×

راهنمای جامع خرید یوکللی

یکی از بهترین هدایایی که می‌توانید به خودتان و یا به افرادی که دوستشان دارید بدهید، یک ساز است. یکی از سازهایی که می‌توانید آن را به عنوان یک هدیه در نظر داشته باشید، ساز یوکللی است اما قبل از این که بخواهید یک یوکللی سفارش دهید، باید نکات بسیاری را درباره این ساز بدانید. در راهنمای جامع خرید یوکللی قصد داریم تا نکات خرید این ساز را به شما آموزش دهیم.

فرقی نمی‌کند که به عنوان یک گیتاریست می‌خواهید نوازندگی با یوکللی را نیز امتحان کنید یا می‌خواهید این ساز را به عنوان اولین ساز خود خریداری کنید. در این راهنمای جامع خرید، هر آنچه برای خرید یوکللی نیاز دارید به شما آموزش داده می‌شود.

راهنمای جامع خرید یوکللی

قبل از خرید این ساز، چه چیزهایی را باید مد نظر داشته باشید؟

در این مقاله، نکات زیر به شکل کامل گفته می‌شود:

  • یوکللی از چه قسمت‌هایی ساخته شده است؟ : در این قسمت اجزای مختلف این ساز را برای شما به طور کامل توضیح می‌دهیم و به شما می‌گوییم که چرا دانستن این قسمت‌ها می‌تواند در فرایند خرید این ساز به کار شما بیاید.
  • بودجه: بازه قیمتی یوکللی‌ها در چه حدودی است و نوازندگان در سطح‌های مختلف به چه اندازه باید هزینه کنند؟
  • لوازم جانبی: برای پیشرفت در نوازندگی با این ساز به چه لوازم جانبی ای احتیاج دارید؟
  • یوکللی مناسب خود را پیدا کنید: کدام ساز بهتر است؟ سازی که با استفاده از چوب سالید ساخته شده یا سازی که با استفاده از چوب‌های لمینت شده ساخته شده؟ تفاوت‌ یوکللی‌های سوپرانو با تنور چیست؟ در این قسمت همه این مسائل به شما آموزش داده می‌شود تا بتوانید با اعتماد به نفس یک یوکللی مناسب خریداری کنید.

یوکللی از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

ساخت یوکللی و قسمت‌های آن، شباهت بسیاری به گیتار دارد و اگر با قسمت‌های مختلف گیتار آشنایی دارید، قسمت‌های مختلف یوکللی نیز بسیار برای شما آشنا خواهند بود. اما به طور کلی همانند گیتارهای آکوستیک، یوکللی نیز شامل بدنه، حفره صدا، بریج، دسته، فرت بورد، هد استاک و ماشین هدها می‌باشد.

بدنه (body) در واقع قسمتی است که شما می‌توانید با استفاده از پیک و یا انگشت خود سیم‌های مختلف را به صدا در بیاورید. در قسمت میانی بدنه، یک حفره وجود دارد که به آن حفره صدا گفته می‌شود. صدای یوکللی در حالت آکوستیک به دلیل وجود حفره صدا پخش می‌شود.

دسته (neck) و فرت بورد (fretboard) قسمت‌هایی هستند که می‌توانید بر روی آن‌ها با قرار دادن انگشت خود بر روی فرت‌های (frets) مختلف، نت‌های مختلف را بنوازید. فرت بورد به تکه چوبی گفته می‌شود که فرت‌ها بر روی آن سوار شده‌اند و به طور کلی به قسمتی که دست خود را بر روی آن قرار می‌دهید تا بتوانید با استفاده از فرت‌های مختلف به نوازندگی نت‌های مختلف بپردازید، دسته گفته می‌شود.

هد استاک (headstock) به قسمت انتهایی دسته گفته می‌شود که سیم‌ها به سر کوک‌ها (tuning pegs) متصل می‌شود. شما در قسمت هد استاک می‌توانید ساز خود را کوک کنید. همانند گیتارها نیز، طول سیم‌ها از بریج تا سر کوک‌ها محاسبه می‌شوند. در واقع سیم‌ها در دو ناحیه بسته می‌شوند. یکی از آن‌ها بریج که بر روی بدنه یوکللی قرار دارد و دیگری سر کوک‌ها که در قسمت هد استاک وجود دارند.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که این قسمت‌ها درباره یوکللی‌های آکوستیک صدق می‌کنند. در یوکللی‌های الکتریک، عموما یک سیستم الکترونیکی نیز در زیر قسمت بریج نصب می‌شود و شما می‌توانید به این وسیله، ساز خود را به سیستم‌های صوتی، امپلی فایرها و یا کارت صداها متصل کنید و به ضبط آهنگ‌های خود، تمرین و اجرای زنده بپردازید.

در مدل‌های الکتریک این ساز عموما پیکاپ‌ها صدای این گیتار را جذب می‌کنند و به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کنند. شما همچنین می‌توانید صدای یوکللی خود را با استفاده از پری امپ‌ها و اکولایزرهایی که بر روی این سازها در نظر گرفته می‌شود تغییر دهید و به صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

در ادامه مقاله راهنمای جامع خرید یوکللی با ما همراه باشید.

یوکللی الکتریک
یوکللی الکترو آکوستیک

برای خرید یک یوکللی، چقدر باید هزینه کنیم؟

بودجه و قیمت سازها یکی از مهم‌ترین مباحثی است که در راهنمای جامع خرید یوکللی به آن می‌پردازیم. یوکللی‌ها دارای مدل‌های مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها دارای طیف قیمتی متفاوتی می‌باشند.

برای مثال، مدل‌های بسیار ارزان قیمتی وجود دارند که با استفاده از متریال بی کیفیت ساخته شده‌اند. این یوکللی‌ها قیمت بسیار ارزانی دارند و عموما برای نوازندگان حرفه‌ای مناسب نیستند.

برای خرید یوکللی‌های با کیفیت می‌توانید از برندهای معتبری مثل آیبانز و کورت خرید کنید زیرا این برندها نه تنها کیفیت ساخت بسیار بالایی دارند، بلکه مدل‌های مختلف با قیمت‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید و با استفاده از آن‌ها به نوازندگی با این ساز بپردازید.

برای شروع، به چه لوازم جانبی‌ نیاز داریم؟

موضوع لوازم جانبی همواره در همه سازهای مطرح است اما نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که برخی از آن‌ها برای نوازندگی ضروری و برخی دیگر برای شروع غیر ضروری هستند.

لوازم جانبی یوکللی

از مهم‌ترین لوازم جانبی‌ای که برای شروع نوازندگی به آن‌ها در این ساز نیاز دارید می‌توان به سیم و پیک اشاره کرد زیرا این دو یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در نوازندگی این ساز به شمار می‌روند.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که سیم‌هایی که برای ساز خود انتخاب می‌کنید باید متناسب با بدنه یوکللی شما انتخاب شوند تا بتوانید بهترین صدای ممکن را از آن‌ها به دست بیاورید.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره یوکللی (ukulele) و لوازم جانبی آن به فروشگاه سازکالا مراجعه نمایید و بعد از مقایسه مدل‌های مختلف و مشاهده مشخصات هر کدام از محصولات، خرید یوکللی را به صورت اینترنتی انجام دهید.

با این که بسیاری از افراد این ساز را با استفاده از انگشتان خود می‌نوازند، اما اگر شما تصمیم دارید تا این ساز را با استفاده از پیک بنوازید، می‌توانید پیک‌های مختلف را امتحان کرده و به این ترتیب به نوازندگی بپردازید.

تیونر یوکللی

یکی دیگر از لوازمی که در راهنمای جامع خرید یوکللی به شدت خرید آن را پیشنهاد می‌دهیم، خرید یک تیونر است. شما با استفاده از این تیونرها می‌توانید ساز خود را دقت بسیار بالایی کوک کنید که این موضوع باعث می‌شود تا همواره از کوک بودن یوکللی خود مطمئن شوید.

نکته‌ای که باید بدانید این است که برخی از یوکللی‌های الکتریک دارای یک تیونر داخلی هستند که برای کوک کردن ساز خود می‌توانید از آن استفاده کنید.

اگر به دنبال خرید یوکللی‌های الکتریک هستید، باید در نظر داشته باشید که می‌توانید برای به دست آوردن صدای مورد نظر خود از امپلی فایرهای آکوستیک استفاده کنید. این امپلی فایرها پارامترهای مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهند و همین موضوع باعث می‌شود تا بتوانید به راحتی صدای مورد نظر خود را از ساز خود به دست بیاورید.

 اگر می‌خواهید یوکللی خود را ضبط کنید، در صورت داشتن یوکللی الکتریک، می‌توانید آن را مستقیما به کارت صدای خود متصل کرده و به این ترتیب آن را ضبط کنید و یا با میکروفون گذاری امپلی فایر، صدای خاص و منحصر به فردی را برای آهنگ خود به دست بیاورید. برای ضبط کردن یوکللی‌های آکوستیک نیز می‌توانید همانند گیتارهای آکوستیک، با قرار دادن میکروفون در مقابل ساز، به صدای مد نظر خود دست پیدا کنید.

کیف‌ها و کیس‌ها از دیگر لوازمی هستند که هنگام خرید ساز خود باید تهیه کنید. کیس‌ها به طور کلی به دو شکل گیگ بگ و هارد کیس عرضه می‌شوند.

گیگ بگ‌ها کیف‌های پارچه‌ای نرمی هستند که می‌توانید برای حمل ساز خود از آن‌ها استفاده کنید. نکته‌ای که باید بدانید این است که این کیف‌ها، از ضربه‌ها جلوگیری نمی‌کنند. از طرفی، هارد کیس‌ها این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا با خیالی آسوده‌تر بتوانید یوکللی خود را حمل کنید.

این کیس‌ها استحکام بالایی دارند و می‌توانید از آن‌ها برای مسافرت با هواپیما استفاده کنید تا جلوی ضربه‌های احتمالی به ساز خود را بگیرید.

مطلب پیشنهادی : راهنما برای خرید گیتار

یوکللی‌ها در چند مدل ساخته می‌شوند؟

یوکللی‌ها در متریال ساخت، مدل‌ها و ابعاد و آکوستیک بودن و الکتریک بودن تفاوت دارند. کمی پیش درباره تفاوت یوکللی‌های آکوستیک و یوکللی‌های الکتریک صحبت کردیم و دانستیم که تفاوت آن‌ها در داشتن پیکاپ‌ها و پری امپ‌هاست و با استفاده از یوکللی‌های الکتریک می‌توانید از امپلی فایرها و افکت‌ها استفاده کنید.

متریال ساخت در یوکللی‌ها به دو شکل سالید و لمینت شده است. یوکللی‌های سالید سازهایی هستند که برای ساخت آن‌ها از یک تکه چوب استفاده شده است. یوکللی‌های لمینت شده در واقع از متریالی بهره می‌برند که برای ساخت آن از ترکیب چند چوب مختلف و فشرده کردن آن‌ها تشکیل شده است. به طور کلی، سازهای سالید کیفیت بهتری دارند، قیمت آن‌ها بالاتر است و صدای بهتری نیز به شما ارائه می‌دهند.

همچنین یوکللی‌ها در انواع مدل‌ها به خصوص از نظر ابعادی تولید می‌شوند. ۴ نوع یوکللی معروف از نظر ابعاد سوپرانو، کنسرت، تنور و باریتون هستند. ابعاد این مدل‌‌ها به ترتیب از کوچک به بزرگ است.

مدل های یوکللی در راهنمای خرید یوکللی

کلام پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را برای خرید یوکللی راهنمایی کنیم و هر آن چه برای خرید این ساز نیاز دارید را به شما آموزش دهیم. شما می‌توانید با استفاده از نکاتی که در این مقاله گفته شد، به راحتی ساز مورد نظر خود را تهیه کنید و پله‌های پیشرفت در نوازندگی این ساز را طی کنید. هنگام خرید حتما این راهنما را در کنار خود داشته باشید تا خریدی شیرین را تجربه کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *