×

اختراع اولین گیتار الکتریک

اولین گیتار الکتریک

در سال‌های گذشته، گیتار های الکتریک از جمله ساز‌های بسیار مهم در موسیقی به شمار می‌روند که در بسیاری از سبک‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. اما اولین گیتار الکتریک در چه سال و توسط چه کسی ساخته شد؟ در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به تاریخ این ساز مشهور بیاندازیم و ریشه آن را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

اوایل قرن ۲۰، بسیاری از سازندگان ساز به فکر استفاده از برق و قوانین آن برای به دست آوردن قدرت بیشتر در ساز‌های خود افتاده بودند. همچنین اولین فکری که آن‌ها برای تولید چنین ساز‌هایی کرده اند، استفاده از برق برای ساز‌هایی بود که از سیم برای نواختن بهره می‌بردند.

شواهد گوناگونی نشان می‌دهد که بسیار از سازندگان ساز در آن زمان، با استفاده از اجزای تلفن‌ها و قرار دادن آن‌ها در ویولن‌ها و بانجو‌ها، ساز‌هایی را تولید کرده اند که صدایی کاملا شبیه به بانجو‌ها و ویولن‌های استاندارد داشتند اما این قابلیت را به نوازنده می‌دادند تا صدای ساز خود را به مقدار مورد نظر افزایش دهد.

در همان زمان یعنی در دهه ۱۹۲۰ میلادی، گروهی از افراد با استفاده از میکروفون‌های Carbon Button، سعی کردند تا اولین پیکاپ‌های مربوط به ساز را تولید کنند. آن‌ها این میکروفون‌ها را به بریج ساز‌های مختلف متصل کردند اما به این دلیل که ارتعاش سیم‌ها در بریج به طور محسوسی کمتر است، سیگنالی که این میکروفون ها دریافت می‌کردند سیگنال بسیار ضعیفی بود و عملا قابل استفاده نبود.

ایده تولید گیتار های الکتریک

اما پس از مدتی ایده تولید گیتار‌های الکتریک به ذهن سازندگان گیتار‌های آکوستیک رسید و بسیاری از شرکت‌ها تلاش کردند تا با استفاده از امکاناتی که در اختیار داشتند، گیتار‌هایی را تولید کنند که با استفاده از برق بتوان با آن‌ها نوازندگی کرد. در این دوره، گروه‌های موسیقی، افراد بسیاری را به عنوان نوازنده در اختیار داشتند.

ارکسترال‌هایی که در شهر‌های گوناگون وجود داشت، بزرگ تر از هر زمان دیگری بود و در این جا بود که نوازندگان گیتار این احساس را کردند که باید ساز‌هایی داشته باشند که در میان این ارکسترال‌های عظیم و گروه‌های موسیقی پر تعداد، به نوازندگی بپردازند و صدای ساز آن‌ها به وضوح شنیده شود.

همین نیاز باعث شد تا اولین گیتار الکتریک برای سبک جز تولید شود که یک گیتار Hollow Body با بدنه ای ArchTop و مدار‌های الکترو مغناطیسی به شمار می‌رفت.

تکامل در طراحی گیتار الکتریک

اما این گیتار از یک طراحی منحصر به فرد بهره نمی‌برد و ساخت آن به گونه ای بود که گویا یک گیتار اکوستیک را دستخوش تغییرات عمده کرده بودند. اولین سازی که شباهت بسیاری به گیتار داشت و با بهره مندی از سیستم الکترو مغناطیسی، امکان آمپلی فای کردن صدا را به نوازنده می‌داد، گیتاری ساخته شده از جنس آلومینیوم بود که در تبلیغات نام آن را Aluminium Lap Steel Guitar گذاشتند.

این گیتار هنگامی که به بازار عرضه شد، به سرعت به ” ماهی تابه” شهرت یافت و دلیل این نام، شباهت بدنه آن به ماهی تابه بود. این گیتار در سال ۱۹۳۱ توسط George Beauchamp طراحی و ساخته شد. او مدیر عامل National Guitar Corporation بود و برای تولید این گیتار از مشاور خود، یعنی Paul Barth کمک گرفت.

اما طولی نکشید که ایده ای تازه به ذهن او خطور کرد. با کمک یکی از دوستانش به نام Adolph Rickenbacker ایده تولید اولین پیکاپ الکترو مغناطیسی (پیکاپ هایی که امروزه برای گیتار‌های الکتریک مورد استفاده قرار می‌گیرد.) را اجرایی کرد.

اولین گیتار الکتریک
Adolph Rickenbacker

او با خود فکر کرد اگر بتواند سیم های الکتریکی را به دور یک سیم پیچ به گونه ای بپیچاند که تولید میدان الکترو مغناطیسی کند، می‌تواند ارتعاش سیم‌های هر سازی را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کند و به این ترتیب صدای هر سازی را به این شکل آمپلی فای کند.

آن‌ها در تابستان ۱۹۳۲ میلادی شرکت تازه خود به نام Electro Patent Instrument را در لس آنجلس تاسیس کردند و شروع به تولید گیتار‌هایی با این ایده جدید کردند. ایده ای که شروع تولید گیتار‌های الکتریک به شکل امروزی بود.

۲ سال بعد یعنی در سال ۱۹۳۴، نام این شرکت به شرکت Rickenbacker تغییر کرد و George Beauchamp در آن سال تلاش کرد تا ایده خود را به نام خود ثبت کند که در نهایت این اتفاق در سال ۱۹۳۷ افتاد. اما در این ۵ سال، شرکت‌های دیگر و تولید کنندگان گیتار‌های آکوستیک، از ایده او استفاده کرده و شروع به تولید طراحی‌های مختلف از گیتار‌های الکتریک کردند.

اولین گیتار‌های الکتریک توسط شرکت‌هایی مانند Rickenbacker در سال ۱۹۳۲، شرکت Dobro در سال ۱۹۳۳، شرکت Audio Vox و Volu tone در سال ۱۹۳۴، شرکت Epiphone و شرکت گیبسون در سال ۱۹۳۵ طراحی و تولید شدند. در سال ۱۹۳۶ نیز شرکت‌های بیشتری به این جمع اضافه شدند و بازار تولید گیتار‌های الکتریک بسیار داغ شد.

Ken Roberts

در اوایل سال ۱۹۳۵، اولین گیتار الکتریک دنیا یعنی “ماهی تابه” به فروش بسیار زیادی دست پیدا کرد و بسیاری از نوازنده‌ها با خرید آن، توانستند به صدایی بسیار منحصر به فرد و متفاوت دست پیدا کنند.

در این حال، Ken Roberts یکی از تولید کنندگان گیتار بود که با طراحی و عرضه دو مدل گیتار به نام‌های Electro Spanish Model B و Electro Spanish Ken Roberts، طرح‌های تازه ای را به بازار عرضه کرد. این گیتار‌ها اولین گیتار‌هایی با طول دسته ۲۵ اینچی بودند.

اولین گیتار الکتریک
Electro Spanish Ken Roberts

همچنین با استفاده از این گیتار‌ها شما می‌توانستید تا ۱۷ فرت را به راحتی در اختیار داشته باشید و از آن برای نواختن آهنگ‌های خود استفاده کنید. این گیتار بر خلاف دیگر گیتار‌هایی که تا آن زمان تولید شده بود، این امکان را به نوازنده می‌داد تا با استفاده از استرپ، همانند گیتار های آکوستیک به طور ایستاده به نواختن این ساز بپردازد.

همچنین این گیتار اولین گیتار تاریخ بود که از دسته ویبره بر روی بریج خود بهره می‌برد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *