ادامه این مقاله با سازکالا همراه باشید.

تاخیر صوتی چیست و چگونه می توان آن را اندازه گیری کرد؟

تاخیر صوتی در نرم افزار میزبان چیست

تاخیر صوتی و یا Latency، در واقع مقدار زمانی است که فاصله میان سیگنال ورودی به میکسر و یا کارت صدای شما و سیگنال خروجی از طریق سیستم مانیتورینگ را در بر می‌گیرد. در واقع فاصله زمانی میان ورودی و خروجی در یک ستاپ ضبط را تاخیر صوتی می‌نامند. با این که تاخیر بسیار زیاد در بسیاری از مواقع، به خصوص هنگام ضبط صدا می‌تواند تمرکز شما را از بین ببرد، اما خبر خوشحال کننده این است که می‌توانید به راحتی با چند تغییر کوچک در قسمت تنظیمات نرم افزار میزبان خود، این موضوع را به شکل کامل برطرف کنید.

اما در صورتی که ستاپ استودیویی شما قدیمی باشد و یا از یک سیستم کامپیوتری ضعیف برای ضبط صدا استفاده می‌کنید، کار برای شما مقداری سخت‌تر خواهد بود.

چرا تاخیر صوتی اتفاق می‌افتد؟

اما شاید از خود بپرسید که این تاخیر به چه دلیل اتفاق می‌افتد و چه عواملی بر روی آن تاثیرگذار است. بگذارید مسیر یک سیگنال صوتی را در یک ستاپ استودیویی بررسی کنیم.

شما با استفاده از یک کابل مخصوص و بسته به نوع سیگنال مورد نظر، میکروفون و یا ساز خود را به کارت صدای استودیویی خود متصل کنید و شروع به ضبط صدا می‌کند. سیگنال ورودی ای که وارد این کارت صدا می‌شود، پس از ورود به کارت صدا وارد مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال می‌شود که باعث می‌شود تا این سیگنال از دنیای آنالوگ، وارد دنیای دیجیتال شود و بتوانید با استفاده از پلاگین‌های مختلفی که در اختیار دارید، آن را به شکل دلخواه پردازش کنید.

سپس این سیگنال وارد سیستم کامپیوتری و نرم افزار میزبان شما می‌شود و می‌توانید در این نرم افزار، آن را به شکل دلخواه ادیت کنید. پس از پردازش‌های مختلفی که بر روی این سیگنال در دنیای دیجیتال رخ داد، بار دیگر این سیگنال وارد یک مبدل دیگر می‌شود که یک مبدل دیجیتال به آنالوگ است که بار دیگر سیگنال را از حالت دیجیتال به حالت آنالوگ و صوت تبدیل کند.

در ادامه مقاله تاخیر صوتی یا latency چیست؟ تاثیر آن در نرم افزارهای میزبان با ما همراه باشید.

پس از آن، سیگنال آنالوگ وارد قسمت خروجی کارت صدا شده و توسط هدفون‌های مانیتورینگ و یا اسپیکرهای استودیویی می‌توانید صدای نهایی را دریافت کنید و آن را بشنوید. وارد شدن یک سیگنال ورودی در این مسیر منطقا باعث می‌شود تا با مقدار زیادی تاخیر مواجه شوید.

در نظر داشته باشید که این موضوع تنها برای ورودی‌های صوتی وجود ندارد بلکه هنگامی که کیبورد و یا میدی کنترلر خود را با استفاده از اتصال USB به سیستم کامپیوتری خود متصل می‌کنید نیز این تاخیر وجود دارد و باید آن را با استفاده از تغییراتی از بین برد.

چه چیزهایی باعث می‌شود تا تاخیر در ضبط صدا بیشتر باشد؟

همان طور که مشاهده کردید سیگنال از چند مسیر مختلف عبور می‌کند و همین نکته باعث می‌شود تا نکات بسیاری را هنگام ضبط صدا برای از بین بردن تاخیر در نظر داشته باشید.

نکته اول

قسمت Buffer Size

اولین نکته ای که با تغییر آن می‌توانید تاخیر در هنگام ضبط را از بین ببرید، تنظیمات کارت صدای شما در نرم افزار میزبان می‌باشد. یکی از مهم‌ترین این تنظیمات، قسمت Buffer Size می‌باشد که با کم کردن آن، می‌توانید تاخیر ناچیزی را در اختیار داشته باشید.

بسیاری از مهندسین صدا بر این باور هستند که برای دست یابی به بهترین صدای ممکن، بهتر است هنگام ضبط Buffer Size خود را معادل با اعداد ۳۲، ۶۴ و یا ۱۲۸ قرار دهید و شروع به ضبط کنید. به این ترتیب، می‌توانید تاخیر را عملا حذف کرده و صدایی بسیار دقیق را در اختیار داشته باشید.

از طرف دیگر، هنگام میکس و یا مستر پروژه‌های خود، می‌توانید Buffer Size خود را افزایش داده و آن را بر روی عدد ۱۰۲۴ و یا ۲۰۴۸ قرار دهید تا نرم افزار میزبان بتواند از تمام قدرت کامپیوتر شما برای پردازش صدا استفاده کند.

نکته دوم

دیگر نکته ای که باید در نظر داشته باشید، سیستم کامپیوتری ای است که از آن استفاده می‌کنید. اگر این سیستم کامپیوتری از یک پردازنده حرفه‌ای و قدرت و رم بسیار با کیفیت برخوردار باشد، می‌توانید به راحتی صدای خود را پردازش کرده و تاخیر کمتری را در اختیار داشته باشید.

نکته سوم

خاموش بودن Delay Compensation

استفاده از پلاگین‌ها و یا خاموش بودن Delay Compensation در نرم افزار میزبان شما نیز می‌تواند باعث شود تا تاخیری عجیب را تجربه کنید و صدای مورد نظر خود را هنگام ضبط دریافت کنید. بنابراین بهتر است هنگام ضبط این گزینه را نیز روشن کرده و از پلاگین‌های بسیار سنگین نیز در پروژه‌ خود استفاده نکنید. بسیاری از افراد، هنگام ضبط از استفاده از Limiter خودداری می‌کنند که باعث می‌شود تا بتوانند صدایی بدون تاخیر را در اختیار داشته باشید.

نکته چهارم

اگر کابل استودیویی شما و یا اسپیکرها و هدفونی که در حال استفاده از آن هستید نیز دچار مشکل باشند، ممکن است باعث شوند تا تاخیری عجیب را هنگام ضبط تجربه کنید. اگر با تنظیمات قبلی و استفاده از روش‌های قبلی نتوانستید، از مقدار تاخیر به وجود آمده بکاهید، حتما سلامت هدفون استودیویی و یا اسپیکر خود را چک کنید.

بیشتر بخوانید: برخی از اصطلاحات رایج میکس و مسترینگ

سخن پایانی

در این مقاله، اینکه تاخیر صوتی و یا Latency چیست را به شکل کامل توضیح دادیم و همینطور روش‌های مختلفی که برای مقابله با آن می‌توانید استفاده کنید را نیز به شما آموزش دادیم. با استفاده از این روش‌ها، می‌توانید صدای خود را بدون این تاخیر و به شکلی حرفه‌ای ضبط کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *