×

هدفون یا اسپیکر مانیتورینگ، کدام برای میکسینگ بهتر است؟

 هدفون یا اسپیکر مانیتورینگ

در این مقاله می‌خواهیم بدانیم هدفون برای میکسینگ بهتر است یا اسپیکر مانیتورینگ. به عنوان یک مهندس میکس، یکی از اصلی ترین اهداف شما میکس پروژه‌ها به گونه ای است که در انواع محیط‌ها خوب صدا دهد و این موضوع، ارتباط مستقیمی با سیستم مانیتورینگ شما خواهد داشت. درکل هر چه سیستم مانیتورینگ شما حرفه ای تر باشد و شما صدای آن را بهتر بشناسید، شانس بیشتری برای میکس با کیفیت بالا خواهید داشت.

برای همین دلیل است که در بسیاری از استودیوهای بزرگ، اتاقی را تحت نام کنترل روم یا اتاق کنترل در نظر می‌گیرند. این اتاق در واقع اتاقی است که آکوستیک آن به شکل خاصی طراحی شده است و با بهره مندی از اسپیکرهای مانیتورینگ حرفه ای، این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید تمامی جزئیات مورد نیاز در آهنگ را بشنوید و پروژه‌های خود را به بهترین شکل ممکن میکس کنید.

استفاده از اسپیکر مانیتورینگ برای افرادی که می‌توانند در اتاق‌های آکوستیک شده به میکس پروژه‌ها بپردازند، یک امر بدیهی است. اما بسیاری از افراد نیز به هر دلیلی نمی‌توانند اتاق خود را آکوستیک کنند و یا می‌خواهند در مسافرت، به میکس پروژه‌های مختلف بپردازند.

اینجاست که می‌توان از هدفون‌‌های مانیتورینگ و یا استودیویی استفاده کرد. در واقع، استفاده از هدفون‌ها در این شرایط منطقی تر است زیرا اگر در یک محیط آکوستیک نشده از اسپیکرهای مختلف استفاده کنید، احتمال آن که فرکانس‌های مختلف را به اشتباه بشنوید و به این ترتیب، تصمیم اشتباه در میکس پروژه‌های خود بگیرید، بسیار بالاست.

حال با این نکات، میکس با کدام یک از این ابزار نتیجه بهتری برای ما به وجود می‌آورد؟ آیا می‌توان انتظار نتیجه یکسان داشت؟ آیا استفاده از اسپیکرهای مانیتورینگ همواره به معنای بهتر شدن میکس‌های ما می‌باشد؟ در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد.

مطلب پیشنهادی: بررسی تفاوت های هدفون، هندزفری و هدست

تفاوت در تجربه استفاده

 هدفون یا اسپیکر مانیتورینگ

یکی از اولین نکاتی که باید در مورد تفاوت این دو سیستم مانیتورینگ در نظر داشته باشید، این است که گوش انسان، صدا را هنگام استفاده از هر کدام از این محصولات به شکل متفاوتی می‌شنود. به طور کلی، تمامی صداهایی که ما در طول روز می‌شنویم، از طریق امواج صوتی به گوش چپ و راست ما برخورد می‌کنند و مغز ما پس از پردازش این صداها از نظر بازه فرکانسی و تفاوت زمانی میان آن‌ها، جهت و صدای کلی آن را تشخیص می‌دهد. این موضوع هنگام استفاده از اسپیکرهای مانیتورینگ نیز به همین شکل عمل می‌کند.

از طرف دیگر اما، هنگامی که شما از هدفون‌های استودیویی برای مانیتور کردن آهنگ‌ها استفاده می‌کنید، گوش چپ و گوش راست شما از منابع‌ صدایی مجزایی تغذیه می‌شوند. بنابراین امواج صوتی از روبرو به گوش شما برخورد نمی‌کنند، بلکه هر کدام از گوش‌های شما با یک منبع صوتی مختلف در تماس هستند. حال این موضوع چه تفاوتی ایجاد می‌کند؟ نتیجه این خواهد بود که هنگامی که از یک هدفون استودیویی استفاده می‌کنید، تصویر استریویی که ذهن شما در حال پردازش آن است با تصویر استریو هنگام استفاده از یک اسپیکر مانیتورینگ بسیار متفاوت خواهد بود.

برای مثال، المان‌هایی که میکس به نقاط مختلف Pan شده اند از نظر شما بسیار از یکدیگر دور هستند و افکت‌هایی نظیر دیلی و ریورب نیز عمق بیشتری دارند. اما از طرفی، آکوستیک اتاق در این شرایط تاثیری بر روی صدایی که از هدفون دریافت می‌کنید نخواهد داشت.

با توجه به موقعیت خود انتخاب کنید

با توجه به موقعیت خود انتخاب کنید

هیچ شکی نیست که استفاده از یک ست اسپیکر مانیتورینگ حرفه ای، بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می‌آورد. در نظر داشته باشید که اسپیکرها چه نوع مانیتورینگ آن و چه نوع عادی آن، محبوب‌ترین وسیله ای است که افراد با آن به گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود می‌پردازند بنابراین واضح است که بسیاری از مهندسین صدا بخواهند با استفاده از این محصولات به میکس پروژه‌های خود بپردازند.
به جای آن که دو منبع صدایی به طور مستقیم به گوش شما امواج صوتی را بفرستند، در اسپیکرها از Cone استفاده می‌شود که درایورهایی هستند که با توجه به بازه فرکانسی، هوا را به شکل خاصی از داخل کابینت به بیرون هدایت می‌کنند. این امواج سپس به محیط اتاق و دیوارها برخورد داشته و در نهایت، به گوش شما می‌رسند. به همین دلیل است که تصویر استریویی که با استفاده از یک اسپیکر مانیتورینگ به دست می‌آورید، بسیار واقعی و دلنشین خواهد بود.

از مشکلات استفاده از اسپیکرهای مانیتورینگ می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که باید حتما از آکوستیک مناسبی در اتاق خود برخوردار باشید تا بتوانید فرکانس‌های مختلف را به دقت دریافت کنید. همچنین بسیاری از افراد اسپیکرهای مانیتورینگ را به نام Loud Speakers نیز می‌شناسند که همانطور که از نامش پیداست، باید آن‌ها را با قدرتی معادل با ۸۰ دسی بل SPL درایو کنید تا به صدای مورد نظر خود برسید.

راه حل‌های نرم افزاری

راه حل‌های نرم افزاری

همانطور که پیش تر گفته شد، همه افراد نمی‌توانند از اسپیکرهای مانیتورینگ در اتاق و یا استودیوی خود استفاده کنند و گاهی، تنها راه استفاده از هدفون‌های مانیتورینگ حرفه ای برای میکس کردن است. حال شرکت‌های نرم افزاری مختلفی تلاش کرده اند تا با تولید پلاگین‌ها و نرم افزارهای مختلف، این امکان را برای شما فراهم کنند تا بتوانید هنگام استفاده از هدفون، صدایی نظیر یک کنترل روم حرفه ای را در اختیار داشته باشید.

برای مثال، برخی از این نرم افزارها همانند Sonarworks، با اعمال یک اکولایزر تصحیحی، بازه فرکانسی هدفون شما را به فلت ترین حالت ممکن در می‌آورند تا بتوانید با اعتماد به نفس بیشتری به میکس بپردازید. پلاگین‌های سری NX شرکت Waves و یا هدفون‌های شرکت Slate Digital نیز به گونه ای طراحی شده اند که با استفاده از Impulse Response های کنترل روم‌های مختلف، این حس را به شما ارائه می‌دهند که گویا در یک اتاق کنترل در حال میکس با اسپیکرهای مختلف هستید.

برای استفاده از سری پلاگین‌های NX شرکت Waves می‌توانید یک Tracker بلوتوثی نیز تهیه کنید که حرکات سر شما را دنبال می‌کند و حسی واقعی تر را هنگام استفاده برای شما به ارمغان می‌آورد.

مطلب پیشنهادی: میکس با استفاده از هدفون

سخن آخر

در این مقاله راجع به هدفون و اسپیکر مانیتورینگ صحبت کردیم و به این موضوع پرداختیم که کدام یک برای میکسینگ مناسب تر هستند. شما با توجه به تفاوت‌های گفته شده و همینطور با توجه به موقعیت خود می‌توانید هرکدام از آن‌ها که با شرایط شما سازگار تر است را انتخاب کنید.

در انتها می‌توانید برای خرید هدفون از پست راهنمای خرید هدفون و یا برای خرید اسپیکر مانیتورینگ از پست راهنمای خرید اسپیکر مانیتورینک در مجله سازکالا استفاده نمایید. در صورت هرگونه سوال، دیدگاه خود را با مشاورین ما در بخش نظرات در میان بگذارید تا ما هم در جهت تکمیل اطلاعات این مقاله و هم در جهت پاسخ به سوال شما اقدام کنیم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
One thought on “هدفون یا اسپیکر مانیتورینگ، کدام برای میکسینگ بهتر است؟
  • تیر ۲۸, ۱۴۰۱ at ۱۰:۲۴ ق٫ظ

    اسپیکر مال پولداراس ما با هنذفری میکس می کنیم :)))

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *