×

تجهیزات لازم برای میکس و مسترینگ

تجهیزات لازم برای میکس و مسترینگ

در همین ابتدا کار باید در نظر داشته باشین که برای شروع یادگیری نحوه میکس و مسترینگ به تجهیزات زیادی مثل استودیوی سطح بالا یا قفسه‌هایی پر از تجهیزات گران قیمت لازم ندارید. با این حال، برخی از جنبه‌های فنی مهم این فرآیند وجود دارد که اگر می‌خواهید با بودجه نه چندان زیاد به نتایج مناسبی برسید، باید در نظر بگیرید.

نرم افزار میزبان

اگر به ساخت موسیقی آشنا هستید و این کار را انجام می‌دهید، پس خبر خوب این است که احتمالاً بیشتر چیزهایی را که برای میکس نیاز دارید در اختیار دارید. شما به رایانه ای نیاز دارید که دارای نرم افزار میزبان مناسب برای میکس (DAW) باشد، زیرا این نرم افزار به شما امکان می‌دهد مواد multi-track را سازماندهی کنید وبه هرکدام از ترک‌ها افکت اضافه کنید. می‌توانید با هر نرم افزار DAW که دوست دارید میکس کنید، اما برخی از انتخاب‌های رایج عبارتند از Logic ،Pro Tools ،Ableton Live ،FL Studio و Cubase.

نرم افزار میزبان برای میکس

اسپیکر و هدفون مانیتورینگ

علاوه بر این، باید اطمینان حاصل کنید که لاین‌هایی را که در حال میکس کردن آن‌ها هستید را به صورت درست می‌شنوید، بنابراین باید روی برخی بلندگوهای مانیتور استودیویی و برخی هدفون‌های مانیتور استودیویی با کیفیت بالا سرمایه گذاری کنید. مهم است که روی تجهیزاتی که برای این کار طراحی شده اند تمرکز کنید و با استفاده از آن‌ها به میکس بپردازید.

به این دقت داشته باشین بلندگوهای Hifi و هدفون‌های معمولی (هدفون‌های طراحی شده برای استفاده‌های روزمره و معمولی) شفاف نیستند – آن‌ها عمداً صدا را با منحنی‌های EQ رنگ می‌کنند ( جنس صدارا تغییر می‌دهند) تا صدای آن را برای مصرف‌کنندگان جذاب‌تر کنند.

مطلب پیشنهادی: هدفون یا اسپیکر مانیتورینگ، کدام برای میکسینگ بهتر است؟

چرا از هدفون معمولی برای میکس استفاده نکنیم؟

هنگام استفاده از این نوع تجهیزات، تصویر دقیقی از صدای موسیقی خود دریافت نمی‌کنید. نمونه ای از این موضوع این است که بسیاری از برندهای محبوب هدفون‌های معمولی(مصرفی)، قسمت باس (فرکانس‌های بم) موسیقی را که پخش می‌کنند به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند. اگر موسیقی خود را روی این هدفون میکس کنید و سپس آن را بر روی سیستم دیگری پخش کنید، ممکن است متوجه شوید که بسیار ضعیف به نظر می‌رسد – شما گمان‌ می‌کردید که بیس بسیار قوی‌ای دارید اما در واقعیت هدفون شما بیس را به این شکل نشان می‌داده است.

در صورت بودجه محدود اولویت استفاده از هدفون بیشتر از اسپیکر است!

مانیتورها و هدفون‌های استودیویی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا حد امکان شفاف باشند – و هر چه تجهیزات گران‌تر باشند، شفاف‌تر خواهند بود. بنابراین ارزش سرمایه‌گذاری روی بهترین تجهیزات را دارد – اما برای شروع، اگر بودجه خیلی زیادی ندارین، نگران نباشید، زیرا راه‌های مختلفی برای کاهش مشکلات ناشی از تجهیزات با کیفیت پایین‌تر وجود دارد. هدفون‌های عالی بسیار ارزان‌تر از مانیتورهای عالی هستند، بنابراین در اوایل حرفه میکس، ارزش دارد که یک عدد هدفون خوب را در اولویت قرار دهید. گوش دادن به مانیتورها نیز مهم است، اما مشکلاتی وجود دارد که می‌تواند در میکس‌هایی که صرفاً روی هدفون ساخته شده‌اند ظاهر شود. مانند دقیق نبودن استریو.

اسپیکر و هدفون مانیتورینگ

اتاق میکسینگ آکوستیک

یکی از جنبه‌های کلیدی میکس که اغلب توسط مهندسان تازه کار نادیده گرفته می‌شود، کیفیت اتاقی است که میکسینگ در آن انجام می‌شود. دلیلی وجود دارد که استودیوهای حرفه‌ای ده‌ها هزار دلار روی آکوستیک اتاق‌های کنترل خود سرمایه گذاری می‌کنند – این چیزها تفاوت را ایجاد می‌کند. اگر در اتاقی میکس می‌کنید که برای این منظور طراحی نشده است، به احتمال زیاد صدا را به‌طور چشمگیری رنگ می‌کند – فرکانس‌های خاص کمتر از آنچه هستند به نظر می‌رسند و بالعکس.

شما در حال میکس کردن هستید بدون اینکه بدانید میکس شما چگونه در سیستم‌های دیگر در اتاق‌های دیگر شنیده می‌شود. البته، اکثر افرادی که شروع به کار می‌کنند، نمی‌توانند انتخاب کنند که کجا موسیقی خود را میکس کنند – باید در اتاق خواب، زیرزمین یا هر جایی که فضایی برای میز و لپ تاپ وجود دارد شروع به کار کنن. خوشبختانه حتی در اتاق‌های نه چندان مناسب، کارهای مختلفی است که می‌توانید انجام دهید که باعث می‌شود صدای قابل قبولی را دریافت کنید.

آن هدفون‌های با کیفیت عالی را که به شما توصیه کردیم را به خاطر دارید؟ آن‌ها اتاق را از معادله خارج می‌کنند و به شما نمایش شفاف‌تری از میکس شما می‌دهند. علاوه بر این، انطباق عادت روزانه آموزش گوش صوتی به شما این امکان را می‌دهد که به طور موثر یاد بگیرید که اتاق شما چه صدایی از مانیتور استودیویی و هدفون دارد.

سخن پایانی

در این مقاله حداقل تجهیزات لازم برای میکس و مسترینگ را به شما معرفی کردیم. برای تهیه هدفون مانیتورینگ و یا اسپیکر مانیتورینگ می‌توانید به فروشگاه سازکالا رفته و محصول مورد نیاز خود را پیدا کنید. در ضمن در سازکالا می‌توانید ادوات موسیقی و سازهای مورد نیاز خود را به صورت اقساطی تهیه کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *