×

لوازم جانبی مورد نیاز در کنار نوازندگی پیانو

یکی از موارد بسیار مهم هنگام خرید پیانو توجه به نکاتی نظیر پدال، پایه، کابل‌هایی که ممکن است نیاز شوند، صندلی، کتاب‌های مورد نیاز یا نرم افزار‌های مربوط به آموزش پیانو، مترونوم در صورتی که پیانو آکوستیک می‌خرید، پایه نت و هدفون است. در ادامه در این مقاله راجع به هرکدام از لوازم جانبی پیانو توضیح مختصری می‌دهیم

صندلی پیانو

یکی از موارد بسیار مهم در خرید لوازم جانبی پیانو، انتخاب یک صندلی پیانو محکم و با کیفیت است. صندلی بر اساس سلیقه شما دارای تنوع رنگی و اندازه مختلفی است. حتی صندلی‌های قابل تنظیم مانند مدل های PC 300 ، PC550 و PC 770 برند کرگ که از جمله صندلی‌های تنظیم شونده با کیفیت به شمار می‌روند.

سایر صندلی‌های پیانو چهارپایه استاندارد بوده و برخی دارای سطح بزرگتری هستند که امکان نشستن دو نوازنده در کنار هم را فراهم می‌کند. برخی صندلی‌های مخصوص پیانو دارای محفظه داخلی برای نگهداری کتاب‌ها و سایر موارد آموزشی نیز می‌باشند.

صندلی پیانو

هدفون

برای نوازندگانی که تازه شروع به نواختن با کیبورد و پیانوهای دیجیتال کرده‌اند، خرید یک هدفون به اصطلاح Listening یکی از موارد ضروری خواهد بود. نواختن با هدفون فرآیند ear training یا تمرین گوش را بهبود می‌بخشد و کیفیت یادگیری گام‌ها، فواصل بین نت‌ها، آکورد، سکوت‌ها و بسیاری موارد دیگر را بهتر می‌کند.

از جمله هدفون‌هایی که برای نوازندگان پیانو توصیه می‌شود می‎‌توان به مدل‌های Oneodio Pro 10 ، Audio Technica AC200 و Yamaha RH5MA اشاره کرد. اگر به دنبال استفاده از نرم افزار‌های استودیویی و اتصال پیانو به کامپیوتر جهت استفاده از نمونه صداهای مختلف دیگر در این نرم افزار‌ها هستید، خرید یک هدفون استودیویی که برای میکس و مستر کار شما مفید باشد هم می‌تواند یک گزینه مناسب باشد.

از جمله هدفون‌های استودیویی می‌توان به مدل‌های Sennheiser HD 280 Pro، Audio Technica M50X و Beyer Dynamic DT770 Pro از جمله گزینه‌های حرفه ای برای نوازندگان حرفه‌ای به شمار می‌روند.

هدفون

پدال ساستین

پیانوهای کنسول دار به طور معمول دارای ۳ پدال اصلی damper, sostenuto, soft می‌باشند. مهمترین پدال در این بینت پدال ساستین یا دمپر است که در پیانوهای استیج ، پیانوهای پرتابل و کیبورد‌های دیجیتال ورودی پدال ساستین قرار داده شده است.

برند‌های مختلفی در حال تولید پدال ساستین با مدل‌های گوناگون هستند اما مدل‌هایی نظیر M_Audio SP2 ، Yamaha PSP 125 ، Nektar NP 2 و NP 1   از جمله پدال‌های ساستین با کیفیت به شمار می‌روند. البته برخی از پیانوهای استیج و پرتابل دارای ورودی Pedal Unit هستند که امکان اتصال پدال سه تایی را نیز فراهم می‌کند.

پدال ساستین

یونیت ۳ پدال

برای آن دسته از پیانوهای پرتابلی که دارای ورودی پدال یونیت می‌باشند مانند مدل Yamaha P125 می‌توان پدال یک پدال سه تایی تهیه کرد تا تمامی عملکرد های مربوط به پیانوهای سه پداله کنسول دار را در اختیار داشته باشید. این مورد برای پیانوهای رولند و بسیاری برند‌های دیگر نیز صادق است.

پدال سافت ( یا به زیان ایتالیایی una corda برای استرینگ ) : یکی از پدال‌های استاندارد پیانو می‌باشد که به طور معمول به پدال وسط اطلاق می‌گردد. در حالت عادی نواختن با پیانو، چکش در واقع به هر سه سیم ضربه می‌زند و صدایی کامل و شفاف شنیده می‌شود.

در پیانو گرند، پدال سافت یک مکانیسم را به طوری تغییر می‌دهد که چکش تنها به دو سیم ضربه بزند و به اصطلاح نت مد نظر نرم تر اجرا شود.

پدال sostenuto : این پدال تنها نت‌هایی را ساستین می‌کند که در حال نواخته شدن هستند. هر نتی که بعد از پدال گیری نواخته می‌شود، صدای نرمال و طبیعی خواهد داشت.

یونیت 3 پدال

پایه پیانو

پایه پیانو پرتابل و استیج نیز مانند خرید صندلی کاملا سلیقه ایست. پایه‌هایی که دارای استحکام بالایی باشند معمولا پایه‌های ضربدری که در انواع یک طبقه، دو طبقه و حتی سه طبقه موجود بوده و طرح‌های متنوعی نیز دارند.

برخی از پایه‌های چوبی مخصوص پیانو که به حالت کنسول‌های پیانو آکوستیک طراحی می‌شوند نیز ظاهر جذاب تری به کار می‌بخشند اما باید دقت داشته باشید که هنگام سفارش ساخت پایه با این مشخصات، پورت‌های ورودی و خروجی دستگاه پوشانده نشود، صدای ساز خفه نشود، از دستکاری ساز شما برای اتصال اسپیکر‌های بیشتر که به طور معمول در کابینت جایگذاری می‌شود نیز پرهیز شود و این کابینت صرفا یک حالت دکوری داشته باشد.

از جمله پایه‌های فلزی با کیفیت می‌توان به پایه‌های برند Quiklok اشاره کرد که علاوه بر تنوع بسیار بالا، از کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردارند.

پایه پیانو

پایه نت

همه پیانوها دارای پایه نت می‌باشند اما ممکن است برای برخی نوازنده‌ها این پایه‌ها کوچک بوده و امکان قرار دادن صفحات مختلف کمی دشوار باشد یا حتی کتاب‌های سنگین تر روی آن قرار نگیرد.

خرید پایه نت به صورت الزامی پیشنهاد نمی‌شود اما نوازنده‌های مختلف بر اساس سلیقه و کارایی مورد نیاز می‌توانند پایه‌های نت جداگانه که به ساز متصل نیست و به حالت استند است را تهیه کنند.

پایه نت

مترونوم

مترونوم می‌‌تواند یکی از ابزار‌های ضروری برای نوازندگان پیانو باشد زیرا بیت‌های ثابتی تولید می‌کنند تا به تسلط نوازنده بر روی تمپو و ریتم کمک کنند.

مواردی نظیر کتاب و آموزش آنلاین

از جمله راه های موثر برای آموزش بهتر و دقیق تر شرکت در کلاس‌های حضوری و آموزش توسط استاد یا استفاده از نرم افزار‌های آموزش پیانو و حتی کلیپ‌های آموزشی یوتیوب است. از جمله نرم افزار‌های برتر سال ۲۰۲۱ برای آموزش پیانو می‌توان به

Flowkey  ، Playground Sessions ، Pianoforall  ، Skoove  و Pianote  اشاره کرد. اکثر آموزش‌های آنلاین دارای دوره های رایگان هستند و می‌توانید با این دوره‌ها شروع به یادگیری کنید یا از دوره‌های آموزشی موجود در یوتیوب بهره ببرید.

سخن آخر

در این مقاله لوازم جانبی پیانو را به شما معرفی کرده و توضیح مختصری دادیم. برای اطلاعات بیشتر در مجله سازکالا با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *